Web Analytics Made Easy - Statcounter

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در چند سال گذشته همچنان در جایگاه‌های نخست کشور قرار داشته و بیشتر خانواده‌های کرمانشاهی با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش قدس آنلاین، اشتغال و بیکاری از جمله موضوعات اساسی اقتصاد هر کشوری است. به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و این شاخص‌ در استان کرمانشاه همواره بالاتر از میانگین کشوری قرار داشته اما در چند سال اخیر افزایش نرخ بیکاری در کرمانشاه و قرار گرفتن این استان در صدر جدول بیش از گذشته محسوس بوده است.

در سال‌های گذشته هرچند وعده‌های بسیاری برای کاهش نرخ بیکاری در استان داده شده اما هر روز به تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار و جوانان در آستانه ورود به بازار کار افزوده می‌شود و علاوه بر این وضعیت نامساعد اقتصادی و تعطیلی کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی نیز سبب بیکار شدن تعداد زیادی از شاغلان شده است.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی یا نرخ فعالیت اقتصادی که همان نسبت جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر به جمعیت در سن کار ضربدر ۱۰۰ تعریف می‌شود، نشان می‌دهد که ۴۱.۱ درصد جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال هستند یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند و این میزان برای استان کرمانشاه در تابستان سال گذشته ۴۴.۳ درصد بوده که در تابستان امسال به ۴۴.۴ درصد رسیده است.

نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین مردان نسبت به زنان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است.

بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر بیانگر آن است که ۳۷.۲ درصد از جمعیت در سن کار طی تابستان امسال شاغل بوده‌اند و این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

نسبت اشتغال در استان کرمانشاه در تابستان سال گذشته ۳۷.۶ درصد بوده که در تابستان امسال به ۳۸.۲ رسیده است که از این نظر در جایگاه دوازدهم کشور قرار دارد.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۴۸.۸ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده استو در مراتب بعدی بخش صنعت با ۳۳.۸ و کشاورزی با ۱۷.۴ درصد قرار دارند. سهم شاغلان بخش کشاورزی در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به فصلمشابه سال گذشته ۱.۱ درصد کاهش و سهم شاغلان در بخش‌های صنعت و خدمات به ترتیب برابر با ۰.۴ درصد و ۰.۷ درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۹.۶ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند. همچنین نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است و تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۰.۱ درصد افزایش یافته است.

نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در استان کرمانشاه در تابستان سال گذشته ۱۵.۲ درصد بوده که در تابستان امسال به ۱۴ درصد کاهش یافته است و رتبه سوم را در نرخ بیکاری دارد.

در تابستان ۱۴۰۰ سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۶ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است و همچنین سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از از کل شاغلان ۲۵.۳ درصد بوده است که این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: افزایش نرخ بیکاری استان کرمانشاه استان کرمانشاه ۱۵ ساله و بیشتر تابستان امسال نشان می دهد نقاط روستایی نسبت به نقاط نرخ بیکاری نقاط شهری درصد بوده سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۲۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم

صابر جباری، در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، گفت: سال ۱۴۰۱ میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال ۱۶.۵۴ درصد بوده که این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۱۸.۹۷ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ و اجرایی شدن آن از سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در حوزه جمعیت رقم خورده است، افزود: میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال در سال های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۱۷.۰۵، ۱۷.۵ و ۱۸.۰۶ بوده است.

مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه روند میزان موالید در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از عدد ۲۴.۱۲ درصد به ۲۴.۳۹ درصد رسید، اظهار داشت: روند درصد زایمان چهارم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۵.۱ به ۶.۴۲ درصد رسیده است.

جباری اضافه کرد: روند زایمان پنجم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۱.۵۹ به عدد ۲.۰۴ رسیده است.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص کاهش چشمگیر روند رشد منفی تعداد ولادت در کشور طی سال گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۱.۶۱ درصدی موالید بودیم که این عدد در سال پیش از آن (۱۴۰۱) ۳.۶۷ درصد بود و نشان دهنده موفقیت برنامه ها در جلوگیری از سرعت روند کاهشی موالید در سال گذشته است.

جباری با بیان اینکه در سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۹۰، یک میلیون ۷۵ هزار و ۲۲۴ و یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۹ نوازد متولد شدند، یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ کاهش موالید نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۷ هزار و ۲۶۵ نفر بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰ هزار و ۹۶۶ نفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کاهش موالید نسبت به سال قبل در سال ۱۳۹۸ رخ داد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ کاهش موالید نسبت به سال ۹۷ به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۵۶ نفر رسید که کاهش ۱۲.۴۷ درصدی را نشان می داد و بیشترین نرخ کاهش از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۲ بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • نرخ بیکاری جامعه ایثارگری به زیر ۹ درصد رسید
  • نرخ فرزندآوری در مادران جوان صعودی شد
  • سال گذشته شاهد روند کاهشی نرخ بیکاری در کرمانشاه بودیم
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ کاهش چشمگیر روند رشد منفی جمعیت در سال ۱۴۰۲
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • ادعای وزیر رئیسی درباره تحقق وعده مهم دولت سیزدهم! | فیلم
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران