Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@12:48:32 GMT

پدر بمب هسته‌ای پاکستان درگذشت

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۸۹۹۷

پدر بمب هسته‌ای پاکستان درگذشت

«عبدالقدیر خان» دانشمند هسته‌ای صاحب نام پاکستان که به "پدر بمب اتمی" این کشور معروف است، امروز در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

از منابع رسمی پاکستانی، دکتر عبدالقدیر خان که از یکماه گذشته به شدت بیمار بود صبح امروز یکشنبه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در اسلام‌آباد درگذشت.

این فیزیکدان هسته‌ای ۸۶ ساله که بنیانگذار برنامه غنی‌سازی اورانیوم پاکستان محسوب می‌شود، از سال ۲۰۰۴ به دلیل برخی نگرانی‌های امنیتی، تحت مراقبت قرار گرفته بود و نهادهای امنیتی این کشور از بیم خطر احتمالی برای زندگی این دانشمند پاکستانی، دید و بازدید و حضور وی در محافل اجتماعی را محدود کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات پاکستانی با ابراز تاسف از مرگ بنیانگذار فن آوری اتمی این‌ کشور، گفتند: عبدالقدیر خان نقش تاریخی و موثری برای تقویت دفاع و بازدارندگی پاکستان ایفا کرد.

دکتر عبدالقدیر خان متولد سال ۱۳۱۵ شمسی، فیزیکدان هسته‌ای و مهندس متالوژی پاکستانی است که بنیانگذار برنامه غنی‌سازی اورانیوم این کشور محسوب می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های وی، برنامه غنی‌سازی اورانیوم برای پروژه ساخت بمب اتم پاکستان بود. او در سال ۱۳۵۵ آزمایشگاه تحقیقاتی کاهوتا (KRL) در نزدیکی اسلام‌آباد را تأسیس کرد و تا زمان بازنشستگی (سال ۱۳۸۰) به عنوان مدیر کل و محقق ارشد در آن مرکز مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود.

عبدالقدیر عنوان پدر بمب هسته‌ای پاکستان را یدک می‌کشید و برای اینکه کشورش را در عرصه هسته‌ای همتراز هند رقیب سنتی پاکستان در جنوب آسیا کرد، مورد ستایش قرار می‌گیرد اما اعتراض وی به تمهیدات و مراقبت‌های امنیتی همواره جنجال برانگیز بوده است. / ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: عبدالقدیر خان هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۸۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسعود اسکویی، گوینده پیشکسوت رادیو درگذشت

شادروان مسعود اسکویی، گوینده و مجری کارشناس پیشکسوت شبکه رادیویی ورزش که چندی پیش به دلیل شکستگی ناحیه لگن و پا در بیمارستان بستری بود، دار فانی را وداع گفت.

دوستداران ورزش از نسل قدیم، گزارش‌های مسعود اسکویی پیشکسوت رسانه‌های ورزشی را در برنامه «ورزش از نگاه دو» تلویزیون از جمله فوتبال به یاد دارند. وی از سال ۶۰ به بعد به رادیو رفت و مسابقات ورزشی را گزارش می‌کرد.

استاد اسکویی قدیمی‌ترین مجری کارشناس و گوینده ورزشی صدا و سیما بود که دوره تهیه کنندگی برنامه‌های تلویزیونی را در تلویزیون آلمان گذراند و یکسال در شهر‌های زونه گورگ و ماینس با تلویزیون همکاری کرد.

یکی از شاخصه‌های او در اجرا، ارائه گزارش مسابقات ورزشی بدون داشتن نگاه جانبدارانه بود. او همیشه در مصاحبه هایش با اهالی رسانه به ریشه اش در ایران و عشق به کارش تاکید می‌کرد و همین عشق به مردم باعث شد با اینکه حال مساعدی نداشت، اما سال تحویل پشت میکروفن رادیو نشست تا شنوندگان رادیو ورزش بخش‌هایی از برنامه سال تحویل را با اجرای او بشنوند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • سفر همسر رئیسی به پاکستان / اهدای دکتری افتخاری (+ عکس)
  • تظاهرات ضدصهیونیستی دانشجویان پاکستانی در مقابل کنسولگری آمریکا
  • تجمع دانشجویان پاکستانی در همبستگی با حامیان فلسطین در آمریکا+عکس
  • درگذشت صدای جوان رادیو
  • مسعود اسکویی درگذشت + سوابق
  • مسعود اسکویی، گوینده پیشکسوت رادیو درگذشت
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • از ایران تا پاکستان/ شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست