Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از معاون‌های ارشد رئیس جمهوری فیلیپین امروز (دوشنبه) گفت، بردن جایزه صلح نوبل توسط منتقد دولت و خبرنگار فیلیپینی "ماریا رسا" نشان دهنده این است که آزادی رسانه‌ای در کشور زنده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ماریا رسا، موسس وبسایت راپلر و دیمیتری موراتف، خبرنگار روسی به صورت مشترک برنده جایزه صلح نوبل 2021 شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از زمان روی کار آمدن رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین در سال ۲۰۱۶، ماریا رسا و وبسایت راپلر با یکسری اتهامات و بازجویی‌هایی روبرو شده که به گفته مدافعان رسانه‌ها، ارعاب و تهدید دولتی برای گزارش‌ها و تحقیقاتی است که دولت مانیل درباره جنگ مرگبار علیه قاچاق مواد مخدر به راه انداخته است.

دوترته، وبسایت راپلر را یک "خبرنامه اخبار جعلی" توصیف کرده و ماریا رسا هم هدف پیام‌های متعددی در رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

"هری روکو"، سخنگوی دوترته گفت: این یک پیروزی برای فیلیپین است و ما از این مساله خیلی خوشحالیم. آزادی رسانه‌ها زنده است و اثباتی بر برنده شدن ماریا رسا در جایزه صلح نوبل.

گروه‌های رسانه‌ای فیلیپین و فعالان حقوق بشری برنده شدن ماریا رسا در این جایزه را یک پیروزی در کشوری دانسته‌اند که یکی از خطرناکترین کشورها برای خبرنگاران محسوب می‌شود.

ماریا رسا ۵۸ ساله روز شنبه در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه گفت که هنوز باید در هفت پرونده قضایی از جمله دادخواست اتهام مربوط به انتشار اسناد و مطالب نادرست در فضای سایبری که در آنها با شش سال حبس روبرو می‌شود، دست و پنجه نرم کند. دو پرونده مربوط به این اتهام اوایل سال جاری میلادی لغو شده است.

ماریا رسا که همچنین شهروند آمریکاست، گفته که امیدوار است این جایزه به او و سایر خبرنگاران در فیلیپین در برابر حملات فیزیکی و تهدیدهای آنلاین کمک کند و افزود: امیدوارم که این جایزه به ما خبرنگاران کمک کند تا شغلمان را بدون ترس ادامه دهیم.

سخنگوی دوترته اما این مساله را رد کرد که دولت یک تاثیر تهدیدآمیز علیه خبرنامه‌ها و رسانه‌ها دارد و افزود: کسی که چنین ادعایی می‌کند نباید یک خبرنگار باشد.

وی همچنین این ادعا را نیز رد کرد که جایزه صلح نوبل یک سیلی به صورت دولت است و تاکید کرد: هیچکس تا به حال در فیلیپین سانسور نشده است. ماریا رسا باید در دادگاه از خودش دفاع کند. او یک متهم است. این مساله باید در دادگاه‌های فیلیپین مورد بررسی قرار گیرد تا آنها درباره سرنوشت او تصمیم بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جایزه صلح نوبل فيليپين جایزه صلح نوبل رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۲۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلیپین سفیر چین را فراخواند

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر افزود: وزارت امور خارجه فیلیپین روز پنجشنبه مقام رسمی ارشد سفارت چین را به دنبال تعرض به شناورهای فیلیپینی در دریای جنوبی چین، فراخوانده است.

بنابراین گزارش وزارت امورخارجه فیلیپین در بیانیه‌ای دراین باره اعلام کرد: فیلیپین به تعرض، آزار و اذیت، مانع شدن، انجام مانورهای خطرناک، استفاده از تجهیزات آبپاش (با فشار قوی) و دیگر اقدامات تهاجمی شناورهای گارد ساحلی و کشتی های شبه نظامی چینی علیه شناور و کشتی های دولت فیلیپین، اعتراض دارد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد بیانیه اعتراضی و فراخواندن سفیر چین به وزارت امورخارجه فیلیپین در پی بروز درگیری سه شنبه گذشته بین شناورهای فیلیپین و چین به عمل آمده.

گفتنی است؛ کشتی‌های گارد ساحلی فیلیپین و چین در دریای جنوبی چین در مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با یکدیگر درگیر شدند.

خبرگزاری نیکی آسیا دراین باره گزارش داد: فیلیپین طرف چینی را به انجام مانورهای خطرناک و مانع تراشی و نصب مجدد موانع در منطقه مورد مناقشه «اسکاربورو شل» متهم کرد، پکن در سال ۲۰۱۲ این منطقه را تصرف کرد.

جی تاریلا، سخنگوی گارد ساحلی فیلیپین (PCG) دراین باره گفت: دو فروند کشتی فیلیپینی در حال گشت دریایی صبح روز دوشنبه با چهار فروند کشتی گارد ساحلی چین (CCG) و ۶ فروند کشتی از شبه نظامیان دریایی آن در این منطقه مواجه شدند، دراین درگیری یکی از کشتی‌ها مورد هدف حملات آب پاش یکی از کشتی‌های گارد ساحلی چین در حدود ۱۲ مایل دریایی (۲۲ کیلومتری) از ساحل قرار گرفت، در حالی که کشتی دیگر گارد ساحلی فیلیپین در فاصله زمانی اندکی مورد هدف آب پاش دو کشتی گارد ساحلی چین قرار گرفت که منجر به آسیب دیدن شناورهای فیلیپینی شد.

پکن نیز در پاسخ به این ادعا، گفت: کشتی‌های فیلیپینی را از این منطقه، که یک زمین ماهیگیری سنتی است، «اخراج» کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اعطای جایزه جهانی آزادی مطبوعات به خبرنگاران غزه
  • اعطای جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو به خبرنگاران غزه
  • جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شد
  • فیلیپین سفیر چین را فراخواند
  • انتقاد شهردار از سرپیچی ستاره آرژانتینی: باید برگردی!
  • دومین جایزه جوانی جمعیت استان بوشهر برگزار می شود
  • جشنواره طنز و رسانه برگزیدگانش را شناخت
  • جایزه نوبل ایرانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم فلسطین نشانه آزادی خواهی آنان است
  • شصت و دومین جایزه نوبل ایرانی ۶۲ منتخب خواهد داشت/ جایزه البرز(جایزه نوبل ایرانی) قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است