Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@22:13:42 GMT

پایان کار شورای وحدت

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۳۷۵۸

پایان کار شورای وحدت

گروه سیاسی فردا: در هر انتخاباتی جناح های سیاسی مکانیزم هایی را طراحی می کنند تا در قالب آن نیروهای خود را ساماندهی و نقشه راه خود را براساس ظرفیت هایی که دارند شکل دهند. در این دور از انتخابات طیف سنتی جریان اصولگرا با وجود فعالیت شورای ائتلاف تصمیم گرفت که مدل جدیدی از کار تشکیلاتی را رونمایی کند.

این طیف فکری به محوریت جامعه روحانیت، گروه های منتقد یا بیرون مانده از «شورای ائتلاف» را دور هم گرد آوردند و با شعار ایجاد یک مکانیزم ماندگار «شورای وحدت» را راه اندازی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند این شورا در ادامه راه خیلی تلاش کرد با شورای ائتلاف از موضع برابر وارد رایزنی شود اما هیچ گاه نتوانست به اهداف خود جامه عمل بپوشاند و حتی کوچکترین سطح از انتظارات خودش را به شورای ائتلاف دیکته کند. نتیجه آن شد که گرچه در انتخابات ریاست جمهوری هر دو شورا از سیدابراهیم رئیسی اعلام حمایت کردند اما در انتخابات شورای شهر وارد یک رقابت تمام عیار با یکدیگر شدند؛ در نهایت نیز شورای وحدت حتی نتوانست یک کرسی از شورای شهر تهران را از آن خود کند. به عبارت دیگر رقابت را 100 درصد به رقیب خود باخت.

آرایش جدید سیاسی

حال که قریب به 3 ماه و نیم از انتخابات 1400 می گذرد، نه تنها هیچ خبری از فعالیت شورای وحدت نیست بلکه زمزمه هایی از پایان کار این شورا به گوش می رسد. حسین الله کرم عضو شورای مرکزی شورای وحدت به «فردا» گفت «در دهه پنجم طیف سیاسی نوین از سوی جوانان انقلابی در دولت آقای رئیسی شکل خواهد گرفت. جوانانی که خود را صاحب سبک و تفکر می دانند. در این حالت رقابت اصلی و شکل گرفته میان آنها رقم خواهد خورد به طوری که حتی شورای وحدت و شورای ائتلاف نیز جایی در آن نخواهند یافت. در این وضعیت به طبع جایی برای اصلاح طلبان نیز نخواهد بود.». از این جمله بر می آید که در نظم و آرایش جدید سیاسی جایی برای شورای وحدت وجود ندارد.

البته تنها الله کرم نبود که به نوعی پایان کار شورای وحدت را اعلام کرد، احمد کریمی اصفهانی نیز بر این موضوع صحه گذاشت و به «فردا» گفت «شورای وحدت نمودش برای انتخابات است. بعد از آن دیگر انگیزه آنچنانی برای فعالیت وجود ندارد چون حزب نیست. این حزب است که باید پیگیری و مشخص کند که آیا دولت خوب کار خودش را انجام داده است یا خیر. در کشور ما که حزب قدرتمندی نداریم اینها جایگزین حزب نیستند. شورا هستند و شورا نمی تواند مثل حزب عمل کند. شاید در حرف گفته شود که هدف ایجاد ساختار تشکیلاتی پایدار است اما در عمل نمی تواند مثل یک حزب باشد و نباید هم چنین توقعی از آن داشت».

در مجموع شواهد و قرائن نشان می دهد با توجه شورای وحدت بعد از نتیجه ای دور از انتظاری که در انتخابات شوراها گرفت و حتی به رغم حمایت رسمی از سیدابراهیم رئیسی در انتخابات نتوانست جایگاه پررنگی در کابینه به دست آورد، ترجیح داد چراغ خاموش به کار خود پایان دهد. حال باید منتظر ماند و دید با آغاز رقابت های انتخاباتی برای مجلس دوباره شاهد فعالیت این شورا خواهیم بود یا عوامل و دست اندرکارانش تدبیر دیگری را خواهند اندیشید.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: اصلاح طلبان انتخابات انتخابات ریاست جمهوری دولت شورای شهر تهران شورای ائتلاف شورای وحدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۳۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲

آفتاب‌‌نیوز :

میرمحمد غراوی صبح امروز، یکشنبه، در همایش بزرگداشت روز ملی شورا‌های اسلامی که در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، در جمع شورا‌های اسلامی شهر و روستای استان تهران گفت: در طول سال گذشته، در شورای حل اختلاف استان تهران، ۱۲ جلسه تشکیل شده و ۱۴۲ مصوبه را در پی داشته است که از این تعداد، ۱۰۲ مصوبه مورد تأیید نظرات شورا‌های اسلامی شهر بوده است.

وی افزود: انتخاب شهرداران و تعیین اولویت‌های توسعه‌ای از وظایف اصلی شوراهاست که بر این اساس در سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌های استان تهران واریز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران یادآور شد: در سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه در شهرداری‌های استان تهران محقق شده است که رشد ۵۷ درصدی بودجه و اعتبارات را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد.

غراوی با اشاره به اینکه سهم هزینه‌های جاری شهرداری‌ها ۶۰ درصد و سهم اعتبارات عمرانی ۴۰ درصد تعیین شده است، عنوان کرد: این در حالی است که طی سال گذشته در شهرداری‌های استان تهران ۳۹ درصد اعتبارات صرف هزینه‌های جاری و ۶۱ درصد صرف پروژه‌های عمرانی شده است.

وی تأکید کرد: برآیند عملکرد شهرداری‌های استان تهران در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد با کاهش هزینه‌های جاری، تخصیص اعتبارات و منابع بودجه‌ای به پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای با رشد بسیار خوبی همراه بوده است.

بخشودگی عوارض نوسازی و افزایش تقاضای شهروندان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود، کمک به اجرای سیاست‌های دولت را از وظایف شورا‌ها برشمرد و گفت: در این راستا موضوع بخشودگی عوارض در احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از اقدامات صورت‌گرفته در سال گذشته است، به‌طوری‌که در برخی از شهرداری‌ها این بخشودگی به ۱۰۰ درصد رسیده است.

غراوی تصریح کرد: بخشودگی عوارض نوسازی بافت‌های فرسوده موجب افزایش تقاضای شهروندان در شهرستان‌های استان به احیای بافت‌های فرسوده شده است.

وی در ادامه به عضویت ۲۵۱ نفر در شورا‌های اسلامی شهر‌های استان تهران اشاره و بیان کرد: سال گذشته تعدادی از اعضای شورا به‌واسطه برخی تخلفات تحت پیگرد قرار گرفتند و ۳۷ عضو شورای شهر و روستا بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید
بازداشت عضو شورای شهر و رئیس یکی از ادارات شهرداری سردشت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران خاطرنشان کرد: در شورای حل اختلاف برخی پرونده‌ها به سلب عضویت اعضا منجر شده است و در این بین ۱۸ عضو شورای شهر و روستا سلب عضویت شدند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • نشست منتخبان مجلس توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار شد
  • جلسه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • لیست مشترک جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات+ جزئیات
  • نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود
  • پیشنهاد پایداری به شانا برای تکمیل لیست در دور دوم انتخابات
  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • «محمد حسن عاقل منش» عضو جدید شورای شهر رشت شد