Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@16:24:29 GMT

مرگ یکی از فرماندهان آمریکا در جنگ عراق

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۴۱۴۵

مرگ یکی از فرماندهان آمریکا در جنگ عراق

«ریموند اودیِرنو» یکی از فرماندهان ائتلاف به رهبری آمریکا در جنگ عراق در سن ۶۷ سالگی مُرد.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، سخنگوی خانواده اودیرنو روز شنبه اعلام کردند که او در اثر ابتلا به سرطان مرده است.

اودیرنو که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ فرماندهی لشکر چهارم پیاده آمریکا را بر عهده داشت، در عملیات حمله به عراق مشارکت داشت که نزدیک به دو دهه همچنان این کشور را در کام مرگ و ویرانی فرو برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لشکر تحت فرماندهی او در عملیات به دام انداختن «صدام حسین» رئیس جمهور وقت عراق نیز شرکت داشت.

این فرمانده آمریکایی در سال ۲۰۰۶، بار دیگر و این بار در سمت فرمانده شماره دو نیرو‌های چند ملیتی به عراق برگشت و بحث افزایش بیست هزار نفری سربازان آمریکایی در عراق را مطرح کرد.

این طرح با مخالفت «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع وقت آمریکا مواجه شد، اما «دیک چنی» معاون رئیس جمهور و «استفان هادلی» مشاور امنیت ملی کاخ سفید از این طرح حمایت کردند و نهایتاً در سال ۲۰۰۷ با موافقت «جورج دابلیو بوش» رئیس جمهور وقت مواجه شد.

اودیرنو در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان فرمانده نیرو‌های چند ملیتی در عراق انتخاب شد و سال ۲۰۱۱ رئیس ستاد ارتش آمریکا شد. او در این زمان درگیر خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و بالا رفتن آمار خودکشی در میان آن‌ها بود و نهایتاً در سال ۲۰۱۵ بازنشسته شد.

اودیرنو پیش از بازنشستگی، در با حمایت از تجزیه عراق گفته بود: «این امر به شرایط منطقه و تصمیم شخصیت‌های سیاسی بستگی دارد و من نمی‌دانم که این امر چگونه محقق می‌شود، اما می‌دانم که احتمال آن وجود دارد و ممکن است تقیسم عراق تنها راه برای پایان کشمکش‌های قومی-مذهبی باشد».

منبع: فرارو

کلیدواژه: ارتش آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۴۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه

پس از اینکه آمریکا اعلام کرد هیچ یک از نیرو‌های زمینی خود را به غزه اعزام نخواهد کرد، رسانه انگلیسی تلگراف نوشت احتمالا نیرو‌های این کشور جهت آنچه «کمک‌رسانی در ارسال محموله‌های بشردوستانه به غزه» خوانده شده، در این باریکه مستقر خواهند شد.

به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد نظامی آمریکا روز جمعه مدعی شد دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ساخت اسکله موقت در نوار ساحلی غزه را جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق کشتی به این باریکه آغاز کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از این مقام ارشد نظامی گزارش کرد که ظاهرا ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق دریا از اوایل ماه آینده میلادی آغاز خواهد شد.

ایالات متحده پیشتر گفته بود که یک «طرف سوم»، مسئول رانندگی کامیون‌ها در امتداد یک مسیر به سمت ساحل خواهد بود؛ مسئولیتی که طبق آنچه تلویزیون بی‌بی‌سی گزارش کرده است، می‌تواند توسط نیرو‌های انگلیسی ایفا شود.

البته بی‌بی‌سی گزارش داد که هنوز هیچ تصمیمی توسط دولت انگیس رسما اعلام نشده و «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس هم آن را هنوز مطرح نکرده است.

«گرانت شاپس» وزیر دفاع انگلیس گفت: «بسیار حیاتی است که مسیر‌های بیشتری را برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه حیاتی به مردم غزه ایجاد کنیم و بریتانیا هم نقش پیشرویی را در ارائه کمک‌ها ایفا می‌کند.»

مقام آمریکایی مذکور گفته است: «حجم کمک‌های بشردوستانه برای غزه از مسیر دریایی حدود ۹۰ کامیون در روز خواهد بود که این عدد می‌تواند به حدود ۱۵۰ کامیون در روز افزایش یابد.»

دیگر خبرها

  • دهم اردیبهشت، سالروز آغاز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس
  • تولید بانک اطلاعات خلیج فارس در سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • هدیه ویژه فرمانده سپاه تهران به فرمانده کل ارتش
  • وضعیت میدان جنگ در اوکراین بدتر می‌شود
  • احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه
  • نیرو‌های مسلح، پشتوانه امنیت مردم هستند
  • پورخاقان: ۱۳ موشک سپاه به دو پایگاه مهم اسرائیل اثابت کرد
  • شهادت ۲ فرمانده جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی