Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سازمان بهداشت دانمارک اعلام کرد: «توصیه‌های دانمارک در این باره تغییری نکرده است. این سازمان همچنان به ارزیابی هر دو واکسن فایزر/بیونتک و مدرنا ادامه می‌دهد. هر دو واکسن بسیار موثر هستند و جایگاه مهمی در برنامه واکسیناسیون دانمارک دارند.»

سوئد، یک کشور دیگر شمال اروپا، چهارشنبه اعلام کرد که استفاده از واکسن مدرنا را برای افراد متولدشده در سال ۱۹۹۱ و بعد از آن با توجه با افزایش موارد نادر التهاب قلب (میوکاردیت) و پرده پوشاننده قلب (پریکاردیت) در میان افراد جوان واکسینه‌شده متوقف می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فنلاند، یکی دیگر از کشورهای این منطقه هم به اقدام احتیاطی مشابهی دست زد.

سازمان بهداشت دانمارک گرچه ظاهرا در ابتدا در متوقف کردن استفاده از واکسن مدرنا برای افراد کمسن از سوئد پیروی کرد، اما اکنون بیانیه قبلی‌اش در این باره را پس گرفته است و می‌گوید این بیانیه درست نوشته نشده بود.

سازمان بهداشت دانمارک می‌گوید حدود ۱۲۰۰ نفر افراد زیر ۱۸ سال در این کشور تا به حال واکسن مدرنا دریافت کرده‌اند.

واکسن مدرنا با نام تجاری «اسپایک‌وکس» (Spikevax) پس از واکسن فایزر دومین واکسنی بود که مجوز «آژانس دارویی اروپا» (EMA) را برای استفاده در افراد ۱۲ تا ۱۷ سال کسب کرد.

التهاب قلب و پرده‌های پوشاننده آن (میوکادریت و پریکاردیت) به عنوان یک عارضه بسیار نادر واکسن‌های فایزر و مدرنا به خصوص در مردان جوان و پسران نوجوان گزارش شده است. این عارضه خوش‌خیم است و  معمولا خودبه‌خود رفع می‌شود.

داده‌های مقدماتی در سوئد و کشورهای دیگر نوردیک (شمال اروپا) رابطه میان واکسن مدرنا و این عارضه نادر را در به خصوص پس از دوز دوم آن نشان داده بودند.

بروز موارد اندک اما بیش از انتظار التهاب قلب در مردان جوان دریافت‌کننده واکسن کرونای فایزر و مدرنا سوئد و دانمارک استفاده از واکسن مدرنا را برای گروه‌های سنی جوانتر متوقف می‌کنند کد خبر 631158 برچسب‌ها كروناويروس دانمارک واکسن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس دانمارک واکسن واکسن مدرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۴۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان

 به گزارش  تابناک به نقل از گاردین، اولین واکسن سفارشی مبتنی بر فناوری «ام‌آر‌ان‌ای» برای بیماران مبتلا به ملانوما، کشنده‌ترین سرطان پوست، در بریتانیا آزمایش شد.
 

 دکتر هدر شاو، محقق ملی هماهنگ‌کننده این کارآزمایی، گفت که این تزریق‌ها پتانسیل درمان افراد مبتلا به ملانوم را دارند و در سرطان‌های دیگر از جمله ریه، مثانه و کلیه آزمایش می‌شوند.

این واکسن یک نئوآنتی ژن درمانی فردی است. این برای تحریک سیستم ایمنی طراحی شده است تا بتواند با نوع خاصی از سرطان و تومور بیمار مقابله کند.

شاو گفت: «این یک درمان کاملاً فردی است و از برخی جهات بسیار هوشمندانه‌تر از یک واکسن است». واکسن «سفارشی» به این معنا است که آن را برای بیماری که آن را می‌زند طراحی می‌کنند و ممکن است برای بیمار بعدی مؤثر نباشد. ساختار واکسن با ژنتیک مخصوص تومور آن بیمار هماهنگ است و به سیستم ایمنی او آموزش می‌دهد تا پادتن‌هایی را برای حمله به آنتی‌ژن‌ها یا پادگن‌های سلول‌های سرطانی بسازد. برای طراحی این درمان سفارشی، نمونه تومور بیمار برداشته می‌شود و دی‌ان‌ای آن را توالی‌یابی می‌کنند که هوش مصنوعی نیز در این فرآیند نقش دارد.

داده‌های فاز ۲ نشان داد که احتمال مرگ یا بازگشت سرطان بعد از سه سال در افراد مبتلا به ملانوم‌های پرخطر که همراه با ایمونوتراپی کیترودا تزریق شده بودند در مقایسه با افرادی که فقط کیترودا دریافت کردند، تقریباً نصف (۴۹%) بود.

نحوه استفاده این واکسن برای بیماران به این صورت است که ۱ میلی گرم از واکسن MRNA را هر سه هفته برای حداکثر ۹ دوز و ۲۰۰ میلی گرم کیترودا هر سه هفته (حداکثر ۱۸ دوز) برای حدود یک سال دریافت می‌کنند.

تاریخچه تولید واکسن «ام‌آر‌ان‌ای»
تولید «ام‌آر‌ان‌ای» و تزریق آن در بدن بیش از سی سال قدمت دارد. ساخت واکسن معمولا ده تا پانزده سال طول می‌کشد، اما با همه‌گیری کرونا، فرآیند تولید واکسن شتاب گرفت و به لطف پژوهش‌هایی که پیشتر بر روی سرطان انجام شده بود، یک سال بیشتر طول نکشید. همین، پژوهشگران را تشویق کرد تا امیدوارانه به تولید این واکسن‌ها برای درمان و پیشگیری از دیگر بیماری‌ها از جمله سرطان ادامه دهند.

دو نوع واکسن پیشگیری از سرطان وجود دارد که توسط سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا تأیید شده‌اند؛ واکسن «اچ‌پی‌وی» که از فرد در برابر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) محافظت می‌کند. اگر این ویروس برای مدت طولانی در بدن بماند، می‌تواند باعث ایجاد برخی از انواع سرطان شود.

واکسن دیگر «هپاتیت بی» است که از فرد در برابر این ویروس که می‌تواند باعث سرطان کبد شود محافظت می‌کند.

واکسن‌هایی که سرطان را درمان می‌کنند از روشی درمانی به نام ایمونوتراپی بهره می‌برند که کارشان تقویت و آموزش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان است. پزشکان به افرادی که سرطان دارند واکسن درمانی می‌دهند تا هر سلول سرطانی را که پس از پایان درمان در بدن باقی مانده است از بین ببرند و یا از رشد یا گسترش تومور جلوگیری کنند.

دیگر خبرها

  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • پس از انتقادات فراوان: وی‌اِی‌آر در سوئد اجرا نمی‌شود!
  • ببینید | تظاهرات مردم سوئد در حمایت از فلسطینیان
  • تظاهرات مردم سوئد در حمایت از فلسطینیان + فیلم
  • اهانت مجدد به قرآن کریم در استکهلم
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد