Web Analytics Made Easy - Statcounter

بتن از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در جهان است اما تولید آن هزینه‌ی زیست محیطی زیادی در پی دارد. اکنون مهندسان ژاپنی روش جدیدی برای تولید بتن ایجاد کرده‌اند که طی آن از بازیافت پسماند بتن‌ها و ترکیب آنها با دی‌اکسید کربن، بتن جدید تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، تخمین زده می‌شود که تا هشت درصد انتشار دی‌اکسید کربن جهان ناشی از تولید بتن است که بخش عمده آن از حرارت دادن به سنگ آهک برای ایجاد کلسیم که یکی از اجزای اصلی واکنش تولید بتن است، نشات می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مطالعات پیشین روش‌هایی برای کاهش یا جایگزینی این عامل اتصال(پیونده) مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از دی‌اکسید کربن جذب شده در ترکیب یا افزایش توان محصول نهایی برای جذب دی‌اکسید کربن هوا اشاره کرد.

پیونده(binding agent) به مواد و ترکیباتی اطلاق می‌شود که به عنوان یک بستر مابقی اجزا شیمیایی یک مخلوط پیچیده را در بر می‌گیرد.  

در این تحقیقات جدید، محققان دانشگاه توکیو فرآیندی را توسعه دادند که اثرات زیست‌محیطی بتن را از چند جهت کاهش می‌دهد.

این ماده جدید از بتن قدمی ساخته می‌شود که به طور معمول هدر می‌رود. این امر نه تنها باعث افزایش طول عمر این مواد قدیمی می‌شود بلکه فرآیند تولید آن در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد که در برابر دمای ۱۰۰۰ درجه‌ای که طی آن سنگ آهک حرارت داده می‌شود بسیار کمتر است. مزیت دیگر این است که کربن‌دی‌اکسید مورد نیاز از دود صنعتی یا به طور مستقیم از هوا تامین می‌شود.

محققان برای آزمایش این فرآیند، بلوک‌هایی از دو پسماند ساختمانی یعنی خمیر سیمان سخت شده(HCP) یا ماسه سیلیس تولید کردند. این فرآیند با محلول بی‌کربنات کلسیم که از پودر آهک، آب دیونیزه شده و گاز دی‌اکسید کربن تشکیل شده است، آغاز می‌شود. این محلول درون قالب‌هایی که حاوی خمیر سیمان سخت شده یا ماسه سیلیس است پمپ می‌شود و سپس تا دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد حرارت داده می‌شود. محصول نهایی ماده‌ی جدیدی است که محققان آن را بتن کلسیم کربنات می‌نامند.

اگرچه این محصول از نظر زیست محیطی مناسب‌تر است اما استحکام بتن معمولی را ندارد. متوسط مقاومت فشاری این بلوک‌ها ۸.۶ مگاپاسکال است که بسیار از مقاومت ۲۰ تا ۴۰ مگاپاسکالی بتن‌های معمولی کمتر است. با این حال محققان می‌گویند که از این ماده می‌توان در ساختمان‌هایی با مقیاس کوچک‌تر استفاده کرد و با تحقیقات بیشتر آن را بهبود بخشید.

"تاکافومی نوگوچی"(Takafumi Noguchi)، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: پیشرفت در این حوزه هیجان‌انگیز است. اما هنوز چالش‌های زیادی وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کنیم. علاوه بر آن باید مقاومت و اندازه این بلوک‌های کربنات کلسیم را بهبود بخشیم. و اگر بتوانیم مصرف انرژی آن را بیشتر کاهش دهیم بهتر خواهد بود. با این حال، ما امیدواریم که در طول دهه‌های آینده، بتن کربنات کلسیم تبدیل به بتن مصرفی اصلی شود و راهی برای کاهش تغییرات جوی باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بتن دی اکسیدکربن مقابله با تغییرات جوی پسماند دی اکسید کربن تولید بتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۱۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم

فیاض فر دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خاتم گفت: با رصد ماموران انتظامی و وصول گزارش کشت خشخاش توسط افرادی با هویت معلوم در یکی از روستا‌های شهرستان یازده هزار بوته خشخاش کشف و معدوم سازی شد.

وی افزود: دستورات قضائی برای ورود به محل و دستگیری متهمان صادر و مقادیر قابل توجهی از گیاه خشخاش به منظور تهیه ماده مخدر تریاک کشف شد. 

او بیان کرد: مبارزه با مواد مخدر و مشروبات الکلی در هر سطح از تولید، توزیع و مصرف، همواره یکی از اولویت‌های اصلی دستگاه قضایی شهرستان بوده است، چنانچه فرد یا افرادی نسبت به کشت مواد مخدر اقدام نمایند یا زمین و مزارع خود را در اختیار افرادی جهت کشت خشخاش یا شاهدانه برای تولید انواع مواد مخدر قرار دهند، ضمن برخورد قانونی با تمام افراد دخیل در این فرآیند، امکان تعقیب قانونی برای مالک زمین محل کشت هم وجود خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • با این ویتامین از پوکی استخوان در امان بمانید
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • استخراج الماس از گل صدتومانی
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد
  • کسب رتبه نخست منطقه ۹ اصفهان در افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • وزیر : مودم‌ تولید داخل نمی‌تواند سرعت بالا داشته باشد