Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@19:18:06 GMT

خطر آنفلوانزای پرندگان بیخ گوش خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۵۰۱۹۱

خطر آنفلوانزای پرندگان بیخ گوش خراسان جنوبی

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به خطر ورود پرندگان مهاجر و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: هرگونه تلفات غیر عادی پرندگان و واحدهای مرغداری گزارش شود.

به گزارش قدس آنلاین، محمد اصغرزاده با اشاره به اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای شمالی همسایه ایران چون قزاقستان دیده شده است، اظهار کرد: از آنجایی که خراسان‌جنوبی در مسیر کریدور حرکت پرندگان مهاجر از این مناطق است احتمال خطر برای ما وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خوشبختانه هنوز گزارشی مبنی بر ورود این پرندگان گزارش نشده است، بیان‌کرد: البته ما باید اقدامات پیشگیرانه را انجام داده و در حقیقت جلوتر از ویروس حرکت کنیم تا آسیب سال قبل را شاهد نباشیم.

اصغرزاده گفت: به دستگاه‌هایی چون آب منطقه‌ای هشدار داده‌ایم که از هر گونه اقدامی که موجب تجمع آب، ایجاد آب بند و شبیه آن می‌شود به ویژه در اطراف مرغداری‌های صنعتی خودداری شود چرا که زمینه حضور پرندگان مهاجر آبی را فراهم می‌آورد.

وی اظهار کرد: از سال گذشته تمامی واحدهای مرغ تخم‌گذار ما موظف به واکسیناسیون طیور و همچنین بیمه شده‌اند که تنها چهار واحد از این اقدام خودداری کردند که به دستگاه قضائی معرفی شدند و اکنون آن واحدها نیز این امر را پذیرفته‌اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه به هیچ وجه اجازه فعالیت به واحدهای پرخطر را نخواهیم داد، بیان‌کرد: ممیزی‌های بهداشتی ما در راستای تأمین سلامت جامعه شدیدتر شده است و ناظران فنی و بهداشتی ما بر این موضوع نظارت دارند.

اصغرزاده ادامه‌داد: البته ۹۵ درصد مرغداری‌های خراسان‌جنوبی با ما همکاری لازم را دارند چرا که در صورت شیوع آنفلوانزا از نظر اقتصادی آسیب بیشتر را خودشان متحمل می‌شوند.

وی یادآور شد: هم ما و هم محیط زیست خراسان‌جنوبی با همکاری و هماهنگی یکدیگر به دنبال این موضوع هستیم که در صورت تلف شدن غیرعادی طیور در استان حتماً موضوع را در اسرع وقت پیگیری کنیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در خراسان‌جنوبی ۴۶ واحد مرغ تخم‌گذار و سه واحد مرغ مادر فعالیت می‌کند و میزان تولید تخم مرغ واحدهای مرغ تخم گذار ۶۵ تن در روز است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی آنفلانزای پرندگان مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۰۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است

ایسنا/ایلام معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان ایلام گفت: دریافت نکردن گواهی سلامت از سوی واحدهای مرغداری به معنی جوجه ریزی غیرمجاز است و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

 «الهام جم‌زاده» به ایسنا اظهار کرد: مرغداران برای جوجه ریزی در واحدهای خود باید گواهی بهداشتی لازم را دریافت کنند و نکاتی از قبیل فاصله بین جوجه ریزی، ضدعفونی سالنهای پرورش را بایستی زیر نظر و با تایید کارشناسان دامپزشکی انجام دهند و در نهایت در صورت داشتن شرایط مناسب گواهی جوجه ریزی آنها مورد تأیید دامپزشکی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: واحدهایی که گواهی بهداشتی دامپزشکی برای جوجه‌ریزی کسب نکنند به عنوان جوجه‌ریزی غیرمجاز و تخلف شناخته می‌شود و جوجه‌ریزی غیرمجاز بعنوان تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شده و سبب به خطر افتادن جمعیت طیور استان شده و ممکن است باعث افزایش خطر بیماری‌های واگیر طیور شوند، پس هرگونه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری برای رعایت مسائل بهداشتی باید تحت نظر دامپزشکی استان صورت گیرد.‌

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گفت: هم اکنون نظارت کامل دامپزشکی ایلام بر جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری استان وجود دارد، هر واحدی هم اگر جوجه ریزی غیرمجاز داشته باشد، چون بازدیدهای کارشناسان دامپزشکی استان سرزده و مستمر هستند، در سریع‌ترین زمان شناسای و واحدهای متخلف بدون هیچ گونه اغماضی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی گفت: عدم کسب گواهی بهداشتی از سوی مرغداری‌ها باعث به خطر افتادن سلامت جامعه و باعث اختلال در بازار نیز می‌شود، بنابراین مسئله نظارت بر جوجه ریزی های مرغداری جزء اولویت‌های اساسی دامپزشکی استان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • تسریع در روند رسیدگی به شکایات اتباع و مهاجرین خارجی از طریق کمیته حل اختلاف
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • شرایط برای عرضه ظرفیت‌های خراسان جنوبی در اکسپو فراهم است
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • راه ارتباطی ۳۵۰ روستای خراسان جنوبی بازگشایی شد
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است