Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@18:39:14 GMT

یک شهر و چند نرخ در نبود نظارت ها

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۶۵۵۴

یک شهر و چند نرخ در نبود نظارت ها

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، با صدای هشدار گوشی از خواب بیدار شدم و ناگهان یاد قراری که دیروز با سحر گذاشته ایم افتادم.

سحرمادرش به خانه داری و پدرش در یک دبیرستان به تدریس مشغول است و وضعیت مالی متوسطی دارند. من و سحر هم سن هم هستیم و در دوران دبیرستان با هم آشنا شدیم سحر خرید را خیلی دوست دارد، دیروز که با هم تلفنی صحبت می‌کردیم تصمیم گرفتیم امروز ساعت صبح به بازار برویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سراسیمه حاضر شدم و به محلی که تاکسی‌ها می‌ایستادند رفتم سوار یک تاکسی پراید شدم. چند ماهی می‌شد که سوار تاکسی نشده بودم و با خودروی شخصی خود کارهایم را انجام می‌دادم به همین علت از راننده که مشغول گفت‌وگو و گلایه از گرانی با یکی از مسافران بود پرسیدم کرایه تاکسی چقدر است؟ با جوابی که راننده داد تعجب کردم از آن روز تا کنون مدت زیادی نگذشته بود، مسیر هم همان مسیر قبلی بود و بنزین هم گران نشده بود، اما کرایه‌ها افزایش پیدا کرده بود.

به مقصد رسیدم سحر کنار یک مغازه‌ شال فروشی منتظر من بود بعد از احوال پرسی شالی را در مغازه نشان داد و گفت: از این شال خیلی خوشم آمده، داخل مغازه رفتیم و پس از نگاه کردن به اجناس روبه فروشنده کرد و گفت:سلام وقت بخیر قیمت این شال چنده؟ فروشنده جواب داد:قیمتش۱۵۰ هزار تومان است وقتی مشغول نگاه کردن به شال و رنگ هایش بودیم خانوم مُسنی که ساک خریدی در دستانش داشت وقتی فروشنده را مشغول گفت و گو با دیگر مشتری‌ها دید روبه ما کرد و گفت: همین شال را چند تا مغازه پایین‌تر میده ۹۰هزار تومان!  من روبه خانم که بسیار ظاهر مرتبی داشت کردم و گفتم:همین شال؟ و خانوم جواب داد بله دخترم همین شال بود و آدرس مغازه را داد تا ما از آنجا خرید کنیم پس از کمی جستجو مغازه را پیدا کردیم و به داخل مغازه رفتیم تا شال مورد نظر را پیدا کنیم.

فروشنده که آدم خوش رویی بود پس از چند ثانیه با لبخند به سمت ما آمد و با کمک او شال مورد نظر را پیدا کردیم و با همان قیمتی که خانم مُسن گفته بود آن را خریدیم پس از خریدن شال من روبه فروشنده کردم و گفتم:من چند مغازه‌ی دیگر را هم گشتم و قیمت‌ها بسیار متفاوت بود مثلا همین شال با همین جنس را در مغازه‌های دیگر به قیمت دیگری می‌فروشند به نظر شما دلیل این چند نرخی چیست؟ فروشنده که در حال مرتب کردن شال‌های روی میزش بود نگاهی به ما کرد و گفت:من نزدیک به ۴سال است که در این مغازه شاگرد هستم متاسفانه دیگر نظارتی در بازار نیست و همکارنمان با توجه به تیپ و لباس‌های مشتری به آن‌ها قیمت می‌دهند البته به جای مغازه هم بستگی دارد به همین دلیل است که هر مغازه اجناس را به یک قیمت می‌فروشد.

فروشنده مغازه بغلی که مرد منصفی به نظر می رسید و برای خورد کردن پول به مغازه او  آمده بود صحبت‌های او را تایید کرد.

پس از اینکه صحبت هایمان تمام شد به سمت بازار میوه و تره بار رفتیم تا میوه‌ای را که مادرم سفارش داده بود بخریم. بازار میوه و  تره بار بسیار بزرگ و شلوغ است و صدای بلند فروشنده‌ها که قیمت میوه را فریاد می‌زدنند و گاه با مزاح میوه‌های خود را تبلیغ می‌کنند دائما می‌آید.

به دلیل چند نرخی بودن و تفاوت قیمت‌ها با سحرتصمیم گرفتیم کل بازار میوه و تره بار را بگردیم تا میوه‌ای که می‌خواهیم را به قیمت مناسب تری بخریم .

بیشتربخوانید:

گلایه از گرانی خوراکی ها در بازار و درخواست تبدیل وضعیت ایثارگران آرامش بعد از چند هفته بر بازار چیره شد/ رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص کل بورس نوسان قیمت ارز و سکه در بازار؛ بورس روند صعودی داشت

فروشنده‌ای کاغذ قیمت روی سیب زمینی‌ها را عوض می‌کرد و در حالی که با تعویض این کاغذ‌ها ۵۰۰ تومان به قیمت سیب زمینی اضافه کرد در پاسخ به اعتراض من که چرا باید سیب زمینی را یکباره از ۶ هزار تومان به ۶ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دهد با صراحت گفت: قسم می‌خورم که این سیب زمینی را من کیلویی ۱۵۰۰ تومان خریده ام و الان دوست دارم به این قیمت بفروشم هر کس می خواهد بخرد هرکس هم نمی‌خواهد بخرد مشکلی نیست.

این سوال ذهن مرا درگیر کرد چرا باید یک کشاورز با کلی زحمت کاشت، داشت و برداشت محصول از هر کیلو سیب زمینی ۱۵۰۰ تومان با احتساب هزینه‌های تولید دریافت کند، اما یک فروشنده با حمل این سیب زمینی‌ها به بازار بیش از  ۳ برابر کشاورز زحمتکش پول به جیب بزند؟ چرا بر این بازار نظارت نمی‌شود؟

با ذهن درگیر به این سوالات آنقدر در بازار چرخ زدیم که هر دو پا درد گرفتیم، اما تسلیم نشدیم و آنقدر چرخ زدیم تا بالاخره میوه مورد نظر را با قیمت مناسب خریدیم این تفاوت قیمت‌ها باعث شد من به فکر مصاحبه بامعاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان  بیفتم.

چرا باید این اندازه در بازار اجناس با کیفیت مشابه، اما با نرخ‌های متفاوت به مردم عرضه شود.

 

ترابیان معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در رابطه با دونرخی شدن و یا بهتر بگویم چند نرخی بودن اجناس در بازار گفت:در نظام نرخ گذاری کالا معمولا به بهای تمام شده؛ هزینه حمل و سربار ،درصد عمده فروشی ۳درصد یا درصد خرده فروشی ۱۰ تا ۱۲درصد اضافه و بهای کالای آماده فروش تعیین می‌شود که اگر هریک از هزینه‌ها متفاوت باشد یقینا قیمت فروش متفاوت خواهد بود.

یاد صحبت‌های سیب زمینی فروش افتادم که به گفته خودش بیش از ۳۰۰ درصد از فروش هر کیلو سیب زمینی سود می‌برد بنابراین صحبت‌های آقای ترابیان را خیلی باور نکردم.

او اضافه کرد: در کالا‌های اساسی که به‌صورت تنظیم بازار عرضه می‌شود موضوع متفاوت است و قیمت خرید و فروش عمده و خرده آن مشخص می‌شود و به اصطلاح نرخ آن تعزیراتی است.اما در صورت فروش سایر کالا‌ها باید قیمت فاکتور با درصد سود مجاز و هزینه‌های حمل محاسبه و به قیمت تعیین شده فروخته شود.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان اضافه کرد:در مورد کالا‌های گوناگون که در بازار عرضه می‌شود گاهی به‌دلیل تفاوت منبع خرید، کالا‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند.

ترابیان افزود:شهروندان عزیزمی‌توانند در صورت مشاهده گرانفروشی مراتب را با تلفن۱۲۴ یا سامانه ۱۲۴.IR به‌صورت اینترنتی ثبت نمایند ویا با مراجعه به بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صمت و اتاق اصناف طرح شکایت کنند و از نتیجه شکایت خود آگاه شوند.

او همچنین اضافه کرد:در صورت مشاهده تخلف و گزارش و جریمه و تکرار از همان تخلف در سردرب واحد صنفی پرده نصب و با حکم دادستانی و تعزیرات در موارد خاص موجب ابطال پروانه کسب خواهد شد.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت میوه نسبت به مدت مشابه پارسال

رضا البرزی رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان بیان کرد: افزایش هزینه‌های تولید میوه، مانند هزینه حمل و نقل، حقوق کارگر، بسته‌بندی کالا و سبد میوه سبب افزایش ۷۰ درصدی قیمت میوه نسبت به مدت مشابه پارسال شده است.

البرزی با بیان‌اینکه تقاضای خرید میوه کاهش یافته است، گفت: سال گذشته قیمت‌ها ارزان‌تر و میزان خرید مردم هم بیشتر بود.

رئیس اتحادیه میوه‌و‌تره بار همدان ادامه داد: شیوع کرونا هم سبب کاهش مهمانی‌ها و مجالس شده که خود عاملی برای کمبود تقاضا در بازار میوه است.

البرزی با اشاره به افزایش قیمت سبزیجات اظهار داشت: کاهش بارندگی و کم آبی سبب کاهش سطوح زیر کشت و در نتیجه کمبود و گرانی کالا‌ها شده است.

او با اشاره به اینکه نرخ هر کیلو هویج به ۱۵ هزار تومان رسیده است، ابراز داشت: با ورود محصولات نقاط گرمسیر به استان شاهد ارزانی کالا‌هایی مانند هویج و کاهو خواهیم بود.

البرزی با اشاره به اینکه جهادکشاورزی هم در تعیین نرخ قیمت میوه و تره بار مسئولیت دارد، ابراز داشت: پارسال تولید بیش از نیاز گوجه‌فرنگی در استان سبب اشباع محصول و ضرر و زیان کشاورزان شد بنابراین جهاد کشاورزی نقش به سزایی در این موضوع دارد چرا که این اداره باید کشاورزان را در کاشت محصول راهنمایی کند و تعیین کند چه محصولی و به چه میزان در هر سال کاشته شود تا باعث ضرر و زیان کشاورزان نشود از طرفی با افزایش قیمت‌ها مواجه نشویم، اما متاسفانه اقدامی در این خصوص از سوی جهاد کشاورزی صورت نمی‌گیرد و ما هم فقط توزیع کننده هستیم و در نرخ گذاری نقشی نداریم.

و کلام  آخر؛

نظارت مستمر و گسترده از الزامات نظم دربازار است و باید برای جلوگیری از گرانفروشی و هرج و مرج قیمت در دستور کار جدی مسئولان قرار بگیرد و از طرفی ایجاد بازارهای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با عنوان بازارچه کشاورزان در شهرهای مختلف می تواند موجب حذف دلال و واسطه گری در این بازار پر مصرف و پر مخاطب باشد .با ایجاد اینگونه بازارها هم محصول کشاورزی با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده خواهد رسید و هم کشاورزان با حذف واسطه و دلالان که بدون زحمت بخشی از دسترنج کشاورزان را صاحب می شوند، به سود بیشتری دست خواهند یافت. 

گزارش از ختنلو

انتهای پیام/غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دادستان عمومی و انقلاب انجمن حمایت زندانیان میوه و تره بار بازار میوه هزار تومان سیب زمینی قیمت میوه هزینه ها کالا ها قیمت ها چند نرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۶۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شنبه همه میادین و بازار‌های میوه و تره بار تعطیل است

روابط عمومی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اعلام کرد: روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه همه میادین و بازار‌های میوه و تره بار تعطیل است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • کسادی بازار لباس زنانه به دلیل گشت ارشاد
  • شنبه همه میادین و بازار‌های میوه و تره بار تعطیل است
  • تاثیر گشت ارشاد بر کسبه تهران؛ بازار زنانه‌فروش‌هـا كساد شد | مي‌گويند بي‌حجاب راه نده اما در شأنم نیست | می‌آیند، رفت و آمد يك‌سوم مي‌شود!
  • تاثیر حضور گشت ارشاد بر کسبه تهران؛ بازار زنانه‌فروش‌هـا كساد شد!
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • اتفاق عجیب در بازار اجاره؛ اجاره راه پله به جای مغازه
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • اتفاق عجیب در بازار اجاره مغازه / ۵ متر راه پله ماهی ۵ میلیون!