Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - بررسی آمارها نشان از افزایش ۷.۳ درصدی قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی نقاط شهری استان فارس در تابستان امسال نسبت به بهار دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در مباحث اقتصادی برای بیان دوره‌های تورم یا کاهش و افزایش نرخ آن از شاخصی با عنوان شاخص قیمت مصرف‌کننده استفاده می‌کنند که معیاری برای سنجش میانگین قیمت‌های یک سبد کالا و خدمات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این شاخص با در نظر گرفتن تغییرات قیمت برای هر مورد در سبد از پیش تعیین شده کالاها و میانگین گرفتن از آنها محاسبه می‌شود. در برآورد شاخص قیمت مصرف‌کننده، یکی از بخش‌های مهم بخش مسکن است. 

براساس آخرین اعلام مرکز ملی آمار ایران در تابستان امسال شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری به عدد 244.1 رسید که نسبت به فصل قبل  8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 24.7 درصد افزایش داشته است. 

این در حالی است که تورم نقطه به نقطه بهار امسال یعنی نسبت به فصل مشابه سال قبل عدد 29.1 را نشان می‌دهد به‌عبارتی تورم نقطه‌ای اجاره بها در تابستان نسبت به بهار حدود 4 درصد کاهش داشته است. 

در این میان استان فارس نیز با تورم نقطه‌ای 19.6 درصد در قیمت اجاره‌بها در رتبه 28 میان استان‌های دیگر قرار گرفته که نسبت به بهار وضعیت بهتری دارد چراکه در بهار این نرخ 23.3 درصد و رتبه استان نیز 24 بوده است. 

افزایش 47 درصدی تورم قراردادهای تمدیدی اجاره‌بهای مسکنعزت الله مهرآوران درگذشت/ مصائب آقای بازیگر از اجاره‌نشینی تا سکته چشمی+جزئیات خاکسپاری

به این ترتیب شاخص افزایش قیمت اجاره بها در تابستان امسال در استان فارس 189.2 بوده که نسبت به فصل قبل 7.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 19.6 درصد افزایش داشته اما نسبت به تورم نقطه‌ای بهار که 23.3 درصد بوده تقریبا 5 درصد کاهش داشته است. 

آمارها حاکی از این است که هر چند در تابستان امسال نسبت به بهار شاهد افزایش قیمت اجاره بها واحدهای مسکونی در مناطق شهری هستیم اما نسبت به بهار و تغییرات آن در مقایسه با سال گذشته این افزایش کمتر بوده است. 

موضوعی که برای متولیان مسکن و کارشناسان جای سوال دارد؟ قاسم تابنده‌ماه که پیش از این رئیس اتحادیه املاک شیراز بوده در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد در تابستان تقاضا برای اجاره بیشتر است و باید افزایش قیمت‌ها بیشتر باشد. 

به گفته وی همچنین بررسی میدانی و آنچه در بازار مسکن نیز در کلانشهر شیراز دیده می‌شود و مردم به صورت ملموس آن را دریافت می‌کنند افزایش قیمت اجاره بها است که شاید یکی از دلایلش اشتباه بودن آمارها با واقعیت موجود باشد. 

روح‌الله شهنازی، استاد دانشگاه شیراز نیز در گفت‌وگو با تسنیم این مطلب را تایید کرد و احتمال داد که کاهش تورم نقطه‌ای حباب گونه باشد. وی بر این مطلب تاکید کرد که البته تا زمانی که بررسی نشود نمی‌توان با قطع و یقین در این باره صحبت کرد.

از آنجا که مسکن و اجاره آن همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است، شفاف سازی آمارهای این حوزه می‌تواند به حل یکی از مشکلات و مطالبات اصلی مردم کمک کند. موضوعی که باید توسط کارشناسان و نمایندگان مجلس به دقت بررسی و در اختیار رسانه‌ها قرار داده شود. 

انتهای پیام/424 / ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تابستان امسال قیمت اجاره بها نسبت به بهار تورم نقطه ای افزایش قیمت نسبت به فصل استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۲۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

حجت الاسلام والمسلمین نکونام امام جمعه شهرکرد در دیدار هفتگی خود با روسای اتحادیه‌های اتاق اصناف شهرکرد نقش اصناف در مهار تورم را اساسی دانست.

وی، نوسان قیمت‌ها را بهانه‌ای برای برخی سودجویی‌ها عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت روز نباید بر کالایی که قبلا خریده شده است اعمال شود چراکه نتیجه آن اخلال دربازار، اقتصاد واجحاف درحق مردم می‌شودکه از لحاظ شرعی واخلاقی ناپسند و منکر است.

بیشتر بخوانید

دولت در زمینه کنترل مهار تورم از رشد نقدینگی جلوگیری کرد

نکونام، رعایت انصاف و اعمال قیمت بیشتر را منوط به خرید گرانتر کالا در همان روز دانست و اضافه کرد: اگر اصناف این مهم را رعایت کنند مهار تورم به نسبت زیاد، جلب اعتماد مردم و همراهی آنان حاصل خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به ۳۱ اردیبهشت روز شهرکرد از اصناف خواست: این روز را بهانه‌ای برای آغاز رونق اقتصادی شهرکرد به عنوان مرکز استان بدانند و برنامه‌های خود را برای افزایش رونق اقتصادی بازار مرکز استان عملیاتی کنند.

در این نشست روسای اتحادیه‌های اصناف شهرکرد مهمترین چالش‌ها و مطالبات هم صنفی‌های خود را مطرح کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳