Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده» سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست غیرعلنی امروز صبح مجلس شورای اسلامی گفت: میرکاظمی در این جلسه ضمن تشریح وضعیت اقتصادی و بودجه‌ای کشور به بیان مشکلاتی در خصوص کسری بودجه امسال و راه های جبران آن، راهکارهای تامین کالاهای اساسی و وضعیت انرژی و مشکلات موجود درحوزه برق، گاز و نفت و برخی قراردادها با پاکستان و ترکمنستان پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص برق اعلام کرد، حدود هزار مگاوات کمبود تولید برق داریم که باید با برنامه ریزی حل شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس تصریح کرد: میرکاظمی در این جلسه در خصوص بدهی های دولت به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی نیز بیان کرد، دولت قبل بیش از ۵۰ درصد مجموعه هزینه های خود را در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ از محل تنخواه و اوراق مالی تامین کرده به نحوی که تقریبا تمام اوراق قانونی بودجه امسال و تنخواه را هزینه کرده است. روند نزولی رشد اقتصادی طی چند دهه گذشته یکی از نکات اساسی است که باید تغییرات اساسی در آن صورت بگیرد.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: در سال های گذشته شاهد تورم فزاینده‌ای بوده‌ایم به نحوی که تابستان امسال به ۴۸ درصد رسید و ضریب جینی، فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی را در جامعه بیشتر کرده است. وضعیت اقتصادی کشور طی این سال‌ها متوازن و عادلانه نبوده و  برخی مناطق کشور با فقر مضاعف روبرو هستند و برخی استان های دیگر از برخورداری بیشتر و باید به سمت متوازن سازی اقتصاد و درآمدها در سطح کشور پیش برویم. 

لزوم اصلاح ساختار بودجه و اصلاح آیین نامه برای تدوین بودجه ۱۴۰۱

 نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه بر روی خروج از این وضعیت و اصلاح روند کنونی تاکید و اعلام کرد، گام اول برای این موضوع اصلاح ساختار بودجه است و باید بودجه سال ۱۴۰۱ براساس اصلاح بودجه به مجلس ارسال شود.

وی اظهار کرد: دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این نشست تاکید کرد، براساس واقعیت جامعه نیازمند پاره‌ای از اصلاحات در مسایل اقتصادی هستیم و در این راستا باید اصلاح ساختار بودجه با همکاری دولت و مجلس طی شش ماهه دوم سال و تا قبل از ارسال لایحه بودجه به مجلس در ۱۵ آذر ماه انجام شود و نباید این اصلاح به سال بعد موکول شود. البته سازمان برنامه و بودجه در این زمینه تاکنون اقدامات خوبی انجام داده و برای لایحه بودجه ۱۴۰۱ برنامه دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: رئیس مجلس همچنین بر اصلاح آیین نامه داخلی مجلس برای بررسی بودجه تاکید و بیان کرد، در صورت عدم اصلاح با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم شد. بررسی بودجه ۱۴۰۱، اصلاح ساختار بودجه و اصلاح آیین نامه داخلی باید به گونه ای انجام شود که با سیاست های کلان کشور از جمله برنامه هفتم توسعه منطبق باشد، در غیراینصورت شاهد تجربیات گذشته مانند اجرای ۳۰ درصدی برنامه ششم طی ۵ سال گذشته خواهیم بود.

منبع: نماینده

کلیدواژه: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مسعود میرکاظمی میرتاج الدینی سازمان برنامه و بودجه اصلاح ساختار بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۴۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر از سبد خانوارهای ایرانی حذف شده است؟ | توضیح مرکز پژوهش‌ها درباره یک ادعا

به گزارش همشهری آنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس در واکنش به اظهارنظرها نسبت به گزارش این مرکز درباره گردشگری اعلام کرد: این گزارش مربوط به بازه زمانی ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ با اشاره به شرایط کرونای و مرتبط به عملکرد دولت‌های قبل و غیرمرتبط با عملکرد دولت فعلی است که حداقل انتظار می رفت مسئولان دولت قبل به این موضوع واکنش نشان می‌دادند و نه مسئولان دولت فعلی.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: پس از انتشار گزارشی از سوی این مرکز با عنوان «بررسی وضعیت گردشگری داخلی از منظر دسترس پذیری برای اقشار مختلف جامعه و ارائه بسته تقنینی» و باز نشر آن از سوی رسانه‌ها با عناوینی مختلف، موضع‌گیری‌هایی خلاف واقع نسبت به این گزارش صورت گرفت که جهت تنویر افکار و اذهان عمومی و پاسخ به نقدها، موارد زیر اعلام می‌شود.

نخست؛ آنکه در موضع‌گیری‌های صورت گرفته نسبت به این گزارش به موضوع «حذف سفر از سبد خانوار» اشاره شده در حالی که در ۳۴ صفحه این گزارش، هیچ اشاره‌ای به «حذف سفر از سبد خانوار» یا مواردی با این مضمون نشده است.

دوم؛ آنکه در چکیده و صفحات مختلف این گزارش اعلام شده که آمار مستند در این گزارش مربوط به بازه زمانی ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ با اشاره به شرایط کرونایی و مرتبط به عملکرد دولت‌های قبل و غیر مرتبط با عملکرد دولت فعلی است که حداقل انتظار می‌رفت مسئولان دولت قبل به این موضوع واکنش نشان می‌دادند و نه مسئولان دولت فعلی و اینکه در پاورقی صفحه ۱۱ این گزارش ذکر شده است که به دلیل عدم اعلام آمار گردشگری از سوی متولی این حوزه بعد از سال ۱۴۰۰، عملا امکان دسترسی به آمار جدید برای بررسی عملکرد وجود ندارد. حتی مرکز پژوهش‌های مجلس طی مکاتبه‌ای خواستار دریافت آماری در این بازه زمانی بود که با پاسخی ناقص از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مواجه شد. هرچند در صفحه ۱۰ همین گزارش عنوان شده است که برمبنای اظهارات دبیر ستاد مرکزی هماهنگی سفر، در سال ۱۴۰۲، شاهد رشدی ۱۷ درصدی در زمینه گردشگری بوده‌ایم.

نکته سوم؛ آنکه یکی دیگر از نقدها به این گزارش، عدم ارائه راهکارهای منطقی و قابل اجرا بوده که باز هم نگاهی به این گزارش نشان می‌دهد چهار صفحه پایانی آن به ارائه راهکارها و پیشنهادها با توجه به ظرفیت‌های تقنینی در این حوزه اختصاص یافته است و به نظر می‌رسد مشکل اصلی در این زمینه عدم اهتمام به خواندن اصل این گزارش و تنها توجه به برخی خبرسازی‌ها با سمت و سوگیری‌های خاص بوده است.

نکته چهارم؛ اینکه، آمارهای بیان شده در این گزارش که از آن به عنوان آمار غلط یا آمارسازی یاد می‌شود مربوط به سالنامه هزینه و درآمد خانوار و گزارش آمارگیری از گردشگری ملی مرکز ملی آمار ایران در سال ۱۴۰۰ است که البته گزارش‌های دریافتی از وزارتخانه محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز همین آمارهاست.

نکته پایانی اینکه؛ مرکز پژوهش‌های مجلس کمک تخصصی و کارشناسی به دولت محترم را وظیفه خود می‌داند و همواره در این راستا تلاش نموده و متقابلا انتظار می‌رود مدیران دولت نیز در اظهارنظر نسبت به این مرکز در رسانه‌ها دقت نظر لازم را داشته باشند.

کد خبر 848207 منبع: ایرنا برچسب‌ها سفر - گردشگری خبر مهم مرکز پژوهش‌های مجلس

دیگر خبرها

  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • سفر از سبد خانوارهای ایرانی حذف شده است؟ | توضیح مرکز پژوهش‌ها درباره یک ادعا
  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • نوری قزلجه: ریاست قالیباف از بیرون مجلس حمایت می‌شود /طرح‌های «صیانت» و «شفافیت» سفارش شده بودند /نگران رادیکال‌های مجلس آینده نیستم
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد