Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمان بزرگ نیا از پژوهشگران شناخته شده حوزه موسیقی نواحی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره شرایط نامطلوب هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی ایران بیان کرد: شاید خیلی‌ها با خواندن این مصاحبه من را متهم به دوباره گویی مشکلات و معضلاتی کنند که پیش از این گفتگوی رسانه‌ای بارها و بارها درباره آن توسط من و تعدادی دیگر از همکارانم حرف زده شده؛ پس چه لزومی دارد که بخواهم برای چندمین بار این مطالب را عنوان کنم؟ اما این بار ماجرا کمی متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اول اینکه دولت جدید بر سر کار آمده و ضرورت دارد تا بنده و همکارانم بار دیگر به جناب اسماعیلی به عنوان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی که فکر می‌کنم یکی از مدیران عملیاتی حوزه فرهنگ و هنر باشند دوباره این نکته‌های مهم را گوشزد کنیم که بدانند در موسیقی نواحی این کشور چه می‌گذرد.دوم اینکه برای چندمین بار اعلام کنیم که آقایان موسیقی نواحی صاحب ندارد، لطفاً قبل از بروز هر اتفاق دیگری که موسیقی اقوام ایران را در معرض نابودی قرار داده، فکری به حال ماجرا کنید.

وی افزود: نمی‌دانم این چه حکمتی است که در این سال‌ها فقط شعار حمایت دادیم، حرف‌های تکراری زدیم اما در واقعیت می‌بینیم، این عمر ماست که می‌گذرد و مسئولان همچنان در خواب هستند. در حالی که همه ما مسئولیم و این یک مطالبه جدی جامعه موسیقی نواحی ایران از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که هرچه زودتر فکری به این شرایط بی صاحب موسیقی نواحی ایران کنند.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ادامه داد: بنده حدود دو ماه است که فهرستی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی که بنا به دلایل مختلف در شرایط بسیار نامطلوب معیشتی و شغلی است را به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادم. اما متاسفانه هنوز بعد از این همه مدت دوندگی نتوانسته‌ام به نتیجه برسم و تنها نکته‌ای که دوستان به من اعلام کردند ارسال شماره ملی است که فعلاً دربرگیرنده خبر خوشی نیست. البته بنده و برخی از دوستان در این مدت تلاش کردیم از سوی برخی مجموعه‌ها کمک‌هایی را به این هنرمندان داشته باشیم. اما پرسش اصلی اینجاست. آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی این حمایت‌ها نیست؟ آیا در این شرایط بسیار ناراحت کننده و نامطلوبی که هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی دارند، برگزاری جشنواره موسیقی نواحی محلی از اعراب دارد؟ جشنواره‌ای که فکر می‌کنم درصد بسیار کمی از هنرمندان پیشکسوت در آن حضور داشته باشند.

بزرگ نیا با انتقاد از شرایط و نحوه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران طی سال‌های اخیر تصریح کرد: ای کاش آقای وزیر این مطلب را بخوانند و متوجه این موضوع شوند که آخرین گنجینه‌های موسیقی نواحی این سرزمین در بدترین شرایط هستند. ای کاش بدانند که همین استاد غلامرضا آلمه جوقی که چند روز پیش دار فانی را وداع گفت یکی از هنرمندانی بود که نامش در فهرست بنده برای حمایت‌های معیشتی و معنوی بود. اما انگار قرار نیست متوجه در پیش بودن یک فاجعه معنوی در حوزه موسیقی نواحی باشیم.

وی تصریح کرد: هنرمندان موسیقی نواحی ایران اکنون با دو چالش بزرگ رو به رو هستند. اول اینکه بسیاری از آنها در وضعیت معیشتی مناسبی قرار ندارند و به دلیل کرونا و تبعات آن در بدترین حالت ممکن قرار دارند. اما به خاطر حفظ آبرو و عزت نفسی که دارند هیچوقت نیامده‌اند که التماس کنند که به ما چیزی بدهید. در حالی که این حق مسلم آنهاست که از مزایای کامل بهره مند باشند و این وظیفه مدیران است که به این عزیزان در حد توان کمک کنند. اینها گنجینه‌های ملی ما هستند که عاشقانه به دنبال رفتن روی صحنه هستند چالش دومی که بسیاری از این عزیزان را تحت تاثیر شدیدترین ضربات روحی قرار داده، زیرا حضور در همین جشنواره‌ها و فستیوال‌های مرتبط با موسیقی نواحی نیز از آنها دریغ شده و بسیاری از آنها خانه نشین شده‌اند.

بزرگ نیا با طرح این درخواست از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت ضروری و زودهنگام از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی توسط نهادهایی چون دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر گفت: آقای وزیر برای صبر کردن واقعاً فرصتی وجود ندارد، لطفاً هرچه زودتر به فکر بهبود اوضاع باشید و بدانید که موسیقی نواحی ایران بی صاحب شده است. اکنون هنرمندان این عرصه نیز هم به لحاظ روحی هم به لحاظ مالی نیازمند بیشترین حمایت هستند. اما تا به امروز به دلیل برخی سیاست‌های غلط در این عرصه و حتی برگزاری جشنواره موسیقی نواحی که می‌تواند مهم‌ترین رویداد برای به صحنه رفتن این عزیزان باشد شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورده و ما می‌بینیم که بخش اصلی و جریان اصلی موسیقی نواحی ایران به فراموشی سپرده شده است.

کد خبر 5323771 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: دفتر موسیقی وزارت ارشاد موسیقی نواحی برنامه تلویزیونی فیلم سینمایی عزت الله مهرآوران فیلم کوتاه تئاتر ایران فتحعلی اویسی درگذشت چهره ها اسکار خارجی زبان کارگردان تئاتر برنامه رادیویی سی و چهارمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان شبکه دو سیما بازیگر سینما پیام تسلیت هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موسیقی نواحی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۸۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است

محمود پاک نیت بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: قطعا سیاست‌های جمعیتی برای فرزندآوری موثر است منتها دولت می‌تواند این سیاست‌ها را تقویت کند و زمینه‌هایی برای فرزندآوری بیشتر با ایده‌هایی عملگرایانه فراهم کند.

وی در ادامه عنوان کرد: الان از دغدغه‌های زوج‌ها امرار معاش و معیشتشان است، هر زوجی نیاز به حداقل‌هایی برای خانه و مسکن و مادیات دارد. اضافه کردن نسل هم مشکلات خاص خود را دارد، اما قطعا مشکلاتش کمتر از پیری جمعیت است.

وی بااشاره به غریزه قوی مادری در بین زنان جوان گفت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند، نباید طوری شود که نسل اتی در زمان کهنسالی هیچ کس را نداشته باشد که به او رسیدگی کند. زوجین جوان باید به این مسائل توجه کنند که همانطور که گذشته‌های ما نیاز به فرزند در سنین بالا داشتند، ان‌ها هم همینطور هستند.

وی با اشاره به تهدیدات پیری جمعیت در جامعه اظهار داشت: وقتی سن ازدواج بالا می‌رود و جوانان ازدواج کرده هم تمایل به فرزند پیدا نمی کنند به مروری کهن سالی جمعیت رخ می‌دهد باید برای سال‌های اتی تمهیدی بیاندیشیم تا مشکلاتی از این دست گریبان جامعه مان را نگیرد، هنرمندان هم پای کار بیایند تا ترسیمی از فضای درست خانوادگی برای نسل جوان داشته باشند. بهرحال هنرمندان هم الگوی جامعه هستند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • صاحب‌نظر روس: ایران الگوی مثال‌زدنی پیشرفت برای شرق و غرب است
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • نصرالله شیرین‌آبادی، نوازنده موسیقی درگذشت
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • هر اقدامی علیه ایران با بزرگترین پاسخ روبرو می‌شود
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود