Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاسم کرمانی، کارشناس گردشگری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز به بیان مشکلات و معضلات تورهای گردشگری در ایام شیوع ویروس کرونا پرداخت و اظهار کرد: البته در گردشگری از ابتدا مشکلات خاصی در کشور ما وجود داشته که بنا بر شرایط خاص و ایدئولوژی‌هایی که در کشور حاکم است، محدودیت‌ها زیاد بوده و شما نمی‌توانید به عنوان مثال یک گردشگر روس را به سادگی به ایران دعوت کنید در حالی که ترکیه یا کشورهای دیگر بسیار راحت گردشگران را به کشورشان جذب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاست‌های غلط سبب نابودی گردشگری در کشور می‌شود

این راهنمای گردشگری ضمن بیان مطلب فوق ادامه داد: برخی قوانین ما در عین حال که برای ما عجیب است، برای گردشگران نیز باورنکردنی است، به عنوان مثال در کشور ما از رفتن گردشگر در آب ممانعت می‌کنند یا قوانین خاصی برای پوشش دارند و بعد از آن هنگامی که گردشگر وارد کشور می‌شود و بسیاری از بانوان ایرانی را می‌بیند، تعجب می‌کند که چرا این اجبار برای گردشگران وجود داشته و در این کشور تناقض وجود دارد.

وی افزود: گردشگری که وارد کشور می‌شود در خیابان‌های همین شهر تهران بسیاری از بانوان را با آرایش و تیپ‌هایی می‌بیند که این شرایط حتی در اروپا و آمریکا هم دیده نمی‌شود و این موضوع برای گردشگر عجیب است که چرا این آرایشی که او در مهمانی شبانه از آن استفاده می‌کند را یک خانم ایرانی در زندگی روزمره و حتی محل کارش انجام می‌دهد و واقعا این موارد را درک نمی‌کند.

کرمانی با بیان این مطلب که این اختلاف عجیب و غریب فرهنگی که ناشی از یک سری از سیاست‌های غلط در کشور است سبب شده گردشگری به میزان زیادی نابود شود، ادامه داد: در این شرایط شیوع کرونا نیز در دو سال گذشته مزید بر علت شده و متاسفانه عدم مدیریت صحیح در کشور برای مقابله با این ویروس، وضعیت بسیار نامناسبی برای گردشگری به وجود آورده است.

کارشناس حوزه گردشگری اذعان کرد: متاسفانه مسئولان به جای اینکه کمک کنند و گردشگری را به سمت گردشگری نوین و پایدار سوق دهند و به دفاتر جهانگردی  و ایرانگردی و همینطور فروش بلیط یاری رسانده تا به روز شوند، در غفلت هستند در حالی که در حال حاضر دیگر کسی بلیط هواپیما را در دفتر خریداری نمی‌کند، بلکه به صورت اینترنتی می‌خرد و این امر سبب شده دفاتر کارشان کم شود و بسیاری از مدیران یا دفتر خدماتیشان را بسته‌اند و یا برای فروش گذاشته‌اند اما نیاز به حمایت و به روز شدن دارند.

سیاست‌های گردشگری نیازمند تغییرات اساسی

کرمانی ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن آقای ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شرایط این نهاد نیز خوب شده و در سیاست‌های گردشگری کشور نیز تغییرات اساسی انجام دهد، تشریح کرد: ما متوقعیم که تغییرات عمده‌ای در سیاست گردشگری اتفاق بیفتد تا حداقل مناطقی برای گردشگران خارجی طبق قوانین خودشان به وجود بیاید، زیرا ما در دیگر کشورها مشاهده کرده‌ایم که هرکس بر اساس قوانین کشور و عقائد خودش پوشش داشته و هیچ کسی هم از این امر ممانعت نکرده است.

وی افزود: اما در ایران این‌گونه نیست و به عنوان مثال یک جشن آب بازی در کاشان بهانه‌ای می‌شود تا بلایی بر سر آن گردشگر بیاورند تا دیگر هوس چنین کاری نکند، در صورتی که همین مراسم در ایروان برگزار می‌شود و اگر شما بدانید که چه تعداد جمعیتی از ایران کارتن خوابی و بیرون ماندن در شب را به جان می‌خرند تا فقط یک روز در این جشن آب بازی حاضر شوند، در صورتی که همین ایروان تا چند سال قبل جزوی از کشور بزرگ و پهناور ایران بود، پس چرا در آن منطقه ورود گردشگر آزاد است.

برگزاری جشن‌های باستانی هیچ منافاتی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد

کرمانی با اشاره به این مطلب که می‎شود حتی با ایدئولوژی‌هایی که سیستم حاکمیتی دارد هم این جشن‌ها را برگزار کرد، اذعان کرد: ما بیش از سیصد جشن در ایران داریم که به نوعی شامل هر روز می‌شود و جشن‌های ماهانه و فصلی هم جای خود را دارد که شامل جشن مهرگان، آبانگان، آذرگان و سپندارمذگان می‌شود، اما باید دید چه کسی متولی می‌شود تا این جشن‌ها برگزار شوند، در صورتی که این جشن‌ها هیچ منافاتی با فرهنگ ایرانی اسلامی ماهم ندارد و در دین اسلام هم به جشن و شادی تاکید شده است.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: در هیچ کجای دین اسلام شادی را منع نکرده‌اند در صورتی که از غم و غصه منع شده ایم، زیرا در روایتی آمده که از امام علی علیه السلام پرسیدند که شما برترید یا حضرت عیسی(س) و ایشان فرمودند: من برترم، زیرا من هم می‌خندم و هم گریه می‌کنم، در صورتی که عیسی فقط گریه می‌کرد و کنج عزلت گزیده بود، پس ما هم باید بخندیم و هم گریه کنیم و فقط به یک جنبه نپردازیم.

رفع محرومیت مناطق کم برخوردار با رونق گردشگری 

وی تاکید کرد: امروز ما باید به سمت توسعه گردشگری حرکت کنیم و با قوانین دست و پاگیر جلوی توسعه آن را نگیریم، در صورتی که با تعطیل کردن مراسم و مسابقاتی که سبب جذب گردشگر می‌شود باعث می‌شویم این مراسم در کشورهای دیگر برگزار شده و سودش به جیب آنها برود، چرا باید این سود به مردم مناطق محروم کشور همچون چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد و سیستان و بلوچستان نرود، مگر شعار مسئولان ما حمایت از این عزیران نیست پس رفع محرومیت با رونق گردشگری و در عین حال با حفظ فرهنگ‌ها و آداب و رسوم آن مناطق امکان پذیر است.

این کارشناس گردشگری اشاره کرد: من به عنوان کسی که تورهای زیادی را به صورت داخلی  و خارجی برگزار کرده ام معتقدم سود گردشگری به صورت خاص بین مردم محلی تقسیم می‌شود و شما هیچ صنعتی را نمیتوانید پیدا کنید که مثل گردشگری به جوامع محلی و روستائیان خدمت کند و به گونه ای است که وقتی مکانی گردشگرپذیر می‌شود، گردشگر با خریدی که از اهالی انجام می‌دهد باعث می‌شود سود مستقیم به دستشان برسد و بین همه تقسیم شود.

کرمانی در خاتمه بیان کرد: کشور ما ایران جزو پنج کشور برتر جهان در عرصه منابع طبیعی و همچنین جزو هشت کشور برتر جهان در میراث تاریخی و فرهنگی است اما باید دید در زمینه گردشگری در کجای جهان ایستاده‌ایم و از کشورهایی که هیچ منابعی ندارند مثل دوبی که حتی آب و هوا هم ندارد چرا پائین‌تر هستیم و اگر بشود حضور گردشگر را در کشور توسعه داد مسلما میتوان این خلاء را پر کرد.

  انتهای پیام/

سیده سمیه حسینی کد خبر: 1114322 برچسب‌ها گردشگری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: گردشگری برای گردشگر جشن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۹۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی که به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، با اشاره به شعار محوری سال ۱۴۰۳ گفت: سینما در سال گذشته موفق شد با عبور از چالش‌ها و حواشی گوناگون، بار دیگر جایگاه خود را ارتقا دهد و در حوزه‌های مختلفی چون توسعه زیرساخت، رونق اقتصادی، اعتمادسازی عمومی، برگزاری رویدادهای سینمایی، جریان کشف استعدادهای انسانی و رشد سرمایه اجتماعی، موفقیت‌های قابل اعتنایی به دست آورد.

وی افزود: در کنار این توفیقات و دستاوردهایی که در حوزه‌های مختلف سینما شکل گرفته است در سال جاری با عنایت به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، ضروری است با اهتمام ویژه‌تری با مشارکت خانواده سینما به سوی تحقق این مساله مهم گام برداریم.

رییس سازمان سینمایی عنوان کرد: علاوه بر ظرفیت‌ها و منابع موجود در سازمان سینمایی، خوشبختانه امسال با مساعدت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتبار ویژه‌ای به منظور تقویت تولید آثار با اولویت های موضوعی مشخص در نظر گرفته شده که نشان‌دهنده جایگاه و قابلیت‌های خاص سینمای ایران در طرح مضامین گوناگون و تبیین گفتمانی در عرصه فرهنگ عمومی است.

خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت های تولیدی در شورای عالی تولید، عنوان کرد: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی و اخلاقی، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسایل اجتماعی، خدمات و پیشرفت‌های نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویت‌های ابلاغی تولیدات امسال است.

محور رونق سینما، مخاطب است

خزاعی با تاکید بر شاخص‌های موثر در رونق سالن‌های سینما بیان کرد: محور رونق سینما مخاطب است؛ از نظر سازمان سینمایی تنوعی که روی پرده سینماها از لحاظ گونه‌های مختلف سینمایی وجود دارد، قابل اعتنا است. این تنوع هم در تولیدات بنیاد فارابی در ویترین فجر چهل و دوم و هم در برخی موسسات تولیدی دیده می‌شود و یکی از سیاست‌های سازمان سینمایی در سال جدید حفظ تنوع ژانرهای فیلم های روی پرده اکران خواهد بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که سال گذشته شاهد رکوردهای تاریخی فیلم‌های کمدی و کودک و نوجوان در حوزه اقتصاد سینما بوده‌ایم، افزود: با سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلم‌ها، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.

سینما، ویترین گفتمان جدی اندیشه‌هاست

رییس سازمان سینمایی با اشاره به آثار گفتمانی تولیدات سینمای ایران در جامعه، گفت: بسیاری از مسایل و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی را می‌توان با زبان هنر بیان کرد و سینما می‌تواند بستر و ویترین گفتمان جدی اندیشه‌ها و مفاهیم گوناگون جامعه باشد. همچنین سینما می‌تواند بسیار بیش از این‌ها به طرح دغدغه‌ها و مسایل مهم جامعه بپردازد.

در این نشست، معاونان، مدیران و روسای موسسات سینمایی نقطه نظرات خود را درباره مسایل جاری مدیریت سینما مطرح کردند.

جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی، سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد که در آن اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، محمدرضا سوقندی، مجید زین العابدین، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری خلیلی حضور داشتند.

کد خبر 6093423 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • پیاده‌راه خیابان ملت شهرکرد، موجب جذب گردشگر خواهد شد
  • ۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر