Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای این روزنامه آمریکایی، گزارش ها حاکی از دستگیری یک زوج به نام «جاناتان توب» و همسرش به اتهام تلاش برای فروش اسناد مربوط به فناوری زیردریایی های هسته ای به یک دولت خارجی است.

بر اساس اسناد دادگاه که دیروز یکشنبه فاش شد، یک مهندس هسته ای نیروی دریایی ایالات متحده و همسرش متهم شدند که قصد داشتند برخی از محرمانه ترین اسرار آمریکا در زمینه فناوری زیردریایی را به یک کشور خارجی بفروشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توب متهم به تلاش برای فروش فناوری سیستم پیشران هسته ای زیردریایی های تهاجمی کلاس ویرجینیا شده است؛ فناوری که در قلب توافق اخیر میان ایالات متحده و بریتانیا با استرالیا تحت عنوان پیمان آکوس قرار دارد.

در حالیکه بر اساس جزئیات موجود در اسناد دادگاه، کشورهای رقیب آمریکا مانند روسیه و چین مدت هاست به دنبال جزییات فناوری زیردریایی های هسته ای ایالات متحده هستند، برخی کارشناسان تصور می کنند که این اقدام "توب" می تواند برای یک کشور دوست و نه یک دشمن انجام گرفته باشد. زیرا تاکنون هیچ ادعایی از سوی پلیس فدرال آمریکا (F.B.I) یا وزارت دادگستری که کشور خارجی اطلاعات طبقه بندی شده را دریافت کرده، گزارش نشده است.

براساس گزارش پلیس فدرال آمریکا، توب و همسرش از روشهای رمزگذاری تا حدودی پیچیده استفاده می کردند، اما در نهایت هنگام برقراری ارتباط با افرادی که فکر می کردند نمایندگان یک قدرت خارجی هستند و درواقع یک مامور پلیس فدرال بوده دستگیر شده اند.

نیروی پیشرانه هسته ای یکی از سری ترین اطلاعاتی است که نیروی دریایی ایالات متحده در اختیار دارد و دلیل محرمانه بودن آن تا حدی به دلیل استفاده از اورانیوم با غنای بسیار بالا برای سوخت راکتورها است که می تواند برای ساخت بمب هسته ای هم استفاده شود. ساخت راکتورهای فشرده و ایمن دریایی یک کار مهندسی بسیار پیچیده و دشوار است و تا زمان توافق با استرالیا پس از پیمان آکوس، ایالات متحده از سال ۱۹۵۸ این فناوری را تنها با انگلیس به اشتراک گذاشته بود.

طبق اسناد دادگاه، تحقیقات در مورد توب و همسرش در ماه دسامبر (آذر ۹۹) آغاز شد، زمانی که پلیس فدرال آمریکا بسته ای را دریافت کرد که با دستورالعمل های عملیاتی، جزئیات فنی و پیشنهاد ایجاد رابطه پنهان به کشور دیگری ارسال شده بود.

در یادداشت بسته آمده است: لطفاً این نامه را به سازمان اطلاعات نظامی خود ارسال کنید. من معتقدم که این اطلاعات برای کشور شما از ارزش بالایی برخوردار خواهد بود. این یک فریب نیست.

پس از بررسی دستورالعمل های موجود در بسته، پلیس فدرال آمریکا دریافت که در آن فرستنده اسرار نیروی دریایی را در مقابل ۱۰۰ هزار دلار رمزارز ارائه داده است.

پس از دریافت این نامه، طی یک سری مبادلات، پلیس فدرال آمریکا فرستنده را متقاعد کرد که اطلاعات را در ازای پرداخت رمز ارز در یک محل مخفیانه که از پیش با اف.بی.آی هماهنگ کرده بودند بدهد. پلیس فدرال این زن و شوهر را در ویرجینای غربی در محل مذکور شناسایی کرد.  

بر اساس اسناد دادگاه، این دو نفر اسرار زیردریایی های هسته ای آمریکا را یکبار در یک کارت حافظه که داخل ساندویچ کره بادام زمینی جاسازی شده بود، ارائه کرده و باردیگر بخش دیگری از اسرار را درون یک بسته آدامس جاساز کردند. این دو نفر برای بار سوم و با هدف فروش بخش دیگری از اسرار عازم ویرجینیا شده بودند که دستگیر شدند.  

اسرار زیردریایی های آمریکا نسل ها دستمایه بازی های جاسوسی کامپیوتری بوده است. اگرچه جنگ سرد مدتهاست به پایان رسیده، اما این فناوری به ویژه در حالیکه ایالات متحده گشت های خود را در اقیانوس آرام افزایش می دهد، از همیشه مهمتر است.

این زوج قرار است روز سه شنبه برای تفهیم اتهام در دادگاه فدرال حاضر شوند.

برچسب‌ها اقیانوس آرام ایالات متحده آمریکا اف بی آی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقیانوس آرام ایالات متحده آمریکا اف بی آی اقیانوس آرام ایالات متحده آمریکا اف بی آی پلیس فدرال آمریکا اسناد دادگاه ایالات متحده هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۰۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: اقدام دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا محکوم است

دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک پیشگام حمایت از فلسطین و محکوم کردن نسل کشی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند به طوری که اقدام ۲ هفته پیش دانشجویان کلمبیا در ایجاد کارزار اعتراضی در محیط دانشگاه اکنون بیشتر دانشگاه‌های مطرح در آمریکا و سایر کشور‌های غربی را در برگرفته است؛ موضوعی که به هیچ عنوان به مذاق مقامات ایالات متحده خوش نمی‌آید. 

به گزارش الجزیره، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز (سه شنبه) از اقدام دانشجویان دانشگاه کلمبیا به شدت انتقاد کرد. 

کربی در این زمینه به خبرنگاران گفت: ما اقدام دانشجویان دانشگاه کلمبیا را در اشغال یکی از ساختمان‌های دانشگاه در اعتراض به جنگ غزه تقبیح کرده و بر این باوریم چنین اقداماتی ناشی از رویکرد اشتباه است. 

وی با اشاره به سیاست‌های آمریکا در حمایت بی، چون و چرا از اسراییل در هر گونه جنایتی که مرتکب شود، تاکید کرد: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر این باور است اشغال کردن یکی از ساختمان‌های دانشگاه کلمبیا از سوی دانشجویان معترض با استفاده از زور کاملا اشتباه است. این مسئله به هیچ عنوان نشان دهنده اعتراض مسالمت آمیز نیست. 

کربی با اشاره به اختیارات جو بایدن برای حل و فصل مشکل دانشگاه کلمبیا از طریق قدرت فدرال، افزود: چنین اقدامی اکنون برای پاسخ به آنچه در دانشگاه کلمبیا رخ داده است بر روی میز قرار ندارد. بایدن استفاده از واژه انتفاضه و سایر سخنرانی‌های نفرت پراکنانه در محیط دانشگاهی را محکوم می‌کند. 

براساس قوانین آمریکا، ایالت‌ها در حوزه داخلی خود دارای قدرت عمل گسترده‌ای هستند و دولت مرکزی (دولت فدرال) تنها در مواقع خاص می‌تواند در امور ایالت‌ها مداخله کند. ایالت نیویورک که دانشگاه کلمبیا در آن قرار دارد گرچه دارای مقامات طرفدار رژیم صهیونیستی است، اما استفاده بایدن از قدرت فدرال برای مداخله در امور داخلی این ایالت می‌تواند تبعات بدی برای مقامات محلی داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کاخ سفید: اقدام دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا محکوم است
  • ۲۲ سال حبس برای عامل اطلاعاتی آمریکا به جرم فروش اسناد محرمانه
  • دستگیری ۹۷ دانشجوی معترض از ۲ دانشگاه آمریکا
  • ۹۷دانشجوی دانشگاه ویرجینیا و تگزاس آمریکا هم بازداشت شدند
  • تداوم سرکوب دانشجویان در آمریکا؛ ده‌ها دانشجو در دانشگاه ویرجینیا دستگیر شدند
  • دستگیری متهمان به ۲۹ فقره سرقت کابل‌های برق و ویلاها در طرقبه شاندیز
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • رفتار پلیس ایالات متحده با اساتید و دانشجویان ماهیت دروغین دموکراسی غرب را افشا کرد
  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!
  • جزییات قتل بازپرس سابق در آمل؛ ۵ نفر دستگیر شدند