Web Analytics Made Easy - Statcounter

مستند «آدور» به کارگردانی محمدصادق اسماعیلی درباره پسر نوجوانی است که به دنبال مادرش برمی‌گردد. این مستند سراغ پرونده بی‌شناسنامه‌ها رفته است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند «آدور» به کارگردانی محمدصادق اسماعیلی در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلم مستند در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور داشت و توانست جایزه ویژه هیئت داوران این جشنواره را دریافت کند و اکنون در اولین نمایش تلویزیونی به شبکه مستند می‌آید.

اسماعیلی درباره سوژه این فیلم گفت: «آدور» درباره پسر نوجوانی به نام مصطفی از اهالی جنوب استان کرمان است که بی‌شناسنامه بوده و هیچ‌گاه مادرش را ندیده است. او به دلیل آنکه پدرش می‌خواهد او را تحویل بهزیستی بدهد در تکاپوی این است که بتواند نشانه‌ای از مادرش پیدا کند و برای اولین بار او را ببیند.

وی با اشاره به افراد بی‌شناسنامه در جنوب ایران و استان کرمان گفت: در استان کرمان و هم‌چنین جنوب شرق کشورمان، تعداد افراد بی‌شناسنامه زیاد بوده و این موضوع تبدیل به یک بحران شده است. براساس آماری که چندی پیش اعلام شد، قریب به 3 هزار کودک بی‌شناسنامه داریم که تعداد بالایی به شمار می‌رود. دلایل این موضوع را می‌توان در موارد زیادی بررسی کرد؛ بسیاری از زنان کرمانی با مردان افغانستانی ازدواج می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که نتوانند برای فزندشان شناسنامه بگیرند. علاوه بر این، فقر فرهنگی که در این مناطق وجود دارد باعث می‌شود که خیلی‌ها دنبال شناسنامه نروند؛ البته بعد از هدفمندی یارانه‌ها خیلی‌ها به این فکر افتادند که شناسنامه دریافت کنند.

اسماعیلی با اشاره به معنای «آدور» و ارتبط آن با سوژه فیلم گفت: این عبارت، در فرهنگ مردم کرمان ریشه‌ای سه هزار ساله دارد و به معنی خارهایی است که در بیابان به صورت خودرو رشد می‌کنند ولی گل دارند. از آنجا که کاراکتر فیلم من آدم تنهایی است، احساس کردم که این مضمون شباهت زیادی به شخصیت او دارد.

این مستندساز با اشاره به پیداکردن این سوژه و روند تولید این فیلم گفت: من در حاشیه شهر کرمان رفت و آمدهای زیادی داشتم و با مصطفی در همین‌جا آشنا شدم. پدرش می‌خواست او را به پرورشگاه بسپارد اما مصطفی تلاش می‌کرد که از این موضوع فاصله بگیرد. بعد از آشنایی با مصطفی، نزدیک به 9 ماه تصویربرداری و 6 ماه نیز پس تولید داشتیم.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از:

کارگردان و تهیه‌کننده: محمدصادق اسماعیلی مشاور پروژه: مهرداد اسکویی، تدوین: امیر علی‌پرور، مدیر فیلم‌برداری: زانیار لطفی، صدابردار: محمود خورسند، موسیقی: افشین عزیزی.

براساس این گزارش، مستند «آدور» امشب 18 مهرماه ساعت 20 از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت 24 و فردا ساعت 9 صبح است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مستند مستند بی شناسنامه شبکه مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۹۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، قسمت جدید برنامه «کافه مستند» امشب جمعه هفتم اردیبهشت با گفتگو درباره مستند «آقای خاص» از شبکه افق پخش می‌شود.
این مستند تلاش دارد اطلاعات تازه‌ای درباره محمد بنا سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی و آقای خاص کشتی ایران ارایه دهد و با روایت ناگفته‌هایی به فراز و فرود‌های زندگی حرفه‌ای این مربی محبوب کشتی می‌پردازد، فرزاد حسنی نیز راوی این مستند است.
«آقای خاص» مستندی نیمه بلند است که در هفدهمین جشنواره مستند سینماحقیقت حضور داشت و قرار است برای نخستین بار از تلویزیون پخش شود.
بعد از پخش این مستند، در میز نقد «کافه مستند» داوود مرادیان و مهدی انصاری میزبان سجاد ترابی، کارگران این اثر هستند و درباره مسائل فنی این فیلم و همچنین نکات مربوط به مستند‌های ورزشی گفتگو می‌کنند.
در میز محتوایی برنامه نیز داوود مرادیان میزبان علی محمدی قهرمان کشتی فرنگی و همچنین مدیر تیم‌های ملی کشتی خواهد بود تا درباره محمد بنا و ویژگی‌های این اسطوره کشتی ایران با یکدیگر صحبت کنند در میز مستند برنامه نیز امیر مهریزدان مدیر پیشین مرکز مستند سوره  مهمان برنامه است تا درباره مسائل جاری حوزه مستند و مشکلات مستندسازان گفتگو کند.
«کافه مستند» به تهیه کنندگی محمدعلی محمددوست در گروه مستند شبکه افق تولید می‌شود و تلاش می‌کند نگاه متفاوتی به مقوله مستند داشته باشد.

«کافه مستند» هر هفته جمعه شب‌ها ساعت ۲۱ از این شبکه پخش می‌شود.

دیگر خبرها

  • پخش «بازی اختاپوس» از شبکه افق
  • «بازی اختاپوس» از شبکه افق پخش می‌شود
  • به شدت به آمریکا درباره ارتکاب هر حماقتی و تبعات آن هشدار می دهیم
  • حاشیه های حکم اعدام برای توماج صالحی
  • مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم یگان نظامی رژیم صهیونیستی
  • عملیات وعده صادق سپاه هویت و شناسنامه ایران قوی است
  • «دیدار در سنگلج» محصول شبکه مستند
  • بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!
  • «کُر کوهستان » روی آنتن شبکه دو می‌رود