Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر در شهر تهران ۴۶ درصد پرونده‌های وارده که دارای ماهیت سازشی هستند، با صلح و سازش مختومه می‌شوند، گفت: میانگین سازش در سطح کشور ۳۲ درصد است و سازش در استان تهران در نیمه اول ۱۴۰۰ به مراتب از میانگین کشوری بالاتر است. خبرگزاری میزان - غلامرضا مهدوی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران ضمن حضور در خبرگزاری میزان، از بخش‌های مختلف تحریریه بازدید کرد و در جریان نحوه کارکرد خبرنگاران بخش‌های گوناگون قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مهدوی در حاشیه این بازدید و در گفت‌وگو با میزان با تقدیر از مرکز رسانه قوه قضاییه و خبرگزاری میزان عنوان کرد: شورا‌های حل اختلاف تهران، دارای ۳۱ مجتمع در شهر تهران و ۲۴ مجتمع در شهر‌های تابعه در اختیار دارد که مجموعا ۵۵ مجموعه در سطح استان تهران داریم.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه تعداد اعضا و کارکنان شورا‌های حل اختلاف تهران سه هزار و ۴۴ نفر است، گفت: ۲۱۷ نفر از کارکنان قضایی به‌طور پاره‌وقت با شورا‌های حل اختلاف تهران همکاری می‌کنند که این افراد دارای سمت قضایی هستند و به‌عنوان قاضی شورای حل اختلاف با ما همکاری دارند.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
وی تعداد قضات ویژه شورا‌های حل اختلاف تهران را ۳۱ نفر اعلام کرد و گفت: این افراد به‌طور تمام‌وقت مشغول به فعالیت هستند.   وارده شورای حل اختلاف تهران حدود ۶۰ هزار پرونده است
مهدوی با بیان اینکه وارده کل استان به‌طور ماهانه حدود ۶۰ هزار پرونده است، اظهار کرد: این میزان از وارده، حدود یک پنجم وارده کل کشور است.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران با تاکید بر اینکه فلسفه اصلی فعالیت شورا‌های حل اختلاف بر مبنای صلح و سازش است، گفت: در حال حاضر در شهر تهران ۵۵ شعبه ویژه صلح و سازش در کنار ۲۰ ناحیه دادسرای شهر تهران مستقر است که شش شعبه از این شعب در دادسرای ناحیه ۱۲ مستقر است.   فعالیت حدود ۱۵۰ شعبه ویژه صلح و سازش در سطح استان تهران
وی با اشاره به فعالیت شعب ویژه صلح و سازش در شهرک‌های صنعتی، دادسرا‌های شهرستان‌های استان تهران، اتحادیه‌ها و اصناف و... گفت: مجموعا حدود ۱۵۰ شعبه ویژه صلح و سازش در سطح استان تهران فعالیت می‌کنند. ورودی این شعب ماهانه حدود هفت هزار پرونده در شهر تهران است که بر اساس بررسی‌های انجام شده طی شش ماهه ابتدایی سال جاری، ۵۶ درصد از ورودی مذکور، با صلح و سازش مختومه شده‌است.   بیشتر بخوانید: بازگشت به زندگی ۳۱ محکوم به قصاص با تلاش شورا‌های حل اختلاف تهران مهدوی در ادامه عنوان کرد: این پرونده‌ها پیش از ارجاع به شعب بازپرسی و یا دادیاری، توسط سرپرست دادسرا مستقیما به شعب ویژه صلح و سازش شورا‌های حل اختلاف که در دادسرا‌ها مستقر هستند، ارجاع می‌شود و با ایجاد صلح و سازش، در بدو امر کاهش ورودی صورت می‌گیرد.   مختومه شدن ۴۶ درصد پرونده‌های وارده با تلاش شورای حل اختلاف
رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران اظهار کرد: در حال حاضر در شهر تهران ۴۶ درصد پرونده‌های وارده که دارای ماهیت سازشی هستند، با صلح و سازش مختومه می‌شوند و ۴۰ درصد از پرونده‌های ورودی در شهر‌های تابعه با صلح و سازش مختومه شده‌است؛ این در حالی است که میانگین سازش در سطح کشور ۳۲ درصد است و سازش در استان تهران در نیمه اول ۱۴۰۰ به مراتب از میانگین کشوری بالاتر است.   آزادی هزار و ۲۴۲ نفر از زندانیان استان تهران در نیمه اول سال جاری
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در تمامی زندان‌های استان تهران و کانون اصلاح و تربیت تعداد ۱۴ شعبه ویژه صلح و سازش مستقر هستند. در سال ۹۹، هزار و ۲۸۲ نفر از زندانیان با همکاری ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان، مددکاران، خیرین و با محوریت شورا‌های حل اختلاف آزاد شدند و در نیمه اول سال جاری، خوشبختانه هزار و ۲۴۲ نفر از زندانیان استان تهران آزاد شدند.   اخذ رضایت اولیای دم در ۳۱ پرونده
مهدوی با اشاره به اخذ رضایت در ۳۶ پرونده محکوم به قصاص در سال گذشته گفت: در نیمه ابتدایی سال جاری در ۳۱ پرونده، رضایت اولیای دم اخذ شد.   معدل سازش در تهران حدود ۴۳ درصد است
رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران در ادامه سخنان خود بیان کرد: در ابتدای سال در شورا‌های حل اختلاف استان تهران اقدام به فازبندی دو نیمه سال کردیم و اعلام کردیم که در نیمه اول سال باید کف سازش، به ۴۰ درصد برسد و در نیمه دوم سال این عدد، به ۵۰ درصد برسد؛ خوشبختانه در حال حاضر در نیمه اول سال معدل استان تهران حدود ۴۳ درصد است که بیش از پیش‌بینی ما در نیمه اول سال بود و در نیمه دوم سال به ۵۰ درصد دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه در شورا‌های حل اختلاف استان تهران از لحاظ توانایی و پتانسیل هیچ مشکلی نداریم، گفت: در کل استان تهران با تراکم شدید پرونده‌های کیفری و حقوقی مواجهیم و شورا‌های حل اختلاف ابزار و فرصت بسیار خوبی است که می‌توان از آن بهره برد.

مهدوی اذعان کرد: پرونده‌های مسن در شورا‌های حل اختلاف به پرونده‌هایی گفته می‌شود که بیش از چهار ماه از عمر آن‌ها گذشته باشد؛ بر این اساس در کل شهر تهران ۸۸۷ پرونده دارای عمر بیش از چهار ماه است.   میانگین رسیدگی در شورا‌های حل اختلاف ۴۰ است
رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران میانگین رسیدگی در شورا‌های حل اختلاف را ۴۰ روز ذکر کرد و گفت: بر اساس ماده ۳ قانون روابط موجر و مستاجر، از زمان تقدیم دادخواست تا اجرای حکم تا یک هفته مهلت است؛ اما با توجه به اینکه این موضوع یکی از مصوبات ستاد مقابله با کروناست، مصوبه برای ما لازم‌الاجراست.   عدم صدور حکم تخلیه دارای ۹ استثناء است
وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، تخلیه تا یکسال قابل تمدید است؛ اما همین مصوبه دارای ۹ استثناء است. به‌طور مثال، یکی از موارد استثناء این است که مستاجر باید در شهر تهران ۲۵ درصد اجاره بها و یا ودیعه را تودیع نماید و یا اینکه مستاجر در طول مدت اجاره نباید مرتکب تخلفات قراردادی نشده باشد و یا اینکه باعث آزار و اذیت همسایه‌ها نشده باشد.

مهدوی با اشاره به نوبت‌دهی اینترنتی در واحد اجرای احکام به‌منظور کاهش شیوع ویروس کرونا گفت: تاکنون اسامی ۵۵ مجتمع شورا‌های حل اختلاف در سطح استان تهران، به‌صورت عددی بود؛ اما از ابتدای سال جاری هر یک از مجتمع‌ها به نام شهدای عزیز مزین شده‌اند و در حال حاضر تمامی مجتمع‌های در سطح تهران به نام شهدای گرانقدر مزین شده‌اند.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه در نیمه اول سال در شهر تهران حدود ۵ هزار پرونده کاهش موجودی داشته‌ایم، گفت: برنامه ما این است که در صورت همکاری محاکم در پرونده‌هایی که خواسته آن‌ها کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است و در محاکم شهر تهران مطرح است و در شهر‌های تابعه تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای ایجاد صلح و سازش به شورا‌های حل اختلاف سوق پیدا کند.   فعالیت صلح‌یاران در شورا‌های حل اختلاف تهران
وی با اشاره به فعالیت صلح‌یاران در شورا‌های حل اختلاف تهران اظهار کرد: این اقدام، به‌منظور استفاده بیشتر از ظرفیت افراد معتمد در جامعه است. بر این اساس، در چند ماه گذشته ۸۶ نفر به عنوان صلح‌یار جذب شده‌اند. در حال حاضر در حال شناسایی مساجد بزرگ شهر تهران هستیم تا با جذب افراد شاخص در هر منطقه، پیش از طرح موضوع در شورا‌های حل اختلاف، با صلح و سازش به موضوع خاتمه دهند.

مهدوی با بیان اینکه ۸۷ درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، گفت: ۱۳ درصد مابقی نیز به صورت نیمه الکترونیکی انجام می‌شود.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران در پایان به تشریح اقدامات انسان‌دوستانه و خیرخواهانه شورا‌های حل اختلاف استان تهران پرداخت.

انتهای پیام/ برچسب ها: شورای حل اختلاف دادگستری تهران صلح و سازش

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شورای حل اختلاف دادگستری تهران صلح و سازش رئیس شورا های حل اختلاف استان تهران شورا های حل اختلاف تهران شورا های حل اختلاف صلح و سازش مختومه شعبه ویژه صلح و سازش سطح استان تهران ویژه صلح و سازش پرونده های وارده شورای حل اختلاف نفر از زندانیان نیمه اول سال استان تهران حال حاضر شهر تهران هزار پرونده سازش در سطح تهران حدود پرونده ها ۴۶ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۷۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس دیوان عالی کشور: آمار وارده پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست

رئیس دیوان عالی کشور گفت: پرونده‌های وارده به دیوان عالی کشور با موضوع خانواده در فروردین بیش از ۸۰۰ فقره بوده است که بخش عمده آن مربوط به اختلافات خانوادگی و طلاق است که باید در این زمینه آسیب شناسی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، جلسه کارگروه تخصصی رؤسای شعب دیوان عالی کشور با عنوان بررسی موضوع وکیل در مرحله فرجام خواهی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری برگزار شد.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در این جلسه اظهار کرد: کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آئین دادرسی مدنی و کیفری در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تصویب شده است و پیگیر هستیم که در این مجلس به تصویب نهایی برسد.

وی با تاکید بر لزوم اختصاص بودجه مستقل برای پیشبرد برنامه‌های دیوان عالی کشور، از تصویب ردیف بودجه مستقل برای بخشی از هزینه‌های دیوان عالی کشور خبر داد و با بیان اینکه دیوان عالی کشور در قانون اساسی دو مسئولیت مهم و اساسیِ نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضائی را برعهده دارد، اظهار داشت: این دو مسئولیت اطلاق دارد و عملکرد صحیح و ضابطه‌مند در این زمینه، با تعریف درست از نحوه نظارت یا اصلاح قانون و اصلاح روش‌ها و اصلاح ساختار ممکن خواهد بود، چنانچه قضات در این رابطه پیشنهاداتی به منظور پیشبرد هر چه بهتر امور دارند، ارائه دهند.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست، به طوری که وارده پرونده‌های ما در این زمینه فقط در فروردین بیش از ۸۰۰ فقره بوده است که بخش عمده آن مربوط به اختلافات خانوادگی و طلاق بوده است و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی چهارگانه حقوقی، خانواده، جرایم ناشی از مواد مخدر و دیگر عناوین کیفری در دیوان عالی کشور و آسیب شناسی پرونده‌های مطرح شده اظهار داشت: امید است خروجی این جلسات برای دستگاه قضائی و عموم جامعه مفید به فایده باشد؛ استفاده از نظرات، پیشنهادات و تجربیات همکاران قضائی در رفع اشکالات و مدیریت کلان دیوان عالی کشور مثمر ثمر خواهد بود.

وی با گرامیداشت روز معلم، به بخشی از سخنان امام راحل (ره) درباره شهید مطهری اشاره کرد و اظهار داشت: «خدمتی که استاد شهید مطهری به نسل جوان و جامعه نموده کم نظیر است، آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کسی دیگر را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». انسان ساز است.»

کد خبر 750846

دیگر خبرها

  • سازش در مزرعه به همت شورای حل اختلاف استان یزد
  • بررسی مشکلات مددجویان زندان سپیدار اهواز در دیدار با رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان
  • بررسی مشکلات ۱۵ مددجو زندان سپیدار اهواز
  • مختومه شدن ۲۹۰ هزار پرونده در دادگستری چهارمحال و بختیاری
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار وارده پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • صدور ابلاغ صلح یاری برای ۲۱۹ مأمور فراجا در کرمان
  • آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست
  • یک زندانی در استان تهران پس از ۱۵ سال حبس آزاد شد
  • وصول ۸۴ میلیارد ریال از مطالبات شرکت گاز آذربایجان‌غربی
  • فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود