«بازی مرکب»مدافع سرمایهداری یا منتقد آن؟!
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۵۰۳۲۳
این روزها همهجا صحبت از سریال بازی مرکب است. فیلمنامه فصل اول به قدری زیبا نوشته شده که دارای لایههای روانشناختی و فلسفی فراوانی است.
به گزارش مشرق، این روزها همهجا صحبت از سریال بازی مرکب است. خیلی از مخاطبان ایرانی با مشاهده حجم عظیم واکنشها و استقبال گسترده از یک سریال کرهای 9 قسمتی که محصول نتفلیکس و ساخته هوانگ دونگهیوک است، احیانا با دیدن سکانسهای عجیب و غریبی از آن در فضای مجازی، ترغیب شدند تا تماشایش کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بعضی از آنها به حدی مشکلات مالی زیادی دارند که حل نشدن این مشکلات میتواند به قیمت جان و سلامتی خود و خانوادهشان تمام شوند. تمامی این اشخاص، با گروهی آشنا میشوند که طی آن، در ازای شرکت در یکسری بازی هیجانانگیز و برنده شدن در هر مرحله، به شرکتکنندگان پول هنگفتی بهعنوان جایزه تعلق میگیرد. البته در آخر تنها یک برنده باقی خواهد ماند و همین قضیه، این سلسلهبازیها را به یک نبرد گلادیاتوری شبیه میکند؛ چون بازیکنان بازنده، کشته میشوند. آنها بعد از شرکت در بازی و گذراندن مرحله اول، ابتدا منصرف میشوند و بازی را لغو میکنند. شاید کشتهشدن به ضرب گلوله، روش فجیعی محسوب نشود، اما مرگ به دلیل باختن در یک بازی بچگانه، روش فجیعی برای هیجانانگیز کردن یک بازی محسوب میشود. این افراد بعد از آنکه به زندگی عادی باز میگردند، با یک جهنم مواجه میشوند. میبینند که چارهای ندارند و این بازی یک فرصت برایشان محسوب میشود. با وجود تمام ترس و بیمنطقی در بازی، اما اکثر بازیکنانی که زنده مانده بودند، به بازی برمیگردند. تا آخر سریال ما شاهد 6 دور بازی هستیم که شرکتکنندگان آن در صورت باختن با مرگ فجیعی مواجه میشدند و چون گرفتاریهای مالی تودرتو، آنها را محاصره کرده است، به آن تن دادهاند. مرگی که بیخود و بیهدف است و جان ارزشمند انسان را مفت و رایگان به هدر میدهد. در روند روایت، حس بقا و ترس از مرگ به قدری خوب و طبیعی به نمایش گذاشته شده که قلب بیشتر تماشاگران را به تپش میاندازد. گریه، ضجه و ناله و گاهی التماس برای زنده ماندن، نمونههایی از تلاش شخصیتها و بازی خوب بازیگران بود. اما قوانین از قبل مشخص شده و محیط سریال به جای وحشتناکی تبدیل شده است. انواع فقر و مشکلاتی که از قسمت اول با آن روبهرو میشویم، باعث کشش داستانی و همذاتپنداری ما با شخصیتها میشود. آمار منتشرشده از استقبالی که نسبت به این سریال وجود داشت، در حدی است که احتمال داده میشود بهزودی به پربینندهترین سریال نتفلیکس تبدیل شود. شاید دلیل این همه استقبال را میتوان ژانر بقای آن دانست. از زمانی که شخصیت اول و دیگر شخصیتها تصمیم به بازی میگیرند، حس ترس و ترشح آدرنالین در مخاطب شدت میگیرد. با اینکه اصولا چیز ترسناکی در فیلم وجود ندارد، اما همین حس فرار از مرگ بیهوده و راحت از دست دادن زندگی، کار خود را به خوبی انجام میدهد. موازی بودن سردرگمی مخاطبان و شخصیتهای داخل فیلم نیز یکیدیگر از دلایل کشش داستان و جذابیت آن بود. مخاطبان هم مثل شخصیتهای قصه از مراحل بازی خبر ندارند و این حس سردرگمی، کنجکاوی و ترس، باعث همراهی آنها با روند قصه میشود. حتی مخاطب مثل بازیکنان داخل فیلم، نمیتواند دست از سر بازی و دنبال کردن آن بردارد. اگر بخواهیم کمی روانشناسانه به قضیه نگاه کنیم، اصولا زجر کشیدن و کشته شدن بیهوده دیگران اصلا قشنگ نیست؛ اما با این حال کنجکاوی و تمایل انسان به دانستن نتیجه این بازی، باعث تماشای آن میشود. مخصوصا زمانی که جایزه بزرگی در میان باشد، تماشای این اتفاقات جذابتر هم میشود. از دیگر دلایلی که میتوان برای جذابیت سریال در نظر گرفت، مبلغ زیاد جایزه نهایی فیلم است. مخاطب دوست دارد تا ببیند درنهایت شخص برنده با پول چه خواهد کرد. مبلغ پول به قدری زیاد است که میتواند مشکلات تمامی شرکتکنندگان را برطرف کند؛ اما نهایتا تنها به یک نفر تعلق خواهد گرفت. محتوای سریال را در فصل اول نمیتوان به وضوح از این لحاظ تشخیص داد که مدافع سرمایهداری است یا ضد آن؛ اما یک تم پوچگرایی و آنارشیستی در پسزمینهاش قابلتشخیص است. بازی مرکب، سرمایهداران را موجودات کثیفی به تصویر کشیده که به دلیل خستهکننده شدن از دنیا، دست به دامن لذتها و تجربههای جدید به وسیله داراییهای خود میشوند. یعنی تمامی آن سیستم بازی که در سریال شاهدش بودیم، حاصل یک سرمایه عظیم بود. سرمایهداران بهخاطر سر رفتن حوصلهشان دست به چنین جنایاتی میزدند تا لذت ببرند یا یک گزاره ضدانسانی را با چنین آزمایش غیرانسانی و خشنی ثابت کنند. ما به وضوح شاهد توضیح این مطالب در قسمت آخر هستیم که سرکرده تمام این سیستم آن را به شخصیت اول توضیح میدهد. از آن طرف، فقرا و کسانی که دچار مشکل مالی هستند، به خاطر حفظ جان خود و به دست آوردن پول، اشخاصی وحشی و غیرانسانی نشان داده میشوند. انسانها، بهخاطر حفظ جان خود و به دست آوردن پول، کسانی نشان داده میشوند که حاضرند دست به هر کاری نظیر تقلب و حتی قتل بزنند تا به سود خودشان برسند. درواقع سریال به دنبال نشان دادن بدبودن دنیاست. دنیا را هم برای سرمایهداران و پولداران و هم برای فقرا جای بدی ترسیم میکند. در دیالوگ مهمی در قسمت آخر، پیرمرد به شخصیت اول داستان میگوید: بین پولدارها و فقرا نقطه اشتراکی وجود دارد. فرقی نمیکند که خیلی پول داشته باشی یا فقیر باشی، در آن صورت دنیا برای آدم هیچ لذتی ندارد و برای هردوی این گروهها خستهکننده است. جدای از اینکه میتوان این دیالوگ را یک دیالوگ دوستداشتنی برای طبقه متوسط جامعه دید؛ اما این پوچگرایی و لذتجویی، نشأتگرفته از یک دیدگاه غیرالهی است که آن شخصیت مجموعه یا فیلمنامهنویس دارای آن هستند. مطابق این دیدگاه، چون که دنیا دیگر لذتی ندارد، ما اجازه پیدا میکنیم دست به هر کثافتکاری بزنیم و لذت ببریم. اگر انسان در زندگی خود هدف والایی نداشته باشد، طبق این منطق، اگر فقیر باشد باید به دنبال امکانات برود و اگر پولدار باشد نیز میداند از پول خود چگونه استفاده کند. با وجود سکانسی که در قسمت آخر میبینیم، حرف پیرمرد درنهایت اشتباه از آب در میآید و مشاهده میکنیم هنوز هم در انسانها خوبی وجود دارد. سریال بهنوعی با خودش درحال رقابت است. نه سرمایهداران را خوب نشان میدهد و نه فقرا را. یکی از دلایل انتظار مردم برای فصل دوم را میتوان همین موضوع دانست.
منبع: روزنامه فرهیختگانمنبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان سرمایه داران بازی مرکب شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۰۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مدافع موردعلاقه نکونام آماده حضور مقابل آبیپوشان!
به گزارش ورزش سه، عارف آقاسی مدافع تیم تراکتور پس از محرومیت در بازی با نساجی با حضور حمید مطهری به ترکیب اصلی این تیم بازگشت و در بازی مقابل ذوب آهن به میدان رفت.
او در بازی هفته بیست و سوم در لیگ برتر مقابل ذوب آهن خمس را خشمگین کرد و خیلی زود از ترکیب این تیم خارج شد و در بازی بعد هم روی نیمکت قرار گرفت.
آقاسی در بازی با ذوب آهن 120 دقیقه در زمین حضور داشت و پنالتی خود را هم به زیباترین شکل ممکن به گل تبدیل کرد و در پیروزی این تیم تاثیر گذار بود.
او در نیمه دوم بازی با حرکتی تکنیکی درون محوطه جریمه تراکتور مهاجم ذوب آهن را از جریان مسابقه خارج کرد و توپ را به تسلط تراکتور درآورد و مورد تشویق نیمکت نشینان این تیم قرار گرفت و ورزشگاه را هم تحت تاثیر قرار داد، در حالی که کورس سریعی بین او و مهاجم ذوب آهن بود با پشت پا توپ را به عقب انداخت و با چرخش سریع توپ را به سود تیم خود در اختیار گرفت.
بازگشت مدافع تاثیرگذار تراکتور که در نیم فصل نخست عملکرد فوقالعاده ای داشت پیش از بازی با استقلال یک اتفاق جالب خواهد بود،مدافع مورد علاقه در دیدار حساس مقابل تیم سابق خود قرار خواهد گرفت و انگیزه های خود را دنبال خواهد کرد.