کرونای لعنتی دارد یکی یکی عزیزانمان را از ما میگیرد
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۷۲۰۳
«کرونای لعنتی دارد یکی یکی عزیزانمان را از ما میگیرد»؛ این جمله را یکی از پیشکسوتان عرصه بازیگری می گوید که پس از درگذشت جمع کثیری از هنرمندان کشورمان خصوصا در هفته های اخیر، طاقتش طاق شده و از این همه بی رحمی یک ویروس ذره بینی که نزدیک به دوسال است کل جهان را بهم ربخته، گله مند است.
به گزارش ایسنا، در کنار غم از دست دادن تک تک بازیگران ارزشمند کشورمان، درگذشت عزت الله مهرآوران در روزهای اخیر دل خیلی ها را به درد آورد؛ از بازیگر و کارگردان گرفته تا مردم عادی که با علاقه کارهایش را دنبال می کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آنچه در ادامه می خوانید، مهرآوران است به روایت سه تن از بازیگران جوان و پیشکسوت کشورمان که در سال های اخیر در مجموعه های تلویزیونی با او همکاری داشته اند.
در هفته های اخیر چند هنرمند خوبمان را از دست دادیم
محمود جعفری با اشاره به درگذشت عزت الله مهرآوران خاطرنشان می کند: از شنیدن خبر فوت این هنرمند با ارزش و آگاه که هم بازیگر بود، هم نویسنده و هم کارگردان بسیار متاسف شدم. روحش شاد باشد. این کرونای لعنتی دارد یکی یکی عزیزانمان را از ما میگیرد.
این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون با یادآوری این حقیقت تلخ که در روزهای اخیر چند هنرمند پیشکسوت را از دست دادهایم، به ایسنا می گوید: در هفته های اخیر ما چند نفر از هنرمندان خوبمان را از دست دادیم. سیامک اطلسی، فتحعلی اویسی و سه روز قبل هم عزتالله مهرآوران؛ بابت درگذشت این هنرمندان به ویژه آقای مهرآوران به همه هنرمندان و مردم عزیزمان تسلیت می گویم.
جعفری می افزاید: آقای مهرآوران از جمله هنرمندان ما بود که بسیار خوش پوش، خوش صحبت، خیلی بذله گو و بسیار دوست داشتنی بود. در بخش شاهنامه نقالی میکرد و حافظ شاهنامه بود. در آبادان که در کودکی و نوجوانی در آنجا زندگی میکرد، در بخش نمایشنامه نویسی تئاتر فعالیت میکرد. انسان باسواد و مودبی بود. بسیار بازیگر خوبی بود. مرحوم مهرآوران به یک زبان خارجی هم مسلط بود و با این همه تا آنجا که من می دانم مستأجر بود.
زنده یاد مهرآوران در سریال «زن زندگی مرد زندگی»این هنرمند باسابقه درباره آثار مشترکش با مرحوم مهرآوران در تلویزیون یادآور می شود: من در سریال «زیر همکف» با ایشان همکاری میکردم که خیلی چیزها از او آموختم. در سریال «زن زندگی مرد زندگی» که اخیرا پخش شد هم همکار بودیم. در این سریال دو خانواده بودند که ایشان نقش پدر یکی از خانوادها و من نقش پدر خانواده مقابل را ایفا میکردم. ایشان پدر خانواده عروس و من پدر خانواده داماد بودم.
زنده یاد مهرآوران در سریال زیرهمکف محمود جعفری در سریال زیرهمکفهمه دوست داشتند با مهرآوران کار کنند
افشین سنگ چاپ، بازیگر هم که به گفته خودش با مرحوم عزتالله مهرآوران کارهای مشترک بسیاری داشته است، در توصیف همکار تازه درگذشتهاش چنین میگوید: «شریف و با سواد بودن مهمترین خصیصه ذاتی مهرآوران بود. او از همان آدمهای ناب دهه چهل و پنجاه بود که بسیار باسواد و باایمان بود.»
او که آخرین بار در مجموعه «پدر پسری» که در ماه رمضان ۹۹ از شبکه پنج پخش شد، با مرحوم مهرآوران همکاری داشته است، شاخص ترین کارهای تلویزیونیاش با مهرآوران را «لیسانسهها»، «فوق لیسانسهها» و «پیامک از دیار باقی» معرفی کرده و همچنین یادآور میشود که چند تئاتر مذهبی هم با این بازیگر کار کرده است.
سنگ چاپ می گوید: من چون گاهی در سمت انتخاب بازیگر هم کار میکنم، آقای مهرآوران همیشه در رأس کست (انتخاب بازیگران) ما بود. همه گروههای فیلمسازی در ایران به ویژه تلویزیونی و تئاتری ها آرزو داشتند که با آقای مهرآوران کار کنند، مگر اینکه آن فیلمنامه یا نمایشنامه نقشی در رابطه با آقای مهرآوران نداشت یا به توافق نمیرسیدند، بس که ایشان شریف، بی ریا و استادگونه رفتار میکردند.
این بازیگر به حرفهایش اضافه می کند: به یاد دارم آقای مهرآوران همیشه به جوانهای مقابلشان کمک میکردند و مراقبشان بودند. هوای جوان ترها را داشتند.
عزتالله مهرآوران در نمایی از «لیسانسهها»سنگ چاپ در پایان با برشمردن دیگر ویژگیهای زنده یاد مهرآوران خاطرنشان می کند: مهمترین شاخصه ایشان یکی شریف بودشان بود یکی باسواد بودنشان. ایشان از همان آدمهای نسل دهه چهل و پنجاه بودند که بسیار با سواد و با ایمان بودند؛ همیشه نماز می خواندند و همیشه به من تاکید میکردند در هر کاری فقط به خدا توکل کنم. از آنجایی که خدا گلچین میکند واقعا آقای مهرآوران را هم گلچین کرد و با خودش برد.
آقای مهرآوران خیلی بی پروا بودند
همچنین محمدرضا رهبری ـ بازیگر سریال «بچه مهندس ۴» ـ با ابراز ناراحتی از مظلوم واقع شدن برخی از پیشکسوتان عرصه بازیگری به ذکر خاطراتی از عرتالله مهرآوران در سریال «بچه مهندس۴» می پردازد.
رهبری درباره مرحوم عزتالله مهرآوران که در همین سریال با او هم بازی بوده است، به ایسنا می گوید: ایشان خیلی آدم شوخ طبع، طناز و مهربانی بودند من خیلی از ایشان یاد گرفتم. یکی از مهمترین خصیصههای مرحوم مهرآوران این بود که در بدترین و سخت ترین شرایط با شوخیهایشان سختی کار را کم میکردند و باعث می شدند افراد روحیه بگیرند. گاهی آنقدر جدی شوخی میکردند که اول شوکه می شدیم و تعجب میکردیم، بعد می فهمیدیم که شوخی است و از ته دل میخندیدیم.
سریال بچه مهندس ۴رهبری به حرفهایش اضافه می کند: آقای مهرآوران خیلی بی پروا بودند؛ مثلا گاهی که کارگردان خسته و عصبانی می شد و داد میزد، همه ما سکوت میکردیم، بعد عمو عزت از آن پشت داد میزد و چیزی میگفت تا فضا را عوض کند.
این بازیگر در بخشی از صحبتهایش با یادآوری این موضوع که برخی از هنرمندان پیشکسوت به حاشیه رانده شده و مظلوم واقع میشوند، در این زمینه عنوان می کند: خیلی حیف شد؛ ما متاسفانه قدر چنین آدمهایی را نمی دانیم؛ وقتی از دستشان میدهیم میگوییم حیف شد، چقدر آدم خوبی بود، چقدر نادیده گرفته شد و چقدر میتوانستیم از این آدم بیشتر استفاده کنیم و یاد بگیریم. سینمای ما سینمای بی رحمی است و قدر آدمهایش را نمی داند. خیلی از هنرمندان پیشکسوت سالهاست که خانه نشین هستند و حتی پیشنهاد کار هم به آنها نمیشود؛ سنشان بالا رفته و بعضیها آلزایمر گرفته و بیمار هستند. آنقدر نسبت به این هنرمندان نامهربانی میکنند و آنقدر این ها مظلوم و مهجور واقع میشند که آدم نمیداند چه بگوید.
رهبری خاطرنشان می کند: به نظرم مسوولان کمی کم لطفی و کوتاهی میکنند که به هنرمندان پیشکسوتمان نمیرسند. بعضیها در فقر وحشتناکی به سر میبرند و حتی در همان شرایط فوت میکنند. باز خدا را شکر آقای مهرآوران کار میکرد و سرحال بود؛ ایشان هیچ وقت ناله و گله گزاری نمیکرد؛ هیچوقت ندیدم غر بزند؛ خیلی از بازیگرها وقتی پا به سن میگذارند حوصله ندارند و زود عصبانی میشوند اما ایشان اصلا اینطور نبود نه تنها غز نمی زدند بلکه به خاطر دارم سر کار «بچه مهندس۴» وقتی در سرما و در خیابان کار میکردیم، به محض اینکه کات می دادند من خودم نمیتوانستم سرما را تحمل کنم و داخل لوکیشن میرفتم اما ایشان همان جا در سرما میایستادند تا پلان بعدی را بگیرند؛ در کارشان بسیار متعهد بودند.
بازیگر «بچه مهندس» در پایان صحبتهایش گفت:خوشحالم که در این سریال در کنار مرحوم مهرآوران بازی داشتم و تجربه بسیار لذت بخشی بود اما متاسفانه اجل مهلتشان نداد و بیشتر نتوانستم در خدمتشان باشم.
به گزارش ایسنا، عزت الله مهرآوران ـ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ـ پس از چندین روز مقابله با ویروس کرونا بر اثر عوارض ناشی از این بیماری، شامگاه جمعه، ۱۶ مهر ماه از دنیا رفت. پیکر این هنرمند فقید امروز ـ دوشنبه ـ ۱۹ مهر ماه در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می شود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: عزت الله مهرآوران عزت الله مهرآوران درگذشت محمود جعفری بازیگر کرونا در ایران محمدرضا رهبری افشین سنگ چاپ عزت الله مهرآوران مرحوم مهرآوران آقای مهرآوران مهرآوران کار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۷۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حرفهای جنجالی بازیگر مشهور که صداوسیما اصلا قبول ندارد
اعتماد نوشت: بهنام تشکر بهتازگی در برنامه «زودیاک» که در شبکه نمایش خانگی پخش میشود، حضور یافته و از بازیگران اصلی است.
گفتوگوی زیر به این مناسبت با او انجام شده است.
دلیل حضورتان در برنامه زودیاک، علاقه به بازی مافیاست یا حضور در یک گیم شو به عنوان یک تجربه متفاوت در قالب تصویر؟
من بازی مافیا را دوست دارم و از اولین نفراتی بودم که در تلویزیون مافیا اجرا کردم و گاد بازی بودم. هرچه سریهای جدیدتری از مافیا تولید شد، نقشهای بیشتری روی کار آمد که برای من جذاب بود. زودیاک هم سناریوی جذاب و متفاوتی داشت و وقتی دوستان دعوت کردند تصمیم گرفتم که در برنامه زودیاک باشم.
گرداندن بازی مافیا را بیشتر دوست دارید یا بازی کردن را؟
گرداندن بازی را بیشتر دوست دارم. اینکه سفید باشم برایم لذتبخشتر است.
نظرتان در مورد مدل اجرا و گردانندگی محمد بحرانی در زودیاک چیست؟
محمد را خیلی زیاد دوست دارم و به نظرم در هر جایی که قرار میگیرد، مخاطب همراهش است. فکر میکنم در فصل اول زودیاک، کمی با احتیاط گرداندن بازی را پیش میبرد و مراعات بازیکنها را میکرد. اطمینان دارم که خودش هم به این فکر کرده و در فصل دوم، به تغییر مدل گردانندگی بازی فکر کرده است.
از تجربه کار در نمایش خانگی و تفاوتش با تلویزیون بگویید؟
من تقریبا جزو اولین نفراتی بودم که نمایش خانگی را با سریال ساخت ایران تجربه کردم. ساخت ایران اولین سریالی بود که به صورت دی وی دی منتشر شد. این دو مدیا، تفاوتهای مشخصی دارند. محدودیتهای صدا و سیما، فیلمنامههایی که تثبیت میکند، ناظران پخشی که دارد با نمایش خانگی متفاوت است. فضای کار در پلتفرمها راحتتر است و به این واسطه، کارگردانها، نویسندهها به تبع آن بازیگران دستشان در کار بازتر است. اینها مواردی است که همه میدانند و البته خیلی هم پیچیده نیست.
به عنوان کسی که بخش زیادی از تجربیات کاریاش را به نقشآفرینی در سریالهای تلویزیون اختصاص داده، ممکن است که شما هم مثل خیلیها، نگران حال این روزهای تلویزیون باشید. از نظر شما تلویزیون چطور میتواند به وضعیت سابقش برگردد؟
تلویزیون باید به همه نظرات مردم توجه کند و برای همه اقشار مردم برنامه بسازد، نه فقط برای عدهای خاص. مدیران تلویزیون فعلی، تمرکزشان را بر چیزهایی گذاشتهاند که فقط و فقط خودشان قبول دارند در حالی که خودشان هم خیلی خوب میدانند که بخش زیادی از مخاطبشان را از دست دادهاند و به نظر میرسد که با این شیوهای که پیش میروند، خیلی هم برایشان مهم نیست. امیدوارم که این مدیران عزیز، تجدیدنظری در روند سیاستگذاریشان داشته باشند که تلویزیون مثل دهه هشتاد یا حتی اوایل دهه نود، دوباره به اوج خودش برگردد و با سریالهای پرطرفداری مثل ساختمان پزشکان و دودکش و باقی سریالهای خوب و موفق، مردم و مخاطب را برای خودش حفظ کند. من فکر میکنم مردم هنوز هم انتظار دارند تلویزیون به رسانه اصلی و ملی همه افراد جامعه تبدیل شود.
به سریال ساختمان پزشکان اشاره کردید؛ تیم سازنده این سریال، تجربیات خوبی در تلویزیون رقم زدند. به نظرتان جای خالی چهرههای دهههای قبل چقدر در تلویزیون احساس میشود؟
به نظرم بیشتر از جای خالی کسانی که در آن سریالها یا برنامهها کار میکردند، جای خالی برنامههایشان احساس میشود. این وضعیت، نتیجه مدل تصمیمگیری فعلی است. اتفاقا همان عوامل الان تجربیاتشان بیشتر شده و ممکن است در شرایط مطلوب، خیلی بهتر از قبل کار کنند. باز هم تأکید میکنم که تصمیمات تلویزیون مهم است و به نظرم خیلی هم جرات و جسارت ویژهای نمیخواهد. به هر حال آن برنامهها و سریالهای خیایان خلوت کن در همین تلویزیون، تولید و پخش شدهاند.
ترجیحتان کار در فضای کمدی است یا جدی؟
در حال حاضر به فضای کمدی نمیتوانم فکر کنم و راستش اصلا کمدی در من گم شده و دلایلش را هم همه میدانیم. اما به دور از شرایط فعلی، فضای جدی و درام را بیشتر دوست دارم.