Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@13:57:47 GMT

حکایت ۲ خلبان افغانستان در ترکیه

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۷۴۱۵

حکایت ۲ خلبان افغانستان در ترکیه

آفتاب‌‌نیوز :

یوسف، خلبان هلی‌کوپتر که پیش‌تر در قالب نیروی دولتی افغانستان آموزش دیده بود عکس‌هایی از نیروهای مامور ناتو نشان می‌دهد که وی کنار آنها با طالبان جنگیده بود.

به گزارش یورونیوز، وی می‌گوید که با بریتانیایی‌ها، آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها کار کرده و شانه به شانه آنها در تهیه و تدارک طرح‌های علمیاتی علیه شورشیان مشارکت داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا با تسلط طالبان بر افغانستان و قدرت گرفتن این گروه افرادی چون یوسف که سوابق همکاری‌های آنها با نیروی مامور ناتو به راحتی قابل دسترس است احساس خطر می‌کنند.

یوسف در این خصوص به خبرنگار «ار اف ای» چنین توضیح می‌دهد: «در حال حاضر افرادی چون ما در شرایطی قرار دارند که نمی‌توانند در افغانستان بمانند زیرا کلیه اطلاعات مربوط به ما و همکاری ما با نیروهای ناتو در دست طالبان است.»

او همچنین می‌گوید که خوش شانس بوده که به محض ورود طالبان به کابل موفق شده با آخرین پرواز خطوط هوایی ترکیه کشورش را به مقصد استانبول ترک کند.

یوسف اکنون به دنبال دریافت ویزا از یکی از کشورهای عضو ناتو است که وی به همراه سربازان آنها در افغانستان با طالبان جنگیده است.

یکی از دوستان یوسف که همراه اوست و نمی‌خواهد هویتش فاش شود نیز در استانبول با خبرنگار «ار اف ای» گفت‌وگو کرده است.

او نیز یک خلبان نظامی است که دو ماه پیش در پی تهدیدهای طالبان به استانبول پناه برده است. این خلبان نظامی افغانی می‌گوید: «تهدیدهایی از طرف طالبان دریافت کرده بودم؛ تهدیدها زیاد بود. آنها ابتدا نامه می‌فرستاند و سپس شب‌ها تماس می‌گرفتند. گاهی با همان شماره‌ای که با پدرم تماس می‌گرفتند به من زنگ می‌زدند و می‌گفتند بمب در خانه و یا زیر خودروتان می‌گذرایم یا اینکه تهدید می‌کردند که دیگر خانواده‌ام را نخواهم دید.»

او وعده‌های طالبان مبنی بر بخشش کسانی که با آنها جنگیده‌اند را جدی نمی‌گیرد و می‌گوید: «می‌دانم که طالبان گفته است به کسی آسیبی نمی‌رسانند؛ اما این درست نیست.»

این خلبان افغان می‌افزاید: «ما هر روز گزارش‌هایی دریافت می‌کنیم که نشان می‌دهد افرادی که به زور از خانه‌هایشان ربوده می‌شوند روز بعد دیگر هیچ خبری از آنها دریافت نمی‌شود.»

او هم مانند یوسف درخواست‌های متعددی برای دریافت ویزاهای گران قیمت و پرهزینه از کشورهای عضو ناتو ارسال کرده است.

خلبان می‌گوید: «من آلمان و سپس کانادا را امتحان کردم؛ اما هنوز در هیچ‌کدام از این دو مورد جواب مثبتی دریافت نکرده‌ام. من با نیروهای آلمانی و بریتانیایی همکاری کرده‌ام، ما در کنار هم کار می‌کردیم، ماموریت‌ها را طراحی، برنامه ریزی و اجرا می‌کردیم؛ اما وقتی شرایط بدی برای شما پیش می‌آید، اگر از دوست یا همکار خود کمک نگیرید، بسیار ناامید کننده است.»

این دو خلبان در محله «زیتینبورنو» واقع در استانبول زندگی می‌کنند که به جهت کثرت جمعیت مهاجر افغان توسط مردم محلی به «افغان‌بورنو» لقب گرفته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به تازگی با پذیرش موج جدیدی از پناهجویان افغان در کشورش مخالفت کرده است.

وی برای توجیه این مخالفت گفته است که کشورش در حال حاضر میزبان نزدیک به پنج میلیون پناهجو است که عمدتا از جنگ سوریه گریخته و به این کشور پناه آورده‌اند.

گروه‌های مدافع حقوق پناهندگان ادعا می‌کنند که جناح تندرو دولت ترکیه حتی با دادن اجازه به کشورهای عضو ناتو برای رسیدگی به درخواست ویزای افغان‌ها در این کشور مخالف است.

یک عضو انجمن همبستگی با پناهجویان افغان در ترکیه می‌گوید که دولت پناهجویان جدید را ثبت نام نمی‌کند و لذا این افراد نمی‌توانند در داخل ترکیه درخواست پناهندگی کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: افغانستان خلبان ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۷۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان به دنبال دانش خودروسازی

نشست دوجانبه میان هیئت‌های طالبان در کابل و آستانه به رهبری وزیر صنعت و تجارت این گروه و معاون نخست وزیر قزاقستان برگزار شد.

در این نشست بر روی سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌ کارخانه‌های خودروسازی در افغانستان بحث و گفتگو شد.

همچنین، دو طرف روی استخراج معادن، صنعت ماشین‌آلات، تعرفه ترجیحی برای کالاهای افغان، فراهم‌آوری تسهیلات ترانزیتی، روابط بانکی، برگزاری نشست سه‌جانبه ترانزیتی میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان، انتقال سیستم اسمارت بریج[حکومت‌داری الکترونیک] قزاقستان به افغانستان، تبادل‌نظر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • بازداشت بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی در ترکیه
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید