Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - اردبیل|حامدقادری: روزهای ابتدایی اسفند سال ۹۸ بود که نخستین اخبار در خصوص تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا منتشر شد و این تعطیلی‌ها تا امروز که در مهر ۱۴۰۰ ایستاده‌ایم نیز ادامه یافته است.

عاملی که در سال‌های اخیر منجر به تغییر سبک آموزشی دانشجویان از حضوری به مجازی شده، شیوع کرونا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستیابی دانشجویان به یادگیری و علم آموزی در کلاس‌های مجازی با چالش‌های بسیاری روبرو بوده، اما با این حال آموزش به این سبک به دلیل شرایط موجود فعلا تدوام دارد.

دانشگاه‌های استان اردبیل نیز همانند دانشگاه‌های سراسر کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و سبک آموزشی آن‌ها عوض شده است. برای کسب آخرین اطلاعات در خصوص چگونگی فعالیت دانشگاه‌های استان در سال ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ به سراغ این دانشگاه‌ها رفتیم تا از کم و کیف قضیه بیشتر باخبر شویم.

آموزش حضوری در دانشگاه محقق اردبیلی فقط برای مقاطع ارشد و دکتری بلامانع است

ترحم مصری، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل، اظهار کرد: نظر به تداوم  شیوع  بیماری کووید و ضرورت حفظ سلامتی همه دانشگاهیان از جمله دانشجویان، کارکنان و استادان و با توجه به محدودیت‌های ناشی از این بیماری، تا اطلاع ثانوی کلیه کلاس‌های نیمسال اول سال‌تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به شکل مجازی و در بستر سامانه الکترونیک دانشگاه برگزار می‌شود.

وی افزود: کلاس‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) با موافقت استاد و دانشجویان، با نظارت دانشکده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بصورت حضوری، مجازی یا تلفیقی قابل انجام است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی تاکید کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی با هماهنگی استاد راهنما برای تداوم فعالیت‌های علمی- پژوهشی و اجرای پایان‌نامه و رساله می‌بایست با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در دانشگاه حضور یابند.

مصری تصریح کرد: در مورد دروس عملی که امکان اجرای آن بصورت تولید محتوا وجود دارد، کلاس‌های مربوط با نظارت مدیر محترم گروه آموزشی در سامانه یادگیری دانشگاه انجام خواهد شد. در صورتی که اجرای دروس نیازمند حضور دانشجو باشد، برگزاری کلاس‌های مذکور بعد از عادی شدن شرایط انجام خواهد شد.

وی یادآورشد: مقررات و ضوابط حضور در کلاس‌های مجازی همچون کلاس‌های حضوری بوده و مدیر گروه، اداره آموزش دانشکده و معاونین دانشکده‌ها بر تشکیل کلاس‌ها و فعالیت استاد و دانشجو نظارت خواهند کرد.

حضوری شدن کلاس‌ها منوط به واکسیناسیون با دُز دوم است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی در خصوص احتمال حضوری شدن کلاس‌ها از میانه‌های ترم جاری، گفت: حضوری شدن کلاس‌ها منوط به واکسیناسیون دانشجویان و اساتید با دُز دوم است و با توجه به سرعت واکسیناسیون برقراری آموزش حضوری از اواسط ترم پیش رو و یا ترم آینده دور از انتظار نخواهد بود.

مصری بیان کرد: سلامت مجموعه دانشگاهیان دانشگاه محقق اردبیلی اولویت اصلی این دانشگاه است، لذا کلاس‌های حضوری بعد از اطمینان کامل از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هم‌چنین واکسیناسیون برقرار خواهد شد.

کلیه کلاس‌های دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل به‌شکل مجازی است

بهنام بهاری، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل نیز در این خصوص اظهار کرد: باتوجه به تداوم شیوع کرونا ویروس در سطح جامعه و هم‌چنین عدم تکمیل واکسیناسیون دانشگاهیان کلیه کلاس‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در تمامی مقاطع به شکل مجازی خواهد بود.

وی افزود: سامانه وادانا در ترم جاری نیز میزبان کلاس‌های دانشگاه آزاد اسلامی است و آموزش حضوری منوط به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: معاونت آموزشی  بر برگزاری منظم و مرتب کلاس‌ها در سامانه وادانا تاکید دارد و از این رو به شکل مستمر وضعیت کلاس‌ها توسط کارشناسان رصد خواهد شد.

بهاری گفت: واحدهای عملی ارائه شده نیمسال اول  ۱۴۰۱-۱۴۰۰  که امکان برگزاری بصورت مجازی را دارا هستند همانند نیمسال گذشته اجرا خواهند شد.

وی تصریح کرد: مرکز پاسخگویی و راهنمایی آموزشی برای حل مشکلات احتمالی آموزشی دانشجویان راه‌اندازی شده است و بصورت حضوری و تلفنی در طول روز آماده راهنمایی است.

کلیه کلاس‌ها و امتحانات دانشگاه پیام نور به‌شکل مجازی است

طالبی، مسؤول روابط عمومی دانشگاه پیام نور اردبیل نیز به خبرنگار فارس گفت: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده، ترم جاری دانشگاه پیام نور تا پایان به شکل مجازی خواهد بود و کلیه امتحانات نیز مجازی برگزار خواهد شد.

وی افزود: کلاس‌های عملی دانشگاه پیام نور در این ترم برگزار نخواهد شد و کلیه این کلاس‌های برای نیم سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است.

طالبی تصریح کرد: با واکسیناسیون حداکثری اقشار جامعه به نظر می‌رسد از ترم آینده با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد برگزاری کلاس‌های حضوری در این دانشگاه باشیم.

مسؤول روابط عمومی دانشگاه پیام نور گفت: برگزاری منظم و متداوم کلاس‌ها در بستر فضای مجازی با کیفیت مطلوب در اولویت اصلی این دانشگاه برای ترم جاری قرار دارد.

با توجه به وضعیت دانشگاه‌ها، وزیر علوم نیز در مصاحبه اخیر خود در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها گفته است: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان‌ماه به‌صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت داشته باشند؛ دانشگاه‌ها باید از این تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند و نهایت تلاش خود را برای اجرای آن مبذول دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، هرچند بیماری کرونا ضربه سنگینی بر نظام آموزشی کشور وارد کرده است اما از جمله دستاوردهای این دوران می‌توان به اتصال کامل دانشگاه‌ها به شبکه آموزش مجازی اشاره کرد.

به نظر می‌رسد با کسب تجربه و گذشت زمان آموزش مجازی در میان دانشگاه‌ها به خوبی جای خود را پیدا کرده و اکنون اساتید و دانشجویان به نوعی به این سبک عادت کرده‌اند.

با این حال در ابتدا تغییر به یکباره سبک آموزشی دانشگاه‌ها از حضوری به مجازی سبب افت علمی بسیاری از دانشگاه‌ها و گلایه بسیاری از افراد شد. براساس اظهارات مسؤولان با تکمیل کامل واکسیناسیون برقراری مجدد آموزش حضوری نهایتا از ترم تحصیلی آینده خواهد بود اما با وجود این آموزش مجازی نیز می‌تواند در دانشگاه‌ها در کنار آموزش حضوری همانند بسیاری از دانشگاه‌های جهان تداوم یابد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش دانشجویان ویروس کرونا آموزش حضوری واکسیناسیون دانشگاه های استان اردبیل معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاه پیام نور استان اردبیل کلیه کلاس ها شکل مجازی آموزش حضوری دانشگاه ها خواهد شد ستاد ملی ترم جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۸۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تبریکی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، این دهه را فرصت مغتنمی دانست تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم.

متن پیام تبریک قاسم عموعابدینی به شرح زیر است:

خدمت‌رسانی به جامعه، فرهنگ‌سازی و توسعۀ حرفه‌ای تدریس از جمله اهداف راهبردی دانشگاه‌های موفق دنیاست. جایگاه والای ایران در کسب دستاوردهای علمی، مرهون تلاش‌های عالمانه و متعهدانه اعضای هیات علمی و یاوران علمی است که روشنی‌بخش مسیر اعتلای دانایی و فرهیختگی‌اند. بخش اعظم این تلاش‌ها در کلاس‌های درس که سنگر اصلی خدمت‌رسانی اساتید است، در تعامل اثربخش با دانشجویان رقم می‌خورد.

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی است تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم. توجه به کیفیت در آموزش عالی از لوازم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است و همت ستودنی و کوشش خستگی‌ناپذیر بزرگ‌مردان و زنانی که طلایه‌داران علم‌آموزی و معرفت‌افزایی هستند، در تحقق دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌آفرین نقشی مهم و غیر قابل انکار دارد.

در دانشگاه ها، اساتید نه تنها از آثار علمِ آموزش، بهره‌مند هستند، بلکه در تولید آن مشارکت دارند و تولید این دانش منحصر به متخصصان آموزش نیست. تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان و تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی آموزش، نیازمند توجه جدی به مقولۀ آموزش است و بر این اساس رویکرد برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌مداری در کانون توجه نظام آموزش عالی کشور بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر نقش مهم اساتید در این مسیر، انتخاب سرآمدان آموزشی را مورد توجه قرار داده است. دهه سرآمدی آموزش در سال ۱۴۰۳ با شعار «سرآمدی آموزشی، هدفمندی و مردمی‌سازی آموزش» از هشتم تا هفدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با هدف تبیین جایگاه والای آموزش و تقدیر و تجلیل از سرآمدان آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار می شود.

در پایان، با تبریک دهۀ سرآمدی به همه تلاشگران عرصه آموزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، بر عهد خود، که حمایت همه‌جانبه از توسعه کیفی، نیازمحوری و مبتنی بر دانایی فرایند آموزشی است، تأکید می‌کنم و از همه دست‌اندرکاران برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم دعوت می‌نمایم.

کد خبر 6089608

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • کلاس تمام دانشگاه امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
  • جزییات تعطیلی کلاس‌ های دانشجویان امروز یکشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴
  • هدفگذاری نوسازی مدارس برای احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • ارائه خدمات «مشاوره‌ای – آموزشی»، آنلاین و حضوری مرکز روانشناختی «جهت» برای عموم
  • برگزاری کلاس‌های دینی و مذهبی برای دختران در روستای منصوری + تصاویر