Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از فیز، نتایج تحقیقات آنها که در مجله‌ی "Molecular & Cellular Proteomics" منتشر شده است می‌تواند روزی برای درمان کووید-۱۹ و سایر ویروس‌ها مانند تب کریمه کنگو و HIV-۱ مورد استفاده قرار گیرد.

همه‌گیری کرونا که توسط ویروس سارس‌-کوو-۲ ایجاد شده باعث بحرانی جدی در جهان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند علائم خفیف تا متوسط نشان می‌دهند اما برخی از بیماران به خصوص کسانی که دچار دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی و چاقی هستند نوع شدید بیماری را تجربه می‌کنند.

مطالعات انجام شده روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ارتباطی میان شدت بیماری و اختلال سوخت و ساز همراه با سطوح بالای چربی (لیپید) در خون را نشان می‌دهد.

اکنون محققان موسسه "کارولینسکا" آزمایش کردند که کدام بخش از منبع انرژی سلول برای ویروس سارس-کوو-۲ اهمیت دارد و می‌تواند بر شدت بیماری اثر بگذارد.

در حال حاضر مشخص شده که ویروس کووید از مسیر سوخت و ساز "AKT/mTOR/HIF-۱" استفاده می‌کند و این مطالعات جدید به درک بهتر این موضوع کمک می‌کند.

این ماده سیستم ایمنی بدن را در مقابل کرونا ضعیف می‌کند

محققان دریافتند که قندکافت (گلیکولیز) و گلوتامینولیز(glutaminolysis) دو مسیری هستند که ویروس ترجیح می‌دهد برای حمله به ریه از آنها استفاده کند. هر دوی آنها فرآیندهای اساسی در تامین انرژی سلول هستند.

"یوجوال نیوگی"، محقق دپارتمان پزشکی موسسه کارولینسکا و از نویسندگان این مقاله می‌گوید: مطالعات نشان می‌دهد که وقتی سارس-کوو-۲ سلول‌های ریه را آلوده می‌کند، قندکافت و گلوتامینولیز نقش مهمی در گسترش و رشد آن ایفا می‌کنند. با مسدود کردن این مسیرهای سوخت و ساز می‌توان از گسترش ویروس جلوگیری کرد. ما همچنین شاهد فرآورده‌های جانبی سمی مثل اسید لاکتیک و گلوتامات در خون اکثر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شدید بودیم.

یکی از یافته‌های قابل توجه این مطالعه نشانگرهای زیستی برای نوع شدید بیماری است.

"شوبا کریشنان"می‌گوید: ما کربوهیدرات و مانوزها (یک نوع قند شش کربنی) را به عنوان نشانگر زیستی نوع شدید بیماری شناسایی کرده‌ایم.

محققان می‌گویند، در حال حاضر به اطلاعات بیشتری در مورد افزایش فرآورده‌های سمی در خون نیاز داریم.

"کارل یوهان ترویتگر"، محقق دپارتمان پزشکی موسسه کارولینسکا می‌گوید: تغییر در این فرآورده‌ها می‌تواند اثراتی طولانی مدت بر مقاومت در برابر انسولین، اختلال عصبی شناختی و نارسایی اندام‌ها داشته باشد. افزایش سطح مانوز با خطر ابتلا به دیابت نوع دوم پس از ابتلا به کووید-۱۹ همراه است.

روش درمانی بالقوه برای جلوگیری از انتشار ویروس می تواند برای درمان ویروس تب کریمه کنگو و HIV-۱ نیز موثر باشد.

نتایج این تحقیقات از بررسی نمونه‌ی خون ۴۱ فرد مبتلا به کووید-۱۹ به دست آمده است. محققان همچنین مسیر مولکولی که سارس-کوو-۲ به وسیله آن وارد بافت ریه می‌شود را مورد بررسی قرار داده‌اند.

کد خبر 631226 برچسب‌ها كروناويروس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۴۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر چاه غلامعلی مسدود شد+ فیلم

اکبر ایزدی گفت: در پی بارندگی‌های دیشب و امروز و جاری شدن سیلاب‌ها، مسیر چاه غلامعلی مسدود شد.

وی افزود: شهروندان ضمن صبور بودن از سفر‌های غیرضرور پرهیز کنند.

بخشدار یزدان آباد از دامداران به ویژه دامداران روستای چاه غلامعلی خواست از چرای گوسفندان در مسیر رودخانه ها و سیلاب ها دوری کنند.

وی با اشاره به اینکه مسیر‌های جاده‌ای به غیر از جاده چاه غلامعلی که تا اطلاع ثانوی مسدوداست،  باز است.

ایزدی از رانندگان خواست بااحتیاط رانندگی کنند. 

چاه غلامعلی منطقه عشایری بخش یزدان آباد است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • کرمان همچنان زیر چتربارش‌های بهاری
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • مسیر چاه غلامعلی مسدود شد+ فیلم
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • مسدود شدنِ سه محور مواصلاتی در استان یزد
  • مسدود بودن سه محور مواصلاتی در استان یزد
  • مسدود شدن محور کلاله – گنبدکاووس