Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@12:36:28 GMT

آش سنتی «بادمجان و ترش» ملایر در میراث ملی ثبت شد

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۱۵۵۷

آش سنتی «بادمجان و ترش» ملایر در میراث ملی ثبت شد

به گزارش ایرنا؛ «ابراهیم جلیلی» روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: در نخستین جلسه شورای ثبت میراث ناملموس که (۱۱ مهرماه) در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، ۲ آش سنتی بادمجان و ترش شهرستان ملایر در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

وی اظهار داشت: به منظور حفظ و احیای غذاهای سنتی شهرستان ملایر، مستندات لازم در این زمینه تهیه و با حضور میدانی کارشناسان استانی و تایید وزراتخانه، آش‌های سنتی بادمجان و آش ترش ملایر در فهرست آثار ناملموس کشور قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: همچنین سال‌های گذشته «جشن شیره‌ پزی» روستای مانیزان، «کلوچه سنتی» و «شیره و باسلق» ملایر نیز به عنوان میراث ناملموس، ثبت ملی و ماندگار شده است. 

جلیلی، یکی از وظایف اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان را حفظ سنت‌ها و آداب و رسوم در حال فراموشی عنوان کرد و افزود: در همین راستا کارشناسان ضمن شناسایی ظرفیت‌های موجود پرونده ثبت این آثار را تهیه و به وزرات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال می‌کنند.

وی گفت: این در حالی است که در کنار ثبت آثار و ابنیه‌های تاریخی، سنت‌ها و خرده فرهنگ‌های شهرستان ملایر نیز باید حفظ و نگهداری شود. 

تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.  

برچسب‌ها شهر جهانی انگور میراث ناملموس همدان ملایر اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر جهانی انگور میراث ناملموس همدان شهر جهانی انگور میراث ناملموس همدان ملایر صنایع دستی و گردشگری میراث ناملموس شهرستان ملایر میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۱۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۵۹ شیء تاریخی از سوی یک خانواده ملایری به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا شد و پس از تعیین قدمت در مخزن‌های نگهداری و در موزه‌های استان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

به گفته معصوم علیزاده این آثار تاریخی مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی است که پدر مسعود محبی، اهدا کننده این اشیاء، آنها را خریداری و در موزه شخصی نگهداری کرده است.

او همچنین گفت: این اشیاء قدیمی هم اکنون به رایگان در اختیار موزه‌های استان قرار گرفته است و با نام اهدا کننده در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری