Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@15:02:36 GMT

خواجوی کرمانی کجایی است؟

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۹۵۳۹

خواجوی کرمانی کجایی است؟

ایسنا/کرمان اخیرا در یکی از برنامه های صدا و سیما، مجری، با استناد به یک پیام شبکه مجازی، خواجوی کرمانی را اهل شیراز اعلام کرد.

"محمدعلی گلاب زاده" کرمانشناس در گفت و گو با ایسنا درباره زادگاه خواجوی کرمانی اظهار کرد: برخی از افراد ناآگاه در شبکه های مجازی اعلام کردند که خواجوی کرمانی، کرمانی نبوده و اهل شیراز است و این مطلب به میزانی مضحک و بی معناست مانند اینکه ما بگوییم سعدی اهل آذربایجان شرقی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: هیچ شاعری به اندازه ای که خواجو دلایل مختلف مبنی بر اینکه کرمانی بوده، ذکر نکرده و حتی یک مورد کتابی که درمورد خواجو نوشته شده، نداریم که نوشته شده باشد ایشان اهل کرمان نبوده است و در همه کتاب ها نوشته شده که خواجو در یکی از خاندان بزرگ کرمان به دنیا آمده است.

گلاب زاده بیان کرد: صاحب تذکره میخانه که یکی از معتبرترین منابع تاریخی ایران است، می نویسد پدر خواجو، "علی بن محمود " از اکابر کرمان بود. خواجو در ذیحجه سال ۶۸۹ (۱۶۰۹ میلادی) در کرمان به دنیا آمده و در سال ۷۱۸ کرمان را برای ادامه تحصیل ترک کرده است.

این کرمانشناس با اشاره به برخی از اشعار خواجوی کرمانی اظهار کرد: در این شعر با بیت "خرم آن روز که از خطه کرمان بروم/ دل و جان داده ز کف از پی جانان بروم " خواجو زمانی که دانشگاه قبه سبز که یکی از بزرگترین دانشگاه های ۷۰۰ سال قبل بوده تعطیل می شود و تعدادی از دانشمندان کرمان را ترک می کنند و وقتی کرمان از علم و دانشگاه تهی می شود، می سراید.

وی ادامه داد: خواجو بارها مسئله کرمانی بودن خود را ثابت کرده است به طوری در جای دیگر می گوید" ایوب صبوریم که از محنت کرمان / چون یوسف گم گشته به کنعان نرسیدیم" یا " افکنده سپهرم به دیاری که وجودم / گر خاک شود باد به کرمان نرساند"

گلاب زاده اظهار کرد: در جایی خواجوی کرمانی می گوید "خوشا باد عنبر نسیم سحر / که بر خاک کرمان باشد گذر" و در ادامه این شعر می گوید"مرا تا چه آمد که چرخ بلند/ از این خاک پاکم به غربت فکند"؛ باید بدانید که کلمه "غربت " که در این بیت آمده به جایی غیر از وطن گفته می شود؛ آیا روشن تر از این سندی وجود دارد؟

انتظار می رود دست اندرکاران و تهیه کنندگان برنامه ها، قبل از اعلام مطالب و محتوای هر برنامه، مقداری پژوهش و مطالعه داشته باشند تا از تکرار چنین اشتباهاتی جلوگیری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری خواجوی کرمانی صداوسيما كرمان خواجوی کرمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۹۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رد رشوه از سوی مامور وظیفه شناس فراجا در ریگان

جواد دهقان بر توجه به موضوع سلامت اداری در دستگاه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: پیشنهاد پرداخت رشوه به محمد رسول جلال آبادی از پرسنل پلیس راه ریگان از سوی یک متهم که جرم وی محرز شده بود، رد شد.

وی افزود: درراستای ارج نهادن به این عمل خداپسندانه و الگوسازی رفتار‌های شایسته، از این مامور انتظامی قدردانی شد و همچنین طبق قانون، حبس تعزیری در انتظار مجرم و فرد رشوه دهند خواهد بود.

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • حمایت بیش از ۶۰۰۰ معلم کرمانی از ایتام 
  • کمال نامه ی مستان حیدری / امیرالمؤمنین در شعر خواجوی کرمانی
  • رد رشوه از سوی مامور وظیفه شناس فراجا در ریگان
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • تجمع دانشجویان کرمانی در محکوم کردن رژیم صهیونیستی
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی
  • درخشش تکواندوکاران کرمانی در المپیاد استعداد‌های برتر منطقه ۶ کشور
  • درخشش تکواندوکاران کرمانی در المپیاد استعداد‌های برتر منطقه ۶ کشو
  • اعزام زائران کرمانی به سرزمین وحی پس از ۹سال + تصاویر