Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@22:02:15 GMT

نماد حاکمیت کتابی برای شناخت بهتر فرمانداری‌ها

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۵۰۰۸۵

نماد حاکمیت کتابی برای شناخت بهتر فرمانداری‌ها

ایسنا/اصفهان "فرماندار شاهین‌شهر و میمه گفت: کتاب نماد حاکمیت در راستای بررسی جایگاه فرمانداران در ساختار اداری و سیاسی ایران به عنوان یک نهاد مهم حاکمیتی و اجرایی در ساختار اداری کشور و مدیریت ارشد اجرایی در شهرستان‌ها تألیف شده‌ است.

اسفندیار تاجمیری- مؤلف کتاب نماد حاکمیت در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام خبر رونمایی از کتاب "نماد حاکمیت"، اظهار کرد: این کتاب با هدف کنکاش و بررسی جایگاه فرمانداری‌ها به عنوان جایگاه مهم حاکمیتی و اجرایی در ساختار اداری کشور و مدیریت ارشد اجرایی شهرستان‌ها تألیف شده ‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه مخاطبان این کتاب در حوزه تخصصی می‌توانند مجموعه مدیران بالادستی وزارت کشور، دولت، متولیان امور مدیریت سیاسی، عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری در سطح استان‌ها و بخش‌ها باشند، افزود: علاقه‌مندان به مباحث حقوق اداری و شهروندی و افراد مرتبط با جایگاه نمایندگی مجلس نیز می‌توانند در زمره مخاطبان این کتاب قرار بگیرند. 

مؤلف کتاب "نماد حاکمیت" موضوع این کتاب را بررسی جایگاه فرمانداران در ساختار اداری و سیاسی ایران عنوان و تصریح کرد: موضوع این کتاب در حوزه مطالعات تحلیلی و سازمانی در وزارت کشور به عنوان متولی مدیریت سیاست داخلی تعریف شده و می‌تواند در حوزه حقوق اساسی، حقوق اداری و حقوق شهروندی هم قابل استناد و توجه‌ باشد.

وی با بیان اینکه کتاب "نماد حاکمیت" در پنج فصل گردآوری شده است، خاطرنشان‌ کرد: ضرورت توجه به این موضوع به منظور آسیب‌شناسی و بیان توانمندی‌ها و کاستی‌ها در راستای رفع نقاط ضعف احتمالی، ارتقای جایگاه متولیان امور و کارگزاران وابسته سیاست‌گذاری عمومی بوده ‌است.

تاجمیری در فصل اول این کتاب به بیان کلیاتی نظیر؛ مباحثی در ساختار فعلی مدیریت حاکمیت در ایران، تاریخچه پیدایش وزارت داخلی در کشور و نقش آن در مدیریت سیاست داخلی، مأموریت‌های اصلی و اختیارات ابلاغی وزارت کشور، تبیین حوزه شغل فرماندار و وجه تسمیه و شرح وظایف رسمی فرمانداری پرداخته ‌است.

فرماندار شاهین‌شهر و میمه با بیان اینکه فصل دوم کتاب به دو بخش جایگاه رسمی و قانونی فرمانداری‌ها و جایگاه عرفی و عمومی تقسیم‌بندی شده‌ است، تصریح کرد: در فصل دوم جایگاه و رسالت فرمانداری‌ها مورد توجه بوده و در بخش اول آن به قابلیت‌هایی نظیر؛ نمایندگی حکومت، نمایندگی عالی و سیاسی دولت به عنوان بهترین مقام دولتی و مسئول هماهنگ کننده امور اجرایی در شهرستان‌ها، حوزه مسئولیتی فرمانداری‌ها، ادارات و نهادهای اجرایی_عمومی و شهرستانی، مسئولیت امنیت و عناصر راهبردی مدیریت اجرایی امنیت کشور، نقش فرمانداری‌ها در تأمین امنیت، نظم عمومی و اعمال مدیریت امنیتی فرمانداری‌ها، ملاحظات اجرایی در برگزاری انتخابات، مدیریت بحران پدافند غیرعامل، مدیریت اقتضایی ناشی از سیاست خاص دولت‌های انتخابی چهارساله پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه در بخش دوم از فصل دوم به معرفی جایگاه عرفی و عمومی پرداخته‌ام، گفت: در این بخش حوزه عمل سازمانی فرمانداری‌ها نظیر؛ ساختار تشکیلاتی و گستره رده‌های مکاتباتی فرمانداری‌ها، معرفی کارگروه‌ها، کمیسیون‌ها، کمیته‌ها و شوراهای ستادی و سیاسی، برنامه‌ریزی فنی و عمرانی گردآوری شده‌ است. 

تاجمیری با بیان اینکه فصل سوم به پاسخگویی فرمانداری‌ها در قبال مسئولیت حقوقی نظیر؛ پاسخگویی اداری، سیاسی، مالی، اخلاقی، حقوقی و کیفری اختصاص داشته ‌است، در مورد فصل چهارم گفت: در فصل چهارم کتاب نماد حاکمیت نگاهی اجمالی به جایگاه نقش فرمانداران در چهار کشور توسعه یافته نظیر ایالت متحده آمریکا، فرانسه آلمان و انگلستان داشته و به نقد تحلیلی و تطبیقی وظایف فرمانداری‌ها در چهار کشور مذکور با جمهوری اسلامی ایران پرداخته ‌است.

تاجمیری با اشاره به اینکه در فصل پنجم کتاب به ارزیابی وضعیت فعلی فرمانداری‌ها پرداخته‌ام، گفت: در این فصل از کتاب مواردی نظیر چالش‌های موجود در بخش‌های سازمانی، غیرسازمانی و فرا سازمانی مانند فقدان وجود قانون مصوب مجلس، بی‌ثباتی نسبی مدیریتی، آموزشی و مهارتی در پرورش مدیران سیاسی، عدم تناسب در ابزار و امکانات اعمال حاکمیت سیاسی و جایگاه فرمانداری‌ها، بررسی موقعیت مدیران میانی و سلسله مراتب سطوح مدیریتی کشور، بررسی مشکل تمرکزگرایی اداری و ضعف دانش عمومی جامعه در زمینه حقوق اساسی آورده شده است.

وی ادامه داد: در این فصل بایدهای سازمانی نظیر اهمیت لزوم و تصویب قانون مناسب با جایگاه و مسئولیت‌های وزارت کشور و نمایندگی‌های آن از جمله فرمانداری‌ها، اهمیت توجه به استقلال عمل سازمانی در انتصاب مدیران سیاسی، تأمین لوازم و مقدمات دولت داری مناسب، اعتقاد و عمل به اصل شایسته گزینی در انتصابات مدیران سیاسی، لزوم  تثبیت ارزش‌ها و اهداف ملی و فرا دولتی، ضرورت احترام به جایگاه هماهنگی فرمانداری‌ها و فرابخشی در حوزه ارتقای دانش حقوقی شهروندان، حقوق اساسی، اداری و شهروندی موارد مطرح شده است.

تاجمیری با بیان اینکه در انتهای این کتاب ۲۰ توصیه کاربردی پیشنهاد شده است، یادآور شد: پاکیزگی فکری، پاکدستی، نظم و آراستگی، تامین امکانات لوازم ستادی خدمت، لزوم سازماندهی ستادی و تقسیم کار درون سازمانی، مدیریت نشست‌ها، قانون‌خوانی و قانون‌دانی، اجرای اصول تشریفات حکومتی در مبادرت به رفتارهای عادی شهروندی، اصول احترام، محبت و قاطعیت در محاسبات درون و برون‌سازمانی، تقویت شایسته گزینی در انتصاب مدیران اجرایی و انسجام مدیریتی، ساز و کار ویژه برای طرح‌های ویژه شهرستان‌ها و ایجاد شبکه اجتماعی مؤثر از جمله این توصیه‌ها است.

مؤلف کتاب "نماد حاکمیت" با اشاره به نگاه تازه‌ای که در این کتاب به مباحث تحلیلی، سازمانی و اهمیت جایگاه حاکمیت فرمانداری‌ها شده است، خاطرنشان کرد: امیدوارم این کتاب بتواند علاوه‌ بر استفاده سازمانی در بخش‌های عمومی و مردمی موجب ارتقا دانش، آگاهی و مطالبه‌گری قانون شود و با توجه به ضمائم ده‌گانه از قوانین مرتبط با وظایف و ماموریت‌های فرمانداری‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها از سال ۱۳۱۶ تا کنون پتانسیل مستندسازی مطالب و رفع نیاز مأخذ قانونی بهره‌برداران را نیز دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها تالیف کتاب فرمانداري ساختار اداری فرمانداری ها نماد حاکمیت وزارت کشور شهرستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۰۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

امتداد - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اشاره به جایگاه وزین بیمه دی در صنعت بیمه کشور، گفت: برای پیشرفت و ارتقای ضریب نفوذ بیمه در کشور باید برنامه قابل اندازه گیری و نقشه راه داشت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، اسماعیل قزل سفلی در اجلاس سراسری مدیران بیمه دی، با عنوان”جهش فروش و یکپارچگی سازمانی” که روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مدیرعامل، معاونین و اعضاء هیات مدیره در شهر شیراز آغاز به کار کرد، با اشاره به اینکه بیمه دی در صنعت بیمه کشور جایگاه مناسبی پیدا کرده، گفت: با نگاه به برنامه هفتم توسعه و جهشی که قرار است در صنعت بیمه به وجود بیاید، جایگاه بیمه دی وزین خواهد بود، زیرا مدیران این شرکت در سطوح مختلف دارای انگیزه و برنامه اند که این موضوع این شرکت را منسجم تر خواهد کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اشاره به پیشرفت بیمه دی در ماه های اخیر گفت: کوتاه شدن پرداخت معوقات، کاهش زمان پرداخت مطالبات جامعه هدف به کمتر از دو ماه، گسترش پوشش بیمه ای از حیث انعقاد قرارداد با بیمارستان ها و مراکز درمانی و سهم بالای بیمه دی در قراردادهای بیمه تکمیلی، از نقاط خوب و موفقیت آمیز این شرکت بوده که من هم به سهم خودم از کارکنان این مجموعه تشکر می کنم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • فرمانداری ویژه شهرستان‌های یزد و میبد در حال پیگیری است
  • توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کشور را سروسامان می‌دهد
  • عضو ارشد حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از قبلی هاست | خواستار ورود دو کشور به عنوان ضامن توافق شدیم
  • ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش
  • بسکتبالیست های کردستانی در جایگاه سوم لیگ جوانان کشور ایستادند
  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد
  • ممنوعیت رفت و آمد شبانه در تهران+ اطلاعیه
  • کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه