Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «نمونته ننکوئیمو» رهبر بومی قبیله وائورانی اکوادور گفت: افرادی که از منابع بهره برداری می کنند در آمازون زندگی نمی کنند، اما ما زندگی می کنیم. جنگل، خانه ماست.

وی افزود: اگر ما از جنگل محافظت نکنیم، تغییرات آب و هوایی بدتر می شود و بیماری های ناشناخته ای از راه می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۱۹۵ کشور قرار است توافق جدیدی برای محافظت از گیاهان، حیوانات و اکوسیستم های کره زمین را در جریان پانزدهمین کنفرانس بین المللی تنوع زیستی سازمان ملل متحد (COP۱۵) که در دو بخش برگزار می شود و بخش نخست آن امروز دوشنبه در چین آغاز شد، نهایی کنند.

این توافق که مبتنی بر کنوانسیون ۱۹۹۲ سازمان ملل در مورد تنوع زیستی است، برای محافظت از فهرست غنی گونه های جانوری و گیاهی، اطمینان از استفاده پایدار از منابع طبیعی و تامین حقوق زیست فرهنگی جوامع بومی طرح ریزی شده است.

این حقوق از سوی گروه های بومی به طور متفاوتی تفسیر شده است، اما اغلب شامل مالکیت معنوی مانند دانش اجدادی و شیوه های انتقال بین نسل ها می شود.

پیش نویس توافق جدید سازمان ملل در زمینه تنوع زیستی در برگیرنده هدفی است که تضمین کند مزایای استفاده از غنای ژنتیکی بومی بطور عادلانه و برابر تقسیم می شود و از حفاظت و استفاده پایدار از این منابع حمایت به عمل می آید.

در این پیش نویس همچنین خواستار تقویت سهم مالی و دیگر مزایایی است که دارندگان دانش سنتی از استفاده وسیع تر از ایده ها و گونه های محلی خود دریافت می کنند.

امروز دوشنبه، بیش از ۱۵۰ گروه بومی و جامعه مدنی و همچنین دانشگاهی از بیش از ۵۰ کشور در نامه ای سرگشاده از رهبران جهان خواستند حقوق بشر را در مرکز سیاست های زیست محیطی خود قرار دهند.

اما اینکه مالکیت معنونی گروه های بومی تا چه حد محافظت شود، بسته به کشورهای مختلف دارد.

نتایج مطالعه ای که سال جاری از سوی سازمان غیرانتفاعی مدافع حقوق بومیان در ونزوئلا موسوم به بنیاد «نیتیوو» منتشر شد، نشان داد پنج کشور آمریکای لاتین شامل برزیل، پرو، بولیوی، مکزیک و ونزوئلا در حال حاضر این حقوق را در قالب قانون اساسی به رسمیت می شناسند.

در این بررسی همچنین مشخص شد اکثر کشورهای آمریکایی لاتین به جوامع بومی امکان می دهند از حق مالکیت معنوی برخوردار باشند و زمانی که از طرح ها و داروهایشان بدون اجازه نسخه برداری می شود به دنبال جبران خسارت باشند.

گزارش منتشر شده از سوی سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان داد رعایت حقوق زیست فرهنگی جنگل نشینان و جوامع بومی توام با اعطای مالکیت امن زمین، جنگل زدایی را کاهش می دهد و مدیریت پایدار منابع طبیعی را ارتقا می بخشد.

دفاع از حقوق بومیان برای حفظ آمازون بسیار مهم تلقی می شود و رهبران بومیان امیدوارند این مساله در بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل که قرار است ماه آینده در اسکاتلند برگزار شود، مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

در آستانه بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل، یک نشست جهانی دیگر به همت این سازمان با هدف جلوگیری از تخریب طبیعت و محیط زیست در چین در حال برگزاری است.

بخش نخست پانزدهمین کنفرانس بین المللی تنوع زیستی سازمان ملل متحد (COP۱۵) از امروز دوشنبه در شهر کونمینگ مرکز استان «یون نان» در جنوب غرب چین آغاز شد و تا روز جمعه ادامه دارد. در این نشست که به مدت ۵ روز برگزار می شود، مسایل مهمی از جمله تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست مورد بررسی قرار می گیرد. بیش از ۱۸۰۰ نماینده از کشورهای مختلف جهان در این رویداد بین المللی که در دو قسمت و در دو فاصله زمانی برگزار می شود، حضور دارند.

برچسب‌ها تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد برزیل حقوق بشر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد برزیل تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد برزیل حقوق بشر تنوع زیستی سازمان ملل آب و هوایی ملل متحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۳۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان با وزیر خارجه گامبیا دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر عبداللهیان با اشاره به ابلاغ سلام‌های دکتر رئیسی به همتای گامبیایی در مراسم افتتاحیه اجلاس سران اسلامی، برگزاری و مدیریت موفق اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را به همتای خود و دولت و مردم گامبیا تبریک گفت.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ابراز امیداری کرد نتایج اجلاس بانجول برای امت اسلامی سودمند و ثمربخش باشد.

وزیر خارجه گامبیا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با همتای ایرانی، به‌خاطرات خوب خود از سفرش به تهران و اصفهان و مشاهده ظرفیت‌های گسترده ایران در عرصه‌های مختلف علم و فناوری و دانشگاهی اشاره و تاکید کرد ما ایرانیان را به شجاعت شأن می‌شناسیم.

تانگارا ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور و مشارکت فعال کشورمان در اجلاس بانجول تاکید کرد: ما خواستار دوستی و همکاری با کشورهای بزرگ اسلامی از جمله ایران هستیم.

گامبیا میزبان پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی، در منطقه غرب آفریقا واقع شده است. این کشور قرن‌ها مستعمره بریتانیا بود و در فوریه ۱۹۶۵ به استقلال رسید. گامبیا در پانزدهمین اجلاس، ریاست نشست را به مدت سه سال از عربستان سعودی تحویل خواهد گرفت.

سازمان همکاری اسلامی در ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۹ در رباط پایتخت مغرب تأسیس شد. دبیرخانه مرکزی آن در جده و دبیر کل آن حسن ابراهیم طه دیپلمات اهل کشور چاد است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از صبح شنبه ۱۵ اردیبهشت، با وزرای خارجه مصر، اندونزی، عربستان سعودی، ترکیه، بنگلادش، سودان، مالی و همچنین دبیر کل سازمان همکاری اسلامی دیدار کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص جزئیات سفر خود به گامبیا و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی نوشت: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل کشی در غزه جدی‌تر شده است.

کد خبر 6096743

دیگر خبرها

  • سازمان همکاری اسلامی خواهان آتش بس فوری در نوار غزه شد
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • امیرعبداللهیان با وزیر خارجه گامبیا دیدار کرد
  • امیرعبداللهیان: با اتخاذ موضع هماهنگ کشورهای اسلامی، حقوق ملت فلسطین محقق می‌شود
  • همایش آموزشی زائران تمتع برگزار شد
  • فاجعه انسانی در غزه؛ هر روز ۳۷ کودک فلسطینی مادر خود را از دست می‌دهند
  • امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه جدی‌تر شده است
  • سازمان ملل: هر روز ۳۷ کودک فلسطینی مادر خود را از دست می‌دهند
  • سفیر آمریکا در سازمان ملل از سخنرانی در دانشگاه ورمونت محروم شد