Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از scientificamerican، محققان قصد دارند تا با استفاده از هلیکوپتر‌ها و مدارگرد‌های ارزان قیمت تجربه سفر به مریخ را در دسترس همگان قرار دهند. این در حالیست که مقامات ناسا و آژانس فضایی اروپا و همچنین برنامه ریزان در چین در حال طراحی ماموریت‌های بسیار گران قیمت و پیچیده برای بازگرداندن نمونه‌ها از سطح کره مریخ هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعدادی از دانشمندان نیز در حال برنامه ریزی راه‌های کم هزینه و جدید برای کشف بیشتر سیاره سرخ هستند. آن‌ها معتقدند که زمان آن رسیده است تا روش‌های جدیدی را برای جمع آوری داده‌ها از نقاط مختلف آن جهان دور برنامه نویسی کنند. بتانی المان، دانشمند سیاره‌ای در موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا، نحوه استفاده از ابزار ارزان قیمت را برای دور بعدی تحقیقات تایید می‌کند.

بتانی المان گفت:" سیاره مریخ نیز مانند زمین دارای مناطق بسیار شگفت انگیز و عجیب و غریب است، مانند سیستم دره والس مارینریس و سرپوش‌های قطبی مریخ. یافتن راه‌های جدید برای کاوش در مکان‌های مختلف با کاهش قیمت هر ماموریت فضانوردی از طریق فناوری میسر است. تصور کنید نیمی از دوازده کاوشگر سیار مریخ، توسط دانشگاه‌های سراسر کشور اداره شود، این امر باعث می‌شود دانش آموزان در زمینه مشاغل در علوم و مهندسی، انرژی بیشتری بگیرند! "

برنامه Discovery ناسا چیست؟

لیلیس از برنامه‌های کوچک نوآورانه ناسا برای اکتشاف سیاره (SIMPLEx) به عنوان "تلاش جسورانه" برای تسهیل علم درجه یک سیاره‌ای با کسری از هزینه یک ماموریت معمولی Discovery یاد کرد. این برنامه از تلاش‌های جاه طلبانه، اما نسبتاً کم هزینه پشتیبانی می‌کند. هزینه فعلی برای ماموریت Discovery حدود ۵۰۰ میلیون دلار است. ماموریت EscapePlasma Acceleration and Dynamics Explorers (EscaPADE) کاری است که از نظر علمی به ازای هر دلار یک دستاورد بسیار خوب را به دنبال دارد. هزینه کل این ماموریت فضایی در مریخ که پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۶ به مدار این سیاره برسد، زیر ۸۰ میلیون دلار است.

دو کاوشگر EscaPADE یک دیدگاه "استریو" منحصر به فرد برای سیستم فوق العاده پیچیده جو فوقانی مریخ ارائه می‌دهند و محققان را قادر می‌سازند تا برای اولین بار پاسخ واقعی الگو‌های مریخ را در برابر ضربات الکترومغناطیسی و باد‌های خورشیدی درک کنند. با استفاده از رویکردهای" NewSpace "و توسعه سفینه‌های فضایی، ماهواره‌های کوچک می‌توانند جو مریخ را با پوشش بی سابقه‌ای کاوش و رصد کنند.

لیلیس گفت: " این نوع آگاهی از موقعیت برای حفاظت از کاوشگران آینده بشری از دو جهت اصلی بسیار مهم خواهد بود. اول اینکه توصیف بهتر فشار هوای نزدیک سطح و باد امکان ورود و فرود ایمن تری را فراهم می‌کند. دومین مورد هم این است که پیش بینی دقیق آب و هوا و طوفان‌های گرد و غبار را از طریق جذب داده‌ها امکان پذیر می‌کند."

کاربرد فناوری جدید SHIELD

قرار است که فناوری جدید SHIELD برای فرود ارزان و ایمن بر مریخ استفاده شود که اکنون در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در کالیفرنیای جنوبی و زیر نظر لوئیس گیرش در مراحل پایانی قرار دارد. گیرش گفت: " این دستگاه نمی‌تواند فضاپیمایی مانند مریخ نورد استقامت را روی سطح قرار دهد، اما به دانشمندان این امکان را می‌دهد در ماموریت‌های بزرگتر ناسا، سطح مریخ را بیشتر مطالعه کنند. ما هنوز در حال ارزیابی انواع ابزار‌های علمی هستیم، اما سنسور‌های آب و هوا، دوربین‌ها و طیف سنج‌های جرمی همه روی آن طراحی شده اند."

هدف SHIELD این است که هزینه‌های فرود مریخ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به عنوان مثال، این فناوری به طور بالقوه می‌تواند به ناسا اجازه دهد چندین ربات گران قیمت را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی کنار بگذارد و کاوش سیاره دور را با دستگاه‌های جدید امتحان کند. طبق گفته گیرش SHIELD محدودیت‌های بیشتری را بر روی محموله‌های علمی ارسالی به مریخ اعمال می‌کند. محموله‌های علمی باید فشرده‌تر و مقاوم‌تر باشند.

ناتان باربا، مهندس سیستم SHIELD، از JPL افزود: " فرصت دسترسی مکرر کم هزینه به مریخ با این وسیله امکان پذیر است. یک لندر ارزان قیمت مانند SHIELD می‌تواند اندازه گیری‌های اولیه یا اکتشاف راه یاب مانند اطلاعات صحت زمین سیاره مریخ را که برای ماموریت‌های بزرگتر و گران‌تر ضروری است، فعال کند. افزایش دسترسی به فضا هیجان انگیز خواهد بود، زیرا به معنای فرصت‌های بیشتر برای اکتشاف در مریخ است."

هگزاکوپتر و کارکرد آن

ایده دیگری که در مراحل آزمایشی قرار دارد یک هلیکوپتر پیشرفته است که می‌تواند بار‌های بزرگتری را حمل و مسافت‌های بیشتری را نسبت به نبوغ طی کند. با این هلیکوپتر پیشرفته می‌توان مکان‌هایی در مریخ که کاوش در آن‌ها برای مریخ نورد بسیار سخت یا غیرممکن است مورد بررسی قرار داد، به عنوان مثال کلاهک‌های قطبی، صخره‌های عمودی و آتشفشان‌های گلی. این هواپیما همچنین می‌تواند روی خطوط شیب مکرر مریخ که ممکن است نشانه‌هایی از فعالیت آب مایع باشند، حرک کند. هگزاکوپتر همچنین می‌تواند به طور بالقوه به ترسیم پروفایل عمودی جو یا حتی شیرجه زدن در دهانه لوله‌های گدازه کمک کند.

بیشتر بخوانید

ناسا تاریخ پرتاب ماموریت Crew-3 را اعلام کرد

گزارش از مهران محمدپور

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشمندان ناسا ماموریت فضایی سیاره سرخ ارزان قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۲۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، شرکت بوئینگ نخستین ماموریت استارلاینر خود را در تاریخ ششم ماه می‌سال جاری و کمتر از ده روز دیگر در یک پرواز آزمایشی حیاتی برای ناسا به فضا پرتاب می‌کند تا نشان دهد کپسول فضایی تجاری خود برای انتقال خدمه این سازمان به ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده است.

آزمایش پرواز خدمه استارلاینر در یک ماموریت یک هفته‌ای از مجتمع پرتاب فضایی ۴۱ ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا راه اندازی می‌شود. 

مقامات آژانس ناسا ساعاتی پس از پایان تمرین گفتند، بوچ ویلمور و سونی ویلیامز فضانوردان ناسا در این ماموریت تاریخی آزمایش حیاتی لباس را قبل از پرتاب به پایان رسانده‌اند.

آنها در یک پست وبلاگی در روز جمعه نوشتند: ویلمور و ویلیامز یک سری از نقاط عطف روز پرتاب را از جمله هماهنگ‌سازی، کار در شبیه‌ساز عرشه پرواز و کار کردن با همان نرم‌افزاری که در حین پرتاب استفاده می‌شود را عملیاتی کرده و اکنون همه چیز آماده شروع این پرتاب تاریخی است.

این تمرین در مرکز فضایی کندی ناسا در اورلاندو، فلوریدا انجام شد و شامل یک روند شمارش معکوس با فضاپیمای استارلاینر بود که بالای موشک اطلس‌وی قرار دارد و آن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رساند.

نخستین مأموریت استارلاینر با فضانوردان، با هدف صدور گواهینامه این فضاپیما برای ماموریت‌های شش ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی که ممکن است از سال ۲۰۲۵ آغاز شود، صورت می‌گیرد.

بوچ ویلمور، فرمانده آزمایش پرواز خدمه بوئینگ استارلاینر و خلبان سونیتا ویلیامز، جت مافوق صوت T-۳۸ ناسا را پس از یک پرواز کوتاه از میدان الینگتون در هیوستون در نزدیکی مرکز فضایی جانسون، در تأسیسات پرتاب و فرود مرکز فضایی فرود آوردند.

مأموریت یک هفته‌ای فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی، آخرین سفر آزمایشی برای استارلاینر بوئینگ است تا ثابت کند برای پرواز‌های عملیاتی خدمه ناسا آماده است. در پایان ماموریت، استارلاینر با چتر به زمین و در جنوب غربی ایالات متحده فرود می‌آید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش ششم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش ششم) + دانلود جدول رصد