Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای این روزنامه انگلیسی، پس از صدور حکم دادگاه عالی لهستان مبنی بر ناسازگاری مواد معاهدات اتحادیه اروپا با قانون اساسی کشور که نگرانی از پلگزیت (به معنای خروج لهستان از اتحادیه اروپا) را افزایش داده، تنها در ورشو پایتخت لهستان بیش از ۱۰۰ هزار نفر به خیابان آمدند و در حمایت از عضویت در اتحادیه اروپا تظاهرات کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان سیاستمداران سراسر اروپا از تصمیم دادگاه قانون اساسی لهستان که روابط بروکسل و ورشو را به بحران کشانده ابراز نگرانی کردند.

گفته می شود اعتراضات در بیش از ۱۰۰ شهر در سراسر لهستان و چندین شهر در خارج از کشور برگزار شد و ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر تنها در ورشو تجمع کردند و پرچم های لهستان و اتحادیه اروپا را به اهتزاز درآوردند و فریاد زدند: «ما می مانیم!».

«دونالد توسک» رئیس سابق شورای اروپا که در حال حاضر رهبر اصلی حزب اپوزیسیون لهستان را برعهده دارد، گفت سیاست های حزب حاکم قانون و عدالت (PiS) آینده لهستان را در اروپا به خطر می اندازد. وی افزود: «ما می دانیم چرا آنها می خواهند (اتحادیه اروپا) را ترک کنند، تا بتوانند بدون مجازات قوانین دموکراتیک را زیر پا بگذارند».

این در حالی است که حزب حاکم  لهستان می گوید هیچ برنامه ای برای پلگزیت ندارد.

اما دولت های پوپولیست راست گرا در لهستان و مجارستان در مورد موضوعات مختلف از جمله حقوق دگرباشان جنسی گرفته تا استقلال قضایی با کمیسیون اروپا در تضاد هستند.

همزمان «ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان ضمن استقبال از حکم دادگاه در روز پنجشنبه گفت که باید با هر کشور عضو اتحادیه با احترام برخورد شود و اتحادیه اروپا نباید تنها با گروهی برابر و با گروه دیگر برابر تر باشد.

این نخستین بار نیست که بحث خروج لهستان از اتحادیه اروپا مطرح می شود. این کشور از زمان عضویت در این اتحادیه در سال ۲۰۰۴ بیشتر از این بلوک فاصله گرفته  است. لهستان نخستین کشوری بود که توافق سبز کمیسیون اروپا را امضا نکرد و عضو منطقه یورو نیست.

برچسب‌ها اتحادیه اروپا لهستان كميسيون اروپا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا لهستان كميسيون اروپا اتحادیه اروپا لهستان كميسيون اروپا اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۱۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی زبان رسمی جدید در لهستان

لهستان در آستانه افزودن یک زبان منطقه‌ای جدید به نام سیلزی است که توسط حدود نیم میلیون نفر در جنوب این کشور صحبت می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، به نظر می‌رسد به زودی لهستان به یک کشور چند زبانه تبدیل شود، زیرا سجم (پارلمان لهستان) هفته گذشته لایحه‌ای را تصویب کرد که سیلزی را به‌عنوان یک زبان منطقه‌ای به رسمیت می‌شناسد. این قانون در انتظار تصویب مجلس سنا است و در صورت مورد موافقت قرار گرفتن، این کشور به‌طور رسمی یک زبان ملی و دو زبان منطقه‌ای خواهد داشت.

در سرشماری سال گذشته لهستان، حدود ۴۶۰ هزار نفر اعلام کردند که زبان آن‌ها سیلزی بومی است و از آن در خانه برای ارتباطات روزانه استفاده می‌کنند. کتاب‌های ادبیات به این زبان نیز از ابتدای قرن بیست‌ویکم منتشر شده است.

این امر موجب شد تا دولت جدید در نهایت اقداماتی را انجام دهد تا به نوعی امکان به رسمیت شناخته شدن این اقلیت ساکن در منطقه سیلیسیا در جنوب کشور را فراهم آورد. به رسمیت شناختن یک زبان منطقه‌ای امکان تدریس آن را در مدارس و استفاده از آن را در بخش‌های مدیریت محلی شهرداری‌هایی ایجاد می‌کند که حداقل ۲۰ درصد از ساکنان آن‌ها به این زبان صحبت می‌کنند.

لهستان در حال حاضر یک زبان رسمی منطقه به نام کاشوبی دارد که زبان یک اقلیت کوچک ۸۷ هزار نفری در سواحل بالتیک در نزدیکی گدانسک است و از سال ۲۰۰۵ رسمی شد. با این حال به‌رسمیت شناخته شدن زبان سیلزی پیچیده‌تر و بحث‌برانگیزتر بوده است، زیرا بسیاری از زبان‌شناسان معتقدند این زبان در اصل یک گویش زبان لهستانی و نه یک زبان جداگانه است. زبان سیلزی به شدت تحت‌تأثیر فرهنگ لغت آلمانی قرار گرفته، اما ساختار دستور زبانی مشابه لهستانی دارد.

به این ترتیب بعضی از احزاب سیاسی پارلمان با استفاده از برخی از نظریه‌های زبان‌شناسان به لایحه اعطای وضعیت رسمی به زبان سیلزی رأی منفی دادند. با این حال در حال حاضر کانال‌های تلویزیونی و رادیویی از این زبان در برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. در سیلیسیا نیز بسیاری از علائم راه و اطلاعات پیش از این به زبان سیلزی نوشته شده است.

کد خبر 751748

دیگر خبرها

  • راهپیمایی کارکنان نهادهای اروپایی در حمایت از فلسطین
  • آسمان‌خراش ایرانی در یک تیم جدید؛ اسماعیل‌نژاد به لهستان می‌رود
  • دلزدگی اروپایی‌ها از دموکراسی درحال افزایش است
  • پیشنهاد اسرائیل به آمریکا برای قطع بودجه سازمان ملل
  • معرفی زبان رسمی جدید در لهستان
  • هشدار مقام اتحادیه اروپا به چین درباره صنعت زدایی
  • با سقوط اوکراین آمریکا وارد جنگ می شود؟/ اوکراین: ترور زلنسکی توسط روسیه خنثی شد/ تهدید بلاروس به اقدام نظامی علیه لهستان
  • واکنش اتحادیه اروپا به حمله اسرائیل علیه رفح
  • هشدار کارشناسان درباره بحران مسکن در اروپا و خطر راست افراطی
  • مارچینیاک بازی برگشت رئال - بایرن را سوت می‌زند