Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، وابستگی به مکانی که در آن متولد شده‌ایم یا زندگی کرده‌ایم، حسی آشنا، واقعی و البته طبیعی است که همه، به ویژه ما مردم سرزمین‌های شرق با آن آشنا هستیم. خیابان‌ها، مناظر، ساختمان‌ها و طبیعتی که لحظه لحظه مراحل مختلف زندگی را به ترتیب در آن سپری کرده‌ایم، قسمتی از وجود و هویت ما و البته متعلق به ما است و از دست دادن آن به هر شکلی بسیار دردناک به نظر می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل است که  در طول تاریخ همواره بودند و هستند کسانی که برای حفظ سرزمین خود از چنگال بیگانگان، ابایی از جان دادن نداشتند. وطن و هرچه در اوست، به مثابه خون در رگ و هوای در ریه است و تعرض به آن به هرشکلی، توسط خودی یا بیگانه، خون را در رگ به جوش می‌آورد و نفس را در سینه حبس می‌کند.

مردم روستای «اَروانِه»، از توابع شهرستان سرخه استان سمنان، بر اساس و مبنای همین احساسات، نسبت به فعالیتی که از نگاه آنان خاطرات کودکی و تصاویر زیبای حک شده در ذهنشان را تهدید می‌کند اعتراض دارند. احداث ساختمان در زمینی که مشخص نیست از اراضی ملی است یا شخصی و محصور شدن چشمه طبیعی روستا که روزی نوا و سیمایش زینت‌بخش بی رقیب روستا بود، قلبشان را آزرده است و از مسئولان مرتبط، انتظار رسیدگی به ابهامات موجود را دارند.

اروانه، در شمال باختری شهر سمنان و در مسیر جاده سمنان به فیروزکوه و در شمال شهر سرخه قرار گرفته است و ۲۷ کیلومتر با سمنان فاصله دارد. از جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌توان به چشمه طبیعی که اکنون محصور شده است اشاره کرد.

اعتراض مردم اروانه

خبرنگار ایرنا در اولین پیگیری خبری خود سراغ یکی از فعالان گردشگری شهرستان سرخه رفت و او گفت: ساخت و ساز ملک، آن هم ملکی چند طبقه در مکانی که به نظر می‌رسد جزو اراضی ملی باشد، آیا با مجوز قانونی صورت می‌گیرد؟

مهدی حافظی بیان کرد: محوطه کارگاهی معدن که دارای مجوز ساخت خانه کارگری است، از محل ساخت این ملک فاصله دارد.

وی افزود: علاوه بر این، چشمه‌ای که حق طبیعی همه اروانه‌ای‌ ها است، به چه دلیلی محصور شده و دسترسی اهالی روستا به آن قطع شده است؟

فعال گردشگری سرخه بیان کرد: کارگران معدن از ورود به این منطقه جلوگیری می‌کنند و راه بسته شده است. آیا این منابع، سرمایه ملی روستای اروانه و حق مردم شهید پرور این روستا نیست؟

حافظی بیان کرد: صاحب معدن سلستین اروانه، مجوز برداشت از این معدن را دارد اما آیا مجوز ساخت و ساز و ایجاد مجموعه تفریحی و انحصاری در محدوده یک چشمه خدادادی را نیز دارا است؟

وی افزود: مردم این دیار مدت‌ها است که آلودگی صوتی انفجار و  ضرر استشمام ذرات معلق سلستین در هوا را تحمل می‌کنند اما در قبال چنین اعمالی که قانونی بودن آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد بسیار اعتراض دارند.

حافظی گفت: چطور مردمانی که زمان دفاع مقدس در خط مقدم جبهه از این سرزمین و خاک دفاع می‌کردند، حال باید خاکشان در انحصار افراد خاص قرار بگیرد؟ از مسئولان تقاضا می‌شود این درخواست مردم را رسیدگی کنند.

وی بیان کرد: این کار در صورتی که بدون مجوز صورت گرفته باشد، تصرف عدوانی و زمین خواری در اراضی ملی و منابع طبیعی قلمداد می‌شود و لازم است مراجع قضایی و نظارتی جهت جلوگیری از ادامه تصرفات هرچه سریع‌تر اقدام کنند تا از آسیب بیشتر به اکوسیستم و طبیعت روستای اروانه و حیات وحش جلوگیری شود.

آبشخور قدیمی دام‌ها اکنون محصور است

دهیار اروانه نیز به خبرنگار ایرنا می‌گوید: مکانی که ساخت و ساز مورد بحث در آن صورت گرفته است، خارج از محدوده روستا قرار دارد و صدور مجوز آن  بر عهده بخشداری مرکزی سرخه است.

صمد حافظی بیان کرد: چشمه‌ای که اکنون محصور شده است، سال‌ها محل آبشخور دام روستاییان بوده است و در گذشته نیز که بارندگی‌ها بیشتر و چشمه پرآب‌تر بود، از این آب برای کشاورزی استفاده می‌شد و هرگز این چشمه ملک شخصی کسی نبوده است.

وی افزود: مردم روستا از زمانی که متوجه این اتفاق شده‌اند، بسیار ناراحت و معترض هستند و از مسئولان مرتبط توقع رسیدگی در سریع‌ترین زمان ممکن را دارند.

خبرنگار ایرنا در ادامه پیگیری های خود سراغ مسئولان ذیربط دولتی رفت که برخی از آن ها پاسخ قاطع و محکمی ندادند که بتوان نتیجه گیری کرد که ساخت و ساز مذکور قانونی یا غیر قانونی است؟

مسئولان قول رسیدگی می‌دهند

یکی از مقام های رسمی دولتی در شهرستان سرخه در این خصوص به ایرنا می‌گوید: مسئولان بخشداری مرکزی صادر شدن یا نشدن مجوز ساخت برای این ساختمان را بررسی کردند.

وی که با توجیهاتی معقول از خبرنگار می خواهد نامی از او برده نشود همچنین اشاره کرد که بخشداری مرکزی سرخه هیچ گونه مجوزی را برای ساخت و ساز در حاشیه چشمه اروانه نداده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و رئیس منابع طبیعی شهرستان سرخه نیز در خصوص بررسی ملی یا شخصی بودن زمین ساخت و ساز مذکور در اروانه، قول مساعد دادند و می‌گویند تا زمان بررسی دقیق، ملی یا شخصی بودن اراضی مشخص نیست.

مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای استان سمنان نیز پس از گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از اعزام تیم بررسی و نظارت به محل چشمه اروانه خبر داد و گفت: در صورتی که محصور کردن غیرقانونی چشمه حقیقت داشته باشد، به مردم اطلاع‌ رسانی شده و از طریق دستگاه قضا با فرد متخلف برخورد می‌شود.

حمیدرضا قزوینی بیان کرد: چنین پیشامدهایی گاهی از چشم ناظران دور می‌ماند و در صورتی که مردم اطلاع‌رسانی کنند، در اولین فرصت رسیدگی و از مردم مسئولیت‌پذیر و آگاه سپاسگزاری می‌شود.

اکنون مردم روستای اروانه چشم انتظار بررسی و رسیدگی مسئولان هستند. آنان متحیرند و تمایل دارند بدانند آیا ساخت و ساز در این مکان قانونی است؟ آیا ممکن است چشمه طبیعی در انحصار کسی باشد؟ آیا روزی دوباره مالک چشمه زیبا و با طراوت روستای خود خواهند بود یا مجبور به وداعی تلخ و ابدی با آن هستند؟

برچسب‌ها سرخه سمنان پروژه ساختمانی مصالح ساختمانی تصرف اراضی پرسش از خبر منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرخه سمنان پروژه ساختمانی سرخه سمنان پروژه ساختمانی مصالح ساختمانی تصرف اراضی پرسش از خبر منابع طبیعی خبرنگار ایرنا شهرستان سرخه منابع طبیعی چشمه طبیعی ساخت و ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۰۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف کامیون و تیبا در محور گرمسار به سرخه ۶ مصدوم داشت

قراییان گفت: تصادف در محور گرمسار به سمنان پنج کیلومتری روستای لاسجرد در شهرستان سرخه رخ داد.

وی ادامه داد: با اعلام گزارش تصادف در ساعت چهار و ۳۷ دقیقه صبح، کارکنان اورژانس در کمترین زمان ممکن به صحنه حادثه اعزام شدند و ۶ مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کردند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان تاکید کرد: رانندگان با رعایت اصول ایمنی و سرعت مطمئن از وقوع حوادث جبران‌ناپذیر پیشگیری کنند.

کارن یحیایی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سمنان افزود : چهار آقا و ۲ خانم مصدوم ناشی از تصادف کامیون و تیبا به مرکز درمانی کوثر این شهر منتقل شدند که هم‌اکنون وضعیت جسمی و حال عمومی مساعدی دارند و با نظر پزشکان به احتمال زیاد تا پایان امروز چهارشنبه مرخص می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • تصادف کامیون و تیبا در محور گرمسار به سرخه ۶ مصدوم داشت
  • ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخ شهر
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • اراضی نهضت ملی مسکن برای ۴۰ هزار متقاضی در شهر پرند هنوز تامین نشده است