Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا مدیر عامل توسعه خوشه زیلوی میبد روز شنبه در آیین افتتاح کارگاه یاد شده با گرامیداشت ۱۷ مهر ماه که در تقویم این شهرستان روز زیلو نامگذاری شده گفت: چله کشی زیلو به صورت دستی با صرف وقت و زحمت انجام می‌شود و چله آماده شده نیز به خاطر هم ریختگی و عدم کشش یکسان نخ ها موجب پایین آمدن کیفیت بافت نیز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد رضا دهقانی ادامه داد: دستگاه چله کشی با ابتکار و پیگیری انجمن زیلو و حمایت مالی شرکت شهرک صنعتی و اختصاص مکان از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میبد اندازی شده که موجب پنج بار صرفه جویی در روند چله کشی زیلو و کاهش هزینه می گردد.

وی کاهش میزان سرمایه در گردش زیلوباف برای تهیه  ۱۴ کیلوگرم نخ رنگی و هفت دوک نخ به ۳ تا چهار کیلوگرم نخ و یک دوک نخ را از مزایای راه اندازی  دستگاهها در این کارگاه برشمرد.

این مسوول اظهار کرد : به وسیله  یکی از دستگاه‌های موجود در این کارگاه نخ‌ها به صورت هفت لا در اختیار زیلوباف قرار می گیرد و او فقط یک دوک نخ خریداری می‌کند. 

وی همچنین در مراسم رونمایی از شناسنامه زیلو گفت: خوشه صنعتی زیلو از سال ۹۷ برای استفاده از تمرکز جغرافیایی تعداد زیادی از کارگاههای زیلو در میبد برای توسعه این هنر صنعت راه‌اندازی شد.

دهقانی هفت ماه مطالعات شناختی زیلو ، شروع فعالیت‌های بازیابی و فروش زیلو ، شناسایی و  تهیه بانک اطلاعاتی زیلوبافان ، برگزاری گردهمایی زیلوبافان ، برگزاری تورهای آموزشی ، بازدید ، برگزاری  و حضور در نمایشگاه‌ها و راه‌اندازی انجمن زیلو را از اقدامات انجام شده از سوی خوشه زیلو عنوان کرد.

وی با بیان اینکه پروژه خوشه زیلو سه ساله است و فعالیت آن به عنوان تسهیل گر با عاملیت جهاد دانشگاهی تا مرداد سال ۱۴۰۱ ادامه دارد از زیلوبافان و  مسئولان خواست تا انجمن صنفی زیلو به عنوان تنها نهادی که زیلوبافان خودشان در ایجاد آن نقش دارند را تقویت کنند.

خوشه صنعتی مجموعه ای از واحدهای صنعتی یا تولیدی در یک محدوده جغرافیایی خاص با فعالیت های مشترک در زمینه تولید یک محصول است.

خوشه زیلو، طرحی است که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد در حال اجراست و طی سه تا پنج سال توسعه کسب و کار زیلو را دنبال می‌کند .

زیلوبافی در میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم هـ . ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند؛ زیلو یا پلاس، دست بافته ای زیبا و خاص حاشیه مناطق بیابانی است، این فرش با نوع زندگی مردم منطقه تطابق دارد و بخشی از اعتقادات مذهبی، تاریخ، معماری، طبیعت و گویش مردم این نواحی نیز، بر تار و پود آن نقش بسته است.

زیلو نوعی زیرانداز و کف‌پوش دست ‌بافت است که با نخ بافته می‌شود و شباهت زیادی به حصیر دارد و در برخی مناطق ایران استفاده می‌شود.

قدیمی ترین زیلو مربوط به ۸۵۰ سال پیش است که در موزه میبد نگهداری می شود، نفیس‌ترین زیلوی میبد نیز متعلق به قرن ۱۲ هجری قمری است که بر روی آن ۲۴ سجاده طراحی شده و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ هزار و ۱۱۸ هجری قمری نقش بسته است.

بیش از ۳۰۰ زیلو باف در  زمینه بافت و عرضه آن در شهرستان میبد فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.   

برچسب‌ها میبد صنایع دستی یزد جهاد دانشگاهی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد صنایع دستی یزد میبد صنایع دستی یزد جهاد دانشگاهی راه اندازی خوشه زیلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۲۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان این کارخانه ۵ سال پیش بر اساس نیاز صنعتی معدنی و کشاورزی استان کرمان راه اندازی شد که با راه اندازی این کارخانه دیگر نیازی نیست رانندگان به استان های دیگر مراجعه کنند واین تریلر کفی محصول بزرگترین کارخانه سازنده کاربری‌های جاده‌ای در جنوب شرق کشور است.

در 5خط تولید این کارخانه 520نفر مشغول بکارند و با اجرای خط توسعه به بیش از 1000نفر می رسد و تنوع محصولات از 13به 20می رسد .

 ۸۵ درصد قطعات مورد نیاز هم در این واحد فعال صنعتی بومی‌سازی و تولید شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • از پلمب کارگاه مواد شوینده تا سرقت از باغ ویلاهای مشهد
  • سمنان|وقتی تحریم‌ باعث کاهش هزینه مواد اولیه یک شرکت می‌شود
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور
  • شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان در هرمزگان راه‌اندازی شود
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور
  • کشف یک کارگاه تولید همبرگر غیر مجاز در نظرآباد
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه