Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@22:41:44 GMT

مقابله با قاچاق لوازم خانگی در بخش نظام توزیع

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۲۲۳۸

مقابله با قاچاق لوازم خانگی در بخش نظام توزیع

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا فاطمی‌امین، امروز در نشست با فعالان صنعت لوازم خانگی در جمع خبرنگاران، در مورد قاچاق لوازم خانگی که عمدتاً از طریق مرزنشینان انجام می‌شود، اظهار کرد: برای مقابله با قاچاق در کلان صنعت برنامه داریم. در صنعت لوازم خانگی هم قرار است از طریق سامانه جامع تجارت در قالب یک برنامه سه ماهه که از اول مهر شروع شده و تا آخر پاییز ادامه دارد جریان گردش کالاهای لوازم خانگی مشخص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سامانه جامع تجارت از سال‌های قبل آغاز شده بود و پیشرفت خوبی هم داشت اما قرار است تا آخر آذر امسال در بخش توزیع با قاچاق لوازم خانگی مبارزه کنیم.

وزیر صمت گفت: قول داده‌ام تا دو ماه آینده توزیع لوازم خانگی از طریق سامانه کنترل کنیم و روی مشکلات صادرات متمرکز شویم و تسریع در رفع موانع صادرات و حل مشکلات صادرات دنبال شود.

فاطمی امین افزود: کالای قاچاق که وارد کشور می‌شود یک جریان توزیع و حمل و نقل و فروش دارد و تراکنش مالی انجام می‌شود و ما از طریق کنترل جریان مالی و تراکنش‌ها و رصد بازار تلاش می‌کنیم قاچاق را رصد و کنترل کنیم. سال ۹۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب شد و سامانه جامع تجارت طراحی شده و وزارت صنعت موظف است سامانه را تکمیل کند. این سامانه نواقصی داشت که از نظر پوشش توزیع و رصد کالا کامل نبود که تا پایان سال جاری سامانه جامع تجارت تکمیل می‌شود. در بخش لوازم خانگی تلاش می‌کنیم تا پایان پاییز رصد کالای قاچاق کنترل شود زیرا با بگیر و ببند و کارهای امنیتی نمی‌توان با قاچاق مبارزه کرد.

وی در مورد کاهش قیمت سه محصول عمده لبنی تصریح کرد: این طرح توسط وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده ما هم به عنوان وزارت صنعت حمایت می‌کنیم و به سیاست کاهش قیمت کمک می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد گفته یکی از فعالان صنعت لوازم خانگی که قاچاقچیان با ارز ۴,۲۰۰ تومان کالای قاچاق وارد می‌کنند و ما قادر به رقابت نیستیم، گفت: اینگونه نیست که قاچاقچیان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند بلکه کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تولید می‌شود مانند گندم‌، آرد و سوخت را به خارج از کشور قاچاق می‌کنند و با پول آن لوازم خانگی به صورت قاچاق از طریق سهمیه مرزنشینان و یا ملوانان وارد می‌کنند. نباید کالای سهمیه مرزنشینی یا ملوانی در سایر استان‌های غیرمرزی مانند استان تهران یا مرکزی توزیع شود.

وی افزود: از طریق سامانه جامع تجارت کاری می‌کنیم که واردات کالا توسط مرزنشینان در استان‌های غیرمرزی توزیع نشود، گرچه نمی‌توانیم ادعا کنیم قاچاق را به صفر می‌رسانیم اما آن را کنترل می‌کنیم؛ قاچاق به صورت رسمی و با قوانین رسمی انجام نمی‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد مشکل سوخت زمستانی کارخانه‌های سیمان و فولاد گفت: پیش‌بینی شده است در فصل زمستان اگر مصرف گاز خانگی افزایش یابد و به حدی برسد که کارخانه‌های سیمان دچار مشکل شوند ذخایر مازوت و نفت کوره در اختیار داشته باشند تا تولید سیمان دچار وقفه نشود.

کد خبر 5323092 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: سامانه جامع تجارت سید رضا فاطمی امین لوازم خانگی قاچاق لوازم خانگی وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت دلار لوازم خانگی بانک مرکزی ایران نفت خام مرکز مدیریت راه های کشور قیمت جهانی نفت قیمت جهانی طلا اقتصاد آمریکا وزارت راه و شهرسازی گمرک ایران قیمت نفت اوپک پلاس قیمت گاز وزارت جهاد کشاورزی سامانه جامع تجارت لوازم خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۲۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای اعتراض طلافروشان چیست؟

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد علت اعتراض طلافروشان اظهار کرد: سامانه جامع تجارت از قبل فعال بود اما در مورد عملکرد آن ابهاماتی برای صنف طلا وجود داشت که زمستان پارسال مقرر شد ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه جامع تجارت تا ۳ ماه به تعویق بیفتد تا اگر نیاز به اصلاح بود این اصلاحات صورت گیرد. در این زمینه جلسات متعددی با مسوولین ذی ربط برای حل مشکلات داشتیم اما دولت هیچ گونه اقدامی برای رفع مشکلات صنعت ما نکرد. بر همین اساس هم فعالان صنف طلا اعتراضاتی نسبت به این موضوع داشتند.

وی افزود: فعالان صنف و صنعت طلا نسبت به ثبت سرمایه، امنیت سامانه و صدور فاکتورها اعتراض دارند زیرا در آخرین جلسه ای که در وزارت کشور داشتیم قرار بود سامانه جامع تجارت و سامانه امور مودیان به صورت یکپارچه در یک سامانه فعالیت کنند و ثبت فاکتور انجام دهند اما در این ۳ ماه هیچ اتفاقی نیفتاد و مسوولین هم اعلام کردند که به طور کلی امکان تجمیع وجود ندارد.

بذرافشان تصریح کرد: این در حالیست که با وضع فعلی برای فعالان صنف و صنعت طلا سردرگمی به وجود آمده است؛ به عنوان نمونه ثبت فاکتورهای الکترونیکی در سامانه امور مودیان به صورت ریال و در سامانه جامع تجارت به صورت وزن است. همچنین در سامانه امور مودیان ثبتکارت ملی الزامی نیست اما در سامانه جامع تجارت ثبت کد ملی الزامی است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر فعالان صنف طلا نگران هستند که در آینده بحث مالیات بر عایدی سرمایه مشمول آنها هم بشود.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران تاکید کرد: فعالان این بخش نسبت به شفاف سازی مشکلی ندارند و همکاری های لازم را هم انجام می دهند اما تعدد این سامانه ها و ناهماهنگی نهادها در مورد رفع این مشکل موجب اعتراض فعالان صنف و صنعت طلا و جواهر شده است.

وی یادآور شد: جلساتی با حضور نمایندگان استانداری، بسیج اصناف، اتاق اصناف و وزارت صمت داشتیم اما اعلام کردند که قانون باید اجرا شود؛ اما لازم است مسوولین نسبت به اصلاح این رویه اقدام کنند زیرا امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است اما صنعت طلا که پارسال هم مشکلات زیادی داشت از ابتدای امسال دچار بحران شدیدی شده و ممکن است شرایط مالی تولیدکنندگان طلا بحرانی شود.

بذرافشان گفت: ۵۰۰ هزار نفر در صنعت طلا مشغول به کار هستند و ۷۰ هزار نفر فعال صنفی داریم. ما ۳ ماه پیش به فعالان امید دادیم که این ماجرا را پی گیری می کنیم و پی گیری ها را انجام دادیم ولی خروجی نداشت.

وی یادآور شد: بازار راکد است و خریداری نیست و با اجرای این دست از قوانین، اعتراض پیش می آید. فعالان صنف و صنعت طلا از دیروز واحدهای خود را تعطیل و نیمه تعطیل کردند.

کد خبر 6092347 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • کشف ۳۰ میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان 
  • کشف ۳۰ میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان
  • ۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در اینجا به فروش می‌رسند | چقدر لوازم خانگی تقلبی در بازار وجود دارد؟
  • توزیع بیش از ۴۰۰ دستگاه لوازم خانگی در بجنورد
  • دلیل اعتراض طلافروشان چیست؟
  • ۵۰ میلیارد ریال لوازم خانگی در شمال تهران توقیف شد
  • علت اعتراض طلافروشان چیست؟
  • ماجرای اعتراض طلافروشان چیست؟
  • کشف محموله لوازم خانگی قاچاق در مراغه
  • مالیات طلافروشان سالی ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است