Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@18:19:03 GMT

۴۵ درصد در تهران واکسینه شدند

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۵۹۲۶

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه فرآیند واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز شده؛ گفت که مهلت واکسیناسیون دانش آموزان تمدید شده و تاکنون در استان تهران ۴۵ درصد افراد بین ۱۲ تا ۱۸ سال واکسینه شده اند.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علیرضا زالی درباره روند واکسیناسیون دانش آموزان افزود: این فرآیندی مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش است که با رعایت ملاحظات فنی در حال انجام است، اما در استان تهران در دو روز گذشته با توجه به اقبال عمومی که از روند واکسیناسیون صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط کرونایی در تهران ناپایدار و شکننده است

او ادامه داد: روند اکثر شاخص های کرونا رو به نزول است، اما همان طور که کرونا بارها در ماه های گذشته نشان داده، باید شرایط تمامی استان ها از جمله تهران را ناپایدار و شکننده در نظر گرفت.

زالی با بیان اینکه تنها واکسیناسیون شرط کافی برای کنترل کرونا نیست، بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و خودداری از برگزاری جشن ها و دورهمی های خانوادگی تاکید کرد.

وی با اشاره به فرآیند رو به تزاید واکسیناسیون در تهران و سایر استان های کشور، افزود: اما همچنان باید بدانیم برای کنترل کرونا واکسیناسیون شرط لازم است، اما شرط کافی نیست.

زالی شرط کافی برای کنترل کرونا در واکسیناسیون را، رعایت شیوه نامه های بهداشتی دانست.

وی با اشاره به تجارب کشورهایی که در کنترل کرونا موفق بوده اند، ترکیب فرآیند واکسیناسیون در کنار تعهد به رعایت شیوه نامه های بهداشتی را ضروری دانست.

زالی از شهروندان درخواست کرد که از برگزاری دورهمی های غیر ضروری مانند جمع های خانوادگی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه اگرچه افراد واکسینه شده تا حدی نسبت به بیماری مصونیت لازم را پیدا می کنند، یادآور شد: اما این افراد همچنان می توانند در معرض آسیب پذیری نسبی باشند.

زالی افزود: فرد واکسینه شده حتما باید دو دوز واکسن را دریافت کرده باشد، اما هنوز بسیاری از افراد دوز دوم را دریافت نکرده اند و بنابر این شرایط همچنان ناپایدار تلقی می شود و توصیه ما رعایت صبورانه شیوه نامه های بهداشتی است.

او ادامه داد: در دو هفته ماه ربیع اول سال گذشته بعد از برگزاری مراسم های خانوادگی و جشن ها در این ماه، ما به سمت خیز سوم رفتیم و آمارها ۱۵ درصد افزایش در بستری بیمارستانی نسبت به ماه گذشته، ۱۲ درصد رشد در میزان مراجعین و ۱۸ درصد افزایش مرگ و میرها را نشان داد.

زالی عامل اصلی این افزایش آمارها را در سال گذشته عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی دانست و افزود: بنابر این باید با درس گرفتن از این تجربه تلخ، در کنار تسریع در روند واکسیناسیون برای کاهش روند بیماری تلاش کنیم.

وی مهمترین نقطه آسیب پذیری در این روزها را عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی، ساده انگاری و عادی انگاری دانست که در تحقق مصونیت سازی جمعی می تواند مشکل ایجاد کند.

زالی با بیان اینکه به صورت چشمگیری در میزان مراجعان سرپایی، میزان بستری در بخش های عادی و مراقبت های ویژه و میزان مرگ و میرها شاهد کاهش آمارها هستیم، افزود: اما طبق تجربه و درسی که کرونا به ما آموخته این شرایط را به ویژه در کلانشهرها باید ناپایدار و شکننده تلقی کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون در تهران ۵ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان ها بستری هستند، گفت: از این تعداد حدود ۱۴۰۰ نفر نیز در بخش های مراقبت های ویژه بستری هستند.

بیش از ۱۱ میلیون تهرانی واکسن کرونا دریافت کردند

زالی با اشاره به روند رو به تزاید واکسیناسیون در روزهای اخیر در استان تهران یادآور شد: تا قبل از ظهر امروز بالغ بر ۱۱ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر از شهروندان تهرانی واکسینه شده اند که ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از این آمار هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند.

وی از شهروندان درخواست کرد در فرصت باقی مانده با توجه به وجود ۱۰۰۰ مرکز واکسیناسیون فعال در تهران نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند تا هرچه سریعتر به مصون سازی جمعی در تهران نزدیک شویم.

وی بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات تاکید کرد و تسریع روند واکسیناسیون کارکنان مشاغل به ویژه مشاغل حساس را یادآور شد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: رعایت شیوه نامه های بهداشتی روند واکسیناسیون کنترل کرونا واکسینه شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۵۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!

اخیرا محققان هلندی خبر فوت مردی که ۶۱۳ روز به بیماری کرونا مبتلا بود گزارش کردند. این مرد به‌دلیل ابتلا به نقص ایمنی نتوانست بیماری کرونا را شکست دهد.

این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

دیگر خبرها

  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • تهران فقیرترین شهر به لحاظ بهداشتی در بین شهرهای کشور است
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • ۱۳ هزار سگ صاحب‌دار در کهگیلویه و بویر احمد واکسینه شدند
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد