Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد «طرح الیت در دانشگاه فردوسی نباید اجرا شود» عنوان یکی از موضوعاتی است که توسط برخی دانشجویان و اساتید این دانشگاه در سامانه «فارس من» به ثبت رسیده است.

پیگیری اول خبرنگار فارس با عنوان «‌پیگیری شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برای لغو طرح الیت در این دانشگاه» و پیگیری دوم با عنوان « مخالفت با اجرای الیت در دانشگاه فردوسی از سر ناآگاهی یا تغییر دولت!» منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بار برای پیگیری این موضوع به سراغ تشکل‌ها و  فعالین دانشجویی دانشگاه فردوسی رفته‌ایم و صحبت‌های مسئولین، دانشجویان و فعالین شهری مشهد را نیز در خصوص این طرح بررسی کرده‌ایم.

مسائلی که در اکثر بیانیه‌ها و صحبت‌های فعالین تشکلی دانشگاه فردوسی به چشم می‌خورد عدم شفافیت دانشگاه، پوشش زیست- محیطی با هدف اقتصادی و عدم تامین هدف‌های یادشده در این طرح است؛ این در حالی است که مسئولین دانشگاه فردوسی نیز در پاسخ به این ایرادات جواب‌های متناقضی عنوان می‌کنند.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی در نامه‌ای به ریاست این دانشگاه به بیان ایرادات این طرح پرداخته است و جمله‌ انها میتوان به انچه در نکته قبلی گفته شد اشاره کرد.

این تشکل همچنین در بیانیه‌ای که در آن مخالفت قطعی خود را اعلام کرده، گفته است: «اعضای شورای صنفی دانشجویان اقدام به بررسی طرح و پیش‌نویس قراداد با متخصصین و صاحب‌نظران در این حوزه نموده‌اند. این طرح در خوشبینانه‌ترین حالت از روی جهالت و ناآگاهی بسته شده و در بدبینانه‌ترین حالت با زد و بند.»

نشریات دانشجویی اعم از نشریات علمی، صنفی، فرهنگی و اجتماعی  نیز در بیانیه‌ای با عنوان «طرحی با پوشش زیست محیطی؛ از جیب دانشجو به کام...» و مطلب «کرکره‌های دکان دانشگاه بالا رفته و کاسبی از دانشجو رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است» مخالفت خود را با این طرح اعلام و در آن ابراز کردند که این طرح در اصل طرحی اقتصادی است.

این در حالی است که در مصاحبه قبلی خبرنگار فارس با معاون مالی دانشگاه، وی علت مخالف دانشجویان با اجرای این طرح را تغییر دولت خوانده است.

مهدی طالبی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی نیز مخالفت قطعی این تشکل را با طرح اعلام کرده و می‌گوید: بارها نکات خود را در خصوص طرح بیان کرده‌ایم و معتقدیم این طرح مربوط به معاونت مالی دانشگاه است و اگر مسئولین دانشگاه دغدغه محیط زیستی دارند می‌توانند شورایی از دانشجویان متخصص و صاحب‌نظران را تشکیل داده و طرحی جایگزین طرح فعلی که دارای تناقضات عدیده و نتایجی در تعارض با منافع دانشجو دارد، ارائه کنند.

دبیر تشکل جامعه اسلامی این دانشگاه نیز ضمن اعلام مخالفت با طرح مذکور اظهار می‌کند: مسئولین دانشگاه سبز از یک سو ادعا می‌کنند که دغدغه محیط زیست دارند از طرف دیگر به بسیاری از مسائل زیست محیطی دانشگاه به صورت درست و کامل توجه نمی‌کنند و به اسم محیط زیست به دنبال اجرای طرحی هستند که صرفا نتیجه آن درآمدزایی برای دانشگاه است و نه چیز دیگر!

محمدجواد خالقی اضافه می‌کند: بهتر است مسئولین دانشگاه به جای توجیهات و برچسب‌زنی‌های غیرمنطقی به بعضی دانشحویان، پاسخگوی سوالات و مطالبات انها بشوند و نیز عنوان کنند چرا در حالی که این طرح قبلا به دلیل مخالفت دانشجویان و اشکالات فاحش تخصصی به ظاهر منتفی شده بود را مجدد مطرح کرده‌اند؟!

جمعی از دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه فردوسی نیز در نامه‌ای به رئیس دانشگاه مخالفت خود مبنی بر اجرای طرح را اعلام کرده و عنوان کرده‌اند که این طرح جنبه اقتصادی دارد و اهداف زیست محیطی را تامین نمی‌کند، محمد کافی هم در پاسخ به انها اعلام کرده که قرارداد الیت هنوز امضا نشده و پیگیری شده که از دانشگاهیان مبلغی دریافت نشود.

این در حالی است که در این طرح که در هیئت رئیسه تصویب شده است، اعلام کرده گروه‌های مختلف بر اساس تعرفه باید هزینه اشتراک خریداری کنند و دانشجویان، اساتید، میهمانان و دیگر گروه‌های هدف آن در جدولی تفکیک شده‌اند.

دبیر تشکل انجمن اسلامی این دانشگاه معتقد است طرح دارای اشکالاتی است اما مخالفتی با کلیت طرح ندارد.

بنا بر گفته دبیر این تشکل به نقل از سید یاسر بنی‌هاشمی رئیس دانشگاه سبز، طرح به تصویب هیئت رئیسه رسیده اما از لحاظ قراردادی امضا نشده است و دانشگاه سبز منتظر است تا هیئت رئیسه جدید تشکیل شده و طرح در آنجا به شور گذاشته شود.

این سخن نیز دارای تناقضاتی با دیگر صحبت‌ها و آن چیزی است که در عمل شاهد آن هستیم.

بنا به گفته دبیر شورای صنفی دانشگاه فردوسی و با توجه‌ به یک نظرسنجی‌ که در یکی از کانال‌های رسمی پرسش و پاسخ دانشجویی این دانشگاه صورت گرفته است، حدود ۹۳ در صد دانشجویان در جامعه آماری پنج هزار نفر مخالف اجرای این طرح و خواستار لغو آن به صورت فعلی هستند.

به گفته برخی دانشجویان مطلع، در حالی‌که تعدادی از تشکل‌های دانشجویی با این طرح مخالف بوده‌اند و مخالفت خود را ابراز هم کرده‌اند اما مسئول بخش دانشگاه سبز این دانشگاه در جلسه هیئت رئیسه عنوان کرده که تشکل‌های دانشجویی هم موافق با این طرح هستند و همین سبب شده است تا دستور اجرای طرح از سمت هیئت رئیسه صادر شود.

از طرفی دیگر بنا بر گفته رئیس دانشگاه سبز، طرح در دوسال گذشته کاملا ناپخته بوده است و اهداف مدنظر را اجرا نمی‌کرده اما در همان زمان دوربین‌های مربوط به الیت در دانشگاه نصب شده و تفاهم‌نامه‌ای هم امضا شده است. این درحالی است که از همان زمان هم تشکل‌های مختلف مخالف با این قضیه بوده‌اند. حال جای سوال است با وجود ناپختگی طرح و مخالفت دانشجویان چگونه طرح در حال اغاز به کار بوده است و قسمتی از آن نیز اجرایی شده است.

در جایی دیگر تناقض صحبت مسئولین این دانشگاه را نیز می‌بینیم.

بعنوان مثال بنی‌هاشمی مسئول دانشگاه سبز، اظهار می‌کند: احیای سرویس کارمندان هم از دیگر اقدامات ما در این طرح است اما انصاری معاون مالی دانشگاه فردوسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تخصیص سرویس حمل‌ونقل برای کارمندان را پرهزینه می‌داند و از جمله دلایل بازگشت پول تردد به حساب اساتید را عدم تخصیص سرویس به آنها عنوان می‌کند

تناقض دیگری که به چشم می‌خورد مسئله تردد به داخل دانشگاه است؛ انصاری(معاون مالی دانشگاه فردوسی) می‌گوید که در این طرح قرار نیست جلوی تردد خودروی شهروندان به دانشگاه گرفته شود ولی بنی هاشمی بیان می‌کند هنوز در این خصوص فکر نشده است.

یکی از اعضای شورای شهر مشهد در دوره پنجم نیز در پستی اینستاگرامی در مخالفت با اجرای این طرح و بیان ایراداتی خطاب به رئیس دانشگاه فردوسی نوشت: «آنهایی که دارند این مشاوره‌‌ها را به همکاران حضرتعالی می‌دهند که دانشگاه شما را کوچه پس کوچه‌های فرعی شهر فرض کرده اند که باید در آن تابلو زد و پول در آورد.»

این درحالی است که انصاری معاون مالی دانشگاه فردوسی چند روز قبل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، دانشگاه را عضوی از شهر دانسته و حال باید پرسید منظور عضو سابق شورای شهر، از این صحبت چه کسی بوده است و کدام یک از همکاران رئیس دانشگاه در این طرح دست دارد!

این عضو سابق شورای شهر همچنین در پست اینستاگرامی دیگری با ایراد ابهامات خود در خصوص این طرح و بیان اشکالات ان خطاب به شهردار مشهد نوشته است: از جنابعالی تقاضا دارم نسبت به جلوگیری از امانت‌فروشی یکی از زیر مجموعه‌های تحت امر خود اقدام و جلوی نقض حریم شهروندان را پیش از وقوع بگیرید.

سید عبدالله ارجائی شهردار مشهد نیز در پاسخ به این پیام عنوان کرده است: «در جریان تفاهم نبوده‌ام. دستور دادم بازرسی شهرداری ورود نماید موضوع در دست بررسی است. نتیجه مشخص شود، تصمیم خواهیم گرفت.»

حالا با تمام تناقض‌های کلام مسئولین دانشگاه فردوسی، ابهامات وارده به طرح از سمت تشکل‌ها و فعالین دانشجویی و شهری و پیام شهردار مشهد در خصوص بررسی این طرح، سرانجام چه بر سر دانشگاه فردوسی خواهد آمد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون مالی دانشگاه مسئولین دانشگاه الیت در دانشگاه دانشگاه فردوسی خبرنگار فارس رئیس دانشگاه دانشگاه سبز هیئت رئیسه اعلام کرده شورای صنفی اجرای طرح تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۲۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، امیرحسین جعفری نژاد دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به نقش فعالیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: کار تشکیلاتی همانند ایمان، ثروت و جایگاه اجتماعی منبع قدرت است به عنوان مثال شما "حزب ‌الله لبنان" را در نظر بگیرید می‌بینید ‌که علاوه بر داشتن ایمان و انجام کار تشکیلاتی در کارهای تجاری هم فعالیت کرده و اقدام تولید ثروت می‌کنند و در نهایت با همه این اقدامات در برابر استکبار جهانی و ظلم با قدرت می‌ایستند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه از دیدگاه وی در کارهای تشکیلاتی با سه دسته از افراد روبرو هستیم، ادامه داد: دسته اول از این افراد با ورود به کار تشکیلاتی آن را نابود می‌کنند؛ گروه دوم در زمین خوب و مناسب بازی می‌کنند که به این افراد تشکیلات باز می‌گویند؛ و در نهایت دسته سوم از آن‌ها افرادی هستند که زمین بازی را ترسیم و طراحی می‌کنند که اصطلاحا به آنها تشکیلات ساز گفته می‌شود.

وی در خصوص مقایسه وضعیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی در زمان کنونی و گذشته، تصریح کرد: فعالیت جنبش‌های دانشجویی کنونی را به هیچ عنوان شبیه عملکرد آنان در گذشته نمی‌توان دانست به عنوان مثال جریان‌های دانشجویی در دهه ۶۰ درگیر جهاد و دفاع از وطن بوده، اما امروزه با توجه به شکل‌گیری جنگ فرهنگی که دشمن از طریق آن قصد نفوذ به آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوانان و در صدر آن دانشجویان را به عنوان قشر پویا و فعال را دارد می‌توان گفت به طور کلی ماموریت‌های تشکل‌های دانشجویی از جنگ رودر رو به جنگ نرم تغییر پیدا کرده است.

جعفری نژاد در خصوص مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تشکل‌های دانشجویی، گفت: متاسفانه در دولت اسبق شکافی بین دانشجویان و مسئولین شکل گرفت که باعث شد قشر دانشجو به این باور برسند که صدایشان به هیچ جا نمی‌رسد و نقش مناسبی در انجام امورات ندارند که البته از زمان استقرار دولت مردمی دوازدهم تا حد خوبی این شکاف ترمیم شده که جای قدردانی دارد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه آرمان خواهی را یکی از مهم‌ترین وظایف تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد و افزود: یکی از وظایف مهم و مسئولیت‌های تشکل‌های دانشجویی را می‌توان از جمله معروف و پرتکرار شهید بهشتی که می‌گویند "دانشجو موذن جامعه است." استنباط کرد؛ یعنی رسالت فعالان دانشجویی این است که به تشخیصی از وضعیت جامعه برسند و متناسب با آن مسئله را به دیگران نشان دهند بنابراین نقش تشکل‌ها آرمان‌خواهی و حراست از حرکت کشور به سوی آرمان‌ هاست.

وی در پایان با اشاره به وجود برخی از مسائل و چالش‌ها بر سر راه تشکل‌های دانشجویی یکی از این مشکلات را دخالت مسئولین غیرمرتبط در امورات فرهنگی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلاتی که تشکل‌های دانشجویی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان می‌باشد که کاملا بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌باشد در حالی این امر همیشه مورد تاکید و توجه ایشان بوده به نحوی که در بیانیه "گام دوم انقلاب" بیش از ۴۰ بار از کلمه "جوان" استفاده نموده‌اند.

خبرنگار: امید فلاحی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227329 برچسب‌ها کرمانشاه دانشگاه آزاد اسلامی تشکل‌های دانشجویی

دیگر خبرها

  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • تجمع جامعه دانشگاهیان مشهد مقابل دانشگاه فردوسی مشهد
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • تعلیق دانشجویان جورج واشنگتن به دلیل اصرار به حضور در اعتراضات
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاه‌های آمریکا‌
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد
  • بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کرمان در خصوص عدم حضور معاون استاندار در جمع دانشجویان