Web Analytics Made Easy - Statcounter

امید یوسفی درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با بیان اینکه بنا به اطلاعات باقی مانده از سال‌های گذشته جمعیت میش مرغ در زیستگاه‌های استان بسیار زیاد بوده است که حکایت از وجود گله‌های ۲۰۰ تا ۳۰۰ قطعه‌ای است، گفت: با افزایش جمعیت منطقه، شکار‌های وحشیانه و تجاوز به زیستگاه این پرنده در دشت‌های مختلف باعث کاهش جمعیت این پرنده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه این پرنده از جمله پرندگان خشکی زی بوده که زیستگاه اصلی آن دشت‌های باز (غالباً بدون درخت) و استپ‌های  مرتعی است، گفت:، اما از گذشته‌های دور به دلیل تجاوز انسان به زیستگاه اصلی و طبیعی میش مرغ (تبدیل اراضی مرتعی به اراضی کشاورزی) و نوع رژیم غذایی این پرنده که بیشتر دانه‌های گیاهی و گیاهان سبز است،  در مزارع و کشتزار‌ها بخصوص اراضی کشاورزی گندم، جو، نخود و یونجه زار‌ها تخم گذاری، جوجه آوری، تغذیه، استراحت و زمستان گذرانی می‌کند.  

وی بابیان اینکه این پرنده در فصل بهار تخمگذاری می‌کند و در هر دوره ۲ تا ۳ تخم می‌گذارد، ادامه داد: آنچه به فراوانی در زیستگاه‌های استان مشاهده شده است انتخاب مکان لانه توسط میش مرغ مادر است. میش مرغ معمولاً لانه خود را در داخل مزارع گندم و نزدیک مزارع نخود انتخاب می‌کند تا جوجه‌ها به راحتی بتوانند جهت تغذیه به مزارع نخود دسترسی داشته و در مواقع احساس خطر خود را به داخل مزارع گندم جهت استتار برسانند. این پرنده عمدتا ساکت بوده و صدای عمق دار و خفه‌ای دارد. در ایران بصورت بومی دیده می‌شود.  

وی در خصوص مشخصات این گونه گفت: این پرنده دارای گردن و پا‌های کشیده بال‌ها و منقار پهن و پر‌های رنگارنگ است طول بدن آن  در نر‌ها به یک متر و وزنش به ۱۵ کیلوگرم می‌رسد میش‌مرغ پا‌های قوی و بلندی دارد که به سه انگشت ختم می‌شود که به سنگین وزن‌ترین پرنده قادر به پرواز در دنیا معروف است.  

یوسفی بااشاره به مناطقی از استان که در آن میش مرغ زیست داشته و یا در حال حاضر در آن زیست می‌کند،  اظهار کرد: دشت سوتاو و حمامیان، دشت ینگجه _آلبلاغ، دشت سه کانیان، دشت باجوند _ آزاد، دشت فسندوز، جلگه دریاچه ارومیه در دشت‌های خانشان، انگنه، مرگنلر در شمال غرب کوه زنبیل و بخش خلیفان در جنوب مهاباد میتوان اشاره کرد.  

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حوزه شهرستان بوکان به گواهی آمار یکی از زیستگاه‌های اصلی و شاید تنها زیستگاه زاد آور باقی مانده پرنده نادر میش مرغ در غرب کشور است، بطوریکه تخم گذاری و جوجه آوری این پرندگان در زیستگاه‌های حومه شهر بوکان صورت گرفته و در کلیه ایام سال در زیستگاه‌های شهرستان بوکان مشاهده می‌شوند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: حوزه شهرستان بوکان بواسطه شرایط مساعد اقلیمی، زراعی، اکولوژیکی  و حتی وجود امنیت کافی از حیث تهدید شکارچیان و سایر پارامتر‌های دارای اهمیت بوده و همواره بعنوان یکی از قطب‌های زیستگاهی میش مرغ مطرح بوده است؛ و در حال حاضر تنها زیستگاه جوجه آوری در کشور است.  

وی بااشاره به علل کاهش و تهدید جمعیت میش مرغ در زیستگاه‌های استان گفت: زیستگاه طبیعی میش مرغ شامل تپه‌های کم ارتفاع و دشت‌های باز مرتعی بدون درخت و یا کم درخت به مزارع کشاورزی بخصوص به اراضی دیم تبدیل شده است. این عامل پرنده را ناچار کرده بعضی از این اراضی کشاورزی را که بیشتر مزارع گندم، نخود، جو و محصولات مشابه می‌باشد به عنوان زیستگاه انتخاب نماید که به دلایل مختلف از جمله کاشت، داشت و برداشت همیشه این پرنده در استرس و در تهدید است. همچنین چرای بی رویه دام اهلی و کاهش مطلوبیت دو عامل امنیت و غذا با کاهش شدید جمعیت میش مرغ مواجه شده است.

یوسفی در ادامه با بیان اینکه بدلیل خشکسالی، گندم زار‌ها و دیگر مزارع  که محل  تخم گذاری  و تغذیه این پرنده بود، خشک شده و یا به دلیل اینکه ارتفاع رویشی این گیاهان به دلیل کم آبی کم بوده است باعث شده میش مرغ ماده قادر به انتخاب محل لانه سازی و استتار نباشد،  افزود: محل جوجه آوری این پرنده در گندم زار‌ها بوده، لذا مالکین مزارع بسته به نیاز محصولات در داخل اراضی تردد می‌نمایند که این موضوع اولاً باعث رم و فرار  میش مرغ‌ها از لانه می‌شود و دوماً بعضی از افراد آگاهانه و یا ناآگاهانه اقدام به جمع آوری تخم‌ها و یا جوجه‌ها می‌کنند.  

این مسئول تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی و تبدیل زمین‌های کشت دیم به زمین‌های آبی با استفاده از حفر چاه‌های عمیق و یا ایجاد شبکه‌های آبیاری در این دشت‌ها را از عواملی که منجر به تغییرات زیستگاه شده و می‌شود دانست و تصریح کرد:  استفاده از سموم دفع آفات نباتی، این موضوع اثرات مستقیم و غیر مستقیم بر میش مرغ داشته است. اثرات مستقیم آن مربوط به همزمانی سمپاشی با خارج شدن جوجه‌ها از تخم و طی مراحل رشد اولیه می‌باشد که مستقیماً به دلیل تاثیر سموم شیمیایی از بین می‌روند. اما اثرات غیر مستقیم مربوط به از بین رفتن حشرات مفید بوده که مورد تغذیه جوجه میش مرغ و یا والدین واقع می‌شود که در این صورت جوجه‌ها به ناچار به مناطق دیگری جهت تغذیه روی می‌آورند.  

وی ادامه داد: احداث پرورش ماهی گرم آبی فسندوز در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی روستای فسندور و از بین رفتن یکی از مهمترین مناطق زمستان گذرانی،   وجود شکارچیان طبیعی از قبیل گرگ، روباه و پرندگان شکاری، بهم زدن آرامش میش مرغ مادر بواسطه جمع آوری گیاهان وحشی خوراکی از قبیل کنگر، شنگ توسط افراد محلی که دقیقاً متقارن با زمان انتخاب لانه، تخم گذاری و خوابیدن بر روی تخم‌ها و یا روز‌های اول خارج شدن جوجه‌ها از تخم است، ازبین رفتن جوجه‌ها بخاطر استفاده از ماشین آلات (کمپاین) در برداشت محصول گندم برخی دیگر از علل ازبین رفتن این پرنده است.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بااشاره به آمار این پرنده در استان طی سنوات گذشته خاطر نشان کرد:بیشترین تعداد این پرنده طی سال ۸۷، ۳۵ بال برآورد شده است، ولی در طی سال‌های اخیر بر آورد می‌شود جمعیت آن بین ۲۵ تا ۳۰ بال باشد. همچنین در دیماه ۹۸ یک گله ۱۹ تایی از آن مشاهده شده است.

وی بااشاره به اقدامات انجام شده برای حفاظت این گونه در زیستگاه‌های استان گفت: خرید اراضی هسته مرکزی، خرید محصول کشاورزی قبل از برداشت، تجهیز و راه اندازی مرکز تحقیقات میش مرغ، هرید تجهیزات تکثیر و پرورش میش مرغ در اسارت، احداث ۵ دکل پرنده نگری و خرید تجهیزات رادیو تله متری بخشی از اقدامات برای حفاظت میش مرغ است.

انتهای پیام/ ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میش مرغ مرغ خطر انقراض آذربایجان غربی ارومیه زیستگاه های استان میش مرغ تخم گذاری جوجه آوری بین رفتن جوجه ها دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۹۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، آمریکا یک ناوگان از هواپیماهای آخرالزمانی در اختیار خواهد داشت که طبق گزارش ها نشانه ای از آمادگی این کشور برای جنگ جهانی سوم است.

نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد قراردادی ۱۳ میلیارد دلاری برای توسعه هواپیماهایی امضا کرده که جایگزین بویینگ های قدیمی می شوند که برای حفاظت از رییس جمهور طی حملات هسته ای استفاده می شد.

این بودجه به شرکت سیرا نوادا تخصیص یافته که جانشین هواپیمای E-۴B Nightwatch می شود که دارای یک پست فرماندهی متحرک و قادر به مقاومت در برابر انفجارهای هسته ای و تاثیرات الکترومغناطیسی است. طبق پیش بینی ها این پروژه «مرکز عملیات هوابرد بقا»(Survival Airborne Operations Center) نام گرفته و تا ۲۰۳۶ میلادی تکمیل می شود.

در این میان نیروهای هوایی آمریکا ناوگانی متشکل از ۴ هواپیمایE-۴B در اختیار دارد که حداقل یکی از آنها همیشه در وضعیت آماده باش است. اما این هواپیماهای بویینگ قدیمی شده و برخی قطعات آنها نیز منسوخ شده اند.

شرکت سیرا نوادا در همین زمینه اعلام کرده مشغول ساخت یک مرکز کنترل هوابرد برای آینده است. در بیانیه شرکت آمده است: چنین مرکزی در حقیقت یک هواپیمای بسیار مخصوص است که فرماندهی، کنترل و ارتباطات حیاتی طی رویدادهای اضطراری در سطح ملی را برای رییس جمهور ، وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک آمریکا فراهم می کند.

البته هنوز جزییاتی از طراحی هواپیما منتشر نشده اما احتمالا مشابه E-۴B Nightwatch خواهد بود.

هواپیماهای آخرالزمانی فعلی دارای سیستم ارتباطات ماهواره ای پیشرفته، حفاظ های گرمایشی و هسته ای ، سیستم کنترل آکوستیک، سیستم تهویه هوای پیشرفته برای خنک نگه داشتن قطعات الکتریکی هستند.

همچنین این هواپیماها قادر به سوختگیری در هوا هستند و می توانند به مدت ۳۵.۴ ساعت در هوا و در حالت عملیاتی بمانند. موتورهای چنین هواپیمایی که قادر به حمل ۸۰۰ هزار پوند هستند، ۵۲۵۰۰ پوند پیشرانش دارند. هر هواپیمای E-۴B حدود ۲۳۱ فوت طول و پهنای بال آنها ۱۹۵ فوت است. ساخت هریک از این هواپیماها ۲۲۳ میلیون دلار هزینه دارد.

کد خبر 6092725 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • رکورد جهانی ارتفاع پرواز با این پرنده زده شد
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ | برخورد کرکس روپل با یک هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متری
  • (ویدئو) اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان (فیلم)
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • رسانه عبری: حزب الله قادر است الجلیل را محو کند
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران