Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:05:57 GMT

قزوین استان پیشرو در توزیع عادلانه بار است

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۷۸۲۴

قزوین استان پیشرو در توزیع عادلانه بار است

به گزارش ایرنا، در دنیای پیشرفته کنونی موضوع ارتباطات و حمل و نقل در پیشرفت، آبادانی و توسعه هر منطقه ای بسیار حایز اهمیت بوده تا جایی که این مساله به گفته بسیاری از کارشناسان خبره و آگاه، همانند جاده در توسعه پایدار کشورها مهم می باشد.

برهمین اساس، حمل و نقل کالای جاده ای برای بسیاری از کشورهای توسعه یافته امری حیاتی تلقی می شود که در این راه، برپایی یک سامانه ترابری پایدار برای آنان همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حمل و نقل جاده ای شامل موضوعاتی از قبیل تولید، توزیع، خدمات و استفاده از ظرفیت مصرف کالا در یک کشور را دربر می گیرد و به همین لحاظ نقش بنیادی این مساله در پیشرفت و شکوفایی اقتصاد کشورها حقیقتی انکار ناپذیر بوده، هست و خواهد بود.

قزوین به لحاظ واقع شدن در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، از دیرباز مورد توجه حوزه حمل و نقل ریلی و جاده ای بوده تا جایی که سامانه حمل و نقل مسافر، به خصوص کالای آن در طول دهه های گذشته همواره مورد توجه خاص دولتمردان بوده است.

وجود شرکت های متنوع حمل و نقلی در سطح شهرستان های استان و رضایت نسبی رانندگان حوزه حمل کالا باعث شد تا در رابطه با آخرین وضعیت جابه جایی کالا، وضعیت ناوگان جاده ای و مسایل رفاهی رانندگان به سراغ رضا میرزا خانی، بازرس کانون عالی کارفرمایان شرکت های حمل و نقل جاده ای کشور و همچنین رییس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت های حمل و نقل کالای جاده ای استان برویم و سووالات خود را با ایشان در این رابطه مطرح کنیم.

ایرنا. گزارشی از آخرین وضعیت ناوگان حمل و نقل جاده ای استان قزوین ارایه فرمایید.

در حال حاضر ۱۰ هزار و ۲۷۷ دستگاه کامیون و تریلر به همراه ۱۲ هزار و ۳۷۹ راننده در ناوگان حمل و نقل جاده ای استان فعالیت دارند و این در حالی است که ۹۰ شرکت حمل کالا در این حوزه انجام وظیفه می کنند.

از تعداد شرکت های حمل و نقل جاده ای استان، ۳۶ شرکت در پایانه بار قزوین واقع در کیلومتر ۱۷ جاده بویین زهرا مستقر بوده و مابقی آنها نیز در شهرستان های آبیک، تاکستان، بویین زهرا و آوج مشغول به فعالیت هستند.

با توجه به اینکه ۹۰ درصد پخش حمل و نقل کالا در کشور از طریق جاده صورت می گیرد به همین لحاظ این حوزه همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و سالانه نیز ۴۷۰ میلیون تن کالا در سراسر میهن اسلامی توسط ناوگان حمل و نقل جاده ای جا به جا می شود که سهم استان قزوین از این میزان ۱۰ میلیون تن کالا می باشد.  

ایرنا. در خصوص سن ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور و استان توضیح داده و چه راهکارهایی برای کاهش این مساله در نظر گرفته شده است؟

متاسفانه سن ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور و استان از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده تا جایی که میانگین آن در سطح کشور بیش از ۲۵ سال می باشد که البته در دولت گذشته قرار بود تمهیداتی در رابطه با کاهش این مساله اندیشه شود اما نتیجه بخش نبود.

از سوی دیگر، دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای برانجام این کار دارد تا جایی که دولت و مجلس در گام نخست دستور ترخیص کامیون و تریلرهای موجود در گمرکات کشور را صادر کرده اند که انجام این کار می تواند جان تازه ای به حوزه صنعت حمل و نقل داده شود.

باید اذعان داشت که براساس مصوبه دولت و مجلس، ورود هر کامیون و تریلر با سه سال کارکرد از کشورهای اروپایی و سازنده آن به کشور بلامانع بوده و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز به عنوان متولی، اهتمام ویژه ای به این مساله داشته و به همین جهت شرکت های حمل و نقل بین المللی و داخلی و همچنین رانندگان به عنوان اشخاص حقیقی نیز می توانند این خریدها را انجام دهند.

بدون شک هر قدر عمر کامیون و تریلرها در ناوگان حمل و نقل جاده ای کمتر باشد باعث بهره وری شده و در کاهش مصرف سوخت، تلفات و سوانح جاده ای و سرعت در امر جا به جایی نقش موثری ایفا خواهد کرد.

ایرنا. قزوین به عنوان استان پیشرو در توزیع عادلانه بار شناخته شده، در این رابطه توضیح دهید.

استقرار شهرک های صنعتی، وجود معادن غنی و تولید محصولات کشاورزی منطقه بدون شک می تواند صنعت حمل و نقل استان را با تحولات جدی روبرو سازد.

طی سال های گذشته با راه اندازی سامانه بار در پایانه حمل و نقل قزوین و اعلام بار، رانندگان به ترتیب و براساس نوبت بار خود را جهت جا به جایی دریافت می کنند.

هرچند سامانه اعلام بار در این پایانه نیمه هوشمند است اما در آینده نزدیک به دنبال هوشمندسازی کامل آن هستیم تا نیروی انسانی هیچ نقشی در فراینده جا به جایی کالا و بار نداشته و بتوانیم انجام این کار را به صورت نظامند پیش ببریم. 

هرچند همیشه نارضایتی در همه امور بوده اما ما در انجمن صنفی رانندگان استان قزوین کمترین میزان نارضایتی ها را شاهد هستیم و با انعقاد قراردادهای مناسبت کاری کردیم که برای دریافت بار از پایانه های استان به هیچ عنوان موضوع رانندگان بومی و غیربومی برای دریافت مطرح نباشد و تنها براساس نوبت، رانندگان بارهای خود را از شرکت ها دریافت کنند.

ایرنا. مهمترین اقدامات رفاهی و فعالیت کانون عالی و انجمن های صنفی کارفرمایان شرکت های حمل و نقل جاده ای کشور و استان طی امسال و سال های گذشته چه بوده است؟

با توجه به تعویق افتادن موضوع بیمه تکمیلی رانندگان، کانون عالی طی سه سال گذشته موفق به انجام این کار شد و امسال نیز در ۱۵ مرداد ماه گذشته بیمه تکمیلی رانندگان به اتفاق همسر و ۲ فرزندشان با بیمه البرز منعقد گردید و در حال حاضر نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار عضو این کانون تحت پوشش قرار دارند.

یکی دیگر از مطالبات مهم رانندگان، اجرای تن کیلومتر بود که این مساله از سال های پیش در کشور و استان قزوین اجرایی شده، هرچند به طور کامل و شایسته در برخی نقاط این مساله اجرایی نشده اما در مجموع انجام این مساله رضایت نسبی رانندگان را به همراه داشته است.

انجمن های صنفی نیز همواره پیگیر مطالبات رانندگان هستند و در این رابطه نیز با کانون عالی در ارتباط مستمر بوده که البته از جمله دغدغه های مهم رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده ای نیز می توان به تامین لاستیک، قطعات اصلی و همچنین نوسازی ناوگان اشاره کرد.

ایرنا. برخی رانندگان همچنان از اجرا نشدن قانون تن کیلومتر در برخی استان ها گله مندند، به عنوان بازرس کانون عالی چه اقداماتی را در این زمینه به عمل آورده اید؟

با تشکیل کمیته راهبردی کشور، دغدغه های موجود رانندگان در آن مطرح و تا حدودی نیز مشکلات موجود مرتفع هم می گردد و در این زمینه نیز برخی استان ها به دلیل داشتن برخی کالاها نظیر سیمان و گندم به شاخص های تن کیلومتر نرسیده اند اما طی یک سال گذشته این مساله نیز به انجام رسید.

البته قزوین به عنوان یکی از استان های شاخص در این حوزه، از ابتدا قانون تن کیلومتر را اجرایی کرد و در این رابطه هم یکی از استان های پیشرو محسوب شده و کرایه های اعمال شده در آن نیز واقعی صورت می گیرد.

ایرنا. مهمترین کالاهای جا به جا شده از قزوین چه بوده و به کدام مناطق ارسال می شود؟

به طور طبیعی حمل کالا از قزوین به تمامی نقاط کشور و حتی به کشورهای همسایه ارسال می شود اما به طور طبیعی بیشتر حجم کالاهای ارسالی به دلیل نزدیکی به پایتخت، سرازیر تهران شده و کالاهای شوینده به لحاظ جایگاه استان در تولید آن، کانی های غیرفلزی شامل کاشی و سرامیک، خاک های معدنی، محصولات کشاورزی و فولاد جزو بیشترین کالاهای ارسال شده هستند.

ضمن آنکه بسیاری از این کالاها به کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، عراق و سایر کشورها هم ارسال می گردد.

ایرنا. در پایان اگر صحبت خاصی دارید لطفا بیان فرمایید.

طی یک سال و نیم گذشته و با شیوع ویروس منحوس کرونا، صحبت از در خانه ماندن بود اما رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده ای به مانند کادر درمانی کشور همیشه پای کار بود تا با جا به جایی کالاهای اساسی و نیازی که هموطنان و صنعتگران ما به آنها داشتند، اقدام به حمل کالاها کردند.

این در حالی بود که علی رغم انعقاد برخی قراردادها مبنی بر حمل کالا از بنادر، ناوگان جاده ای استان قزوین طی ماه های گذشته اقدام به تخلیه پنج هزار تن کالا از بندر امام کرده و هم اکنون نیز با اعزام تعدادی از این ناوگان به بندر چابهار اقدام به جا به جایی محصولات برزمین مانده از جمله جو و گندم از این بندر کرده اند و این در حالی است که این حوزه با وقوع حوادث غیرمترقبه از جمله سیل و زلزله نیز همواره به یاری هموطنان آسیب دیده از چنین حوادثی شتافته است.

برچسب‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کالاهای اساسی استان قزوین دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کالاهای اساسی استان قزوین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کالاهای اساسی استان قزوین دولت سیزدهم ناوگان حمل و نقل جاده ای حمل و نقل جاده ای کشور شرکت های حمل و نقل جاده ای استان انجام این کار کشور و استان استان قزوین کانون عالی تن کیلومتر جا به جایی تا جایی حمل کالا استان ها جا به جا شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۷۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده‌های کرمانشاه از امروز شلوغ می‌شود/رانندگان احتیاط کنند

ایسنا/کرمانشاه رییس پلیس راه استان کرمانشاه با اشاره به تعطیلی روز شنبه، از شلوغی محورهای استان از بعدازظهر امروز خبر داد و از رانندگان خواست با توجه به لغزندگی جاده‌ها بیشتر احتیاط کنند.

سرهنگ عبدالحسین زارع در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به بارش باران در اکثر محورهای استان گفت: به جز سه شهرستان غربی استان، تقریبا در تمامی محورهای استان بارندگی داریم.

وی با اشاره به لغزنده بودن محورهای استان، از رانندگان خواست تا بیش از هر زمان دیگر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را داشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه بارندگی های اخیر تاکنون حادثه مهم جاده ای نداشته و تصادف زنجیره ای هم گزارش نشده است.

زارع در ادامه به تعطیلات پایان هفته اشاره و تصریح کرد: با توجه به تعطیلی روز شنبه پیش بینی می شود از امروز بعدازظهر شاهد شروع موج سفرها باشیم که تا بعدازظهر روز شنبه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به تجارب گذشته، عمده محورهای پرترافیک ما در این تعطیلات، محورهای منتهی به اورامانات و تفرجگاه های استان و نیز محورهای منتهی به آرامستان ها خواهد بود.

زارع گفت: با توجه به تداوم بارندگی ها تا فردا، در شرایط لغزندگی و شلوغی محورها، رعایت قوانین بویژه رعایت سرعت مطمئنه بیش از پیش اهمیت می یابد.

وی افزود: همچنین در این شرایط رعایت فاصله طولی و خودداری از سبقت غیرمجاز اهمیت دوچندان می یابد.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ تیمی گشتی محورهای استان را تحت رصد دارند و در کنار آنها بیش از ۱۰۰ دوربین ثابت و سیار تخلفات جاده ای را ثبت می کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احتمال ریزش سنگ، با بارش باران در جاده چالوس
  • احتیاط کنید؛ جاده کرج-چالوس بارانی است
  • بارش باران و احتمال ریزش سنگ در جاده چالوس
  • بارش باران در محورهای البرز/خطر ریزش سنگ در جاده چالوس
  • در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه رانندگان احتیاط کنند
  • جاده‌های کرمانشاه از امروز شلوغ می‌شود/رانندگان احتیاط کنند
  • کارگران فولاد اکسین ثابت کرده‌اند در عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری پیشرو هستند / همه روزهای سال، "روز کارگر" است
  • جاده‌های استان کرمانشاه لغزنده اند رانندگان احتیاط کنند
  • محورهای کرمانشاه لغزنده است
  • رانندگان آژانس شهرداری قزوین بیمه‌ تکمیلی می‌شوند