Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا، امسال در ۱۹ هزار هکتار از اراضی سه شهرستان اردبیل، نمین و نیر محصول سیب زمینی کشت شده بود که برداشت محصول تولیدی از ۱.۵ ماه قبل آغاز شد و در روزهای اخیر به پایان رسید.

استان اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید محصول سیب زمینی به شمار می‌رود و همه ساله برداشت این محصول در اراضی زراعی این استان از اوایل شهریور ماه آغاز شده و در اوایل مهر به پایان می‌رسد ولی امسال به علت شرایط جوی و قیمت پایین، برداشت این محصول دو هفته بیشتر طول کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میانگین برداشت سیب زمینی در هر هکتار از مزارع این استان به علت بروز خشکسالی و تنش آبی در تابستان و گرمای هوا، نسبت به سال گذشته حدود پنج تن کاهش یافته و از ۴۰ تن به ۳۵ تن افت کرده است.

احمد شهریار بیان کرد: امسال میزان برداشت محصول سیب زمینی در سطح استان اردبیل نیز به علت بروز خشکسالی و تنش آبی در تابستان و گرمای هوا، حدود ۱۰۰ هزار تن نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی علت کاهش ۲ هزار هکتاری سطح زیر کشت و کاهش ۱۰۰ هزار تنی تولید سیب زمینی در سال جاری را علاوه بر بروز تنش خشکسالی، پایین بودن قیمت محصول در سال گذشته و نبود بازار برای محصول تولید شده و متضرر شدن تعدادی از کشاورزان سیب زمینی کار عنوان کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در این استان را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، میانگین تولید محصول سیب زمینی در هر هکتار از اراضی استان اردبیل ۳۷ تن است.

به علت استفاده از آبیاری به روش نوار طیف و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار طیف و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب زمینی با ۷۰ تن در روستای خلیفه لو اردبیل به ثبت رسیده است.

نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

استان اردبیل با تولید حدود ۲۰ درصد سیب زمینی کشور، مهمترین قطب تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود.

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد.

سیب زمینی تولیدی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

برچسب‌ها برداشت محصول استان اردبیل کشاورزی بازار محصولات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برداشت محصول استان اردبیل کشاورزی برداشت محصول استان اردبیل کشاورزی بازار محصولات محصول سیب زمینی استان اردبیل برداشت محصول سیب زمینی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۱۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی

لیلا مودت کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال سهمیه ابلاغی استان برای کشت دانه روغنی کلزا ۵ هزار هکتار بوده که تاکنون حدود ۴ هزار و ۳۵۰ هکتار آن در سطح این استان محقق شده است.

وی اضافه کرد: میزان کشت محصول کلزا امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بیشتر است.

کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دانه روغنی کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم برخوردار است، ادامه داد: این محصول از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرما است که در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت قابل توجهی دارد.

مودت با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می‌تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.

کلزا معمولا اواخر خرداد یا اوایل تیر در آذربایجان‌غربی برداشت می‌شود.

کشت دانه روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسئولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • برداشت جو قصیل در قم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه