Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ثامن مشهد، حجت الاسلام صالح معاون دادستان مشهد و رئیس مجتمع قضایی ثامن صبح امروز به همراه جمعی از مسئولین اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و کارشناسان شهرداری منطقه ثامن از روند پروژه احیا و مرمت سرای عزیزالله اف بازدید به‌عمل آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون دادستان مشهد در حاشیه این بازدید تصریح کرد: انتظارات ما درباره اجرای این پروژه برآورده نشده و بنا بر اذعان مسؤولان میراث فرهنگی پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از تصمیم به اجرای این پروژه تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است/

وی افزود: در حال حاضر پیش‌بینی شده که با توجه به اینکه در مرحله اخذ پیمانکار جدید برای مرمت بنای قسمت کوچک سرای عزیزالله اف هستند، تا پایان سال مرمت این قسمت از بنا به پایان برسد، امیدواریم با هم‌افزایی بیشتر شهرداری و میراث و همچنین مشارکت مالکان و کسبه فعال در بازار، این امر به زودی محقق شده و اجرای موفق این پروژه الگویی برای سایر پروژه‌های مرمت آثار تاریخی در مشهد و در کشور باشد.

مسئول پایگاه میراث فرهنگی منطقه ثامن نیز پس از ارائه گزارشی از عملکرد اقدامات اجرایی طرح مرمت سرای عزیزالله اف گفت: پس از همکاری مجدانه شهرداری مبنی بر تامین اعتبار دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ فرصت خوبی فراهم شد که بتوانیم بابت اجرای مقدمات ضروری و دارای اولویت در بحث مرمت بنای حیاط کوچک سرای عزیزالله اف به‌صورت جدی ورود کنیم.

وفا ثابتی افزود: در حال حاضر بر اساس مطالعات و متن تفاهم‌نامه، قرارداد یک صد صفحه‌ای تدوین شده که تمامی ضوابط فنی و ایمنی در آن لحاظ شده است، پیش‌بینی شده تا اواخر ماه جاری و پس از اخذ پیمانکار واجد شرایط کار اجرایی به‌صورت جدی آغاز شود.

وی با بیان اینکه تاکنون نیز سبک‌سازی و مرمت سقف این قسمت از بازار انجام شده و در برخی نقاط که از رطوبت آسیب جدی دیده بود اقدامات پیشگیرانه و رفع نم صورت گرفته است، گفت: به محض استقرار پیمانکار جدید مرمت بنا، دفتر نمایندگی میراث در داخل خود مجموعه مستقر خواهد شد که علاوه بر کاهش بروکراسی معمول و کاهش مراجعه مالکان، کسبه و پیمانکاران مجموعه به میراث، پاسخگویی سریع در همین مکان انجام و همین‌طور نظارت مستمر کارشناسان و ناظران در امر مرمت و احیای بنا به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد، و کار مرمت  نیز در کوتاهترین زمان به نتیجه مطلوب برسد.

مسئول پایگاه میراث فرهنگی منطقه ثامن با اشاره به اینکه سن بالای بنا و استفاده از مصالح ساختمانی بسیار قدیمی و نشست‌هایی که در برخی قسمت‌های سازهای بنا وجود دارد نیاز به پایش لحظه‌ای و مستمر دارد و نمی‌توان برای کل پروژه تصمیم واحدی اتخاذ کرد و مستلزم دقت بسیار بالا در اجرای مرمت بناست.

سرای عزیزالله اف از بناهای تاریخی مشهد است که در سال ۱۳۰۷ به دستور حاج غلام حسین مشهدی ساخته شده است؛ دی‌ماه ۹۵ که حادثه تلخ ساختمان پلاسکو که عمری بسیار کمتر از سرای عزیزالله اف داشت، اتفاق افتاد بسیاری در مشهد به یاد وضعیت سرای عزیزالله اف با سیم‌کشی غیراستاندارد، ستون‌های چوبی فرسوده و راه پله‌ها و ایوان‌های در حال ریزش آن افتادند و این نگرانی را عنوان کردند که این بنا با وجود ده‌ها مغازه در آن و رفت آمد صدها نفر در روز کاملا قابلیت شدن به فاجعه‌ای دیگر را دارد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون دادستان مشهد حجت الاسلام صالح سرای عزیزالله اف سرای عزیزالله اف میراث فرهنگی منطقه ثامن مرمت بنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۳۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم

علیرضا عسکری چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

او افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

 او گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • افتتاح هتل و آغاز اجرای تله کابین خوشاکو در ارومیه
  • افتتاح بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند