Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@09:00:31 GMT

حراج‌های هنری در وبسایت «درز»

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۵۱۳۹۲

وب‌سایت «درز» فعالیت خود را از سال 1394 با هدف ایجاد منبعی جامع درباره‌ی هنر، هنرمندان ایرانی و آثار آن‌ها آغاز کرده است. این پلتفرم با تمرکز بر فعالیت هنرمندان ایرانی در رویدادهای داخلی و خارجی، آرشیو دقیق و جامعی از آثار آن‌ها تهیه کرده است. هنرمندان معاصر ایران به شیوه‌های مختلف مشغول به فعالیت در زمینه‌های متفاوت هستند و در بازار هنر جهانی حضور پرشوری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وب‌سایت «درز» تلاش کرده فعالیت هنرمندان معاصر ایران در رویدادهای مختلف را به صورت کامل رصد کند و اطلاعات مربوط به آن‌ها را گردآوری و ثبت کند.

مخاطبان دنیای هنر با پدیده‌ای به نام «حراج هنری» آشنا هستند. حراج‌های هنری در درخشش و موفقیت هنرمندان و همچنین بالا بردن ارزش‌های هنری نقش مهمی ایفا می‌کنند. بازار هنر در دوران معاصر به یک صنعت جهانی چند میلیارد دلاری تبدیل شده است و حراج هنری یکی از نقاط اصلی آن به‌شمار می‌آید. حتی پاندمی کرونا هم نتوانست روند برگزاری و همینطور فروش آثار هنری در حراج‌های جهان را با مشکل جدی روبه‌رو کند و حراج‌ها در این دوره هم با قدرت و دقت بسیار زیادی برگزار شدند. بعضی از آن‌ها از امکانات دنیای دیجیتال استفاده کردند و به صورت آنلاین پیش رفتند؛ یک گام روبه‌جلو برای تطبیق دنیای هنر با دنیای علم!

بازار هنر به سه سطح کلی تقسیم می‌شود. در سطح اول، هنرمندان آثار خود را خلق کرده و آن‌ها را در گالری‌ها و نمایشگاه‌ها ارائه می‌دهند. در سطح دوم (که بازار اولیه نامیده می‌شود) گالری‌داران و مجموعه‌داران هنری نقش مهمی ایفا می‌کنند و برای اثر هنری و همینطور هنرمند اعتبار و ارزش می‌آفرینند. آثار هنرمندان در نهادهای هنری معامله و خرید و فروش می‌شوند. اما در سطح سوم، پای حراجی‌های هنر به جریان باز می‌شود. در این بازار ثانویه زمینه‌ی رشد و معرفی هنرمندان و آثاری که خلق کرده‌اند، در سطح جهانی فراهم می‌شود.

حراجی‌های هنری زیر نظر بنگاه‌ها یا مؤسسات تجاری برگزار می‌شوند که «خانه‌ی حراج» نام دارند. خانه‌ی حراج واسط بین فروشندگان و خریداران هنری است و وظیفه‌ دارد مزایده‌ی امن و مطمئن را برگزار کند. مزایده‌ها قیمت‌های معیاری را برای آثار هنری تعیین می‌کنند و روند خرید و فروش با افزایش پی‌درپی پیشنهادات توسط خریداران ادامه پیدا می‌‌کند؛ تا زمانی‌که بالاترین و نهایی‌ترین پیشنهاد توسط یک خریدار ارائه و از سمت حراجی پذیرفته شود. طبیعی است که به‌دلیل هیجان و رقابت شدید بین پیشنهاددهندگان، ممکن است فضا در محیط برگزاری حراج پرتنش باشد.

سابقه‌ی برگزاری حراج به یونان باستان باز می‌گردد. هرودوت، تاریخ‌نگار معروف، پانصد سال قبل از میلاد مسیح، درباره‌ی حراج بردگان در یونان صحبت کرده است. اولین شواهدی که از حراج‌های هنری در دست داریم مربوط به امپراطوری روم است؛ زمانی که فروش صنایع دستی، اشیاء یا حتی غنائم جنگی امری متداول بود. این روند در اروپا تا اوایل مسیحیت ادامه داشت؛ اما در قرون وسطی کنار گذاشته شد.

در قرن هفدهم میلادی ظهور مجموعه‌داران و طبقه‌ی تجار در فلاندر، هلند و برخی از مناطق ایتالیا باعث شکوفایی بازار هنر شد و حراج‌های هنری دوباره جان گرفتند. در سال 1674 اولین خانه‌ی حراج در استکهلم، درهای خود را به روی تجارت هنری گشود و فعالیت خود را آغاز کرد.

اواسط قرن هجدهم آغاز تاریخ مدرن حراج‌ها با دو رویداد بزرگ بود. در این دوران دو مؤسسه در لندن تأسیس شد که به بزرگترین خانه‌های حراج جهان تبدیل شدند: خانه‌ی حراج ساتبیز در سال 1744 و پس از آن خانه‌ی حراج کریستیز در سال 1766 پا به بازار هنر گذاشتند.

بازار هنر در طول قرن نوزدهم به طور تصاعدی گسترش پیدا کرد. در پی استعمار کشورهای دیگر و همینطور تجارت جهانی نوظهور، مصنوعات آفریقایی و آسیایی همراه با آثار استادان قدیمی و همینطور هنرمندان زنده، زیر چکش حراج قرار گرفتند. علاوه بر این صنعتگران آمریکایی کم‌کم به جمع کلکسیونرهای اروپایی پیوستند و بازار هنر با قیمت‌های کلانی روبه‌رو شد. اما جنگ جهانی دوم پایان این دوره‌ی باشکوه بازار هنری را رقم زد.

کشورهای شرق آسیا مانند چین، ژاپن و کره پس از جنگ جهانی دوم بازارهای هنری محلی خود را توسعه دادند؛ اما بازار هنر اروپایی نتوانست سریع بهبود پیدا کند و تا حد زیادی تحت سلطه‌ی فروشندگان خصوصی قرار گرفت؛ تا اینکه تغییرات مهمی در حراج‌های هنری رخ داد. ساتبیز استراتژی نوآورانه‌ای را به کار گرفت و علاوه‌بر اینکه تنوع مجموعه‌ها در حراج‌های هنری را بالا برد، این رویداد خسته‌کننده را به یک مهمانی پرزرق‌وبرق چشمگیر و اعیانی تغییر داد و اتاق حراج آثار هنری به عرصه‌ای برای رقابت‌های اجتماعی تبدیل شد. همزمان ساتبیز روی فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری کرد و پیشنهادات تلفنی و پیوندهای ماهواره‌ای را در کنار خریداران حاضر در خانه‌ی حراج به کار گرفت.

از سوی دیگر هنر معاصر در بازار پیروز شد و نام‌هایی مانند مونه، ون‌گوگ، پیکاسو و حتی پولاک و وارهول، جایگزین استادان قدیمی شدند و فروش آثار آنان رکوردهای جدید قیمت را ثبت کرد. در دهه‌ی 1980 هنر به عنوان یک سرمایه‌گذاری جایگزین توسعه یافت. سرمایه‌گذاران به بررسی مزایای مالی خرید و جمع‌آوری آثار هنری پرداختند و روند اقتصادی بازار هنر وسیع‌تر شد.

در دهه‌ی 1990 حمایت مجموعه‌دار انگلیسی، چارلز ساچی، و به‌دنبال آن افتتاح تیت مدرن لندن در سال 2000، امکان ظهور و پرورش هنرمندان معاصر را تقویت کرد و از آن به بعد این روند به صورت پایدار در آمد. گرچه تا به امروز گران‌ترین اثر هنری به‌فروش‌رسیده در حراج، نقاشی «سالواتور موندی» لئوناردو داوینچی است که در سال 2017 به مبلغ  450.3 میلیون دلار فروخته شده، اما به نظر نمی‌رسد که محبوبیت روزافزون هنرمندان معاصر متوقف شود .

آثار هنرمندان معاصر از سرتاسر جهان در خانه‌های حراج‌ کشورهای مختلف ارائه می‌شود و با قیمت‌های کلان به فروش می‌رسد. هنرمندان ایرانی هم در حراجی‌های معتبر جهان حضور دارند و طی سال‌های اخیر آثار آن‌ها مورد استقبال خانه‌های حراج کشورهای مختلف قرار گرفته است. به‌عنوان مثال اثری از شیرین نشاط ( آثار شیرین نشاط ) با نام «گذرگاه» در تاریخ 21 مهر 1393 در ساتبیز دوحه به فروش رسید. برآورد قیمت این اثر بین 200- 300 هزار دلار بود و در نهایت با قیمت 269 هزار دلار به فروش رسید.

همچنین اثری از طلا مدنی ( Tala Madani ) با نام‌ «خانه» در تاریخ 3 اردیبهشت 1397 در کریستیز آمستردام به حراج گذاشته شد. برآورد قیمت این اثر بین 25- 35 هزار یورو بود؛ اما در نهایت با قیمت 60 هزار یورو (بیش‌از 69 هزار دلار) به فروش رسید. اطلاعات کامل این رویدادها در وب‌سایت «درز» قابل دسترسی است.

در ایران مهم‌ترین رویدادی که به خرید و فروش آثار هنری می‌پردازد، حراج تهران است. مجموعه‌ی حراج تهران در سال 1391 به صورت نهادی مستقل و خصوصی شکل گرفت و هدف آن معرفی بهترین نمونه‌های هنر مدرن و معاصر ایران به مجموعه‌داران هنری و مخاطبان جهانی است. تا به امروز 14 دوره حراج تهران برگزار شده است. اولین دوره‌ی آن در خرداد سال 1391 برگزار شد و فروش کل آن 21 میلیارد و 500 میلیون ریال بود. آخرین دوره‌ی این رویداد نیز در مرداد 1400 با فروش کل بیش‌از 427 میلیارد ریال برگزار شد. وب‌سایت «درز» اطلاعات دقیق مربوط به تمام دوره‌های حراج تهران و آثار ارائه‌شده در آن را پوشش داده است.

پلتفرم «درز» تلاش می‌کند حراجی‌های مهم سراسر جهان را به دقت رصد کند و فعالیت هنرمندان ایرانی و آثار شرکت‌داده شده در آن‌ها را به صورت جامع و کامل ثبت کند. با ورود به صفحه‌ی حراجی‌ها در وب‌سایت «درز» تمام آثار ایرانی که قرار است در حراجی‌ها حضور داشته باشند معرفی شده‌اند. اطلاعات مربوط به هر اثر مانند نام هنرمند، نام اثر، سال خلق، ابعاد و تکنیک ساخت، خانه‌ی حراجی که متولی فروش آن است، تاریخ برگزاری حراج و همینطور قیمت برآورد شده برای فروش آن، روبه‌روی اثر قرار دارد. همچنین زمان باقی‌مانده تا برگزاری حراج نیز نشان داده شده است. مخاطبان می‌توانند از روی نام هنرمند به صفحه‌ی شخصی او در وب‌سایت «درز» وارد شوند و اطلاعات کامل در مورد او را به دست آورند.

بخش بعدی صفحه‌ی حراجی‌ها در وب‌سایت «درز» به حراجی‌های پیشِ رو اختصاص دارد. در این قسمت تمام خانه‌های حراج که قرار است آثار هنرمندان ایرانی را برای فروش عرضه کنند، معرفی شده‌اند. اطلاعات مربوط به هر مؤسسه مانند مکان، تعداد و نوع آثار ایرانی که قرار است ارائه شود، همراه با زمان باقی‌مانده تا برگزاری رویداد و تاریخ دقیق آن ثبت شده است. با انتخاب نام هرکدام از خانه‌های حراج، مخاطبان به صفحه‌ی اصلی آن مؤسسه در وب‌سایت «درز» وارد می‌شوند و می‌توانند اطلاعات دقیق‌تری در مورد این مرکز و همینطور آثار ایرانی که تابه‌حال برای فروش عرضه کرده یا به فروش رسانده است، مطلع شوند.

بخش بعدی صفحه‌ی حراجی‌ها در وب‌سایت «درز» مربوط به حراجی‌هایی است که پیشتر برگزار شده‌اند. در این قسمت آثار بر اساس آخرین تاریخ برگزاری حراجی‌ها قرار گرفته‌اند؛ اما امکان انتخاب حراجی بر اساس نام، سال و هنرمندان فراهم شده است. به این ترتیب مخاطبان راحت‌تر و سریع‎تر به اطلاعات مربوط به هر حراجی یا آثار هنرمندان موردنظر خود دست پیدا می‌کنند. در این قسمت نیز اطلاعات کامل در مورد هر اثر، مانند نام هنرمند، نام اثر، تکنیک، ابعاد، و همچنین خانه‌ی حراج و تاریخ برگزاری حراجی، آدرس مؤسسه‌، برآورد قیمت و قیمت به‌فروش رسیده، همه با دقت و جزئیات کامل ثبت شده است.

وب‌سایت «درز» تلاش کرده آرشیو دقیق و جامعی از آثار هنری و هنرمندان معاصر ایران گردآوری کند و فعالیت هنرمندان در رویدادهای داخلی یا بین‌المللی را به دقت رصد و ثبت کند. این پلتفرم برگزاری تمام حراجی‌های جهان را دنبال می‌کند و آثار هنرمندان ایرانی که در این رویدادها عرضه شده را به دقت جمع‌آوری می‌کند. وب‌سایت «درز» بایگانی تصویری و نوشتاری دقیقی از فعالیت هنرمندان ایرانی گردآوری کرده و این آرشیو منبع جامعی برای تمام مخاطبان دنیای هنر تجسمی فراهم کرده است.

منبع: الف

کلیدواژه: اطلاعات مربوط هنرمندان ایرانی فعالیت هنرمندان هنرمندان معاصر آثار هنرمندان حراج های هنری خانه های حراج برگزاری حراج معاصر ایران خانه ی حراج حراج تهران وب سایت ی حراجی ها آثار هنری بازار هنر برگزار شد قرار گرفت حراج ها آثار آن صفحه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۱۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، در نشست میان رشته‌ای به مناسبت هفته هنر انقلاب با حضور اقشار مختلف هنرمندان ازجمله خبرنگاران، نویسندگان، شاعران، عکاسان و همچنین کارشناسان محیط زیست استان بوشهر، ضمن اکران خصوصی مستند رشاد بالف، معضلات محیط زیستی استان بررسی و برای رفع آنها چاره اندیشی شد.

سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر در این نشست با تاکید بر لزوم شراکت همه مردم برای داشتن محیط زیستی سالم گفت: هرگونه دستکاری سواحل، ورود فاضلاب و همچنین مواد آلاینده از جمله آلودگی‌های نفتی به دریا باعث برهم خوردن تعادل زیست‌بوم خلیج‌فارس و در نتیجه از بین رفتن مرجان‌ها می‌شود.

سعید نوذری با اشاره به صید و فروش باله کوسه به‌عنوان یک معضل محیط زیستی گفت: به‌تازگی یک صیاد در بوشهر اقدام به صید افزون بر یک تن کوسه تنها برای فروش باله آنها کرده که این ظلم مسلم به محیط زیست است.

وی با تاکید بر غیرقانونی بودن صید به روش ترال، افزود: استفاده از تور ترال، به زیست‌بوم کف دریا و اقیانوس آسیب زده و تمام موجودات کف زی را از بین خواهد برد.

سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: نخبگان استان اختراع‌هایی انجام دادند که جایگزین صید با تور ترال است، اما حمایت‌های لازم از طرح آن‌ها نشده و گره این مشکل نه به دست سیاستمداران و مسئولان بلکه به دست هنرمندان باز می‌شود.

نوذری با بیان این‌که پویش‌های مردمی از اثرگذارترین روش‌های حفاظت از ظرفیت‌های محیط زیستی است، افزود: مجموعه محیط‌زیست هنرمندان را برای چاپ کتاب، برپایی نمایشگاه یا هر اثر هنری مربوط به محیط‌زیست همراهی می‌کند.

مدیر روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر نیز در این آیین با تاکید بر برگزاری نشست‌های هنری با حضور اقشار مختلف هنرمندان به‌جای نشست‌های رایج خبری مسئولان، گفت: به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، این مجموعه اجرای برنامه‌های شاخص فرهنگی را در دستور کار قرار داد.

مسعود عرب‌زاده عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در ششمین دوره هفته هنر انقلاب مصوب شد، نشست هنرمندان با فعالان محیط‌زیست بود که هنرمندان دغدغه‌مند استان از این برنامه استقبال کردند.

وی اظهار کرد: هنرمندان قدرت زیادی دارند و از این رو یکی از سیاست‌های حوزه هنری استان بوشهر این بود که هنرمندان پای کار حل مسائل محیط زیست بیایند و نه مسئولان و سیاست‌مداران.

نوذری با اشاره به ثبت نام افزون‌بر ۳۰۰ هنرمند استان بوشهر در سامانه راه‌اندازی شده از سوی حوزه هنری در هفته هنر انقلاب، افزود: امید می‌رود با برگزاری موفق این نشست، در ماه‌های آینده نیز اداره‌های و نهاد‌های دیگری همچون جهاد کشاورزی، دامپزشکی و... در برگزاری این گونه نشست‌ها با هنرمندان برای حل مشکلات حوزه خود فعال شوند.

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی، حوزه هنری استان بوشهر هر ماه نشستی با هنرمندان در هر یک از این اداره‌ها برای رسیدگی به دغدغه‌های محیط زیستی برگزار خواهد کرد.

مدیر روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر با اشاره به اکران خصوصی مستند ساخته شده توسط هنرمند مستند ساز رشاد بالف در این نشست، گفت: آثار فاخری از این جنس میتواند تاثیر بسیار زیادی در فرهنگ‌سازی جامعه داشته باشد و اکران این فیلم در جمع هنرمندان و توضیحات تکمیلی کارگردان اثر باعث دغدغه‌مند شدن هنرمندان و تولید آثار بیشتر در این حوزه خواهد شد.

ریختن فاضلاب به دریا، قطع درختان شهری به بهانه‌های مختلف، صید بی‌رویه آبزیان، آلودگی‌های نفتی، شکار در محیط‌های ممنوع و بازار فروش گسترده حیوانات بومی استان بوشهر ازجمله مواردی بود که هنرمندان و کارشناسان محیط‌زیست به آن پرداختند.

دیگر خبرها

  • واکنش باشگاه پرسپولیس به یک شایعه
  • اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره یک شایعه
  • این مرد ثروتمندترین مسافر کشتی تایتانیک بود/ فروش ساعت مسافر تایتانیک با بالاترین قیمت در یک حراجی
  • اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره بلیت فروشی
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • رکوردشکنی نسخه کمیاب از قرآن در حراجی ساتبیز لندن
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان