Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از نیواطلس، محققان سراسر جهان به دنبال یافتن درمان ضد چاقی هستند. قرصی که بتواند توانایی بدن در چربی‌سوزی را بهبود بخشد. گروهی از محققان دانشگاه "جانز هاپکینز" بر آنزیمی به نام "phosphodiesterase ۹" یا "PDE۹" تمرکز کردند. این آنزیم یکی از ۱۱ آنزیم خانواده‌ی بزرگ "phosphodiesterase" ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندین سال است که مهارکننده‌های PDE۹ تولید می‌شوند اما تاکنون هیچ‌کدام از آن‌ها به مرحله‌ی آزمایش بالینی نرسیده‌اند و تاییدیه دریافت نکرده‌اند.

چنین درمان‌هایی برای کم خونی داسی شکل و اسکیزوفرنی در حال بررسی است اما آلزایمر احتمالا یکی از اهدافی است که به طور کامل مورد تحقیق قرار گرفته است.

یکی از مهارکننده‌های "PDE۹" که توسط شرکت فایزر ساخته شده "PF-۰۴۴۴۷۹۴۳" نام دارد. این مهارکننده در فاز ۲ آزمایش‌ها در درمان علائم آلزایمر شکست خورد. با این حال در سال ۲۰۱۵ محققان "جانز هاپکینز" دریافتند که آنزیم "PDE۹" در بافت قلب به میزان زیادی وجود دارد و می‌تواند به طور بالقوه در بیماری‌های قلبی نقش داشته باشد.

گام بعدی محققان بررسی اثر این آنزیم در بهبود بیماری‌های قلبی-عروقی از جمله کلسترول بالا، فشار خون و اضافه وزن بود. برای این کار محققان از "PF-۰۴۴۴۷۹۴۳" برای مهار آنزیم "PDE۹" در موش‌ها استفاده کردند.

چرا وزن کم نمی‌کنیم؟ | ۷ دلیل ساده برای شکست در رژیم لاغری

این حیوانات تحت رژیم چاق کننده قرار گرفتند و به مدت بیش از هشت هفته مهارکننده "PDE۹" یا دارونما دریافت کردند. نتایج به دست آمده کاهش وزن قابل توجهی در برخی از موش‌ها نشان داد. اثربخشی این دارو وابسته به هورمون‌های جنسی ماده بود.

موش‌های نر، در مقایسه با گروه شاهد، در طول این تحقیقات ۲۰ درصد کاهش وزن نشان دادند. نکته حائز اهمیت این است که کاهش وزن تنها در بافت‌های چربی رخ داد و تغییری در میزان غذای مصرفی و فعالیت بدنی ایجاد نشد. درصد بیشتری از کاهش وزن در موش‌های ماده‌ای که تخمدان آن‌ها برداشته شده بود، مشاهده شد.

"سومیتا میشرا" یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: یافته‌ها نشان می‌دهد که این داروی آزمایشی اثربخشی زیادی برای موش‌های ماده نداشته است که این موضوع به دلیل وجود هورمون استروژن است. این هورمون عملکردی مشابه بر مهار "PDE۹" دارد اما با کاهش این هورمون، مهارکننده "PDE۹" اثربخش خواهد بود.

در این مطالعه پیشرفت‌هایی در زمینه عملکرد قلبی عروقی نیز در موش‌ها دیده شد. این دارو باعث کاهش چربی  در کبد، کاهش کلسترول خون و بهبود نشانگرهای زیستی مرتبط با فشار در قلب می‌شود.

"دیوید کاس"، محقق اصلی این تحقیقات می‌گوید: اگر این یافته‌ها در انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد ممکن است بتوان بدون تغییر در رژیم غذایی و فعالیت بدنی در طی چند هفته وزن بدن را به طور قابل توجهی کاهش داد.

او افزود: من نمی‌گویم که بی تحرک بمانیم و قرص مصرف کنیم. اما فکر می‌کنم با ترکیب این روش با رژیم غذایی و فعالیت بدنی، اثرات آن بیشتر نیز می‌شود.

"کاس" خاطرنشان کرد، از آن‌جا که این دارو در حال حاضر چندین آزمایش انسانی را پشت سر می‌گذارد می‌توان ایمنی آن را نشان داد.

او می‌گوید: در حال حاضر هیچ قرص موثری برای درمان چاقی وجود ندارد. چاقی یک مشکل جهانی است که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر می‌شود. آن چه که این تحقیقات را قابل توجه می‌کند یافتن داروی خوراکی برای فعال کردن فرآیند چربی‌سوزی و کاهش تجمع چربی در کبد و قلب در موش‌ها است.

کد خبر 631067 برچسب‌ها دارو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دارو موش ها کاهش وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۳۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت

ایتنا - مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که این بیماری همه‌گیر تنها باعث تأخیر متوسطی در رشد نوزادان و کودکان نوپا شده است.
تحقیقات قبلی گزارش داده است که قرنطینه‌های مرتبط با پاندمی کوید 19 زندگی بسیاری از مردم، از جمله خانواده‌هایی با فرزندان خردسال را مختل کرد. با بسته شدن مدارس و مراکز نگهداری از کودکان، بسیاری از مردم از خانه کار می‌کردند و تعداد تاریخ‌های بازی و تماس‌های اجتماعی کاهش یافت و زندگی روزمره تغییر کرد.

محققان در 22 آوریل در مجله JAMA Pediatrics گزارش دادند که تجزیه و تحلیل بیش از 50000 کودک 5 ساله و کمتر نشان داد که این بیماری همه‌گیر تنها آسیب جزئی در رشد آنها ایجاد کرده است.

سارا جانسون، مدیر مرکز رالز برای ادغام بهداشت و آموزش در جانز هاپکینز گفت: «به طور کلی متوجه شدیم که با وجود برخی تحول‌ها، آنقدر تغییرات بزرگی رخ نداده است، و این یک یافته واقعا مهم و اطمینان بخش است. »

همه کودکان تحت اندازه گیری رشد کودک قرار گرفتند که به طور معمول به عنوان بخشی از مراقبت‌های کودکان جمع‌آوری شده بود. محققان نمرات کودکان نوپا را قبل و در طول همه گیری، از سال 2018 تا 2022 مقایسه کردند.

آنها حدود 3 درصد کاهش در مهارت‌های ارتباطی، 2 درصد کاهش در مهارت‌های حل مسئله و 2 درصد کاهش در مهارت‌های فردی و اجتماعی مشاهده کردند. مهارت‌های حرکتی کودکان نوپا به هیچ وجه آسیب نمی‌بیند.

محققان با نگاهی به نوزادان کمتر از 1 سال، کاهش 3 درصدی در مهارت‌های ارتباطی و کاهش 2 درصدی در حل مسئله را دریافتند.

 
جانسون گفت: «ما فکر می‌کردیم که ممکن است نوزادان تأثیر کمتری نسبت به بچه‌های بزرگ‌تر داشته باشند، با توجه به اینکه بسیاری از مراقبان ممکن است زمان بیشتری را در خانه با بچه‌های کوچک خود سپری کرده باشند. اما همان چیزهایی را در نوزادان دیدیم که در بچه‌های بزرگتر مشاهده کردیم.»

محققان همچنین دریافتند که نگرانی مراقبان در مورد فرزندانشان در طول همه‌گیری تنها اندکی افزایش یافته است. محققان خاطرنشان کردند که در حالی که این نتایج آرامش‌بخش هستند، تأثیر همه‌گیری بر توسعه بلندمدت نامشخص است.

جانسون در مصاحبه‌ای گفت: «برای ما مهم است که به کودکان در تمام سنین از نظر رشد توجه داشته باشیم، بنابراین می‌توانیم بفهمیم که آیا این تغییرات پیامدهای طولانی‌مدتی برای کودکان دارد یا چالش‌های جدیدی با افزایش سن کودکان پدیدار می‌شوند یا خیر. مطالعاتی مانند این می‌تواند به آماده شدن برای بحران‌های بهداشت عمومی آینده کمک کند. این نتایج همچنین اهمیت متخصصان اطفال رفتاری رشدی را نشان می‌دهد که برای ارزیابی و درمان کودکانی که رشدشان کند یا متوقف شده است آموزش دیده‌اند.»

دیگر خبرها

  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند
  • فشار نظامی به حماس شکست خورده است
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال
  • امپراطوری رسانه ای دشمن در جنگ غزه شکست خورده است
  • دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند
  • شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن
  • حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد/تحرکات دشمن شکست خورده است
  • 92 گل خورده؛ شفیلدیونایتد بدترین خط دفاعی در تاریخ لیگ برتر انگلیس