Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آستانه برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاه‌ها که دوشنبه ۱۹ مهرماه با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، تا بدین لحظه از تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی برای حضور و سخنرانی در این مراسم دعوتی صورت نگرفته است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تشکل‌های دانشجویی انقلابی به عنوان یکی از ارکان تاثیرگذار در سطح دانشگاه و جامعه همواره تلاش کرده اند تا به عنوان یک حلقه میانی نقش خود را در انتقال مسائل و مشکلات مردم و جامعه به مسئولان به خوبی ایفاء کنند با این وجود انتظاری که وجود دارد این است که همزمان با حضور مسئولان ارشد نظام همچون رئیس جمهور در برنامه‌هایی مانند مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها نه تنها از فعالان تشکل‌های دانشجویی برای شرکت در این مراسم دعوت شود؛ بلکه تریبون سخنرانی برای انتقال مسائل و مشکلات جامعه دانشگاهی نیز در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و این انتظاری است که بیش از گذشته نسبت به دولت انقلابی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با توجه به پیگیری‌های خبرگزاری دانشجو در گفتگو با فعالان دانشجویی تاکنون دعوتی از تشکل‌ها برای شرکت در این مراسم صورت نگرفته است.واقعیت این است که رئیس جمهور دولت سیزدهم برخلاف رئیس جمهور سابق کشورمان دارای روحیه مردمی بوده و همواره تمایل خود را برای گفتگوی رو در رو با آحاد مختلف جامعه و از جمله فعالان دانشجویی نمایان ساخته با این وجود به نظر می‌رسد عدم دعوت از تشکل‌های دانشجویی در آستانه برگزاری مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها برای فعالان دانشجویی دور از انتظار باشد.

 

با این اوصاف خبرگزاری دانشجو، در گفتگو با علی بزرگخو، دبیر تحکیم وحدت، رسول یوسفی، دبیر قرارگاه شهید مصطفی احمدی روشن سازمان بسیج دانشجویی و محمد مهدی تورک، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل ضمن پیگیری ماجرای عدم دعوت از تشکل‌های دانشجویی برای حضور در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها نظر آن‌ها را در مورد عملکرد دولت سیزدهم و همچنین مطالباتی که در صورت دعوت به این مراسم بیان خواهند کرد جویا شده است که در ادامه مشروح گفتگو با فعالان دانشجویی را می‌خوانید.

دانشجو: با توجه به اولین حضور آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور در دانشگاه تهران به مناسبت سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها آیا از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی برای بیان نقطه نظرات خود دعوت به عمل آمده در صورتی که دعوتی انجام نشده انتظار شما از دولت انقلابی چیست؟

بزرگخو: اتحادیه‌های دانشجویی تا کنون به مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها که قرار است دوشنبه ۱۹ مهر با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شود دعوت نشده‌اند. با این وجود، چون قرار است این مراسم با حضور دانشجویان برگزار شود، اولین انتظار ما از دولت جوان و انقلابی این است که حداقل از تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی به عنوان مجموعه‌هایی که به مسائل دانشگاه و دانشجویان احاطه دارند نیز دعوت به عمل بیاید و حتی تریبون سخنرانی داشته باشند. انتظار ما از دولت این است که از فرصت‌ها استفاده کند تا بتواند نظرات واقعی را بشنود.

یوسفی: خیر ظاهرا دعوتی صورت نگرفته، البته این برنامه بیشتر به جهت بازگشایی دانشگاه هاست و به نظرم از آن جایی که جریانات دانشجویی قطعا انتقادات، نظرات و راهکار‌های گوناگون و متعددی دارند میبایستی جلسه‌ی مجزا و جداگانه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته شود.

تورک: تاکنون هیچ دعوت‌نامه‌ای جهت ارائه نقطه‌نظرات و یا حتی حضور انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها که با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، واصل نشده است.

در پی استعلام و پیگیری ازسرپرست دانشگاه تهران و همچنین معاونت فرهنگی دانشگاه علت عدم دعوت از تشکل‌ها را مخالفت دفتر ریاست جمهوری اعلام کردند و بدیهی است که این موضوع جای تامل دارد.

دانشجو: آیا تاکنون انتظار شما از دولت جدید محقق شده یا نه چه نقاط ضعف و قوتی در مورد این دولت وجود دارد؟

بزرگخو: به نظر می‌رسد در خیلی از ادارات دولتی و دانشگاه‌ها انتصابات به شدت تخریبی شده است. به این صورت که انتصابات خیلی کند و لاکپشتی پیش می‌رود و این مساله‌ای است که دولت باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد؛ چون رویکرد جدید دولت نیرو‌های جدید را هم می‌طلبد.

معتقدم مسئولان دولت سابق، در دولت سیزدهم نمی‌توانند رویکرد‌های جدید را خیلی ساده عملیاتی کنند و اساسا این رویه درست هم نیست و مغایر با عنصر جوانگرایی است. با این وجود ضرورت دارد تا در جهت ایجاد تغییر و تحول نیرو‌های جوان به بدنه دولت تزریق شوند، چون تغییر و تحول با وجود نیرو‌هایی که در این چند سال زمام دار بوده اند محقق نمی‌شود پس ضرورت دارد تا روند تغییر و تحولات در سطح مسئولان باید سریعتر اتفاق بیفتد.

یکی از نقاط قوت دولت روحیه مردمی آن بوده به گونه‌ای که هر هفته شاهد حضور رئیس جمهور در نقاط مختلف کشور و گفتگوی رو در روی او با مردم هستیم و این قابل تقدیر است چرا که رویکرد آقای رئیس بخشی از روند مردمی شدن ساختار‌ها و فرآیند‌ها است و البته بخش دیگری از این فرآیند با حضور سایر مسئولان در بین مردم و شنیدن حرف‌های آن‌ها محقق می‌شود؛ اگر چه معتقدم مردمی بودن صرفا با حضور در میان مردم و شنیدن حرف‌های آن‌ها محقق نمی‌شود، اما این حضور به مانند ویترینی است که لازم است، اما کافی نیست.

یوسفی: اهم موضوعاتی که دولت سیزدهم با آن دست و پنجه نرم می‌کند دومقوله بیماری کرونا و شرایط اقتصادی و معیشتی مردم است. در کنترل و مدیریت کرونا ما در دولت سیزدهم در بحث واکسیناسیون مردم شاهد یک جهش و پیشرفت خیلی خوبی بودیم و این را تا حدودی می‌توان عملکرد خوب دولت در این راستا نامید.

در مسائل مرتبط با اقتصاد و معیشت مردم نیز اقدامات خوبی در حال انجام است از جمله مسکن ملی، کنترل قیمت‌ها و... که نشان می‌دهد دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل تمرکزی بیشتری بر این حوزه دارد.

اما الان نمی‌توان در مورد محقق شدن یا نشدن انتظارات در این باره نظر قطعی داد چرا که این قبیل از مسائل برای اینکه خروجی و نتیجه خود را نمایان کنند نیازمند یک بازه زمانی طولانی تری هستند.

تورک: با توجه به اینکه مدت زمان کوتاهی از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد، اظهار نظر دقیق درباره محقق شدن انتظار جامعه کمی زود به نظر می‌رسد، ولی از تصمیمات اتخاذ شده جهت بهبود اوضاع اقتصادی و معیشت اقشار آسیب‌پذیر طی این مدت چنین بر می‌آید که در صورت اجرا و انجام دقیق، در نظر گرفتن تمام جوانب و حل چالش‌های موجود در مسیر این تصمیمات نتیجه بخش باشند.

دانشجو: اگرفرصت سخنرانی و بیان نقطه نظرات خود را در این برنامه پیدا کنید چه مسائلی را مطرح خواهید کرد؟

بزرگخو: مساله‌ای که نباید از آن غافل شویم این است که بدون مردمی سازی ساختار‌های اقتصادی، بدون دخیل کردن مردم در بخش اقتصاد و بدون دخیل کردن توان اجتماعی در تشکیل بازار برای رونق اقتصاد، اقتصاد کشورمان رشد نمی‌کند. پس ضرورت دارد تا دولت نقش تنظیم گری بین نهاد‌ها را بازی کند و باعث شود که مردم خود سراغ تولید، فروش، صادرات و انواع فرآیند‌های موجود در اقتصاد بروند و این بهترین گزینه‌ای است که دولت می‌تواند شرایط مطلوبی را برای اقتصاد کشورمان رقم بزند.

موضوع دیگری که دولت نباید از آن غافل شود توجه ویژه به جوانان و دانشجویان است و این در حالی است که وزارتخانه‌ای با عنوان وزارت ورزش و جوانان در دولت وجود دارد که به نوعی فقط وزارت ورزش است پس ضرورت دارد تا این رویکرد تغییر کند به گونه‌ای که این وزارت خانه هم وزارت ورزش باشد یعنی این وزارتخانه باید در کنار توجه به مسائل حوزه ورزش در امر تسهیل ازدواج و اشتغالزایی کاری را از پیش ببرد و وظایف خود را ادا کند.

انتظار دیگری که وجود دارد این است که در این دولت باید نوع نگاه به مسئله حضور اجتماعی بانوان دستخوش تغییر و تحول شود و این بدان معناست که نگاه سنتی موجود که صرفا می‌خواهد شکل مردمی به حضور اجتماعی بانوان ببخشد باید کنار گذاشته شود و یک نگاه واقعی جایگزین آن شود تا بتوانیم یک بار برای همیشه حضور اجتماعی بانوان را فرهنگسازی و این مشکل را برای همیشه حل کنیم و این می‌طلبد که در دولت سیزدهم زمینه نقش آفرینی‌های مختلف برای زنان فراهم شود.

یوسفی: طبیعتا همانطور که سابقا هم اشاره کرده بودم، با توجه به شرایط فعلی کشور، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نظیر که کالا‌های اساسی، مدیریت قیمت‌ها و بحث مسکن در این مقوله می‌گنجد و مدیریت کرونا در مسئله‌ی سلامت دو مسئله کلان و الویت دار در صدر مسائل مهم کشور هستند که دولت باید به آن‌ها بپردازد؛ و پس از آن پرداختن به مسئله‌ی تولید و اشتغال و مسائلی که منجر به جلوگیری و یا مبارزه با فساد است مثل اصلاح ساختار‌های دولتی از اهم کار‌هایی است که دولت آقای رئیسی باید به آن‌ها بپردازد.

تورک: ضمن تشکر از تلاش‌های بی‌وقفه هیئت دولت در چند ماه گذشته دغدغه‌هایی از قبیل اینکه آیا مصوبات فوری آقای رئیس جمهور در سفر‌های استانی با رعایت تمامی جوانب علمی، فنی و تخصصی بوده است و آیا اینکه عدم تعارض مصوبات مورد توجه قرار می‌گیرد را مطرح خواهم کرد.

همچنین از رئیس جمهور درخواست می‌شود که توجه‌شان به استفاده از دانش‌آموختگان و نخبگان تمام دانشگاه‌ها معطوف باشد و از ظرفیت‌شان در اداره امور کشور استفاده شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مراسم بازگشایی دانشگاه ها دانشگاه تهران رئیس جمهور تشکل های دانشجویی دبیر دفتر تحکیم وحدت دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دبیر قرارگاه احمدی روشن انتصاب مدیران دولت سیزدهم رئیس جمهور در دانشگاه تهران مراسم بازگشایی دانشگاه ها عدم دعوت از تشکل ها حضور رئیس جمهور تشکل های دانشجویی فعالان دانشجویی دولت سیزدهم سال تحصیلی آقای رئیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۴۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری تجمع دانشجویی «تا مسجدالاقصی» در قزوین

به گزارش خبرنگار مهر، به همت بسیج دانشجویی بعد از ظهر یکشنبه تجمع دانشجویی تا مسجدالاقصی با حضور دانشجویان قزوینی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این تجمع که جمعی از دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و مسؤولان این دانشگاه حضور داشتند از خیزش دانشجویان ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا حمایت شد.

در این تجمع فریادهای «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا»، «شرارت اسرائیل، زیر سر آمریکاست» از سوی دانشجویان سر داده شد.

گفتنی است روز گذشته نیز دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای قزوین تجمع اعتراضی را در حمایت از مردم مظلوم غزه برگزار کرده بودند.

کد خبر 6091175

دیگر خبرها

  • تجلیل از مدال‌آوران ورزش در سال ١۴٠٢ با حضور حضور رئیس جمهور
  • تجلیل از مدال‌آوران ورزش در سال ١۴٠٢ با حضور رئیس جمهور
  • سه‌شنبه؛ تجلیل از مدال‌آوران با حضور رئیس جمهور
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل دانشجویی و ۱۰۰ تشکل فعال استادی در دانشگاه آزاد
  • جنبش دانشجویی جهانی «حمایت از فلسطین» به ونزوئلا رسید
  • آغاز به کار کنگره همکاری‌های دولت ،دانشگاه و صنعت در قم
  • ادامه حمایت تشکل‌های دانشجویی از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • تداوم تظاهرات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا
  • برگزاری تجمع دانشجویی «تا مسجدالاقصی» در قزوین