Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حادثه تروریستی در مسجد شیعیان در قندوز افغانستان گفت: طالبان در مواضع اعلامی خودش اعلام می کند که منتقد و مخالف داعش است و شواهدی هم برای این موضوع وجود دارد اما نگاه ما این است که کسانی که در کابل مستقر هستند و حاکمیت را در اختیار گرفتند مسئولیت تامین امنیت مردم افغانستان را هم به عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 ابوالفضل عمویی در گفت وگو با عصر ایران افزود: بدون تامین امنیت اتباع افغانستان ناامنی در این کشور تشدید می شود و این ناامنی موجب نارضایتی همسایگان می شود هم از جهت موج مهاجرتی که ممکن است شکل بگیرد و هم ارتباطاتی که این اتباع با کشورهای مختلف دارند .

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند عوامل اجرای این عملیات تروریستی مورد پیگیری قرار گیرند و به عقوبت عمل شان برسند و این انتظار به جایی است، فکر می کنیم جریان حاکم بر کابل باید از این فرصت استفاده کند و برخورد قاطعی را با حرکت های تروریستی داشته باشد چراکه همه دنیا نظاره گر هستند که ببینند این جریان چگونه در موضوع همکاری با جریان های که در دنیا به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته می شوند عمل می کند و آیا مجال تحرک و زیاده خواهی ها را از آنها خواهد گرفت یا خیر؟

وی گفت: داعش یک پدیده جدید است اما طالبان طبق جامعه شناسی افغانستان ریشه های بومی و مردمی در داخل افغانستان دارد داعش جریانی است که هدایت آن توسط سرویس های جاسوسی کشورهای غربی صورت می گیرد اما طالبان تلاش می کند با تغییر رویکردی که داده است یک جنبه ملی و بومی را از خودش ارائه دهد هرچند انتظارت بین المللی و همسایگان از این جریان زیاد است.

ما بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان اصرار داریم و جمهوری اسلامی ایران اتفاقات را به دقت رصد می کند و انتظارش تشکیل دولت فراگیر است .

وی تاکید کرد: طالبان اگر نتواند به تعهد خودش برای تشکیل دولت فراگیر متعهد باشد و آن تعهد را اجرایی کند نباید انتظار پذیرش بین المللی داشته باشد. ما موضع خودمان در مورد دولت آتی افغانستان را اعلام کرده ایم انتظار داریم از مسیر گفت وگوهایی افغانی با افغانی ها و جریان های مختلف یک دولت فراگیر واحد و شامل همه قومیت ها و اقوام شکل گیرد این وضعیت مطلوب است و هر وضعیتی غیر از این در افغانستان موجب تشدید ناامنی در این کشور می شود و تشدید این ناامنی موجب نارضایتی همسایگان افغانستان می شود.

وی در مورد اینکه آیا عدم تشکیل دولت فراگیر موجب ایجاد نارضایتی های اجتماعی و تقویت جریان مقاومت در افغانستان نمی شود گفت: در هر حکومتی که فراگیر نباشد و حقوق اقوام و اقلیت های مختلف افغانی پذیرفته نشود ناامنی تشدید می شود و تشدید ناامنی در افغانستان مطلوب ایران و سایر کشورهای همسایه نیست.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تشکیل دولت فراگیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۸۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  از کابل، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز در گزارشی اعلام کرد: از ماه «ژانویه» سال جاری میلادی تا ماه «مارس» امسال ۱۵۴ نفر براثر حملات داعش در افغانستان کشته یا زخمی شدند، شمار تلفات حملات داعش در این مدت ۳۶ نفر و تعداد مجروحان، ۱۱۸ نفر اعلام شده است.
سازمان ملل متحد با بیان اینکه در این حملات، عمدتا شیعیان افغانستان هدف حملات داعش قرار گرفته اند، افزود: سه انفجار بمب دستی در این مدت باعث کشته و زخمی شدن هفتاد و نه نفر شد.
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد با اشاره به جان باختن پنج غیرنظامی براثر انفجار مین کارگذاشته شده در مینی بوس مسافربری در غرب شهر کابل و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر در این انفجار اعلام کرد: حمله انتحاری در برابر شعبه «کابل بانک» در شهر قندهار در جنوب افغانستان نیز بیست و پنج کشته و پنجاه زخمی برجای گذاشت.
سازمان ملل با بیان اینکه مسئولیت همه انفجار‌های یاد شده را داعش برعهده گرفته است افزود: قربانیان این حملات، زنان، مردان و کودکان بوده اند.
این درحالی است که هفته جاری نیز نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در شهرستان «گذره» استان هرات هدف حمله داعش قرارگرفتند که بر اثر آن هشت نفر به شهادت رسیدند.
دفترنمایندگی سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان در بیانیه‌های خود بر حفاظت از شیعیان این کشور در برابر حملات تروریستی تاکید کرده اند.

 

دیگر خبرها

  • کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • طالبان حمله تروریستی داعش در ولسوالی گذره را محکوم کرد
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را پذیرفت
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»