Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-27@15:42:34 GMT

معرفی انواع کمپرسور هوا و کاربرد آن

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۹۵۷۹

کمپرسور هوا فشرده که به آن کمپرسور باد هم گفته می‌شود؛ دستگاهی مکانیکی است که با توجه به کاربردهای فراوان خود، نقش مهمی در مصارف صنعتی و خانگی ایفا می‎کند. کمپرسور باد که عملیات متراکم کردن هوا و مکش آن در فشار مشخص و انتشار آن در فشار دیگری را بر عهده دارد؛ دارای نکات فنی فراوانی است که شناخت آن برای خرید و استفاده از این دستگاه ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطلب حاضر، اطلاعات کاملی در خصوص انواع کمپرسور هوا برای شما فراهم می‌کند.

در حال حاضر، کمپرسور هوا یکی از اجزاء همه‌کاره و حیاتی در کارخانه و کارگاه‌های مختلف محسوب می‌شود. این دستگاه‌ها‌ در سال‌های اخیر کوچک‌تر و کم حجم‌تر شده و به همین خاطر در موقعیت‌های کاری بیشتری قابل استفاده هستند. ویژگی اصلی کمپرسور هوا این است که توان بسیار بیشتری نسبت به ابزارهای معمولی دارد و نیاز به موتورهای بزرگ را به صورت کامل از بین می‌برد. همچنین این دستگاه‌ها احتیاج چندانی به تعمیر و نگهداری ندارند و می‌توان برای مدتی طولانی بدون مشکل از آن‌ها استفاده کرد.

کمپرسور هوا چگونه کار میکند

کمپرسور هوا به عنوان جزئی همه‌کاره و حیاتی در هر کارخانه یا کارگاه صنعتی به حساب می‌آید. این دستگاه‌ها هم‌اکنون در انواع سایز تولید می‌شوند و در شرایط کاری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این امکان وجود دارد که آن‌ها را به هرجایی حرکت دهیم و از این لحاظ بسیاری از کارها را برای ما راحت‌تر می‌کنند. مزیت اصلی کمپرسورهای هوا این است که قدرتی به مراتب بیشتر از ابزارهای معمولی دارند و هرگونه نیاز به موتورهای بزرگ را از بین می‌برند.

پارس وکیوم (parsvacuum.com) به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده پمپ و کمپرسور هوا در خاورمیانه محصولاتی رقابتی و بادوام را با قیمت فوق‌العاده در اختیار هموطنان عزیز قرار می‌دهد. خط تولید پارس وکیوم در تمام مراحل تحت کنترل کیفی قرار داشته و تمامی محصولات به صورت کامل بررسی می‌گردند تا تمامی نیازهای شما از بابت دستگاهی بی عیب و نقص تامین شود. در صورتی که به دنبال تجهیزات مناسب برای کارگاه صنعتی یا خانگی خود هستید، با مشاورین ما تماس بگیرید. 

مکانیزم کار کمپرسور هوا

کمپرسور هوا با استفاده از مکش گازهای پیرامون به داخل و افزایش فشار آن‌ها کار می‌کنند. سپس هوا از طریق دهانه‌ای در داخل مخزن فشرده و در نهایت آزاد می‌شود. این فرایند را مانند یک بادکنک در نظر بگیرید: هوا در هنگام آزاد شدن می‌تواند انرژی زیادی تولید کند. این دستگاه‌ها از موتوری استفاده می‌کنند که انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی تبدیل می‌کند. این کار شبیه به عملکرد موتور احتراق با استفاده از مواردی مانند میل لنگ، پیستون، شیر و میله اتصال است. 

از هوای تحت فشار کمپرسور برای تغذیه ابزارهای مختلف استفاده می‌شود که در میان آن‌ها می‌توان به آچار ضربه‌ای و جک‌های سنگین اشاره کرد. کمپرسورهای هوا انواع مختلفی دارند و هر کدام در زمینه‌ای خاص به کار گرفته می‌شوند. به طور کلی، تفاوت در آن‌ها چندان زیاد نیست و نحوه جابجایی هوا در داخل کمپرسور باعث ایجاد تفاوت‌هایی جزئی می‌شود.

نحوه عملکرد انواع کمپرسور هوا

دو راه کلی برای فشرده‌سازی هوا وجود دارد: جابجایی مثبت و جابجایی پویا. هر کدام از این روش‌ها دارای چند زیرگروه است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. نتیجه هردو روش یکسان است، اما فرایند دستیابی به آن‌ها تفاوت دارد.

جابجایی مثبت

کمپرسروهای جابجایی مثبت هوا در محفظه‌ای نگه می‌دارند که حجم آن به صورت پیوسته کاهش می‌یابد و در نهایت فشرده می‌شود. روش تامین انرژی در میان این دستگاه‌ها تقریبا یکسان است. برخی از آن‌ها برای کارهای صنعتی تناسب بیشتری دارند و برخی دیگر مناسب کارگاه‌های خانگی هستند. سه نوع اصلی کمپرسور جابجایی مثبت عبارت‌اند از:

۱. کمپرسور اسکرو چرخان

کمپرسور اسکرو چرخان دارای دو «پیچ» داخلی است که در جهت مخالف هم می‌چرخند. این کار باعث می‌شود که هوا در بین آن‌ها به دام افتاده و فشرده شود. این دو پیچ در هنگام چرخش حرکتی کاملا ثابت دارند. این نوع کمپرسورها بسیار رایج بوده و مراقبت از آن‌‌ها بسیار ساده است. موتور این دستگاه معمولا اندازه‌ای صنعتی دارد و برای استفاده مداوم ایده‌آل است.

۲. کمپرسور تیغه چرخان

کمپرسروهای تیغه‌ای شباهت زیادی با نوع قبلی دارند، اما پره‌ها به جای پیچ روی روتور یا پروانه نصب می‌شوند و در داخل یک حفره می‌چرخند. هوا بین پره‌ها و محفظه فشرده شده و سپس از یک درگاه خروجی متفاوت به بیرون رانده می‌شود. استفاده از این دستگاه‌ها بسیار آسان بوده و همین امر آن‌ها را برای کارهای شخصی بسیار مناسب می‌سازد.

۳. کمپرسور رفت و برگشتی یا پیستونی

این کمپرسور از چند پیستون کنترل شده توسط میل‌لنگ برای انتقال هوا در فشار بالا استفاده می‌کند. کمپرسور پیستونی معمولا در کارگاه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای استفاده مداوم طراحی نمی‌شود. دو نوع کمپرسور پیستونی وجود دارد: تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای.

کمپرسور تک مرحله ای: در کمپرسور تک مرحله ای ، هوا در یک طرف پیستون فشرده می‌شود و طرف دیگر به ارتقاء فشار آن می‌پردازد: با پایین رفتن پیستون، هوا به داخل کشیده شده و در هنگام بالا رفتن فشرده می‌گردد. کمپرسورهای تک مرحله ای  نسبت به سایر دستگاه‌ها قیمت کمتری دارند و می‌توان آن‌ها را در هر مغازه تجهیزاتی پیدا کرد. کمپرسور دو مرحله ای: این دستگاه‌ها دارای دو محفظه فشرده‌سازی در دو طرف پیستون هستند و معمولا با جریان مداوم آب از داخل موتور خنک می‌شوند. به دلیل هزینه نسبتا بالا، کمپرسور دو مرحله ای برای کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ تناسب بیشتری دارد.

جابجایی پویا

کمپرسورهای جابجایی پویا از یک تیغه دوار به همراه موتور استفاده می‌کنند تا جریان هوا را به وجود آورند. در مرحله بعد، هوا برای ایجاد فشار بیشتر محدود و انرژی جنبشی در داخل کمپرسور ذخیره می‌شود. این دستگاه‌ها عمدتا برای پروژه‌های بزرگ مانند کارخانه‌های مواد شیمیایی یا تولیدکنندگان فراورده‌های فولادی طراحی می‌شوند. دو نوع اصلی کمپرسور جابجایی پویا عبارت‌اند از: محوری و گریز از مرکز.

۱. کمپرسور محوری

کمپرسورهای محوری از مجموعه‌ای از پره‌های توربین‌مانند برای مکش هوا استفاده کرده و آن را در یک محفظه کوچک فشرده می‌سازند. این نوع کمپرسور چندان رایج نبوده و عمدتا در موتورهای هواپیما و کارخانه‌های بزرگ به کار می‌رود.

۲. کمپرسور گریز از مرکز

کمپرسورهای گریز از مرکز با وارد کردن هوا به مرکز محفظه از طریق پروانه چرخشی کار می‌کنند و سپس از طریق نیروی گریز از مرکز آن را فشرده می‌سازند. با کند کردن جریان هوا از طریق یک خنثی‌کننده، انرژی جنبشی بیشتری تولید می‌شود. معمولا از موتورهای الکتریکی با سرعت بالا برای این نوع کمپرسور استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین کاربردهای این دستگاه استفاده در سیستم‌های تهویه هوا است.

کاربردهای کمپرسور هوا

موارد استفاده کمپرسور هوا تقریبا به هیچ صنعتی محدود نمی‌شود. در همان حال، این دستگاه‌ها طول عمر بالایی دارند، تعمیر و نگهداری چندان زیادی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد و به راحتی هرچه تمام‌تر جابجا می‌شوند.

 برخی از ابزارهای متکی به کمپرسور هوا بدین صورت هستند:

انواع مته صنعتی و کارگاهی دستگاه میخ کوب اسپری رنگ سنباده زنی بدنه خودرو بکارگیری در تجهیزات پنوماتیک برای سقف ارائه خدمات دندانپزشکی و پزشکی چکش پنوماتیک در پروژه‌های ساخت و ساز تمیزکاری ماشین‌آلات

بخش تحقیق و توسعه پارس وکیوم همواره سعی دارد که محصولات شرکت را با پیشرفت‌های روز جهان همگام کند تا در نهایت محصولی بادوام و مقرون به صرفه در اختیار داشته باشید. اگر در مورد انتخاب محصول مناسب برای کارگاه خود مطمئن نیستید، با ما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

ایمیل: info@parsvacuum.com

تلفن:  66801373-021

آدرس: تهران - بزرگراه فتح (بین کیلومتر 4 و 5 جاده قدیم کرج) - خیابان فتح 21 - شماره 26

آدرس سایت:https://parsvacuum.com

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: جاده ساخت و ساز طول عمر مواد شیمیایی هواپیما دستگاه ها جابجایی مثبت گریز از مرکز نوع کمپرسور کمپرسور هوا تک مرحله ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۹۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاربرد های پمپ آب

پمپ آب دارای کاربرد های بسیار گسترده و متنوعی میباشد. عمدتا از پمپ های آب برای تامین پیوسته آب در صنایع ، موسسات تجاری ، منازل ، بیمارستان ها و آکواریوم ها و غیره …استفاده می شود. - اخبار بازار -

ما همچنین می توانیم از پمپ های آب برای تامین و حمل و جابجایی اشکال مختلفی از مایعات ، بسته به ظرفیت پمپ استفاده کنیم. متداولترین پمپ های آبی که استفاده می شوند پمپ های آب شناور و پمپ های آب جتی هستند . استفاده های متفاوتی از پمپ های آب می شود.
در ادامه قصد داریم به بررسی برخی از انواع  پمپ آب پمپیران  و پمپ آب ابارا که دو برند از با کیفیت ترین برند های موجود در بازار میباشند بپردازیم.
اگر شما نیز قصد خرید پمپ آب  ارزان با بهترین کیفیت و گارانتی معتبر را دارید، همین حالا با ما در مجموعه مستر جهت استعلام قیمت و مشاوره تماس بگیرید.

 

 

پمپ آب شناور تک فاز پمپیران

پمپ های آب شناور تک فاز پمپیران در اصل تنها شامل یک سری می باشند و آن هم الکتروپمپ شناور تک فاز URD است. این پمپ ها به انشعاب برق سه فاز احتیاج دارند و بعضا بوسیله برق تک فاز نیز عمل می کنند. این پمپ ها در قطر خارجی 4 اینچ تولید و آب بندی می شوند و خنک کاری آن توسط روغن انجام می گردد.

از اینگونه پمپ ها جهت تامین آب مناطق مسکونی در روستا ها استفاده می شود، همچنین این پمپ آب در تاسیسات مسکونی و آبنما ها و فضای سبز نیز کاربرد دارند.

ویژگی ها و مشخصات فنی پمپ آب شناور تک فاز

قطر خروجی پمپ 1/2 1 تا 2 اینچ استظرفیت آبدهی این نوع پمپ تا 24 متر مکعب در ساعت می باشدارتفاع پمپ تا 263 متر استفشار تست شده بر روی پمپ 39 بار استاین نوع پمپ امکان نصب افقی و عمودی را دارا استیاتاقانهای آن از نوع بلبرینگ میباشندخنک کاری و روانکاری بوسیله روغن موتور انجام میشودبدنه و قطعات فلزی موتور از جنس استنلس استیل هستنددارای توان خروجی 2.2 ~ 0.37 کیلو وات است

پمپ های آب شناور چاهکی پمپیران

پمپ های آب شناور چاهکی پمپیران شامل دوسری از محصولات، اعم از پمپ چاهکی pv4 و پمپ چاهکی pv5 می باشند که در ادامه قصد داریم هر کدام را به شما معرفی کنیم.

پمپ چاهکی pv4:

پمپ چاهکی pv4 پمپیران یک پمپ عمودی معلق مجهز به محور چند تکه می باشد. محفظه حلزونی این پمپ ها از مدل تکی می باشد و دارای انواع یاتاقان­های لغزشی در لوله بدنه آن به منظور مهار کردن محور است.

این یاتاقان­ها، امکان خنک­ کاری بوسیله مایع مورد پمپاژ یا مایع خارجی را دارا نیز هستند. این پمپ قابل استفاده جهت نصب در چاهک­ها، کانال­ها، و مخازن و به منظور پمپاژ کردن مایعات تمیز و مایعات حاوی ذرات جامد ریز طراحی شده است.

مشخصات پمپ آب چاهکی pv4 پمپیران

این نوع پمپ دارای ظرفیت 5 تا 1800 مترمکعب بر ساعت استارتفاع پمپاژ این پمپ تا 95 متر می باشدقطر رانش این نوع پمپ تا300 میلیمتر استمحدوده دمای کاربردی این پمپ 10- تا 100 درجه سانتی گراد استماکزیمم طول لوله مستغرق 5500 میلیمتر است

پمپ چاهکی pv5:

پمپ چاهکی pv5 پمپیران یک پمپ عمودی معلق، دارای محور چند تکه است. محفظه حلزونی آن از نوع تکی است و انواع یاتاقان­های لغزشی دارا میباشد که در لوله بدنه آن به منظور مهار کردن محور است.

این پمپ امکان خنک کاری بوسیله یاتاقانها و مایعهات پمپاژ شده را دارد. افزون بر آن می توان با مایعات خارجی نیز عمل خنک سازی را انجام داد. این پمپ مناسب استفاده نصب در چاهک­ها، کانال­ها، و مخازن و به منظور پمپاژ کردن مایعات تمیز و مایعات حاوی ذرات جامد ریز طراحی شده است.

مشخصات پمپ آب چاهکی pv5 پمپیران

ظرفیت پمپ 5 تا900 مترمکعب بر ساعت است
ارتفاع پمپاژ آن تا 95 متر می باشد
این نوع پمپ دارای قطر رانش تا 200 میلیمتر است
محدوده دمای کاربردی پمپ 10- تا 100 درجه سانتی گراد است
ماکزیمم طول لوله در اب 1000 میلیمتر است

پمپ آب جتی ابارا سری AGA

پمپ آب ابارا  ایتالیا مدل AGA که به نام پمپ جتی ابارا نیز معروف است، فشار بیشتر و دبی کمتری نسبت به پمپ بشقابی ابارا اعمال می کند.
پمپ آب خانگی ابارا مدل AGA خودمکش میباشد و قطر ورودی و خروجی آن 1 اینچ است. این پمپ ها اغلب در امور خانگی کاربرد دارد و دارای توان 0.75 کیلوات هستند. جنس پوسته و پروانه و شفت آن به ترتیب چدن، برنج یا نوریل و استیل می باشد. ماکزیمم هد و آبدهی این سری در بزرگترین سایز آن 47.5 متر و 3.6 متر مکعب بر ساعت است.

پمپ شناور ابارا

پمپ های آب شناور ابارا از جنس استیل بوده و در مدل های IDROGO EBS OM-ONK تولید می شوند. این پمپ ها کاربرد های گوناگونی داشته و به منظور جابجایی آب در چاه و سیستم های آبیاری و کشاورزی و … استفاده می شوند.

پمپ شناور ابارا WINNER طبقاتی استیل

جنس پمپ شناور ابارا سری WINNER از استیل بوده و به شکل تک فاز و سه فاز تولید می شود. دمای سیال از 30 درجه سانتی گراد می باشد.

 

پمپ شناور طبقاتی استیل ابارا مدل IDROGO

پمپ شناور ابارا سری IDROGO یک پمپ کف کش شناور طبقاتی بوده که دمای سیال از 40 درجه سانتی گراد، هد تا 68 متر و توان الکتروموتور آن از 0.45 تا 1.5 کیلووات می باشد.

پمپ ابارا یکی از بزرگترین برندهای تولید پمپ آب در جهان است که در تلاش است تا محصولات خود را با بالاترین کیفیت و کارایی تولید نماید. محصولات این مجموعه در گروه های متنوعب از جمله خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، آبیاری و فاضلاب قرار می گیرند. پمپ های آب ابارا یکی از برند های معتبر موجود در بازار است که علاوه بر کیفیت بسیار بالا، قیمت مناسبی نیز دارد.

"این مطلب تبلیغاتی است"

دیگر خبرها

  • فصل گلاب گیری و تهیه گلاب و عرق نعنا با دستگاه تقطیر
  • کاربرد های پمپ آب
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • کشف انواع کالای قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد ریال در زنجان
  • معرفی اداره کل راه آهن تهران به عنوان دستگاه برتر
  • تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید
  • توقیف کاروان خودروهای شوتی در دشتستان
  • کشف ۴۰۰ میلیارد کالای قاچاق در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در لرستان
  • توقیف ۱۱ میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین
  • کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد