Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@20:50:40 GMT

ضرورت پیشگیری و کنترل آفات اول فصل کلزا

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۷۵۱۲

ضرورت پیشگیری و کنترل آفات اول فصل کلزا

 عبدالرحمن زاغی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، با اشاره به لزوم پیشگیری و کنترل آفات اول فصل کلزا، گفت: راب یا لیسک‌ها از آفات مهم و قابل توجه در هنگام سبز شدن کلزاست که با تغذیه از برگ‌های لپه‌ای و برگ‌های اولیه عمدتاً از حاشیه مزارع شروع به خسارت می‌کنند و در صورت مشاهده اولین علائم خسارت می توان از طعمه مسموم متالدهید به میزان ۵ تا ۶ کیلوگرم در هکتار یا طعمه مسموم فریکول به میزان ۵ گرم در مترمربع ترجیحاَ در حاشیه مزارع استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برگخوارها در برخی از سال‌ها که هوا نسبتاً گرم و خشک باشد، جمعیت لاروهای برگخوار در اوایل پاییز در مزارع کلزا و برخی از سبزیجات برگی افزایش می‌یابد که در صورت عدم مدیریت خسارت قابل توجه وارد می‌کنند، افزود: حذف علف‌های هرز حاشیه مزارع در صورت مشاهده اولین علائم خسارت لاروهای سنین پایین آفت مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم توصیه شده از جمله آوانت به میزان ۳۰۰ سی سی، ماترین (روی اگرو) به میزان ۰.۵ لیتر، فوزالن (زولون) ۳۵%EC یا دورسبان به میزان ۲ لیتر در هکتار تاکید می‌شود.

وی کک را از دیگر آفات اول فصل کلزا دانست و اضافه کرد: حشرات کامل کک‌ها سوسک‌های جهنده به رنگ سیاه براق، قهوه‌ای یا آبی تیره هستند که از پارانشیم برگ‌های اولیه کلزا تغذیه کرده و برگ‌ها را به صورت توری (سوراخ سوراخ) در می‌آورند.

زاغی تصریح کرد: برای  پیشگیری از خسارت آفت یاد شده، ضدعفونی بذور کلزا قبل از کاشت با حشره کش گاچو به میزان ۱۴ گرم یا حشره کش کروزر به میزان ۱۰ سی‌سی برای هر کیلو بذر توصیه و تاکید می‌شود، اما در صورت عدم ضدعفونی بذور پس از سبز شدن کلزا در صورت بالا بودن جمعیت و مشاهده خسارت، مبارزه شیمیایی با کک‌ها در حاشیه مزارع با حشره کش کنفیدور به میزان ۴۰۰ سی سی یا حشره کش مالاتیون به میزان یک لیتر در هکتار توصیه می‌شود.

وی به رعایت تمامی توصیه‌های فنی برای کشت کلزا از سوی مدیریت‌های ذیربط و محققین از جمله بسترسازی مناسب، استفاده از ردیف کارها برای رعایت میزان بذر مصرفی، کشت یکنواخت، تغذیه مناسب و رعایت زمان کاشت مناسب بذر تاکید کرد و گفت: مشاوره و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی برای دریافت اطلاعات لازم برای مدیریت عوامل خسارت‌زا و رعایت نکات ایمنی از جمله استفاده از ماسک، عینک، چکمه، لباس مخصوص سمپاشی و کلاه هنگام کار با سموم شیمیایی و شستن اعضای آلوده پس از اتمام کار با آب و صابون ضروری است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/غ

منبع: فارس

کلیدواژه: کنترل آفات زراعت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۷۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با خبر خوزستان گفت:این خسارت‌ها شامل آبگرفتگی، ریزش خوشه، خمیدگی و خوابیدگی است.

نبی پور افزود:همچنین بر اثر تگرگ موجب شکستگی دانه به برخی محصولات در این مزارع شد. 

وی ادامه داد:میزان خسارت‌ها بین ۱۰ تا ۷۰ درصد می‌باشد. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: ۳۹۲ هزار هکتار از مزارع استان زیر پوشش بیمه هستند که شامل ۱۹۴ هزار گندم آبی، ۱۷۲ هزار هکتار گندم دیم و ۲۵ هزار سایر محصولات است.

نبی پور با اشاره آغاز ارزیابی خسارت‌ها گفت: این ارزیابی‌ها به صورت دقیق انجام و خسارت‌ها پرداحت خواهد شد.

دیگر خبرها

  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • به زودی میزان خسارت سیل به مزارع گندم اعلام می‌شود
  • بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از مزارع خوزستان خسارت دید
  • گندم‌کاران نسبت‌به آفات غافل نباشند/هرکیلو گندم دوروم ۱۸هزارتومان
  • خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد
  • برداشت ۵۰ درصد گندم خوزستان/میزان خسارت بارندگی به اراضی اعلام می‌شود
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران