Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: صنعت برق با چالش اساسی تامین انرژی اولیه (در تابستان آب و در زمستان سوخت) و دیگری چالش سرمایه‌گذاری برای توسعه روبروست.

به‌ گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مصطفی رجبی مشهدی در میزگرد تامین پایدار انرژی الکتریکی؛ اوج بار 1401 و بعد از آن که توسط مجمع قدرت IEEE بخش ایران برگزار شد، به بررسی دو موضوع برنامه‌ریزی تعمیرات نیروگاهی و آثار خاموشی و مدیریت بار صنایع پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رجبی مشهدی به طور خاص دو موضوع خشکسالی و در پی آن گرمای زودرس و همچنین تکمیل نشدن تعمیرات زمستانی نیروگاه‌ها در زمان تعیین شده را در شرایط تامین برق تابستان امسال تاثیرگذار دانست و گفت: برنامه تعمیرات نیروگاهی از 15 شهریور آغاز و در15 خرداد به اتمام می‌رسد. در زمستان سال گذشته 25 روز محدودیت تامین داشتیم که بیشتر آن در بخش صنعتی که امکان جابجایی بار دارند و بارهای منعطفی در مبحث پاسخگویی بار هستند و حدود 2 روز در بخش خانگی اعمال شد.

وی افزود: از طرفی وقتی محدودیت سوخت داریم، مجبور هستیم برای کاهش مصرف سوخت، سوخت موجود را به واحدهای پربازده تخصیص دهیم و از آنجایی که نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بیشترین بازدهی را دارند بنابراین در اولویت قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: عمده تعمیرات در زمستان سال گذشته انجام شد اما وجود گرمای زودرس و چالش کم بارشی و در نتیجه کم بودن مخازن آبی، در کنار رشد بسیار جدی و کم سابقه مصرف برق در ابتدای سال، موجب محرومیت از امکان بهره‌گیری از ظرفیت برق‌آبی در تابستان به اندازه سال گذشته شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: اقلیم می‌تواند مسئله اصلی نباشد و ما بی نیاز از انرژی برق‌آبی باشیم، اما این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین دارد. هرچند در برخی کشورها نیروگاه‌های بادی نیز تحت تاثیر تغییرات اقلیمی گاهی تولیدشان از 30 تا 35 درصد به 7 درصد رسیده و از مدار تولید خارج می‌شوند.

وی با اشاره به تجربه تعمیرات در سال گذشته، تعمیرات امسال را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امسال با تدابیر اندیشیده شده و تجربه سال گذشته، خوشبختانه قدری از برنامه زمانبندی جلو هستیم. تعمیرات تجهیزات هم قیود و محدودیت‌هایی برای شبکه ایجاد می‌کند که آن هم در برنامه زمانبندی لحاظ شده و بر این اساس سعی داریم تعمیرات تا 15 خرداد سال 1401 به طور کامل به پایان برسد.

در ادامه این میزگرد رجبی مشهدی به تشریح موضوع خاموشی به ویژه خاموشی صنایع پرداخت و گفت: در حال حاضر حدود 3 تا 4 ماه است که چین با چالش ناترازی تولید و مصرف روبرو شده و از چند هفته پیش درگیر خاموشی‌ها و محدودیت‌های گسترده، به طوری که این کمبود که ناشی از مشکلات سوخت بوده شامل حال مشترکان خانگی نیز شده و محدودیت‌های بسیاری برای این بخش ایجاد کرده است. هشدارهای مشابهی در مورد هند و برخی کشور‌های اروپایی نیز به گوش می‌رسد. این کشورها برای مدیریت این شرایط، اولویت اصلی خود را تامین برق مشترکان خانگی و مشاغل قرار داده و محدودیت تامین انرژی را برای صنایع که امکان مدیریت بار دارند اعمال کرده‌اند تا از بروز مسائل جبران ناپذیر اجتماعی جلوگیری کنند. ما نیز در سال‌های اخیر از این راهبرد برای ناترازی‌های زمان اوج بار استفاده کرده‌ایم.

او در پایان افزود: در حوزه صنعت ما تقریبا از 15 تیر ماه بر اساس مصوبه دولت محدودیت‌هایی را برای بخش سیمان و فولاد تعیین کردیم به طوری که حدود 2 هزار مگاوات در این بخش محدودیت ایجاد شد. غیر از این دو بخش، سایر بخش‌های صنعتی کشور امسال برق بیشتری مصرف کردند. در کنار اعمال محدودیت، روش‌های تشویقی هم وجود دارد که در مصوبات هیئت وزیران پیش‌بینی شده است.

در این میزگرد که به صورت مجازی و به حمایت فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، حمید چیت چیان، هوشنگ فلاحتیان، محمودرضا حقی فام و مجید فرمد به سخنرانی پرداختند.

برچسب هاایران پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) شرکت مدیریت شبکه برق ایران مصطفی رجبی‌ مشهدی وزارت نیرو

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایران پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو پاون شرکت مدیریت شبکه برق ایران وزارت نیرو آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۲۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی

محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی گفت: با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، در این حوزه امروز یکی از رویدادهای مهم اقتصادی صنعت نفت با مشارکت مردم را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: برای تحقق برنامه‌های تولیدی باید سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام دهیم که در دولت سیزدهم این کار زیربنایی در حال انجام است.

خجسته مهر گفت: پیش‌تر تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، اما با ابتکار وزیر نفت و هماهنگی لازم با دولت قرار شد پتروشیمی‌ها نیز در بالادست صنعت نفت حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خاطر نشان کرد: قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار و دیگر میدان‌ها در مجموع به ارزش ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار با حضور بانک‌ها به امضا رسید و به‌تازگی با امضای قرارداد فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کارهای بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در چهار استان نفت و گازخیز کشور اضافه می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • اتمام ۱۵ فعالیت تعمیراتی در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط پتروشیمی‌ها
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • اتمام ۱۵فعالیت تعمیراتی در نیروگاه شهیدرجایی
  • تعمیرات اساسی سکوهای تولید گاز پارس جنوبی آغاز شد
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود