اکران فیلمهای جشنواره کودک و نوجوان در مناطق کمبرخوردار اصفهان/ یاد قصههای مجید زنده شد
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۰۰۱۸
گروه استانها- روز نخست سی و چهارمین جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان در حالی برگزار شد که اکران فیلمها در مناطق کم برخوردار شهر و ویژه ناشنوایان از نکات قابل توجه روز نخست بود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، روز نخست سی و چهارمین جشنواره فیلمهای کودک و نوجوانان در حالی در اصفهان آغاز شد که شیوع ویروس کرونا از یک طرف و اکران مجازی فیلمها از طرف دیگر، استقبال مخاطبان را نسبت به سالهای گذشته کاسته بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این جشنواره امسال در 2 سینمای فلسطین و ساحل و در 3 سالن، در مقابل چشم کودکان و نوجوانان اصفهانی قرار میگیرد و برخی از فیلمها نیز در تهران و سایر شهرهای کشور اکران میشود. همچنین چند سینما سیار در مناطق حاشیهای شهر اصفهان فیلمها را نمایش میدهند که شب گذشته نیز با استقبال بسیار خوب کودکان و نوجوانان در محله همت آباد اصفهان همراه بود.
نکته قابل توجه دیگر در اکران فیلمهای روز نخست این بود که، سانسهای ویژهای مخصوص ناشنوایان بر روی پرده سینما رفت که در سالهای گذشته بی سابقه است.
در نشست خبری فیلم "پسران دریا" که در غیبت تهیه کننده و کارگردان این فیلم برگزار شد، مونا فرجاد بازیگر این فیلم پاسخگوی خبرنگاران و اهالی رسانه بود.
فرجاد در این نشست کارکردن در شرایط کرونا را بسیار دشوار برشمرد و با بیان اینکه این فیلم در 2 منطقه از شمال و جنوب کشور و در محیطهای ناشناختهتر ساخته شده است، اظهار داشت: کارگردان این فیلم به دنبال شناساندن منطقه بومینشین کیش بود و به همین دلیل اکثر لوکیشینهای این فیلم در اپیزود دوم در مناطقی ساخته شد که مردم شناخت آنچنانی بر آن نداشتند. هاشمی به دنبال این بود که کیش را از زاویه دیگری ببینیم و به بافت سنتی و عرب نشین این شهر نیز نگاه شود.
وی تصریح کرد: قبلاً تجربه کار با هاشمی، کارگردان فیلم را داشتم و به عنوان بازیگر دوست دارم که با کارگردانی کار کنم که به او اعتماد داشته باشم و با توجه به این که او یک بازیگر است شرایط بازی را به خوبی درک میکند.
بازیگر فیلم "پسران دریا" درباره نگاه به سینمای کودک در ایران بیان کرد: بنده در سینمای کودک ایران اعتقاد دارم اگر اعتماد 50 درصدی به فیلمانه وجود داشته باشد شرایط کار کردن مهیا است. البته به دلیل شیوع ویروس کرونا ساخت فیلم، بهویژه در حوزه سینمای کودک و نوجوان بسیار کاهش یافته و آنچنان بر روی سینمای کودک سرمایهگذاری نشده است.
زیرنویس تمرکز مخاطب را به هم میریزد؛ ساخت فیلم در حوزه بینالملل به رشد سینمای کودک کمک میکند
وی درباره لهجه بازیگران این فیلم که ممکن است برای برخی نافهموم باشد، بیان کرد: اگر زیرنویس در فیلم وجود داشته باشد تمرکز مخاطب را به هم میریزد و اگر بیننده فیلم را با دقت ببیند با توجه به حرکات بازیگران، مفهوم سکانسها و کاراکترها را درک میکند و نگاه کارگردان به این گونه بود که بیننده پلان را مشاهده کند و مفهوم فیلم را متوجه شود.
فرجاد در ادامه با بیان اینکه روزگار به سمت تکنولوژی سوق پیدا کرده است، گفت: کودکان در کنار زندگی مجازی باید تجربه زندگی حقیقی را داشته باشند و اگر در حوزه کودک و نوجوان فیلمهایی در سطح بینالملل ساخته شود به سینمای کشور کمک کننده است.
وی درباره فعالیت در سینمای ایران به ویژه در حوزه کودک و نوجوان گفت: همه بازیگران باید اندوخته عاطفی داشته باشند و این ویژگی است که در سالیان طولانی و با تمرین، مطالعه و مشاهده فیلمهای گوناگون بهدست میآید. اگر شخصی بهدنبال درست گام گذاشتن در بحث بازیگری است باید با تلاش فراوان به آن دست پیدا کند که در این زمینه موسیقی، مشاهده فیلم و نمایش و شناخت آثار تجسمی راه را تسهیل میکند.
آئین افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان به روایت تصویرپرواز پروانهها بر فراز شهر اصفهان/ جشنواره بینالمللی فیلم کودک با یاد شهید "علی لندی" آغاز بهکار کردآثار سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان از فردا در مازندران اکران میشوددومین نشست خبری روز نخست جشنواره سی و چهارم، نشست فیلم "اشکنه" به کاگردانی وحید پاکزاد بود و نکته قابل توجه در برگزاری نشست خبری این فیلم، اکران آن در روز جمعه و افتتاحیه جشنواره سی و چهارم بود.
دلیلی برای مهاجرت از اصفهان وجود ندارد
وحید پاکزاد، کارگردان اصفهانی این فیلم در این نشست اظهار داشت: به اصفهانی بودنم افتخار میکنم و باوجود تمام دشواریها باز هم علاقهمند به کار کردن در اصفهان هستم. در دورههای قبلی نیز در جشنواره حاضر بودهام و فضای فیلم اشکنه طنز و فانتزی است.
وی با بیان اینکه کارکردن در شرایط کرونا بسیار دشوار و استرس آور است، گفت: بیشتر کارهای بنده با کودکان بوده و سعی کردم با پیش تولیدهای طولانی، و تمرینهای زیاد فرآیند تولید را کم کنم.
کارگردان فیلم "اشکنه" درباره مهاجرات هنرمندان اصفهانی از این شهر، بیان کرد: خوشبختانه همه امکانات در اصفهان مهیا است و دلیلی ندارد از این شهر مهاجرت کنیم.
وی با اشاره به اینکه بهترین تجهیزات و نیروهای فنی در اصفهان وجود، دارد گفت: با این وجود، حمایت کافی از هنرمندان از سوی مسئولان استانی به ویژه دست اندرکاران صدا و سیما نمیشود.
جوهره ذاتی و استعداد شخصی برای ورود به سینمای کودک موثر است
پاکزاد درباره ورود به سینمای کودک گفت: جوهره ذاتی و استعداد شخص برای ورود به این حوزه بسیار مهم و تأثیرگذار است و در ادامه گذراندن دورههای آکادمیک و معتبر نیز اساسی است.
وی درباره ساخته شدن لوکیشنهای این فیلم در خارج از اصفهان و گویشهای محلی بازیگران این فیلم گفت: در 43 فیلمی که ساختهام از بازیگران با لهجه اصفهانی استفاده نکردم، اما در چند کار اخیر مبنای کار بر لهجه اصفهانی بود و از سوی دیگر به دنبال این بودم که اثری مشابه با "قصههای مجید" تولید کنم، از همین روی به سراغ بازیگرانی رفتم که در صحبت کردن عادی، اصفهانی صحبت کنند.
باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده وضعیت اکران فیلمها در 2 سینمای ساحل و فلسطین چگونه خواهد بود. البته اکران مجازی فیلمها و کرونا نیز میتواند عاملی بر عدم استقبال مخاطبان از جشنواره سی و چهارم باشد.
انتهای پیام/ 172/ ز
منبع: تسنیم
کلیدواژه: اکران فیلم ها کودک و نوجوان سینمای کودک روز نخست
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۰۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کمرنگشدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تخصصی «شعر نوجوان از منظر مخاطب و جایگاه امروزی آن» به دبیری انسیه موسویان و با سخنرانی افسون امینی شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «شعر نوجوان، سرگردانی میان متن و مخاطب» و حسین تولایی با موضوع «واکاوی جهان در تجربه-سرودههای نوجوانان» برگزار شد.
امینی گفت: حرف زدن در مورد شعر نوجوان، بینیاز از صحبت کردن دربارهی شعر کودک نیست؛ به ویژه که منابع ما در حوزهی شعر نوجوان بسیار اندک است.
وی با اشاره به سیر تاریخی شکلگیری شعر نوجوان افزود: شعر کودک برخلاف داستان کودک که به شکل خودجوش مسیر خود را طی کرد؛ به صورت خودجوش شکل نگرفت. پس از انقلاب مشروطه، نیاز متولیان مدارس و کودکستانها به تولید شعر برای دانشآموزان، باعث شکلگیری شعر کودک و تولید محتوا در این دوره شد. در این میان، رواج ترانههای عامیانهی دورهی مشروطه و گسترش کار ترجمه تأثیر بسزایی داشتند.
این نویسنده گفت: در این دوره شعر نوجوان وجود نداشت، چرا که اصولاً مفهوم نوجوانی در این دوره هنوز شکل نگرفته بود و مخاطبان به دو گروه بزرگسالان و کودکان تقسیم میشدند. گاه شعر برخی از شاعران بزرگسال که از نظر زبانی و محتوایی اشعارشان برای نوجوانان قابل فهم بود، مثل پروین اعتصامی در حوزهی شعر نوجوان مورد توجه قرار میگرفتند.
وی افزود: پیشرفت علم روانشناسی و آشنایی با دیدگاههای کسانی چون ژان پیاژه و نیز دومین سمینار ملی ادبیات کودک شورای کتاب کودک در سال ۱۳۴۶ که بخش مهمی از آن مختص شعر کودک با سخنرانی عباس یمینی شریف بود، زمینهی توجه به شعر نوجوان را فراهم کرد. در دهههای ۴۰ و ۵۰ افرادی مثل محمود کیانوش به صورت جدی وارد حوزهی شعر کودک و نوجوان شوند. کیانوش تحت تأثیر نظریهی رشد پیاژه و ادبیات ترجمه، نخستین شاعری است که به طور جدی سراغ شعر نوجوان رفت و اولین کتاب شعر نوجوان را با عنوان «آفتاب خانهی ما» منتشر کرد. نکتهی قابل توجه در مورد شعر کودک در ایران، پشتوانهی پژوهشی آن، قبل از رواج و گسترش آن در بین شاعران کودک است. دو کتاب «نیم قرن در باغ شعر کودکان» از عباس یمینی شریف و «شعر کودک ایران» از محمود کیانوش در زمانی منتشر شدند که شاعران کودک بسیار انگشتشمار بودند.
امینی گفت: در دههی ۶۰ به دلیل تحولات سیاسی و اجتماعیای که در جامعه رخ داد، نیاز بود تا آموزش و پرورش و نهادهایی مثل وزارت ارشاد و غیره توجه ویژهای به جمعیت نوجوان داشته باشند. نسلی که در آن زمان به لحاظ کمیت، طیف وسیعی از جمعیت کشور را شامل میشد. بنابراین به شعر نوجوان توجه بیشتری شد و شاعرانی چون جعفر ابراهیمی، محمدکاظم مزینانی، وحید نیکخواه آزاد، جواد محقق، قیصر امینپور، افشین علاء و دیگر شعرا پای کار آمدند. این شاعران متناسب با نیاز نوجوان آن روز شعر میسرودند؛ اگرچه هنوز اشعار آنان بین شعر نوجوان و شعر کودک یا بزرگسال معلق بود.
این مدرس دانشگاه گفت: از دههی ۷۰ شعر نوجوان رشد و جایگاه خود را پیدا میکند. در این دوره کتابهای شعر نوجوان از نظر ظاهری هم به ثبات میرسند و فونت و قطع آنها برای مخاطب تعریف مشخصی مییابد، اگرچه هنوز نوسانهایی هست و گاه شعر نوجوانان، با تصاویر و قطع کتاب کودک منتشر میشود. از شاعران شاخص شعر نوجوان در این دهه، میتوان از بیوک ملکی، افسانه شعباننژاد، افشین علاء، عرفان نظرآهاری، شاهین رهنما، آتوسا صالحی و محمدکاظم مزینانی نام برد.
وی افزود: در دههی ۸۰ تعداد شاعران نوجوان بیشتر و آثار آنان متنوعتر شد. ظهور شاعران توانمند در این دهه، کتابهای شعر نوجوان را از نظر مضمون، قطع و زبان با تنوع قابل توجهی همراه کرد. در این دوره بسیاری از شاعران شعر کودک نیز، برای محک زدن خود وارد حوزهی شعر نوجوان میشوند. بیشتر شاعران این دهه موفق هستند و تا سالهای بعد هم میمانند. از چهرههای شاخص این دوره علاوه بر شاعران دههی ۷۰، میتوان از مهدیه نظری، عباس تربن، حسین تولایی، مهدی مردانی، انسیه موسویان، غلامرضا بکتاش، علی باباجانی، کمال شفیعی و.... را نام برد.
این شاعر با تاکید بر اینکه این روند در دههی ۹۰ هم ادامه یافت، گفت: با این تفاوت که از اواخر این دهه، این رشد کمرنگ میشود و ما با کتاب شعر نوجوان کمتری روبهرو هستیم و توجه ناشران به چاپ و کیفیت این نوع ادبی کمتر میشود.
امینی گفت: از نظر من مخاطب شعر کودک عام است، اما مخاطب شعر نوجوان خاص. کتابهای شعر کودک از سوی والدین در هر سطح و طبقهای برای سرگرمی و آموزش کودکان خریداری میشوند؛ اما شعر نوجوان باید توسط نوجوان علاقهمند به شعر خریداری شود. نوجوانی کتاب شعر میخرد که خودش اهل شعر و ادبیات باشد. بنابراین شعر نوجوان از سوی ناشران با اقبال مواجه نیست. از سوی دیگر، آشنایی ما با شعر نوجوان در سطح جهانی کمرنگ است. تنها تعداد کمی از مترجمان مثل رضی هیرمندی و مهدی مرادی به سراغ ترجمهی شعر نوجوان رفتهاند. در سطح جهانی نیز جوایز ادبیات کودک و نوجوان بیشتر معطوف به آثار کودکانه است تا آثار نوجوان.
یکی از دلایل اوجگیری شعر نوجوان در دههی ۸۰ حضور نشریات حرفهای بود
در ادامهی این نشست، حسین تولایی با تاکید بر اینکه در دههی ۸۰ شعر نوجوان در اوج خود بود و چهرههای تازه و جوان در این دوران درخشیدند، گفت: این روند رو به رشد از نیمهی دوم دههی ۹۰ سیر نزولی به خود گرفت. به گونهای که در سالهای اخیر، چهرههای جوان و موفق در این زمینه کمتر دیده میشود و شعر نوجوان هنوز به نامهای شاعران پیشکسوت و شاعران اواخر دههی هفتاد و هشتاد به راه خود ادامه میدهد. از دلایل مهم این مشکل، کمرنگشدن نشریات تخصصی نوجوانان، تعطیلشدن جشنوارهی مطبوعات کودک و نوجوان و البته افزایش جشنوارههای مناسبتی است.
وی افزود: قطعاً یکی از دلایل اوجگیری شعر نوجوان در دههی ۸۰ حضور نشریات حرفهای و موفقی مثل سروش نوجوان، آفتابگردان و نشریهی دوچرخه بوده است. این نشریات در آن زمان جریانساز بودند و توانستند حرکتی را در جامعه ایجاد کنند و افرادی مثل آتوسا صالحی، عرفان نظرآهاری، مهدیه نظری، عباسعلی سپاهی یونسی، انسیه موسویان، مهدی مردانی، عباس تربن، مهدی مرادی، فاصل ترکمن، کبری بابایی و … را به جامعهی ادبی تحویل دهند. با تعطیلشدن این نشریات، شعر نوجوان هم جایگاه ویژهی خودش را کمکم در بین ناشران از دست داد و چاپ کتاب شعر نوجوان هم با چالش جدی مواجه شد. در حالی که نشریات کودک و نوجوان بیش از کتابهای این ردهی سنی میتواند در علاقهمندی این گروه سنی به حوزههای فرهنگی مؤثر باشد.
وی با طرح این سوال که چرا شعر نوجوان امروز با مخاطب مواجه نیست؟ گفت: شعر نوجوان در میان نوجوانانی مخاطب دارد که دغدغهی شعری داشته باشند؛ یعنی مخاطبان تخصصی. تعداد این افراد به گواه تعداد نوجوانان شاعر عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات سراسری فرهنگی و هنری در رشتهی شعر وزارتخانه آموزش و پرورش، شاعران نوجوان مرتبط با نشریاتی مثل دوچرخه، آفتابگردان و.... کم نیست. مضاف بر اینکه حتی اگر هم این تعداد کم باشد، جامعه موظف است برای آنها خوراک لازم را تهیه کند.
این شاعر سپس به تشریح پژوهش خود در نشریهی دوچرخه در فاصله زمانی ۱۳۹۵ تا پایان ۱۳۹۹ پرداخت و گفت: بر اساس این پژوهش، در ۲۲۶ شمارهی منتشر شدهی نشریهی دوچرخه، در بازه زمانی یاد شده، ۷۱۵ شعر از ۱۶۸ نوجوان شاعر و علاقهمند به شعر بر اساس نظریهی ارتباطی ربکا نای مورد بررسی قرار گرفت و اشعار نوجوانان در حوزه ارتباطی به چهار دستهی تعامل با خود، تعامل با خدا، تعامل با دیگری و تعامل با محیط تقسیم شدند.
وی افزود: بر اساس یافتههای این پژوهش در فاصله زمانی مذکور بر اساس هسته مرکزی شعر نوجوانان، تعامل با دیگری با ۶۰ درصد فراوانی، بیشترین مضمون شعری نوجوانان را به خود اختصاص میداد و پس از آن تعامل با محیط با ۲۳ درصد، تعامل با خود با ۱۴ درصد و تعامل با خدا با ۳ درصد به ترتیب، بیشترین فراوانیها را دربرمیگرفتند.
تولایی گفت: در زمینهی تعامل با دیگری، عاشقانهها با فراوانی مطلق ۳۹۸ شعر، بیشترین درصد تعامل با دیگری را شامل میشدند؛ یعنی چیزی حدود ۵۵ درصد. این در حالی است که پروژه شعر عاشقانه نوجوان که در یکی از مؤسسات انتشاراتی دنبال میشد و بنا بود با همت گروهی از شاعران حوزه نوجوانان منتشر شود، با تغییر مدیریت آن انتشارات متوقف شد و ناشران دیگر هم از چاپ آن استقبال نکردند. این پژوهش با عنوان "نشریات کودک و نوجوان به مثابه راهنمایی برای مخاطب شناسی؛ مورد مطالعه نشریه دوچرخه" در سال گذشته در گاهنامهی نقد کتاب کودک و نوجوان منتشر شده است.
همچنین افسون امینی که ۱۶۰ شعر از ۱۶ شاعر نوجوانان را گردآوری کرده و به چاپ سپرده است، در آغاز سخنرانی خود از محمد هادی محمدی و زهره قائینی به خاطر تألیف مجموعهی تاریخ ادبیات کودکان ایران که از منابع ارزشمند مرجع در این حوزه است، سپاسگزاری کرد.
کد خبر 6089743 زینب رازدشت تازکند