Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: اخیرا کتاب با «راز سر به مهر» به قلم محمدجواد ظریف، علی اکبر صالحی، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی با موضوع برجام در 6 جلد به نگارش درآمد و توسط انتشارات اطلاعات منتشر شده است.

این مجموعه گزارشی است توصیفی و مستند درباره روند یکی از مهمترین پرونده های تاریخی ایران که می کوشد قرائت ایرانی از برهه ای مهم در سرنوشت معاصر را به تصویر بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جماران هر شب بخش هایی جذاب از این کتاب را منتشر می کند:

 

منظومۀ وین (6)؛ گفتگو بر سر «ته‌مانده‌ها»

پنجشنبه 12 تیر 1393ش، هیئت فرانسوی به تکاپو برخاست تا تجربۀ شکست خوردۀ هیئت آمریکایی در آنچه «برملا ساختن» اسناد مرتبط با ادعای ابعاد احتمالی نظامی برنامۀ هسته‌ای نام داده بودند را جبران کند. لذا از هیئت ایرانی خواست در جلسه‌ای خصوصی سندی را که فرانسوی‌ها پیرامون ابعاد احتمالی نظامی در اختیار دارند، مشاهده نمایند. مقام اطلاعاتی فرانسوی که سند را در اختیار داشت ادعا می‌کرد این سند از جملۀ آن مدارکی نیست که آژانس قبلاً به ایران نشان داده است. بلکه سند مربوط به مجموعه‌ای از محاسبات نوترونی بود که ادعا داشتند طی سال 2003م/ 1382ش، در دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است. آنان مدعی بودند این نوع از محاسبات فراتر از محاسبات مرتبط با رآکتور‌های هسته‌ای است. به‌رغم توضیحاتی که با تفصیل و تطویل بیان کردند، معلوم شد موضوع جدیدی نیست و هیچ نکته‌ای را هم نمی‌تواند ثابت کند. روحیۀ فرانسوی‌ و زبان بدن و چهرۀ مسئولان آنها، به‌ویژه زمانی‌که قصد دارند دربارۀ موضوعی کم‌اهمیت سخن‌سرایی کنند، به‌عینه مانند هزل‌گویی در ادبیات برخی دیگر از ملل است. از‌این‌رو طنزپردازان انگلیسی این رویۀ رفتاری را همواره در نمایش‌ها و استندآپ‌های خود دست‌مایه و اسباب هجو قرار می‌دهند. لذا هنگامی‌که صحبت‌های طرف فرانسوی تمام شد و استدلال‌هایشان به‌صورت فنی رد شد، مذاکره‌کنندگان ایرانی که شاهد این مقایسه از نزدیک بودند، هم دربارۀ محتوا و هم اطوار آنها واکنشی درخور نشان دادند. ابتدا بسیار جدی هیئت فرانسوی‌ را هجو کرده و سرآخر با قدری ریشخند، پاسخ دادند: «کجای این سند نشان می‌دهد که در ایران تهیه شده است؟ هر کس در هر کجای دنیا می‌تواند چنین سندی را تهیه کند و عبارت دانشگاه شهید بهشتی را هم در انتهای آن بیاورد». با این واکنش، هیئت فرانسوی که گویی کشف جدیدی کرده بود قدری به یکدیگر نگاه کردند و یک موضوع بی‌اهمیت را برای فرار از پاسخ طرح کردند و بدین‌ترتیب، جلسه‌ای چندساعته را که با هیجان و اضطراب شروع شده بود، پایان دادند.

مسئولیت تعریف آینده با کیست؟ متعاقب نشست کارشناسان فنی، جلسۀ دوم همان‌گونه‌که توافق شده بود با حضور دکتر ظریف و خانم اشتون و معاونان منعقد گردید. خانم اشتون که سخت نگران نتایج بود، گفت: «در بن‌بست هستیم» سپس سؤال کرد: «به‌نظر شما چه باید کرد؟». پاسخ دکتر ظریف به وی مضمونی چنین داشت که بستگی به خود شما دارد. ما با هم توافق کرده‌ایم که رفع نگرانی بکنیم نه کار دیگر. اگر برنامه‌های دیگری دارید، به‌جایی نخواهیم رسید، ولی اگر به‌دنبال رفع نگرانی هستید ما در هر مورد فرمول‌های خوبی ارائه کرده‌ایم. اگر مذاکرات شکست بخورد و روزی پیشنهادهای ما و شما منتشر گردد، دنیا واقعیت را خواهد دید و حقایق قضاوت خواهد کرد. جلسۀ امروز در مورد اراک ثابت کرد که می‌توان رفع نگرانی کرد، ولی شما به‌دنبال دستورالعمل‌های سیاسی خود هستید. آنچه را که بارها به شما گفته بودم، دیروز مقام معظم رهبری علنی بیان کردند. حتماً مشاهده کرده‌اید که تنها امکان انعطافی که ایشان برای ما مشخص کرده‌اند، مذاکره بر روی تعداد سال‌ها است. راه‌حل روشن است، ما باید نگرانی‌های شما را بر طرف کنیم و شما هم وظیفه دارید نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران را پاسخ دهید. منطق روشن و صراحت توأم با صداقت دکتر ظریف، برای لحظاتی جلسه را در سکوت مطلق برد. پس از لحظه‌ای تأمل پیشنهاد خانم اشتون ارائه شد. او پس از بیان توضیحاتی بلند نتیجه گرفت مناسب است از وزرای خارجۀ شش کشور دعوت کند برای مشورت‌های دوجانبه به وین آمده و به مذاکرات ملحق شوند.

 

ادامه دارد...

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا مذاکرات هسته ای محمدجواد ظریف مذاکرات برجام مذاکرات برجامی در وین مذاکرات برجامی مذاکرات برجامی وین افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا هیئت فرانسوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۵۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست

یکی از مسئولان جنبش حماس با اشاره به اینکه این جنبش همچنان به شروط اصلی خود در هرگونه توافق برای آتش‌بس پایبند است تاکید کرد نزدیک شدن به توافق مشروط به موافقت طرف صهیونیستی با خواسته‌های حماس است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه تحولات جدید مربوط به مذاکرات آتش بس غزه در قاهره «ولید کیلانی» مسئول بخش اطلاع رسانی جنبش حماس فلسطین در لبنان طی سخنانی به جزئیات بحث‌های جاری درباره آتش بس در نوار غزه پرداخته و اعلام کرد که رسانه‌های عبری درباره ساعات سرنوشت ساز برای رسیدن به توافق یا ورود ارتش اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه صحبت می‌کنند. این مطالب منتشر شده در رسانه‌های عبری همان مانورها و فضاسازی‌های قبلی است که تل آویو از روزهای اول مذاکرات سعی در ایجاد آن داشت.

ولید کیلانی در گفتگو با وب سایت النشره اظهار داشت که ما نمی‌توانیم بگوییم به توافق آتش بس نزدیک شده‌ایم؛ مگر بعد از رسیدن به ابتکار نهایی و امضای آن. بعد از پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع جنبش حماس در مذاکرات، هیئت این جنبش به منظور روشن شدن برخی نکات مندرج در پاسخ اسرائیل، به قاهره رفت و قرار بر این است که حماس پاسخ پیشنهاد رژیم صهیونیستی را طی ساعات یا روزهای آینده بدهد.

وی تصریح کرد که نزدیک شدن به توافق مشروط به موافقت تل آویو با خواسته‌های حماس بوده و این جنبش از شروط اساسی خود مبنی بر آتش بس جامع و عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه و بازگشت آوارگان به شمال غزه عقب نشینی نمی‌کند. برخی شاخص‌های مثبت در این زمینه مشاهده شده که می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به پرونده اسرا باشد.

این مسئول حماس درباره پیشنهاد جدیدی که در مذاکرات برای آتش بس غزه مطرح شده گفت که اسرائیل اصرار دارد در مرحله اول که 42 روز طول می‌کشد آتش بس دائمی وجود نداشته باشد و در این میان آمریکایی‌ها از تضمین‌هایی درباره تبدیل آتش بس موقت به آتش بس دائمی در مرحله دوم صحبت می‌کنند.

رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن 2 اسیر در غزه را ثابت کردحماس: پاسخ رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات را دریافت کردیم

وی در رابطه با پرونده تبادل اسرا نیز اظهار داشت که بحث‌ها درباره تعداد اسرایی که باید مبادله شوند همچنان ادامه دارد.

در حالی که هیئت حماس دیروز برای گفت‌وگو با مسئولان مصری درباره مذاکرات آتش‌بس غزه به قاهره رفته بود، رهبری این جنبش طی پیامی به گروه‌های مقاومت فلسطین به تشریح مواضع این جنبش درباره مذاکرات قاهره برای رسیدن به آتش بس در غزه پرداخت.

در این پیام آمده است: هیئت حماس به قاهره رفت و در آخرین پیشنهادی که به جنبش ارائه شد، درباره چندین موضوع مشورت و رایزنی کرد. این هیئت به توضیحات و نقطه نظرات میانجیگران مصری و قطری در خصوص جزئیات پیشنهاد اخیر گوش فرا داد.

پیش از این «سامی ابوزهری» یکی از رهبران حماس اعلام کرده بود: ما همچنان در حال بررسی پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع حماس که از طریق میانجی‌ها دریافت شد هستیم و هنوز برای تصمیم‌گیری جهت پاسخ به آن زود است.

ابوزهری تأکید کرد: جنبش حماس هرگز هیچ توافقی را که شامل توقف کامل تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه نباشد، نخواهد پذیرفت.حماس به برادران مصری و قطری اطمینان داده است که برای دستیابی به توافق جدی است اما تسلیم هیچ فشار آمریکایی نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد
  • مذاکره هیئت‌های تجاری کشورهای مختلف با فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • سیاستمدار فرانسوی: در اطاعت از یک پیرمرد آمریکایی و خدمت به رئیس مافیای اوکراینی نابود می‌شویم
  • ابراز نگرانی کمیسر عالی‌ حقوق بشر سازمان ملل از نحوه برخورد با دانشجویان معترض
  • بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس
  • ابراز نگرانی سازمان ملل از اقدامات پلیس آمریکا در برخورد با دانشجویان
  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • ابراز نگرانی گزارشگر سازمان ملل از تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا
  • پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات