Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بیستمین جلسه علنی عادی شورای شهر شیراز عصر امروز با حضور ۱۲ عضو شورا و عضو جدید با دو نطق پیش از دستور محمدتقی تذروی و علیرضا اسکندری آغاز شد و سپس اعضای شورا پس از برگزاری مراسم تحلیف عضو جدید شورا، سیده مریم حسینی، به بررسی لوایح و دستورکار‌های ارسالی پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدا نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تشکر از آحاد مردم و مجموعه شهرداری شیراز جهت برپایی باشکوه مراسم ایام محرم و صفر و هفته دفاع مقدس علی‌رغم محدودیت‌های پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: اکنون و با استقرار دولت منتخب و تعیین استاندار و تایید شهردار از سوی وزارت کشور، فضا و مرزبندی‌های سیاسی شهر و کشور پایان یافته و مردم تنها عمل و خدمت مارا به دور از حاشیه و بگو مگو‌های سیاسی می‌پذیرند.

محمدتقی تذروی با تبریک به شهردار جدید شیراز اظهار داشت: ایستادگی دلسوزان شهر در برابر باند‌های قدرت و ثروت نتیجه‌بخش بود و اکنون شهردار جدید باید در انتخاب شهرداران مناطق، مدیران و معاونین خود نهایت دقت را به کار برده و مرعوب فشار‌های سیاسی و لابی‌گری‌ها نشود و افراد متخصص دارای برنامه را در اولویت قرار داده و پیش از انتصاب مسئولیت برنامه کاری سه ساله آنان را مورد مطالعه و دقت نظر قرار دهد.

نماینده مردم شیراز در سه دوره شورای شهر شیراز در ادامه ضمن ارائه تجارب خود در شورا به شهردار منتخب گفت: شهردار شیراز باید از گماشتن نیرو‌های خارج از شهرداری برحذر بوده و پروژه‌های تعریف شده و باقی‌مانده از دوره‌های گذشته را نیازسنجی کرده و اتمام آن‌ها را در دستور کار قرار بدهد.

تذروی افزود: سید احسان اصنافی اگر می‌خواهد موفق شود باید به مجموعه حراست شهرداری توجه ویژه داشته و این مجموعه را از سیاسی کاری‌های سازمانی دور نگه دارد تا استقلال این مجموعه موجب سلامت اداری هرچه بیشتر سازمان‌های تابعه گردد و شفافیت و تقویت بعد نظارت را از هر لحاظ در دستور کار قرار دهد.

توجه به تکنولوژی‌های روز، از جمله مدیریت هوشمند و هوشمندسازی به عنوان لازمه مدیریت امروز شهری، توجه به حوزه حمل و نقل و توجه به حوزه مطالعات بحران و پدافند عیرعامل و علاج واقعه قبل از وقوع جهت پیشگیری از وقوع حوادثی مانند سیل شیراز و حادثه سایت برمشور و یا آتش سوزی هتل شیراز از دیگر نکاتی بود که تذروی در توصیه به شهردار به آن‌ها اشاره کرد.

نائب رئیس شورای شهر شیراز همچنین از شهردار شیراز خواست از ظرفیت و توانمندی مردم در قالب سمن‌های اجتماعی، گروه‌های جهادی و به ویژه اعضای شورای محلات در راستای مدیریت مردم محور استفاده نماید، زیرا بهره‌مندی از توانایی‌های بالقوه و بالفعل آحاد جامعه موجب تحول و رضایتمندی حداکثری خواهد بود.

تذروی خاطرنشان کرد: ساماندهی و سازماندهی نیرو‌های طرف قرارداد شهرداری یک امر لازم و ضروری جهت افزایش بهره‌وری سازمانی و استفاده بهینه از سرمایه انسانی موجود خواهد بود و در همین راستا در سال آخر دور پنجم شورا مجوز تبدیل وضعیت ۳۶۰ نفر از همکاران گرفته شد که این امری شایسته بود که می‌تواند به روندی سالانه تبدیل گردد؛ هرچند به گفته وی بخشی از این تبدیل وضعیت هنوز انجام نشده که متولیان امر باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران نیز بنا به صحبت‌های وی به امری نگران کننده تبدیل شده که روند اجرایی آن بسیار کند و ابهام برانگیز در حال انجام است و این در حالی است که طبق اخبار و گزارشات در دیگر شهر‌ها این روند روبه اتمام است و در این زمینه نیز مسئولین امر باید پاسخگو باشند.

همچنین در ابتدای این جلسه علیرضا اسکندری در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک به شهردار جدید نکات و توصیه‌هایی را خطاب به وی ایراد کرد.

در ادامه این جلسه مراسم تحلیف عضو جدید شورا برگزار شد و به موجب آن سیده مریم حسینی با حضور عبدالرسول حقیقی معاون محترم برنامه ریزی و توسعه فرمانداری به‌عنوان نماینده محترم فرمانداری شهرستان شیراز، سوگندنامه عضویت در شورای اسلامی شهر شیراز را قرائت کرد و پس از انجام مراسم تحلیف به‌عنوان عضو اصلی شورای اسلامی شهر شیراز جایگزین سیداحسان اصنافی انتخاب شد.

در دستور کار دیگر نیز موضوع نامه فرمانداری در خصوص موضوع اخذ مجوز واگذاری سرقفلی غرفه‌های طرح توسعه میدان اول میوه و تره بار از طریق انتشار آگهی مزایده عمومی بر اساس قیمت پایه هیأت کارشناسان رسمی دادگستری بررسی شد و مقرر شد موضوع جهت بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه، امورحقوقی و املاک شورا ارسال شود.

بررسی لایحه دوفوریتی جهت توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی شهر شیراز نیز با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی شد و مستند به ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن به تصویب رسید و بر اساس آن به شهرداری شیراز اجازه داده شد به منظور توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی درون شهری، نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی (اوراق مشارکت) به مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد ریال (چهار هزار میلیارد ریال) با رعایت بند (ه) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با بازپرداخت ۵۰ درصد اصل و سود توسط دولت و ۵۰ درصد اصل و سود توسط شهرداری اقدام کند.

دستور کار دیگر بیستمین جلسه صحن علنی شورای شهر ششم شیراز در مورد پرداخت عوارض نوسازی مساجد و اماکن مقدسه اسلامی، مدارس علمیه طلاب علوم دینی و معابد اقلیت‌های مذهبی (مسیحی- زرتشتی- کلیمی)، حرم‌های مطهر، امامزاده و امکان مقدسه وابسته بود و با تصویب دوفوریت لایحه مذکور، به شهرداری شیراز اجازه داده شد عوارض نوسازی مساجد و اماکن مقدسه اسلامی، مدارس علمیه طلاب علوم دینی و معابد اقلیت‌های مذهبی (مسیحی- زرتشتی – کلیمی)، حرم‌های مطهر، امامزاده‌ها و امکان مقدسه وابسته، به گواهی مراجع مربوطه را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۴، تا سقف ۲۰% از محل ردیف اعتباری ۱۵۰۲۹۰ شیوه نامه کمک‌های بلاعوض شهرداری (مواد ۱۶ و ۱۷ دستورالعمل سابق بودجه) تأمین و پرداخت کند.

همچنین در جلسه امروز با تغییر نام کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات به کمیسیون هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و اطلاعات موافقت شد که ریاست این کمیسیون را کماکان مهدی نصیری برعهده دارد.

طرح کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا درباره اصلاح ساختار مدیریت و بهره‌برداری از باغات مناطق و خانواده شهرداری شیراز نیز امروز به تصویب اعضای شورا رسید و بر اساس آن و به منظور ساماندهی و بهره‌برداری مناسب از باغات شهرداری و ارائه خدمت به شهروندان، شهرداری شیراز مکلف شد مدیریت و بهره‌برداری از کلیه باغات خانواده را در اختیار سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قرار دهد.

لازم به ذکر است طبق تبصره یک این مصوبه مسئولیت حفظ و نگهداری فضای سبز باغات به عهده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری است و امکان استفاده از سامانه باغات شهرداری (garden.shiraz.ir) با قابلیت بازدید، انتخاب، رزرو و پرداخت هزینه به هنگام و باجه ارائه خدمات حضوری، برای استفاده از فضای باغ، سکو‌ها و امکانات رفاهی باغات برای عموم شهروندان فراهم می‌گردد و شهرداری شیراز موظف است ظرف مدت یک ماه نسبت به بررسی و ارائه گزارش در خصوص باغاتی که امکان تبدیل به باغ خانواده دارند اقدام کند.

همچنین در دیگر دستورکار جلسه امروز شهرداری مکلف شد با استفاده از روش بررسی میدانی، نقشه شهر موجود در سامانه مدیریت نامگذاری اماکن و معابر شهری (منام) را جهت ثبت وضعیت دقیق نامگذاری معابر و اماکن عمومی بروزرسانی و مغایرت‌های موجود را به شورا گزارش نماید و در صورت وجود ردیف اعتباری بودجه شهرداری از آن ردیف استفاده نموده و در صورت نیاز به تغییر ردیف‌های بودجه، ردیف مورد نظر در زمان ارائه متمم یا اصلاح بودجه ارائه شود.

طرح کمیسیون "شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) " شورا، درباره نصب پرچم لبیک یا مهدی (عج) در جنب پل کابلی ولیعصر (عج) نیز در جلسه امروز بررسی شد و بر اساس آن شهرداری شیراز مکلف شد در راستای تقویت فرهنگ مهدویت نسبت به جانمایی و نصب پرچمی متبرک به رنگ سبز مزین به نام عبارت مبارک لبیک یا مهدی (عج) و نصب المان مناسب در پارک جنب پل کابلی ولیعصر (عج) واقع در میدان، ولی عصر (عج) در سال جاری از ردیف اعتباری شماره ۱۰۳۰۴۰۱ با عنوان پروژه زیباسازی سطح شهر زیرمجموعه المان‌های شهری اقدام کند.

در ادامه این جلسه شهرداری شیراز مکلف شد اقدام لازم جهت نصب المانی فاخر و متناسب با نام امام حسین (ع) را درمحل میدان امام حسین (ع) مشهور به فلکه ستاد که عملیات سازمان قطارشهری درآن به پایان رسیده در سال جاری از محل ردیف اعتیار شماره ۱۰۳۰۴۰۱ با عنوان پروژه بهسازی، زیباسازی سطح شهر زیر مجموعه المان‌های شهر انجام دهد و شهرداری پس از طراحی جهت تصویب، طرح تهیه شده را به کمیسیون شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) ارائه نماید و با توجه به استقرار ایستگاه و مسیر خطوط حمل ونقل ریلی در میدان مذکور، موازین و استاندارد‌های فنی و عمرانی لازم را رعایت کند.

بررسی طرح کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورا، درخصوص بررسی پروژه مرکز داده (دیتاسنتر) نیز دیگر دستورکار بیستمین جلسه علنی (عادی) شورای اسلامی شهر شیراز بود و بر اساس آن شهرداری شیراز مکلف شد نسبت به اجرای پروژه مرکز داده (دیتاسنتر) با رعایت آیین نامه‌های مالی و معاملاتی شهرداری حداکثر تا تاریخ ۱۵/۸/۱۴۰۰ اقدام نموده و حداکثر تا پایان سال جاری بخش نیازمندی شهرداری راه اندازی و تا پایان هفته دولت سال ۱۴۰۱ مرکز داده را تکمیل و به بهره‌برداری برساند.

در ادامه لایحه شماره ۱۵۳۹۰۵ / ۱۴۰۰ مورخ ۱۳ / ۴ / ۱۴۰۰ شهرداری شیراز، درباره سلب قابلیت استفاده عمومی از مقدار ۹۲ / ۶۲ مترمربع عرصه مازاد بر عرض معبر بدون تغییر در عرض معبر پس از اجرای طرح تفصیلی (مصوب توسط مراجع ذیصلاح) مجاور ضلع جنوب پلاک ثبتی ۳ / ۵۸ بخش ۴ شیراز با کاربری باغ- مسکونی G۲۱۱ و کد نوسازی ۳۸-۱۸-۹۴-۶، به شماره ثبت ۲۱۲۲ / ۱۴۰۰ / و مورخ ۲۳ / ۴ / ۱۴۰۰ دبیرخانه شورا، ارسالی از کمیسیون شهرسازی و معماری شورا از دستور کار خارج شد و مقرر شد و مقرر گشت در اولین جلسه صحن شورا مجدداً بررسی شود.

لایحه یک فوریتی شماره ۳۰۳۰۷۳/۱۴۰۰ مورخ ۱۸/۷/۱۴۰۰ شهرداری شیراز، درباره لایحه تشویقی پرداخت عوارض نوسازی، بهای خدمات پسماند، تنظیف معابر شهری و هزینه خدمات ایمنی سال ۱۴۰۰ نیز ضمن اعلام وصول، مقرر شد جهت بررسی با قید یک فوریت به کمیسیون برنامه و بودجه، امورحقوقی و املاک شورا ارسال شود.

در ادامه و با تصویب تمام اعضای شورا مقرر شد زمان جلسات صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز از ساعت ۱۵ لغایت ۱۹ به ساعت ۱۴ تا ۱۸ (در روز یکشنبه هر هفته) تغییر یابد و همچنین مقرر شد جلسات کمیسیون تلفیق شورا نیز در روز‌های شنبه هر هفته از ساعت ۱۸ لغایت ۲۰ برگزار شود.

در پایان جلسه امروز علی اکبر سلطانی، رضا محمدیان و محمد فرخ‌زاده به‌عنوان نمایندگان شورا برای عضویت در کمیته سفر‌های خارجی به مدت یکسال انتخاب شدند.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای شهر شیراز هفته دولت 1401 شورای اسلامی شهر شیراز بر اساس آن بهره برداری جلسه امروز اعضای شورا دستور کار مقرر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۹۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر قربانزاده بعد از ظهر پنج شنبه در نشست خبری شهردار و اعضای شورای شهر پیربازار اظهار کرد: با روی کار آمدن مدیریت جدید شهری، کار عمرانی و زیرساختی در پیربازار جان دوباره ای به خود گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر پیربازار به تشریح برخی از اقدامات صورت گرفته در این شهر پرداخت و بیان کرد: استقرار پایگاه اورژانس، تخریب ساختمان انتظامی و ساماندهی و تعیین تکلیف این عرصه، پیگیری جهت تعویض لوله‌های فرسوده و ترمیم شبکه انتقال آب، بهسازی پیاده روها و پیگیری جهت بازگشایی محورهای منتهی به پیربازار تنها بخشی از اقدامات در این شهر بوده است.

قربانزاده از تصویب ۲۱ میلیارد تومان اعتبار برای بودجه شهرداری در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: این مبلغ برای ادامه روند اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی پیربازار در صحن شورا به تصویب رسید.

وی با تاکید بر لزوم استقرار ادارات و نمایندگی‌های دستگاه‌های خدمات رسان در پیربازار افزود: تا استقرار کامل ادارات و نمایندگی‌ها، مدیریت شهری پیربازار برای رفاه حال شهروندان به مطالبات مردم از دیگر دستگاه‌ها رسیدگی می‌کند.

رئیس شورای اسلامی پیربازار از خرید ۳۰۰ لامپ روشنایی برای معابر این شهر خبر داد و اضافه کرد: اگر چه تهیه لامپ معابر بر عهده شهرداری نیست اما برای رفاه حال شهروندان زیباسازی شهری این اقدام توسط مدیریت شهری صورت گرفت.

قربانزاده با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌های ورزشی پیربازار در دستور کار قرار دارد، گفت: احداث پارک و زمین ورزشی برای رفاه حال شهروندان به ویژه جوانان در پیربازار جزو برنامه‌های مهم مدیریت شهری است.

وی با اشاره به انسجام، همدلی و وفاق در مدیریت و پارلمان شهری پیر بازار افزود: مجموعه اعضای شورای شهر پیربازار تمام قد از عملکرد و فعالیت‌های شهردار جوان این شهر دفاع و حمایت می‌کند.

درب شورا و شهرداری پیربازار به روی همه باز است

«حسن دوستی» عضو شورای اسلامی پیربازار در این نشست با اشاره به فرصت ۱۰ ماهه مدیریت شهری در سال گذشته اظهار کرد: شهردار جوان پیربازار در سال گذشته کمتر از ۱۰ ماه فرصت داشت و در این بازه زمانی اتفاقات خوبی را برای شهر رقم زد.

وی با اشاره به مشکل آب شرب شهر پیربازار افزود: مدیریت شهری با کمک بسیج سازندگی سپاه اقدام مشترک مؤثری برای رفع مشکل اب شرب انجام دادند.

عضو شورای اسلامی پیربازار از تعویض ۲۰ کیلومتر لوله‌های فرسوده در این شهر خبر داد و اضافه کرد: گام‌های مثبتی برای رفع چالش آب شرب و ساماندهی شبکه آبرسانی پیربازار انجام شده و در حال انجام است.

دوستی با اشاره به وجود انسجام، وفاق و همدلی بین مدیریت و پارلمانی شهری پیربازار بیان کرد: مشارکت مردم، همراهی مسؤولان استان و شهرستان، نمایندگان رشت و همچنین نگاه تعاملی شهردار و اعضای شورای شهر رسیدگی به امورات شهری را تسهیل بخشیده است.

وی با بیان اینکه درب شورا و شهرداری پیربازار به روی همه باز است، افزود: شهروندان پیربازار هر زمانی اراده کنند می‌توانند با اعضای شورا و شهردار ملاقات و دیدار چهره به چهره داشته باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر پیربازار از برپایی میز خدمات در شهرداری پیربازار خبر داد و اضافه کرد: مجموعه مدیریت شهری آماده برپایی میز خدمت برای سرعت بخشی به حل مشکلات شهروندان را دارد.

به گفته دوستی، اعضای شورای پیربازار یک دست و با قاطعیت حامی و پشتیبان شهردار توانمند و کاربلد این شهر برای انجام امورات شهری است.

توسعه شهری مهم‌ترین دغدغه مدیریت شهری است

«کمیل حسینی» نایب رئیس شورای اسلامی شهر پیربازار در این نشست با اشاره به قدمت و پیشینه این شهر اظهار کرد: پیربازار به دلیل سبقه تاریخی و همچنین همجواری با رشت می‌توانست خیلی زودتر به توسعه و پیشرفت دست یابد و یا اینکه به امکانات حداقلی برسد اما برخی کوتاهی‌ها در گذشته این توفیقات را از این شهر سلب کرده است.

وی با بیان اینکه توسعه شهری مهم‌ترین دغدغه مدیریت شهری است، افزود: استقرار اورژانس، آتش نشانی و تأمین برخی زیرساخت‌ها خیلی زودتر از اینها می‌توانست در پیربازار رقم بخورد اما نشد و با روی کار آمدن مدیریت جدید کارها گام گام به جلو پیش می‌رود.

نایب رئیس شورای اسلامی پیربازار با بیان اینکه بخش عمده‌ای از وقت شهرداری و شورا صرف تأمین زیرساخت‌های شهر شد، گفت: اگر زیرساخت‌های شهری در پیربازار در گذشته فراهم می‌شد قطعاً این روزها فکر و اندیشه مدیریت شهری روی برنامه‌های مهم‌تری معطوف می‌شد.

حسینی با بیان اینکه دبنال کالبد شکافی برای حل نشدن مشکلات نیستیم، اضافه کرد: اعضای شورا و شهردار به دنبال باز کردن گره مشکلات و موضوعات هستند.

افزایش ۴۵ درصدی درآمد شهرداری پیربازار

«مهرشاد پورنوروز» عضو شورای اسلامی شهر پیربازار هم در این نشست از درآمد ۱۴۰ میلیارد ریالی شهرداری پیربازار خبر داد و اظهار کرد: که نیمی از این میزان درآمد در بخش عمرانی و مابقی صرف هزینه‌های جاری شهرداری شد.

وی از افزایش ۴۵ درصدی درآمد شهرداری پیربازار در سال گذشته خبر داد و افزود: با توجه به عدم وجود درآمد پایدار برای شهرداری پیربازار جذب درآمد ۱۴۰ میلیارد ریالی رقم مثبتی به حساب می‌آید.

این عضو شورای پیربازار با تاکید بر لزوم اجرای پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در این شهر بیان کرد: مدیریت شهری پیربازار در سال جاری دنبال رونق بخشی پروژه‌های عمرانی شهری هستند تا کم و کاستی‌ها در این بخش جبران شود.

پورنوروز با اشاره به اینکه ایجاد فضای تفریحی و تفرجگاهی در پیربازار مورد توجه است، گفت: احداث دو پارک تفریحی در شهر پیربازار جزو برنامه‌های مدیریت شهری در سال جاری است.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در توسعه و عمران شهری افزود: چشم انداز روشنی برای شهر پیربازار ترسیم شده است که با مشارکت مردم و همراهی و همدلی شورا و شهرداری تحقق پیدا می‌کند.

کد خبر 6088445

دیگر خبرها

  • قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد
  • تالار شهیدان فلاح نژاد کرج ایمن سازی می‌شود
  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر
  • واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • یکی از رویکردهای مهم شورا توجه به مناطق کمترتوسعه‌یافته است
  • مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد
  • مونوریل قم پس از ۱۰ سال وقفه از سر گرفته می‌شود