Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@10:20:47 GMT

سوریه: حامی گفت‌وگوی ایرانی-عربی هستیم

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۳۳۲۸

سوریه: حامی گفت‌وگوی ایرانی-عربی هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگویی با روزنامه «الوطن» این کشور به اظهارنظر درباره تحولات سوریه و منطقه پرداخت.

وی گفت، تغییر در خصوص روابط سوریه و کشورهای عربی مدتی است که آغاز شده و این تغییرات مرتبط با تحولات بین‌المللی است که «برادران عرب» را قانع کرده همبستگی عربی به برخی از این کشورها در پشت سر گذاشتن شرایط سخت کمک می‌کند و این کشورها نمی‌توانند آینده‌شان را با تکیه بر کشورهای غرب تضمین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

المقداد ضمن ابراز خوشبینی درباره آغاز گفت‌وگوهای عمیق‌تر میان سوریه و کشورهای عربی، تصریح کرد: همه طرف‌ها دریافته‌اند که وضعیت فعلی به نفع هیچ کسی نیست، برنامه‌های غربی همه ما را تهدید می‌کند، خیر برای ما نمی‌خواهد بلکه خواستار تغییراتی است که هیمنه وتسلط کشورهای غربی و آمریکا بر امکانات ما را آسان کند.

وی تأکید کرد، آنچه سوریه اکنون برای آن تلاش می‌کند این است که روابط عربی-عربی روابطی خود در راستای منافع کشورهای عربی باشد « دشمن اصلی ما کشورهای عربی نیستند بلکه اسرائیل است. آنچه سوریه آرزو دارد این است که گذشته را پشت سر گذاریم تا به حال و آینده نگاه کنیم».

المقداد سپس گفت، سوریه از گفت‌وگو میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی در خلیج فارس و هر کشور عربی که خواهان روابط خوب با ایران است، حمایت می‌کند، «اگر جمهوری اسلامی ایران تمایل دارید که ما کمک‌کننده یا تسهیل‌کننده هر گفت‌وگویی باشیم سوریه برای این موضوع آماده است زیرا دمشق ایمان دارد همبستگی عربی و اسلامی مسیر صحیح برای مقابله با چالش‌های مقابل ماست».

وزیر خارجه سوریه هفته جاری بعد از دیدار با همتای ایرانی گفت: در مذاکرات هسته‌ای صد در صد با موضع ایران همراه هستیم و آمریکا باید به تعهداتش برگردد و از اتهام زنی به دیگران دست بردارد. (جزئیات بیشتر)

وی در خصوص تحولات سوریه هم گفت: ما از سه موضوع در رنجیم: اشغالگری ترکیه در شمال غرب سوریه و حمایت ترکیه از تروریسم، اشغالگری آمریکا در شمال شرق سوریه و حمایت آمریکا از جنبش جدایی‌طلب متوهم و سوم تحریم‌های آمریکا علیه سوریه برای ضربه به حاکمیت و استقلال آن.

المقداد فاش کرد که فضای بین‌المللی در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد کمتر خصمانه بوده و بسیاری از کشورها اصلا به موضوع سوریه گریز نزدند؛ گویا کشورها فهمیده‌اند بحرانی که بر سوریه تحمیل شده بحرانی ساختگی است و هدف آن تخریب سوریه، حمایت از تروریسم و اشغالگری رژیم اسرائیل است.

وی در خصوص سفر هیأت لبنانی با سه وزیر و دیگر شخصیت‌ها به سوریه گفت، هدف اصلی از این موضوع ایستادن سوریه در کنار لبنان است؛ کشوری عربی از مشکلات نبود گاز، برق و سوخت در رنج است و سوریه همیشه کنار آن خواهد ایستاد.

المقداد سفر اخیر «بشار اسد» به روسیه را از بهترین سفرها خواندو گفت، دمشق ابدا با متحدان روس خود بر سر اولویت‌ها برای مقابله با تروریسم اختلاف نداشته است.

وی گفت، زمان آن رسیده که ترکیه از شمال غرب سوریه عقب‌نشینی کند و فرصت را برای راه‌حلی که روابط طبیعی میان سوریه و ترکیه را تصمین می‌کند، فراهم می‌کند.

المقداد درخصوص حضورهای نیروهای آمریکایی در شرق سوریه هم گفت: ما راه‌های بسیاری داریم که آمریکایی‌ها را قانع به رفتن از کشورمان خواهد کرد بنابراین به آنها پیشنهاد می‌دهم که بدون خسارت یا اینکه باعث مشکلی برای سوریه بشوند، بروند . سوریه با ۱۸۵ هزار کیلومتر سرزمینی مقدس است و باید به دولت سوریه بازگردد.

دولت سوریه حضور نیروهای آمریکا در شمال شرق و شرق (التنف)‌ را غیرقانونی و اشغالگری می‌داند و بارها با محکوم کردن این حضور، از واشنگتن خواسته به حمایت از تروریست‌ها، جدایی‌طلبان و اشغالگری پایان دهد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه جمهوری اسلامی ایران شرق فرات کشورهای عربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۳۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض

وزرای کشورهای عربی و اروپایی در نشست اخیر خود در ریاض بر لزوم توقف جنگ در نوار غزه و در پیش گرفتن اقدامات لازم برای اجرای راه حل 2 دولتی تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای ضمن پرداختن به جزئیات نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض درباره اجرای راه حل ۲ دولتی شامل به رسمیت شناختن کشور فلسطین، اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی و اروپایی درباره لزوم توقف جنگ در نوار غزه و گرفتن اقدامات لازم برای اجرای راه حل ۲ دولتی توافق کردند.

ریاض، پایتخت عربستان روز دوشنبه میزبان نشستی با حضور وزرای خارجه کشورهای عربی و نمایندگان تعدادی از کشورهای اروپایی و نیز کمیته وزارتی مکلف از سوی سران کشورهای عربی اسلامی برای بررسی تحولات موجود در نوار غزه بود.

شرکت کنندگان در این نشست ضمن اعلام حمایت خود از تلاش‌ها برای رسیدن به یک آتش‌بس فوری در غزه، آزادسازی اسرا و گروگان‌ها، توقف جنگ و تمام اقدامات غیرقانونی یک جانبه در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی، حل بحران انسانی موجود در این منطقه را خواستار شده و بر اهمیت انتقال به یک روند سیاسی شامل راه‌حلی برای اختلافات 2 طرف فلسطینی و اسرائیلی تاکید کردند.

در این نشست موضوع به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی کشورهایی که تاکنون این کار را انجام نداده‌اند و زمان و چگونگی این اقدام مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین شرکت کنندگان درباره آینده کشور فلسطین تاکید کردند لازم است حمایت‌ها از تلاش‌ها برای تشکیل کشور فلسطین افزایش یافته و از دولت جدید فلسطین حمایت شود و وجود دولتی یکپارچه در کرانه باختری از جمله قدس شرقی و غزه اهمیت دارد.

در همین رابطه شرکت‌کنندگان در این نشست بر اهمیت در پیش گرفتن رویکردی فراگیر، قابل اعتماد و بی‌بازگشت برای راه‌حل ۲دولتی طبق قوانین بین‌المللی و استانداردهای توافق شده از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت در این رابطه و طرح صلح عربی تاکید کردند.

آنها ظهار کردند: این روند می‌تواند در منطقه صلح عادلانه‌ای که حقوق ملت فلسطین را تامین کند، برقرار کند.

در این نشست مشترک به ریاست «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان، علاوه بر همتای نروژی او، نمایندگان کشورهای بحرین، پرتغال، فرانسه، الجزایر، اردن، آلمان، امارات، اسپانیا، ایرلند، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، اسلوونی، فلسطین، قطر، مصر و انگلیس و همچنین نمایندگانی از اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب حضور داشتند.

عربستان روز دوشنبه میزبان دیدارها و نشست‌هایی بود که در درجه اول بر حل مساله فلسطین و توقف جنگ در نوار غزه متمرکز بود.

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ حملات ویرانگری را علیه نوار غزه آغاز کرده که نتیجه آن شهید و زخمی شدن ده‌ها هزار غیرنظامی بوده که بیشتر آنها زن و کودک هستند و همینطور فاجعه انسانی و ویرانی گسترده‌ای در این منطقه رقم خورده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم به‌طور جدی دنبال می‌شود
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد یاسوج از دانشجویان حامی فلسطین در کشورهای غربی+عکس
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال