Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ابتدا خوب است با این سوال شروع کنیم که شادی در اصل به چه معنا است؟ در لغت نامه، شادی متضاد غم و اندوه است و مترادف با نشاط، لذت و سرور معنی شده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام انتخاب نو، درست است که شادی به معنی خوشحالی و شادمانی است اما از دید یک مشاور خصوصی برای هر شخصی، شادی تعریف خاصو ویژه خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک فرد با حضور در یک خانواده پرجمعیت احساس رضایت می کند، یک فرد دیگر آرامش و شادی را در سکوت پیدا می کند و دلیل این تفاوت این است که هر انسانی جهان بینی منحصر به فرد خود را دارد و با عینک خود به این جهان می نگرد.

(بررسی راه های جدید شاد بودن)

برای پیدا کردن شادی از دید آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت، بهتر است تا ریشه غم و ناراحتی اکنون خود را پیدا کنیم و از خود بپرسید این اواخر چه چیزی ما راغمگین کرده است؟ چه چیز در زندگی ما تغییر کرده است که نبود آن ما را به هم ریخته است؟ پیدا کردن ریشه غم می تواند به ما کمک کند که بدانیم مشکل دقیقا از کجاست و برای بهبود آن دست به کار شویم. اگر به دنبال ریشه یابی غم و اندوه خود هستید لطفا به خواندن این مقاله ادامه دهید.

یک لیست از تضادها تهیه کنید.

شاید اگر از ما بپرسند چه چیزی ما را خوشحال می کند بگوییم داشتن یک رابطه خوب، یک شغل ایده آل، حساب بانکی پر پول و بسیاری از موارد دیگر که واقعا می توانند خوشحال کننده باشند، این موارد کلی هستند و شاید نتوانند خیلی دقیق به ما اطلاعات بدهند. یک روش بسیار مفید برای دستیابی به آن چه ما را خوشحال می کند تهیه یک لیست متضاد است. این لیست به این گونه است که شما شروع می کنید به نوشتن مواردی که شما را ناراحت و غمگین می کند. برای مثال یک شغل ایده آل شما را خوشحال می کند اما شغل ایده‌آل چه ویژگی هایی را ندارد؟ با نوشتن تضادها می توانید به اصل ماجرا پی ببرید و دقیق‌تر متوجه علایق خود شوید.

یک تمرین مفید انجام دهید.

لطفا یک کاغذ و قلم بردارید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید. یک سمت مواردی که دوست دارید را بنویسید و یک سمت آنهایی که دوست ندارید. اینگونه می توانید پی به این موضوع ببرید که واقعا چه چیزی برای خود شما خوشحال کننده است. حال که لیست خود را نوشته اید بهتر می توانید بفهمید که چه مواردی را باید حذف کنید.

بررسی چهار راهکار برای پیدا کردن شادی:

یک) سرگرمی جدید پیدا کنید.

 زندگی برای هر شخصی دارای چالش های بزرگ و کوچک است که می تواند زندگی را سخت کند. با وجود تمام سختی‌ها نباید اجازه دهیم تا روح ماجراجو و خلاق آدمی از بین برود. دکتر گلدمن که دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند سرگرمی ها را یک نوع حواس پرتی می دانند که می توانند ما را از استرس زندگی رومزه دور و بر اکنون متمرکز کنند. لطفا به این مورد توجه کنید که سرگرمی شما باید مختص شما باشد نه آن چیزی که بقیه را خوشحال می کند. شاید رسیدگی به گل ها برای یک فرد، پر از حس خوب باشد اما برای فردی دیگر کاری کسل کننده باشد. با پیدا کردن یک سرگرمی جدید با لایه‌های پنهان شخصیت خود بیشتر آشنا می‌شوید و از این کشف احساس شعف بیشتری خواهید کرد.

دو) خود را نفر اول زندگی خود قرار دهید.

دوست داشتن دیگران بسیار خوب است چرا که آدم‌ها به یکدیگر نیاز دارند اما براساس نظر خانم دکتر نسرین باقری مشاور روانشناس در درجه اول ما به خودمان نیاز داریم و اگر خودمان، خود را نبینیم هیچ کس این لطف را برای ما انجام نخواهد داد! اولویت دادن به خود و دیدن علایقمان می تواند دوباره احساس شادی را به ما برگرداند.

سه) ورزش کنید.

 تحقیقات علمی بسیاری روی ورزش کردن و اثرگذاری آن بر احساس شادی انجام شده که در ادامه قصد داریم به چند مورد بپردازیم. ورزش موجب افزایش شادی و روحیه جنگجویی در فرد می شود. هر شخصی ورزش کردن را با هدفی خاص شروع می کند. یکی به دنبال افزایش وزن 10 کیلویی است دیگری به دنبال یک سبک زندگی سالم و هر یک از این اهداف نیازمند برنامه و تلاش برای رسیدن به آن است. تلاش برای رسیدن به اهداف ورزشی می تواند موجب افزایش اعتماد به نفس و در ادامه  احساس شادی و نشاط را به ارمغان بیاورد. ورزش فواید دیگری مانند خواب بهتر، تقویت حافظه، کاهش بیماری قلبی، افزایش قدرت و انعطاف پذیریی بدن را دارد.

چهار) حواستان به اطرافیان تان باشد.

 برای رشد و پیشرفت جدا از انگیزه درونی، محیط بیرونی هم بسیار اثرگذار است. حضور افرادی که حامی شما هستند می توانند موجب احساس آرامش خاطر در شما شوند. خیلی وقتها این فکر که با وجود شرایط سخت، عزیزانم کنارم هستند آرام بخش و شادی آور است. اگر خانواده شما که می توانند از نزدیکترین افراد به شما باشند، حامی شما نیستند، بدانید که آدم‌های مهم زندگی حتما نباید نسبت خونی با شما داشته باشند تنها ویژگی که باید داشته باشند حضور مفید و آرام بخش است.

 اگر احساس شرم و ناراحتی شما را به عقب هل می دهد و در این مورد احساس تنهایی می کنید می توانید به یک مرکز مشاوره تهران مانند کلینیک انتخاب نو مراجعه کنید. اجازه دهید تا یک درمانگر حاذق و کارآمد در این مسیر در کنار شما باشد؛ چراکه احساس شادی یک حق و موهبتی با ارزش است.

انتهای رپرتاژ آگهی