Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است.افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند.افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد.همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه جزییاتی درباره روند قیمت مسکن را میخوانیم.

ارزان ترین محله های تهران برای اجاره کدامند؟ + جدول

بر اساس قیمت مسکن در تهران، فهرستی از متوسط اجاره ماهانه آپارتمان در برخی از مناطق ارزان قیمت تهران به دست آمده است. کدام مناطق برای اجاره‌نشینی هزینه کم‌تری نیاز دارد؟

با توجه به اگهی‌های ثبت شده در سایت دیوار و قیمت مسکن در تهران، لیستی از متوسط اجاره ماهانه در برخی از مناطق ارزان تهران به دست آمده است.

بنا بر اطلاعات موجود در جدول زیر متوسط اجاره در شهر جدید پرند ۲٫۳ میلیون تومان ثبت شده است که در کنار قرچک و بومهن با اجاره حدود ۳٫۵ میلیون تومان از شهرهای ارزان قیمت اطراف تهران برای اجاره‌نشینی هستند.

شهرهای پردیس، شهریار، شهر قدس و رودهن شهرهای هستند که متوسط اجاره ماهانه برای یک آپارتمان ۸۰ متری در کانال چهار میلیون تومان ثبت شده است.

فلاح که یکی از محلات ارزان قیمت تهران برای اجاره‌نشینی و خرید خانه است با متوسط اجاره ماهانه ۶٫۸ میلیون تومان ثبت شده که با توجه به متوسط اجاره شهرهای اطراف تهران، اجاره در فلاح حدود دو میلیون تومان بیش‌تر است.

نواب که نسبت به هفته گذشته ۱۲ درصد کاهش قیمت را ثبت کرده است، با متوسط اجاره ماهانه ۶٫۹ میلیون تومان، محله بریانک ۷٫۹ میلیون تومان و محله جی با اجاره هشت میلیون تومان از دیگر مناطق ارزان تهران هستند.

در بین محلات و شهرهای جدول زیر، محلات افسریه با اجاره ۸٫۴ میلیون تومان و سبلان با اجاره ۸٫۷ میلیون تومان ماهانه برای یک آپارتمان ۸۰ متری از سایر مناطق با نرخ اجاره بالاتری ثبت شده‌اند.

در جدول زیر متوسط اجاره ماهانه آپارتمان در برخی از مناطق و محلات ارزان تهران را مشاهده می‌کنید.

قیمت خانه در این مکان حراج شد

رییس اتحادیه مشاوران املاک شمیران با بیان اینکه معاملاتی که در بازار مسکن انجام می‌شود بعضا بیش از ۳۰ درصد با قیمتهای پیشنهادی اختلاف دارد گفت: چند روز قبل یک پنت هاوس در شمال تهران متری ۲۲۰ میلیون تومان قیمت خورد ولی ۱۶۰ میلیون تومان فرخته شد.

محمدرضا قاسمی در نشست خبری با موضوع چالشهای بازار مسکن اظهار کرد: از سال ۱۳۹۶ تا الان بعضی از املاک در شمیرانات هفت برابر رشد قیمت داشته است. آپارتمان سه سال ساختی که سال ۱۳۹۶ متری ۹ میلیون تومان بوده الان که هفت سال ساخت شده به متری ۶۰ میلیون تومان رسیده و قیمت نوسازها تا هفت برابر افزایش یافته است.

وی افزود: آنچه در بازار می‌بینید با آنچه معامله می‌شود فرق دارد. یک پنت هاوس متری ۲۲۰ میلیون تومان قیمت خورد ولی متری ۱۶۰ تومان فروخته شد. بنابراین اگر مالکان بخواهند سرمایه خود را به سرمایه پولی تبدیل کنند باید انعطاف داشته باشند.

قاسمی با بیان اینکه مشاوران املاک باید سعی کنند اطلاعات واقعی به خریداران بدهند گفت: قیمتها باید پایین‌تر بیاید. اینکه می گویند قیمت را دفاتر املاک بالا می برند کذب محض است. ممکن است کسانی باشند که کار را بلد نیستند و اشتباه می‌کنند و باعث شوند ذهنیت خریداران بر روی افزایش قیمت دور بزند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک شمیرانات درباره مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: افراد عادی تعداد زیادی خانه در اختیار ندارند. اکثر واحدهای خالی مربوط به بانکها است و زمانی که ملک افزایش قیمت پیدا می‌کند دارایی آنها نیز افزایش می‌یابد.

وی درباره طرح مجلس مبنی بر کاهش تعرفه بنگاههای ملکی که در کمیسیون عمران مجلس دنبال می‌شود گفت: اگر چیزی به تصویب برسد باید اجرا شود اما من به عنوان کسی که در کف بازار مسکن هستم می‌بینم مشاوران املاک چقدر تلاش می‌کنند تا قیمت مسکن کاهش پیدا کند. هرکسی بالاتر از میزان کمیسیون که ۲۵ صدم درست است به مشاوران املاک پرداخت کرد می‌تواند به اتحادیه شکایت و مازاد پرداختی را دریافت کند.

قاسمی خاطرنشان کرد: ما به مجلس قبل پیشنهاد دادیم که رقم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از قراردادهای اجاره از مستاجران دریافت نشود. جالب اینکه برخی نمایندگان خبر نداشتند مستاجران ۹ درصد مالیات می‌شود. قرار شد پیگیری کنند که نهایتا به نتیجه نرسید.

افزایش لحظه‌ای قیمت مسکن دیگر اتفاق نمی‌افتد

در ادامه این نشست ایمان خدابخش ـ کارشناس بازار مسکن ـ اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های دولت جدید و آقای رییسی نظر شخصی من این است که بازار خوبی را در آینده داریم وافزایش قیمت نخواهیم داشت، البته کاهش قیمت نداریم. به دلیل رشد قیمت دلار، مصالح ساختمانی و افزایش شدید قیمت مسکن، بسیاری از متقاضیان مصرفی در دو سال اخیر خرید نکردند. بنابراین یک بخشی از تقاضا پشت بازار منتظر است تا بازار مسکن به ثبات برسد و بتوانند وارد بازار شوند.

وی افزود: اگر تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور اتفاق بیفتد قطعا افزایش قیمت نخواهیم داشت. با توجه به برنامه‌های دقیق آقای رئیسی و رزومه‌ای که از ایشان می‌بینم قطعا افزایشهای لحظه‌ای اتفاق نمی‌افتد.

خدابخش تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل اپیدمی ویروس کرونا بسیاری از فروشگاهها تعطیل شده و خدمات در فضای مجازی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مشاور املاک در وهله اول یک مشاور است و نباید صرفا فروشنده باشد گفت: مشاور باید شناخت کاملی از بازار املاک منطقه خود داشته باشد. پلتفرم آقای املاک امکانی را فراهم کرده تا مشاوران املاک بر اساس میزان فعالیت رتبه‌بندی شوند. همچنین تمامی مشاغل ساختمانی پوشش داده می‌شوند. هوشمندسازی ساختمان، ضمانت و امنیت خرید نیز از جمله کارکردهای این سامانه است.

به گفته خدابخش، تمامی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و سازندگان در این اپلیکیشن وارد می‌شوند که برای خود پروفایل دارند و رتبه‌بندی می‌شوند.

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: سایتی ایجاد شده که قیمت مسکن و نرخ اجاره واحد مسکونی مدنظر را محاسبه می‌کند که سقف و کف قیمت منطقه را تعیین می‌کند. در حال حاضر بسیاری از آپارتمانها بالاتر از نرخ واقعی اجاره داده می‌شوند که علت آن بالا بودن تقاضا نسبت به عرضه است.

در این نشست همچنین عبدالله اوتادی ـ عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک ـ گفت: کرونا هر بدی داشت برای اپلیکیشنها خوب بود و بازدید مشتریان مسکن در فضای مجازی افزایش پیدا کرد. البته برخی اپلیکیشنها مقداری سوءاستفاده کردند و وقتی دیدند استقبالشان نسبت به گذشته بیشتر شده قیمت خدمات خود را چندین برابر کردند که ما از اداره تعزیرات اقدام کردیم تا جلوگیری شود.

هزینه رهن آپارتمان تا ۱۰۰ متر در تهران

تنوع فایل رهن کامل در بازار اجاره آپارتمان‌های کوچک‌متراژ و متوسط‌متراژ (تا ۱۰۰ مترمربع)، اگر چه این روزها در بازار قابل قبول است اما رهن پیشنهادی از سوی بخش عمده‌ای از مالکان از توان مالی گروهی از مستاجرها خارج است.

در شرایطی که پیش از این و در سال‌های قبل عمده مستاجرها واحدهای مسکونی با شرایط رهن کامل را به واحدهای دیگر با  سایر شیوه‌های پرداخت اجاره مسکن ترجیح می‌دادند اما هم‌اکنون افزایش فاصله اجاره‌بهای پیشنهادی در واحدهای رهن کامل با سایر واحدها (واحدهای با شرایط پرداخت ترکیبی رهن و اجاره ماهانه)، باعث شده است بخش زیادی از مستاجران دیگر تمایلی به رهن کامل نداشته باشند. 

متوسط قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران + جدول

معاملات مسکن در شهریور ۱۴۰۰ در منطقه ۵ رکورددار بیشترین تعداد و در منطقه ۱۹ کمترین تعداد بوده است.

بررسی وضعیت بازار مسکن در شهریور ۱۴۰۰ حاکی از آن است که قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده در بنگاه‌های ملکی شهر تهران نسبت به ماه قبل با رشد ۲.۴ درصدی به ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

میانگین هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهریور سال ۹۹ حدود ۲۴ میلیون و ۲۸۸ هزار تومان بوده است و در شهریور ۱۴۰۰ با رشد ۳۰ درصدی با حدود ۷ میلیون و ۶۸۲ هزار تومان افزایش به ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان رسیده است.

در شهریور ۱۴۰۰ بالغ بر ۷ هزار و ۷۸۹ واحد مسکونی در تهران معامله شده که بیشترین سهم مربوط به واحد‌های تا ۵ سال ساخت با ۲ هزار و ۵۷۴ فقره معامله بوده است.

در بین مناطق ۲۲ گانه شهرداری بیشترین معاملات مربوط به منطقه ۵ با ۱۱۰۹ فقره معامله معادل ۱۴ درصد از کل معاملات بوده است و میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در این منطقه حدود ۳۷ میلیون و ۶۲۳ هزار تومان بوده که حدود ۶ میلیون تومان از میانگین قیمت کل شهر تهران بیشتر بوده است.

کمترین معاملات نیز مربوط به منطقه ۱۹ شهرداری تهران با ۵۲ فقره معامله بوده که قیمت هر مترمربع آپارتمان در این منطقه حدودا ۱۳ میلیون تومان کمتر از میانگین قیمت کل شهر تهران است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد منطقه یک شهرداری تهران با میانگین قیمت متری ۶۸ میلیون و ۹۰۸ هزار تومان گرانترین منطقه تهران بوده که حدوداً دوبرابر میانگین قیمت شهر تهران بوده و در شهریورماه ۳۹۲ معامله در آن به ثبت رسیده است.

ارزانترین منطقه شهر تهران نیز مربوط به منطقه ۱۸ با میانگین قیمت ۱۵ میلیون و ۳۱ هزار تومان بوده که بیش از ۱۶ میلیون کمتر از میانگین قیمت آپارتمان در شهر تهران است و ۱۹۶ فقره معامله در این منطقه به ثبت رسیده است.

پر تقاضاترین مناطق تهران برای معاملات مسکن + جدول

حدود ۴۸ درصد خرید و فروش‌های بازار مسکن تهران در پنج منطقه انجام می‌شود که در شهریورماه با رشد تا ۶۰ درصدی معاملات نسبت به مرداد مواجه بودند؛ از دلایل تحرک بازار در این ماه می‌توان به آخرین مهلت جابه‌جایی، انتظارات تورمی و افزایش خریدهای سرمایه‌ای اشاره کرد.

حدود نیمی از معاملات مسکن کلانشهر تهران تنها در پنج منطقه از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران انجام می‌شود. مناطق ۵، ۱۰، ۲، ۴ و ۱۴ در شهریور امسال ۴۸ درصد قراردادهای خرید و فروش مسکن در پایتخت را به خود اختصاص دادند. بررسی‌ها نشان می‌دهد هریک از مناطق فوق از ویژگی‌های مخصوص به خود برخوردار است که جذابیت سفته بازی در آن را بالا برده است.

به طور مثال خصوصیت منطقه ۵ جمعیت بیش از ۸۵۰ هزارنفری، وسعت، برخورداری از سرانه‌های خدماتی و خطوط ارتباطی ریلی و آزادراهی آن است. در منطقه ۱۴ که عنوان پنجمین منطقه پرتقاضا در شهریورماه را به خود اختصاص داد ویژگی غالب، هماهنگی قیمت مسکن با توان خرید اقشار متوسط و پایین است. منطقه ۱۰ نیز به دلیل قرارگیری در مرکز شهر، وجود واحدهای کوچک متراژ و قیمت مناسب، هدف خریدهای مصرفی است. در هر پنج منطقه مذکور حضور سفته‌بازان، سرمایه‌گذاران و بخر و بفروشها پررنگ دیده می‌شود.

در بین مناطق یاد شده منطقه ۲ با  حدود ۷۰۱ هزار نفر جمعیت، بیشترین قیمت مسکن را با میانگین ۴۹.۸ میلیون تومان در هر متر مربع به خود اختصاص می‌دهد. متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه ۵ بالغ بر ۳۷.۶ میلیون تومان، منطقه ۴ به میزان ۳۳.۷ میلیون تومان، منطقه ۱۴ به میزان ۲۲.۸ میلیون تومان و منطقه ۱۰ بالغ بر ۲۰.۶ میلیون تومان است.

مناطق پرتقاضای شهر تهران در شهریورماه ۱۴۰۰ با رشد معاملات مواجه شدند. خرید و فروش ها طی یک ماه گذشته در منطقه ۲ به میزان ۳۹ درصد، منطقه ۵ بالغ بر ۲۴ درصد، منطقه ۴ به میزان ۵۵ درصد، منطقه ۱۴ بالغ بر ۶۰ درصد و منطقه ۱۰ به میزان ۳۲ درصد رشد یافت.

قیمتها نیز بجز در منطقه ۱۴ که حدود نیم درصد درمقایسه با مرداد کاهش پیدا کرد، در چهار منطقه دیگر افزایشی بود؛ به طوری که در یک ماه گذشته قیمت مسکن در منطقه ۲ به میزان ۴ درصد، منطقه ۵ بالغ بر ۱.۶ درصد، منطقه ۴ به میزان ۱.۵ درصد و منطقه ۱۰ بالغ بر ۳.۷ درصد افزایش پیدا کرد. در کل شهر تهران نیز معاملات ۴۲ درصد و قیمت ۲.۴ درصد نسبت به مرداد رشد کرد.

کارشناسان از عوامل رونق نسبی معاملات در شهریور را خرید و فروشهای سرمایه‌گذاری می‌دانند. عواملی همچون آخرین فرصت در فصل جابه‌جایی، رشد تورم، احتمال طولانی شدن روند احیای برجام، ورود قیمت دلار به کانال ۲۸ و حتی لمس کانال ۲۹ هزار تومان در مقطعی کوتاه، پایین بودن بازده سرمایه‌گذاری در بخشهای تولیدی و تلقی عمومی از مسکن به عنوان یک دارایی امن از جمله دلایل اقبال به بازار مسکن در شهریورماه ۱۴۰۰ بود.

عباس زینعلی ـ کارشناس بازار مسکن ـ درباره آخرین تحولات این بازار در شهریورماه ۱۴۰۰ گفت: فعال اقتصادی وقتی بررسی می‌کند می‌بیند که هیچکدام از بازارهای موازی به اندازه مسکن اطمینان بخشی یا سودآوری مورد انتظار را ندارند. نیاز به مسکن در جامعه کماکان وجود دارد و سرمایه‌گذار به خوبی از ایجاد فاصله بین عرضه و تقاضا مطلع است.

زینعلی تاکید کرد: بازارهای دیگر مثل طلا یا ارز بعضا سرمایه ها را دچار آسیب می‌کنند. در نتیجه مردم سراغ مطمئن‌ترین بخش برای حفظ داریی‌های خود می‌روند که آن هم خرید واحدهای مسکونی، تجاری و اداری است. بخصوص در واحدهای مسکونی تقاضای موثری در کشور ما همواره وجود دارد.

این کارشناس بازار مسکن درباره پیش‌بینی قیمت خانه در نیمه دوم سال گفت: با اینکه همه چیز بستگی به اجرای سیاستهای دولت دارد اما بیش از یک رشد ملایم برای بازار مسکن نمی‌توان متصور بود. ممکن است اواخر سال جاری به دلیل نیاز سنتی بازار، قیمت ها یک عدد کوچکی جابه‌جا شود اما قطعا جهشی نخواهد بود؛ زیرا عامل محرک آنچنانی دیده نمی‌شود.

مردم فریب تبلیغات مسکن را نخورند!

یک مقام مسئول گفت: مردم فریب تبلیغات رنگ و لعاب دار مسکن در کشورهای خارجی را نخورند؛ چرا که این کشورها به راحتی اقامت و یا سند رسمی را به خریداران نمی دهند.

 مصطفی‌قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت و گویی، با بیان اینکه مردم نباید فریب تبلیغات خرید خانه در کشور ترکیه و قبرس را بخورند، گفت: متاسفانه به دلیل آنکه مدیریت درست در ایران وجود نداشته و ما شاهد افزایش جهشی قیمت مسکن در ایران، طی سال‌های گذشته بوده ایم همین امر باعث شده که سرمایه‌های مردم ایران به خرید آپارتمان و ملک در ترکیه اختصاص پیدا می‌کند؛ همچنین بسیاری از این افراد مالباخته شده اند.

او ادامه داد: در تبلیغات شبکه‌های ترکی و عربی اقامت و خرید ملک به گونه‌ای نشان داده می‌شود که گویا در ترکیه یا دوبی همه شرایط مناسب است تا با وعده اقامت، سرمایه‌ها را از دیگر کشور‌ها جذب کنند، اما بار‌ها پیش آمده که این کشور‌ها به بهانه‌های مختلف از دادن اقامت امتناع کردند و قوانین با تغییر مسئولان این کشور‌ها تغییر کرده است.

او با بیان اینکه در کشور ترکیه دو نوع سند ارائه می‌شود که یکی از طرف شهرداری و دیگری سند ثبتی است، افزود: زمانی که مسکن را به یک فرد خارجی می‌فروشند به طور معمول دولت اعلام می‌کند که این سند شرایط دریافت اقامت را ندارد یا اینکه می‌گویند شما باید چند سال در این کشور ساکن باشید و بعد اقامت دریافت کنید.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: در هر حال هزینه‌های زندگی در این کشورها زیاد است و شغل چندانی هم برای ایرانی‌ها وجود ندارد؛ بنابراین در بسیاری از موارد با دریافت نصف یا یک سوم پول خانه، افراد مجبور به بازگشت می‌شوند.

خسروی با بیان اینکه در دوبی، قبرس و گرجستان نیز مشکلات بسیاری زیادی برای ایرانی‌ها ایجاد شده است، گفت: تعدادی از ایرانیان به دلیل مشکلاتی که در این حوزه ایجاد شده در سال‌های گذشته خودرو‌های خود را در فرودگاه گذاشتند و به ایران بازگشتند؛ چراکه فشار‌های اقتصادی به آن‌ها وارد شد و تعدادی از افراد حتی به زندان افتادند. برخی افراد حتی برای پیگیری وضعیت ملک خود دیگر به دوبی نرفتند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه کشور‌های منطقه به بازی‌های اقتصادی آشنا هستند و از ناآگاهی شهروندان دیگر کشور‌ها درباره اوضاع کشور مقصد سوءاستفاده می‌کنند، افزود: ایران از نظر آب و هوا، امنیت و فرهنگ بسیار بهتر از سایر کشور‌های دنیاست و ما در کشور چهار فصل زندگی می‌کنیم که بسیاری از اتباع کشور‌های حاشیه خلیج فارس خواستار زندگی چند صباحی در این کشور هستند و تمایل دارند در ایران آپارتمان و ویلا خریداری کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه وعده اقامت با خرید آپارتمان در ترکیه و دوبی، سرابی است که برخی مردم گرفتار آن می‌شوند،گفت: به دلیل مشکلات زندگی، نبود شغل و فشار‌های اقتصادی در ترکیه، دوبی یا قبرس بسیاری از هموطنان مجبور به ترک این کشور‌ها شدند؛ به طوری که زندگی در دوبی را رها کردند و آمدند ایران و حتی دیگر سراغی از آپارتمان خود نگرفتند.

منتظر ریزش قیمت اجاره مسکن باشید

بازار اجاره مسکن شهر تهران پس از رشد قابل توجه تقاضا در شهریور ماه که با افزایش قیمت‌ها مواجه بود در مهرماه به لحاظ حجم تقاضا با کاهش محسوسی مواجه شده و انتظار می‌رود به تدریج نرخ‌ها دست کم ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.

از اردیبهشت که قیمت‌ های بازار اجاره برای سال ۱۴۰۰ بروز پیدا کرد به دلیل فشار تقاضا و کمبود عرضه تا شهریورماه نرخ‌ها روند افزایشی داشت تا اینکه تورم سالیانه بازار اجاره در پایتخت به ۴۳ درصد رسید. اما با ورود به مهرماه و پایان فصل جابه‌جایی، بازار اجاره مقداری افت کرده است. مشاوران املاک انتظار دارند قیمتها نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین بیاید.

در شهریورماه ۱۴۰۰ وقوع دو اتفاق همزمان قرار گرفتن در پیک جابه‌جایی و کاهش توان خرید مسکن، به رونق بازار اجاره منجر شد. آخرین ماه از نیمه اول سال ۱۴۰۰ به عنوان پایان مهلت جابه‌جایی، جنب و جوش مستاجران افزایش قابل توجهی پیدا کرد. در شهریورماه ۶۹ هزار قرارداد اجاره در تهران به امضا رسید که از رشد ۵۹۰ درصدی نسبت به مردادماه حکایت دارد.

هرچند مشاهدات میدانی نشان می‌دهد عمده اجاره‌نامه‌ها از نوع تمدید بوده است اما عدم توفیق در اجرای مصوبه ستاد کرونا در خصوص تعیین سقف مجاز اضافه اجاره‌بها به میزان ۲۵ درصد منجر شد تا عمده مستاجران، قراردادهای خود را با نرخهای بالاتر تمدید کنند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، شهریور ۱۴۰۰ نرخ رشد سالیانه اجاره بها در تهران ۴۲.۸ درصد و در کل کشور ۴۵.۷ درصد بوده است؛ در حالی که ستاد کرونا امسال نیز مانند سال گذشته سقف مجاز افزایش در تهران را ۲۵ درصد، در دیگر کلانشهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد تعیین کرده بود.

رکود خرید و فروش به شکل جهش نرخهای اجاره در تابستان امسال بروز پیدا کرد. با توجه به کاهش ساخت‌وساز، واحدهای نوساز چندانی وارد بازار اجاره نشد و البته مالکان نیز تمایلی به اجاره دادن آپارتمانهای خود نداشتند. مالکانی هم که از قبل واحدهای خود را اجاره داده بودند اجاره‌ها را بعضا تا دو برابر سال قبل تعیین کردند.

 

متغیرهایی همچون تورم، رشد قیمت مسکن و نرخ سود بانکی بر بازار اجاره تاثیر می گذارد. هر سه این شاخص‌ها در یک سال اخیر اثرات تورمی بر بازار اجاره داشته است. تورم به ۴۵ درصد رسیده و سود بانکی نیز به شکل رسمی از ۱۸ درصد فراتر نرفته است. البته سرعت رشد سالیانه قیمت مسکن از ۹۴ درصد در پایان سال گذشته به ۳۰ درصد در شهریورماه امسال رسیده و معاملات ۸ درصد کاهش یافته است. این اتفاق به شکل طبیعی با فشار به بازار اجاره و افزایش قیمتها همراه شد. در این شرایط صاحبخانه‌ها ترجیح می‌دهند به جای ودیعه‌ی بیشتر، اجاره ماهیانه‌ی بیشتری دریافت کنند.

با این حال معمولا در فصل پاییز بازار اجاره به لحاظ حجم تقاضا و نرخهای پیشنهادی افت می‌کند که بر این اساس انتظار می‌رود بازار در ماههای پیش رو به آرامش برسد. این در حالی است که عمده فایلهای مرغوب در تابستان اجاره رفته و واحدهای موجود اغلب از امکانات کافی مثل آسانسور و پارکینگ برخوردار نیستند.

  آنچه دیگران می خوانند جزییات درباره قیمت پراید | چرا پراید گران شد؟ قیمت مسکن امروز در تهران | ارزان ترین مناطق تهران کدامند ؟ وضعیت قیمت ها در بازار خودرو عجیب شد + جزییات جدید درباره وام خودرو عاشقانه های جواد عزتی و همسرش + تصاویر دیده نشده در پارک همسر نوید محمدزاده : چون افغانی ام مرا مسخره می کنند!

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت مسکن مسکن مسکن اجتماعی مسکن جوانان مسکن اجباری مسکن مهر شهر پردیس قیمت مسکن در تابستان قیمت مسکن در تهران مسکن اقساطی کارمندان مسکن اقدام ملی قیمت مسکن در 3 سال اخیر قیمت مسکن ملی در تهران قیمت مسکن مهر پردیس فاز 8 رئیس اتحادیه مشاوران املاک کارشناس بازار مسکن متوسط اجاره ماهانه شهریورماه ۱۴۰۰ شهریور ۱۴۰۰ میانگین قیمت میلیون تومان انجام می شود قیمت مسکن افزایش قیمت بازار اجاره واحد مسکونی فقره معامله خرید و فروش تومان بوده هزار تومان برای اجاره ۴ به میزان منطقه ۵ جابه جایی شهر تهران ۸ میلیون ۷ میلیون منطقه ۱۴ منطقه ۱۰ رهن کامل ۶ میلیون ثبت شده کشور ها ۸ درصد ۵ درصد ۴ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۰۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ علت خرید اتوبوس شهری از چین | تفاوت اتوبوس داخلی با چینی چقدر است؟

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: شهردار تهران در جریان بخشی از صحبت هایش در جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در پاسخ به برخی از اعضا که ایراد ها و انتقاد هایی از قرارداد منعقد شده با طرف چینی داشتند، توضیحاتی را ارائه کرد که بخشی از آن در قالب یک ویدئوی کوتاه با عنوان " چرا ناراحتند؟" در فضای رسانه و مجازی دست به دست می شود. علیرضا زاکانی در این برش کوتاه از صحبت هایش می گوید: «چرا ناراحتند که قرار است ما ماشین با کیفیت ارزان در اختیار مردم قرار دهیم؟ خودرویی که ما در چین با تامین قطعات آن درشهر تهران قرارداد بستیم ۲۲۰ هزار یورو است. جرم ما این است که پا در کفش عده ای کرده ایم که اصلا علاقه ندارند تا بازی شان در کشور بهم بخورد.»

اتوبوس برقی داخلی ۱۵ میلیارد، نه ۱۲ میلیارد تومان

از جمله موارد و شبهات مطرح شده در این رابطه قیمت اتوبوس برقی داخلی است و مدعی شده اند که برخلاف آنچه که شهردار تهران گفته است، قیمت داخلی این خودرو ها ۱۲ میلیارد تومان و معادل ۱۸۱ هزار یورو است! نکته اول؛ کلانشهر در فروردین ماه امسال با کمک دولت از ۴۰ اتوبوس برقی داخلی رونمایی کرد،در همین رابطه علی قاسم‌پور عضو شورای اسلامی شهر کرج که این قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی را ۱۵ میلیارد تومان اعلام کرده است، نه ۱۲ میلیارد تومان که این روزها برخی ها روی این قیمت مانور می دهند.

قیمت اتوبوس های برقی داخلی ۳۳۳ هزار یورو

با توجه به نرخ یورو در ارز مبادله ای در این روزها که حدود ۴۵ هزار تومان است، حتی معادل ارزی همان قیمت ۱۲ میلیارد تومان ادعایی هم ۲۶۶ هزار یورو می شود، اما افرادی که به شهردار تهران ایراد گرفته اند ومثلا نکته بین هستند، معادل ارزی این مبلغ را ۱۸۱ هزار یورو به خورد مخاطب خود می دهند! حالا اگر معادل ارزی همین حدود ۱۵ میلیارد تومان قیمت واقعی که عضو شورای اسلامی شهر کرج برای هرکدام از اتوبوس های برقی خریداری شده عنوان کرده است را محاسبه کنیم، رقمی درحدود ۳۳۳ هزار یورو می شود. یعنی تقریبا ۱۵۲ هزار یورو کمتر از قیمت واقعی!

۳۲۳ هزار یورو قیمت درج شده در قرارداد

حالا این حساب و کتاب های فرضی را کنار می گذاریم و برای پی بردن به اصل ماجرا سراغ برگه قراردادی می رویم که در وزارت کشور به امضا رسیده است. در این برگه مبلغ قرارداد هر دستگاه اتوبوس برقی داخلی ۳۲۳ هزار یورو است. این در شرایطی است که قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی ساخت چین جدا از اینکه کیفیت و خدمات پس از فروش بهتری دارد، ۲۲۰ هزار یورو است؛ یعنی حدود ۱۰۳ هزار یورو ارزان تر!

اتوبوس های چینی حدود ۵ میلیارد تومان ارزان تر

به عبارت دیگر تفاوت ریالی اتوبوس برقی داخلی و چینی جدا از دیگر فاکتورها از جمله کیفیت، خدمات پس از فروش و سرعت تحویل، به نرخ امروز حدود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزان تر است. اینکه شهردار تهران اعلام کرده اتوبوس های چینی ارزان تر از نمونه های داخلی است حرف امروز نیست. زاکانی در اول اسفند سال گذشته هم عنوان کرده بود که تفاوت قیمت اتوبوس‌های برقی چینی با اتوبوس‌های برقی داخلی بین حدود ۵ میلیارد تومان در هر اتوبوس است، در این رابطه گفته بود: «اتوبوس‌های چینی به مراتب ارزان‌تر از اتوبوس‌های داخلی هستند.»

کلاهی که می‌خواهند بر سر مردم بگذارند

به این ترتیب مشخص می شود که مخالفان و منتقدان سیاسی شهرداری و البته افرادی که منافع شان با بحث واردات خودروی ارزان قیمت و با کیفیت تر چینی به خطر افتاده تلاش دارند تا به مخاطبان و افکار عمومی القا کنند که با قرارداد چین کلاه گشادی بر سرشان رفته است و خرید اتوبوس های برقی بی کیفیت و گران تر مونتاژکاران داخلی به سرعت تحویل بسیار پایین به سود تهران و تهرانی ها است! در واقع کسانی که می‌خواهند سر مردم کلاه بگذارند و در راستای منافع خودشان از جیب مردم پول بردارند همان هایی هستند که برای کنسل شدن قرارداد واردات خودرو و اتوبوس برقی از چین تلاش می کنند و دست و پا می زنند!

کد خبر 848534 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها حمل و نقل خودروی برقی علیرضا زاکانی اتوبوس - شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شهرداری شهردارى تهران تهران مافیا

دیگر خبرها

  • این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند
  • قیمت مهمترین ارزها در بازار تهران/ لیر ترکیه تحت تأثیر چه اتفاقی است؟
  • این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند + جدول
  • شفافیت ۱۰۰ درصدی تمامی معاملات مسکن از طریق سامانه خودنویس اجرایی شد
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • وضعیت بازار اجاره مسکن در جنوب تهران
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • قیمت طلا و سکه امروز ۱۲ اردیبهشت؛ سکه ۷۰۰ هزار تومان ارزان شد
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • ۵ علت خرید اتوبوس شهری از چین | تفاوت اتوبوس داخلی با چینی چقدر است؟