Web Analytics Made Easy - Statcounter

پنجمین انتخابات پارلمانی عراق، هفت صبح امروز (به وقت بغداد) در سراسر این کشور آغاز شد تا نزدیک به ۲۴ میلیون شهروند عراقی واجد شرایط رأی‌دهی، ۳۲۹ نماینده دور جدید پارلمان را انتخاب کنند.

به گزارش مشرق، کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که از ساعت هفت صبح امروز (به وقت بغداد)، درهای مراکز اخذ رأی برای پنجمین انتخابات پارلمانی عراق در پایتخت و مناطق مختلف این کشور از جمله منطقه کردستان در شمال این کشور، به روی رأی دهندگان باز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، با اعلام باز شدن مراکز رأی‌گیری به روی رأی‌دهندگان تصریح کرد که صندوق‌های اخذ رأی برای جمع‌آوی آراء بیش از ۲۴ میلیون شهروند عراقی واجد شرایط رأی‌دهی آماده است تا از بین ۳۲۴۳ نامزد از جمله ۹۸۱ زن در ۸۳ حوزه انتخاباتی، ۳۲۹ نماینده پارلمانی خود را انتخاب کنند. 

به اعلام کمیساریای عالی انتخابات عراق، انتظار می‌رود که نتایج اولیه انتخابات ۲۴ ساعت پس از پایان رأی‌گیری اعلام شود اما اعلام نتایج رسمی این انتخابات ۱۰ روز طول خواهد کشید.

مرحله دوم و سراسری پنجمین دور از انتخابات پارلمانی عراق که نخستین انتخابات زودهنگام در این کشور است، امروز (یکشنبه ؛ ۱۸ مهر) برگزار می‌شود تا ۳۲۴۳ نامزد انتخاباتی برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمانی رقابت کنند.کمیساریای عالی انتخابات عراق، پیشتر ضمن اعلام این تعداد از شرکت  ۲۱ ائتلاف سیاسی و۱۶۷ حزب که ۵۸ حزب در ائتلاف‌ها گنجانده شده‌اند، در این انتخابات خبر داده بود.

مرحله نخست انتخابات عراق، جمعه پیش(هشتم اکتبر جاری) یعنی دو روز پیش از برگزاری انتخابات سراسری برگزار شد تا نیروهای امنیتی، آوارگان و زندانیان عراقی در قالب گروه‌های خاص، آراء خود را به صندوق‌ها بیاندازند. این اقدام با این هدف صورت می‌گیرد که نیروهای امنیتی در روز انتخابات صرفا به تامین امنیت مراکز رأی‌گیری بپردازند.  بر این اساس کارکنان وزارت کشور، وزارت دفاع، دستگاه مبارزه با تروریسم، وزارت داخلی منطقه کردستان، وزارت پیشمرگه، پناهندگان و زندانیان عراق گروه‌های خاص شرکت‌کننده در انتخابات عراق نام گرفتند.

وجه تمایز انتخابات کنونی عراق با دوره‌های پیشین که از زمان سقوط صدام تاکنون پنجمین انتخابات سراسری و نخستین انتخابات زودهنگام است، این است که در این دور از انتخابات، عراقی‌های مقیم خارج از کشور شرکت نخواهند داشت.

تفاوت دیگر این انتخابات، مربوط به حوزه‌های انتخاباتی است. به موجب قانون انتخابات جدید به شماره ۹ مصوب در سال ۲۰۲۰، عراق به ۸۳ حوزه انتخاباتی به جای ۱۸ حوزه‌ای که در انتخابات پیشین تقسیم شده بود، تقسیم می‌شود و رأی دهندگان مستقیما به نامزد مورد نظر خود رأی خواهند داد تا در صورت کسب حد نصاب آراء به کرسی پارلمانی دست یابد. به این ترتیب که بغداد، پایتخت عراق با بیشترین جمعیت ۱۷ حوزه انتخاباتی خواهد داشت.

نحوه توزیع ۳۲۹ کرسی‌ پارلمانی عراق میان استان‌های مختلف به این شرح است: بغداد: ۷۱ ، نینوی: ۳۴، بصره: ۲۵، ذی‌قار: ۱۹، سلیمانیه: ۱۸، بابل: ۱۷، اربیل: ۱۶، الانبار: ۱۵، دیالی: ۱۴، کرکوک: ۱۳، واسط: ۱۲، دهوک:۱۲، نجف:۱۲، صلاح‌الدین:۱۲، کربلا:۱۱، الدیوانیه: ۱۱، میسان: ۱۰ و المثنی: ۷ 

مصطفی الکاظمی پای صندوق رأی خواستار مشارکت گسترده مردمی شد      

 «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق صبح امروز پس از باز شدن مراکز رأی‌گیری، از نخستین مقامات این کشور بود که در انتخابات شرکت کرد. وی پس از انداختن رأی به صندوق در یکی از مدارس در منطقه الکرخ بغداد، در جمع خبرنگاران، از همه عراقی‌ها خواست تا در این انتخابات مشارکت گسترده‌ای داشته باشند.

دانلود

مقامات عراقی پای صندوق‌های رأی

مانند دوره‌های پیش انتخابات پارلمانی در عراق، اغلب مقامات و شخصیت‌های سیاسی عراق در هتل الرشید بغداد پای صندوق رأی حاضر شدند و آراء خود را به صندوق انداختند.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق، «نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین و رئیس ائتلاف دولة القانون، «سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح، «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق ، «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی، «خمیس الخنجر» رئیس ائتلاف سنی «عزم العراق» و ...  آراء خود را به صندوق انداخته‌اند.


برهم صالح


عادل عبدالمهدی


سید عمار الحکیم

مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر عراق نیز در یکی از مراکز رأی‌گیری نجف اشرف، حاضر شد و رأی خود را به صندوق انداخت.

مقتدی الصدر

خمیس الخنجر

از ساعت هفت صبح امروز درهای مراکز رأی‌گیری در منطقه کردستان عراق نیز مانند سایر مناطق این کشور، به روی رأی دهندگان باز است. «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان و «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر این منطقه از نخستین مقامات کُرد شرکت‌کننده در این انتخابات بودند.

نیچروان بارزانی

مسرور بارزانی

شیخ «عبدالمهدی الکربلائی» نماینده مرجعیت عالی شیعیان در کربلای معلی و مسئول عتبه مقدس حسینی(ع) نیز صبح امروز با حضور در یک مرکز انتخاباتی رأی خود را به صندوق انداخت.

گزیده سخنان مقامات و چهره‌های سیاسی عراق پای صندوق رأی

* رئیس جمهوری عراق، پس از انداختن رأی خود در صندوق رأی، تأکید کرد که حکومت به وعده خود در برگزاری انتخابات پیش از موعد عمل کرده است. انتخابات خواسته مردمی برای تغییر و اصلاح است. روز انتخابات زودهنگام اکتبر، یک روز تاریخی است و همه شهروندان باید با شرکت در این انتخابات در آینده کشورشان سهیم شوند.

* دبیرکل عصائب اهل الحق با متفاوت دانستن انتخابات کنونی ابراز امیدواری کرد که انتخابات کنونی شاهد مشارکت گسترده مردمی باشد زیرا عراق لایق آینده‌ای بهتر است.

وی با مهم دانستن حضور ناظران بین‌المللی تاکید کرد که بر روی اهمیت منطبق بودن نتایج شمارش دستی و الکترونیکی آراء متمرکز خواهد شد.

* سید عمار الحکیم مشارکت گسترده در انتخابات را به منزله پیروزی برای حقوق ملت عراق دانست. 

* «مؤید اللامی» رئیس اتحادیه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران عراقی، امروز پس از شرکت در انتخابات، از اصحاب رسانه خواست که در مراکز رأی‌گیری حاضر شوند و آراء خود را به صندوق بیاندازند. وی تاکید کرد که تدابیر کمیساریای عالی انتخابات مهم و کاملا در مسیر درست قرار دارد.

* مسرور بارزانی: امیدوارم انتخابات مجلس عراق در فضایی آرام برگزار شود

حضور ناظران بین‌الملل پای صندوق

خبرگزاری رسمی عراق در ادامه پوشش اخبار انتخابات سراسری امروز، از رسیدن ناظران بین‌المللی به مراکز رأی‌گیری خبر داد و تصاویری نیز از برخی از این ناظران منتشر کرد.

پیشتر، «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق گفته بود که ۸۰۰ ناظر سازمان ملل بر انتخابات این کشور نظارت خواهند داشت.

مشاور نخست‌وزیر عراق از استقبال چشمگیر از انتخابات خبر داد

«حسین الهنداوی» مشاور نخست‌وزیر عراق در امور انتخابات از استقبال گسترده مردم عراق از انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رأی خبر داد و گفت که کمیساریای عالی انتخابات شرایط مناسبی را در مراکز رأی‌گیری ایجاد کرده است.

حضور مردم در شعب اخذ رأی

در حالی که تنها چند ساعت از باز شدن مراکز رأی‌گیری در سراسر عراق گذشته است، مردم در مناطق مختلف این کشور در حال حرکت به سوی این مراکز هستند تا در اول صبح آراء خود را به صندوق بیاندازند. 

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان انتخابات سراسری سازمان ملل صلاح الدین عادل عبدالمهدی سید عمار الحکیم مصطفی الکاظمی کمیساریای عالی انتخابات انتخابات پارلمانی عراق آراء خود را به صندوق پنجمین انتخابات مراکز رأی گیری مشارکت گسترده منطقه کردستان انتخابات عراق رأی دهندگان صبح امروز صندوق رأی نخست وزیر پای صندوق باز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۹۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره محور جلسه اخیر این حزب گفت: روز پنجشنبه اجلاسیه شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و دفتر سیاسی با حضور روسای شعب استان‌های حزب اعتدال و توسعه، واعظی، جنتی و نوبخت برگزار شد. در این جلسه برنامه‌های حزب در سال جاری مطرح شد. یکی از محورها به این ترتیب بود که تاکید حزب بر این است که همه دستگاه‌های اجرایی کشور باید به سمت رفع اختلافات داخلی گام بروند، به عبارت دیگر به سمتی برویم که بتوانیم نسل جوان را بیشتر به خودمان جذب کنیم و بر وفاق ملی دامن بزنیم. استراتژی حزب اعتدال و توسعه در سال جدید استفاده از همه ساز و کارهای مدنی برای بهبود اوضاع کشور است و حزب اعتدال و توسعه هم سعی می‌کند در تحولات جاری داخل و خارج از کشور نقش‌آفرینی داشته باشد و ما همچنان تاکید می‌کنیم که با هر گونه ساختارشکنی مخصوصا در زمینه سیاسی مخالف هستیم و همچنان بر راهکارهای مدنی و غیر خیابانی و اعتراضات خیابانی تاکید داریم و زمانی که همه می‌دانیم، هیچ امیدی به خارج از کشور نیست باید به سمت وحدت آفرینی حرکت کنیم.

وی افزود: مقوله انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برای ما اهمیت دارد، مخصوصاً اگر حاکمیت اندکی نرمش نشان دهد و با این نرمش در بحث انتخابات ریاست جمهوری شاهد توفیقات باشیم و اگر غیر از این باشد، مجدداً شاهد کاهش حضور مردم خواهیم بود و شاید این بار مردم نسبت به دفعات قبل مشارکت پایین‌تری داشته باشد. حزب اعتدال و توسعه تلاش دارد به صورت شفاف مردم را برای مشارکت در بهبود شرایط کشور دعوت کند و از هر گونه سخن رادیکال و تنش‌زا پرهیز می‌کند، در حقیقت حزب اعتدال و توسعه تلاش دارد که با عقلانیت به نقد وضع موجود در عرصه سیاست داخلی بپردازد.

هروی همچنین تصریح کرد: دومین محور که در جلسه روز پنجشنبه حزب اعتدال و توسعه برگزار شد، سیاست خارجی است. هنگامی که احساس می‌کنیم غرب و شرق همگی برای توسعه کشور مانع‌تراشی می‌کنند باید باهم به وحدت و تنش‌زدایی بپردازیم، در غیر این صورت نتیجه‌ای نخواهد داد. در سیاست خارجی اعتقاد بر این داریم که باید درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود، کما اینکه کشوری مانند عراق در همین روزهای اخیر با تولید بیش از ۴ میلیون بشکه نفت توانسته بسیاری از مشکلات اقتصادی خود را حل کند اما ما همچنان با بسته بودن و انزوای سیاسی در عرصه جهانی، دچار مشکلات اقتصادی هستیم.

برخورد خیابانی با حجاب بی‌تدبیری است

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: سومین محور و شاید اصلی‌ترین بحثی که در اجلاسیه حزب اعتدال و توسعه مطرح شد، تحلیل وضع داخلی بود. ما همه جناح‌های سیاسی باید نشان بدهیم ایران عامل ثبات منطقه خاورمیانه است اما در این میان که در حال کشمکش اسرائیل و قدرت‌ها هستیم، جریحه‌دار کردن افکار عمومی خطا است، در حالی که کشورهای منطقه در حال توسعه و پیشرفت هستند، اینکه ما به مجادلات داخلی و تحریک جوانان مبادرت کنیم، کاملاً از روی بی‌تدبیری است. تشویش اذهان، ایجاد ناامیدی و رعب و وحشت بین نسل جوان، آن هم در خیابان‌ها و با حرکت‌هایی مانند برخورد با حجاب، منجر به ایجاد نا امیدی در کشور می‌شود که این نشانه بی‌تدبیری است.

هروی اظهار کرد: اما آنچه در مورد وضعیت داخلی وجود دارد این است که دولت سیزدهم به دست اندازی در بخش خصوصی رو آورده و به جای درآمدزایی به سمت کسب درآمدهای بیشتر از مردم می‌پردازد که این امر شایسته و بایسته مردمی که همه چیز خود را برای نظام دادند، نیست. به عبارت دیگر مشکل اول کشور حجاب نیست بلکه ایجا روح همدلی و امید و رفع مشکلات معیشتی مردم است.

وی با اشاره به برخورد دولت با فساد ابراز کرد: نکته دیگر ارجحیت منافع ایدئولوژیک بر منافع ملی است. متاسفانه احساس می‌شود اقلیتی از نظام حاکمیت به دنبال این هستند که مباحث ایدئولوژیکی یا نگرش‌های افراطی مذهبی را بر منافع ملی ترجیح بدهند ، که این امر موجب شده اشکالات اساسی در نحوه برخورد با مردم مانند برخوردهای شکل بگیرد، که این رفتارها کاملاً از سر بی‌تدبیری است. نکته بعدی مربوط به ناکارآمدی مدیران دولت سیزدهم است که متاسفانه در همه اضلاع دولت مشاهده می‌شود، چنانچه شایسته‌سالاری رنگ باخته و نظام مسئولیت‌سپاری دچار خدشه شده است.

هروی همچنین افزود: نکته پایانی که همه اعضای حزب و دبیرکل بر آن تاکید داشتند، مربوط به فساد و تبعیضی است که در جامعه وجود دارد. امروز برخورد دوگانه در سطح جامعه انجام می‌شود و این برخورد منجر به دلسردی و ناامیدی مردم شده است. درحقیقت به نظر می‌رسد که با عاملان فساد مدارا می‌شود ، مماشات با مفسدان در سطوح مختلف و در مباحث اقتصادی و عقیدتی منجر به این امر شده که مردم دچار یاس دینی و ناامیدی شوند که متاسفانه این مورد برای بهبود شرایط کشور مناسب نیست.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر این در حالی که با جوانان برخوردهای خیابانی تحت عنوان حجاب و برخورد با منتقدین، افرادی که در روزنامه‌ها سخن می‌گویند و شرایط سیاسی و آرای دولت را نقد می‌کنند، برخلاف آن چیزی است که باید انجام شود. لذا از این برخورد دوگانه که با عاملان فساد مماشات می‌شود اما با جوانانی که نقادی می‌کنند برخورد می‌شود، را حزب اعتدال و توسعه محکوم می‌کند و خواهان تدبیر نظام حاکمیت در قبال این قضیه است.

هروی در رابطه با برنامه حزب اعتدال و توسعه برای مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم، یادآور شد: در این مورد در کل کشور تلاشی آغاز کردیم و امیدوارم بتوانیم در بین نامزدهایی که به مرحله دوم رسیدند افرادی که عضو نیروها و یا هواداران حزب اعتدال و توسعه هستند، کمک می‌کنیم که بتوانیم حداکثر نیروهای اعتدالی را در این مرحله از انتخابات در مجلس داشته باشیم. همچنین در مورد فراکسیون تلاش‌هایی را در مجلس آغاز کردیم و امیدواریم فراکسیون با تمایلات اعتدالی شکل بگیرد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899876

دیگر خبرها

  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان
  • ۱۱۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات فعال است / استقرار ۴ صندوق الکترونیکی در شعب تهران
  • استقرار ۴ صندوق الکترونیکی در شعب تهران
  • ۱۱۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات فعال است | استقرار ۴ صندوق الکترونیکی در شعب تهران
  • ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات فعال است/ استقرار ۴ صندوق الکترونیکی در شعب تهران
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • حسینی: نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم در مجموع انقلابی هستند + فیلم
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف